DECIZIE Nr.
178 din 26 februarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin. (2) din Legea nr. 249/2006
pentru modificarea si completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul alesilor
locali
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 263 din 3 aprilie 2008
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. II alin. (2) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de
Consiliul Judeţean Mehedinţi în Dosarul nr. 7.282/101/2007 al Tribunalului
Mehedinţi - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului
Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate
ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 25 octombrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 7.282/101/2007, Tribunalul Mehedinţi - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. II alin. (2) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali.
Excepţia a fost ridicată de Consiliul Judeţean
Mehedinţi într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în anulare a
unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textul de lege criticat se află în strânsă legătură
cu art. II alin. (1) şi (3)
din Legea nr. 249/2006, prevederi ce au fost declarate ca fiind
neconstituţionale prin Decizia nr. 61/2007 a Curţii Constituţionale. Astfel,
dispoziţiile de lege atacate - rămase în vigoare - prevăd obligaţia secretarului
general al judeţului sau a secretarului general al municipiului Bucureşti de a
publica situaţia apartenenţei politice a aleşilor locali în monitorul oficial
al judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de
la expirarea termenului prevăzut la alin. (1) şi pe site-ul Internet, în termen
de 5 zile. Se susţine că dispoziţiile art. II alin. (2)
nu pot fi puse în aplicare într-un termen stabilit ca fiind neconstitutional si
de aceea contravin, la rândul lor, prevederilor art.
15 alin. (1), art. 16 alin. (1) şi (2) şi art. 21 din Constituţie.
Tribunalul Mehedinţi - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că dispoziţiile de lege atacate, rămânând în vigoare după
declararea ca neconstituţionale a prevederilor art. II alin. (1) şi (3) din Legea nr. 249/2006 prin Decizia Curţii
Constituţionale nr. 61/2007, contravin, la rândul lor, principiului egalităţii
cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, întrucât stabilesc
obligaţia secretarului general al judeţului să publice situaţia apartenenţei
politice a aleşilor locali într-un termen de 30 de zile de la expirarea
termenului prevăzut la alin. (1) al art. II - text declarat însă neconstituţional.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul, în
argumentarea punctului său de vedere, susţine că excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă, cu privire la încălcarea art. 15 alin.
(1), art. 16 alin. (1) şi (2) şi art. 21 din Constituţie, întrucât pretinsa
contradicţie nu este motivată, în realitate autoarea excepţiei rezumându-se la
a indica doar aceste norme fundamentale. Sub aspectul neconstituţionalităţii
implicite a art. II alin. (2), în raport cu alin. (1) şi (3) ale art. II din Legea nr. 249/2006, apreciază că excepţia este neîntemeiată,
întrucât acest text ar fi putut fi declarat neconstituţional cu prilejul
examinării de către Curtea Constituţională a art. II în întregul său. In plus, Guvernul consideră că obligaţia prevăzută
de art. II alin. (2) din legea
criticată subzistă şi în cazurile de migraţie politică ce pot apărea ulterior
expirării termenului stabilit la alin. (1) al art. II.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. II alin. (2) din Legea nr. 249/2006 contravin art. 15 alin. (1) din
Constituţie. In condiţiile în care, prin Decizia nr. 61/2007, Curtea
Constituţională a constatat neconstituţionalitatea art. II alin. (1) şi (3) din aceeaşi lege, iar
prevederile de lege examinate nu pot fi disociate de acestea din urmă sub
aspectul momentului de la care încep să curgă termenele pentru publicarea
situaţiei apartenenţei politice a aleşilor locali, rezultă că în prezent
secretarul general al judeţului, respectiv secretarul general al municipiului
Bucureşti, nu îşi poate îndeplini obligaţia prevăzută de art. II alin. (2) din lege. Ca atare, se observă
că textul legal atacat nu îndeplineşte criteriile de claritate, precizie,
previzibilitate şi predictibilitate pentru ca subiectul de drept vizat să îşi
poată conforma conduita, astfel încât să evite consecinţele nerespectării lui.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. II alin. (2) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie 2006, care prevăd următoarele:
- Art. II alin. (2): „(2)
Secretarul general al judeţului, respectiv secretarul general al municipiului
Bucureşti, este obligat să publice situaţia apartenenţei politice a aleşilor
locali în monitorul oficial al judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti,
în termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (1) şi pe
site-ul Internet, în termen de 5 zile."
Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat
încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (1) privind
universalitatea legii, ale art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare la principiul
egalităţii în drepturi a cetăţenilor şi ale art. 21 prin care este garantat
accesul liber la justiţie.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Prin Decizia nr. 61 din 18 ianuarie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 116 din 15 februarie 2007, Curtea Constituţională a constatat
că dispoziţiile art. II alin.
(1) şi (3) din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
393/2004 privind Statutul aleşilor locali sunt neconstituţionale, fiind
contrare art. 15 alin. (2) din Constituţie, privind principiul
neretroactivităţii legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai
favorabile, precum şi art. 78 din aceasta, referitoare la intrarea în vigoare a
legii.
Potrivit art. 147 alin. (1) din Legea fundamentală, „Dispoziţiile
din legile şi ordonanţele în vigoare, (...) constatate ca fiind
neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la
publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul
sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu
dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca
fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept".
Curtea constată, astfel cum rezultă şi din corespondenţa
oficială cu Camera Deputaţilor, în calitate de Cameră componentă a
Parlamentului, care este, potrivit art. 61 alin. (1) din Constituţie, „unica
autoritate legiuitoare a ţării", că, până la data pronunţării
prezentei decizii, „nu s-a depus nicio iniţiativă legislativă privind punerea
de acord a alin. (1) şi (3) ale art. II din Legea nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali" cu prevederile Legii fundamentale.
Aşa fiind, Curtea observă că dispoziţiile art. II alin. (1) şi (3) din Legea nr. 249/2006
şi-au încetat efectele juridice începând cu data de 31 martie 2007.
Prevederile art. II alin. (2)
din această lege - criticate - stabilesc obligaţia secretarului general al
judeţului, respectiv a secretarului general al municipiului Bucureşti, să
publice situaţia apartenenţei politice a aleşilor locali în monitorul oficial
al judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti, în termen de 30 de zile de
la expirarea termenului prevăzut la alin. (1) şi pe site-ul Internet, în termen
de 5 zile.
Curtea nu poate reţine criticile de
neconstituţionalitate ale autorului excepţiei, potrivit cărora prevederile art.
II alin. (2) din Legea nr.
249/2006 contravin art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) şi (2) şi art. 21 din
Legea fundamentală, contradicţie dedusă din simpla legătură dintre textul
criticat, care conţine o normă juridică de trimitere, şi neconstituţionalitatea declarată a
dispoziţiilor de lege la care se face trimitere.
In condiţiile în care textul de lege criticat face
trimitere la o dispoziţie constatată ca fiind neconstituţională şi care, în
plus, şi-a încetat efectele juridice, în lipsa unei reglementări care să
îndepărteze vidul legislativ creat, Curtea observă că acesta a devenit practic
inaplicabil.
Cu toate acestea, nu este competenţa Curţii
Constituţionale de a corecta un blocaj legislativ prin declararea ca
neconstituţional a unui text de lege devenit inaplicabil în circumstanţele
expuse mai sus. Este obligaţia constituţională a Parlamentului de a interveni,
ca unică autoritate legiuitoare a ţării, pentru a asigura un cadru legislativ
coerent şi eficient, în vederea reglementării relaţiilor sociale într-un stat
de drept. Curtea Constituţională îndeplineşte, potrivit art. 142 alin. (1) din
Legea fundamentală, rolul de garant al supremaţiei Constituţiei, şi nu de
legislator pozitiv.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din
Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. II alin. (2) din Legea
nr. 249/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Consiliul Judeţean Mehedinţi în
Dosarul nr. 7.282/101/2007 al Tribunalului Mehedinţi - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 februarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi