DECIZIE Nr. 178 din 14 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si 52
din Decretul nr. 328/1966, republicat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 587 din 19 septembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Marioara Prodan - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 si 52 din Decretul nr. 328/1966, republicat, exceptie
ridicata de Dumitru Coman in Dosarul nr. 1.363/2000 al Judecatoriei Raducaneni,
judetul Iasi.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei, fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata, precizand ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 37 si 52 din Decretul nr. 328/1966,
republicat, Curtea s-a mai pronuntat, respingand exceptiile.
Se invoca in acest sens Decizia Curtii Constitutionale nr. 142 din 5
octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din
7 ianuarie 2000, precum si deciziile Curtii Constitutionale nr. 20/2001, nr.
29/2001 si nr. 60/2001. Se considera ca in absenta unor elemente noi atat
argumentele, cat si solutiile acestor decizii isi pastreaza valabilitatea si in
prezenta cauza.
CURTEA,
examinand actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 ianuarie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.363/2000,
Judecatoria Raducaneni, judetul Iasi, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 si 52 din Decretul
nr. 328/1966, republicat, exceptie ridicata de Dumitru Coman prin aparator.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate, stabilind obligatia unei persoane,
sub sanctiunea condamnarii penale, de a se supune prelevarii de sange in
vederea stabilirii alcoolemiei, incalca dreptul la integritate fizica al
persoanei, garantat de art. 22 din Constitutie. Autorul exceptiei face referire
si la jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, prin care s-a
stabilit ca "nici o persoana nu poate fi obligata, sub sanctiunea unei
pedepse, sa produca probe autoincriminatorii". In opinia autorului
exceptiei dispozitiile art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, republicat,
"incrimineaza tocmai refuzul de a constitui probe de autoincriminare".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece, fata de pericolul pe care il
prezinta pentru siguranta circulatiei pe drumurile publice, "conducerea
unui vehicul de catre o persoana care are in sange o imbibatie alcoolica ce
depaseste limita legala de 1 la mie sau care se afla in stare de ebrietate
[...], este necesar sa fie incriminata si sanctionata ca infractiune". Pe
de alta parte, se arata in aceeasi opinie, "dovada unei atare imbibatii
alcoolice poate fi stabilita doar printr-un examen de laborator, examen ce
impune, in prealabil, prelevarea de probe biologice (de sange) de la persoana
care a condus autovehiculul".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate "nu contravin prevederilor art. 22 si 23 din Constitutie,
deoarece, prin prelevarea probelor biologice pentru stabilirea alcoolemiei, nu
se aduce atingere dreptului persoanei privind integritatea fizica si psihica".
Se considera ca "obligatia conducatorului auto de a se supune la
recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei corespunde unei
nevoi sociale, privitoare la asigurarea protectiei dreptului la o libera si in
siguranta circulatie a celorlalti participanti la traficul rutier". Se mai
arata ca "dispozitiile criticate sunt de natura sa-l protejeze chiar pe
conducatorul auto care se sustrage de la recoltarea probelor biologice".
In final se arata ca dispozitiile legale criticate nu sunt contrare nici
prevederilor Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care "nu ocrotesc dreptul unei persoane in detrimentul
drepturilor celorlalte persoane".
Presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din cererea
formulata de autorul acesteia si din incheierea de sesizare, il constituie
dispozitiile art. 37 si 52 din Decretul nr. 328/1966, republicat, dispozitii
care au urmatoarea redactare:
Art. 37
"Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o
persoana care are in sange o imbibatie alcoolica ce depaseste limita legala sau
care se afla in stare de ebrietate se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5
ani.
Daca persoana aflata in una dintre situatiile prevazute la alineatul
precedent conduce un autovehicul care transporta persoane in comun ori transporta
materii ce pot produce pericol public, pedeapsa este inchisoare de la 2 la 7
ani.
Sustragerea de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii
alcoolemiei se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 5 ani.";
Art. 52
"Imbibatia alcoolica in sange atrage raspunderea penala a
conducatorilor de autovehicule cand este de cel putin 1 la mie."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia a invocat
incalcarea art. 22 din Constitutie, care prevede: "(1) Dreptul la viata,
precum si dreptul la integritate fizica si psihica ale persoanei sunt
garantate.
(2) Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui fel de pedeapsa sau de
tratament inuman ori degradant.
(3) Pedeapsa cu moartea este interzisa."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca in raport
cu prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit
carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei", numai dispozitiile art. 37 alin. 1
si 3, precum si ale art. 52 din Decretul nr. 328/1966, republicat, au legatura
cu solutionarea cauzei, deoarece autorul exceptiei, inculpat intr-o cauza
penala, a fost trimis in judecata doar pentru savarsirea infractiunii de
conducere pe drumurile publice a unui autovehicul, avand in sange o imbibatie
alcoolica ce depaseste limita legala (limita prevazuta la art. 52 din acelasi
decret) si a infractiunii de sustragere de la recoltarea probelor biologice in
vederea stabilirii alcoolemiei, infractiuni prevazute la art. 37 alin. 1 si 3
din decretul mentionat, iar nu si pentru infractiunea prevazuta la art. 37
alin. 2 din acelasi decret. Prin urmare, Curtea urmeaza sa analizeze criticile
de neconstitutionalitate privind dispozitiile acestor texte de lege.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 37 alin. 2 din
Decretul nr. 328/1966, republicat, Curtea constata, in temeiul art. 23 alin.
(6) din Legea nr. 47/1992, republicata, ca aceasta este inadmisibila, fiind
contrara prevederilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
deoarece solutionarea cauzei nu depinde de dispozitiile legale aratate.
Potrivit acelorasi texte, insasi instanta de judecata, constatand
inadmisibilitatea exceptiei referitoare la alin. 2 al art. 37 din Decretul nr.
328/1966, republicat, trebuia sa o respinga printr-o incheiere motivata, fara a
mai sesiza Curtea Constitutionala.
Analizand critica de neconstitutionalitate privind incalcarea prin art. 37
alin. 1 din Decretul nr. 328/1966, republicat, a prevederilor art. 22 din
Constitutie, referitoare la dreptul la viata si la integritate fizica si
psihica, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata. Intr-adevar, prin
incriminarea conducerii pe drumurile publice a unui autovehicul de catre o
persoana care are in sange o imbibatie alcoolica ce depaseste limita legala sau
care se afla in stare de ebrietate nu se incalca dreptul la viata si nici cel
la integritate fizica si psihica ale persoanei, drepturi garantate de textul
constitutional invocat, ci, dimpotriva, legiuitorul a urmarit tocmai garantarea
acestora, prin sanctionarea penala a acelor conducatori auto care, nerespectand
dispozitiile legale, pun in pericol propria lor integritate fizica si psihica,
precum si viata si sanatatea altor participanti la traficul rutier.
Referitor la criticile de neconstitutionalitate privind dispozitiile art.
37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, republicat, Curtea retine, de asemenea,
ca acestea nu sunt intemeiate. Astfel autorul exceptiei sustine ca incriminarea
"refuzului de a accepta prelevarea de sange" constituie "un abuz
savarsit prin evidentul atentat asupra integritatii fizice a persoanei" si
o incalcare a "dreptului la neautoincriminare".
Curtea constata ca in realitate conducatorul de autovehicul, suspectat ca a
condus autovehiculul sub influenta bauturilor alcoolice, nu este constrans
fizic sau psihic sa se supuna recoltarii probelor biologice, ci este invitat sa
se prezinte in acest scop la o institutie de specialitate, indeplinindu-si
astfel o obligatie legala.
In ceea ce priveste recoltarea probei de sange Curtea observa ca textul
art. 37 alin. 3 din Decretul nr. 328/1966, republicat, nu o prevede in mod
explicit, ci are in vedere "probele biologice" in general. Prin
urmare, daca indiferent din ce motive persoanei in cauza nu i se poate preleva
sange, alcoolemia poate sa fie stabilita si pe baza altor probe biologice.
Curtea considera ca recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii
alcoolemiei nu poate fi considerata ca o supunere la "tortura",
"pedeapsa sau tratament inuman ori degradant", interzise atat de art.
22 alin. (2) din Constitutie, cat si de art. 1 din Conventia impotriva torturii
si altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante, conventie
ratificata de Romania prin Legea nr. 19/1990. Din aceasta perspectiva
"recoltarea probelor biologice" nu este un "act prin care se
provoaca unei persoane, cu intentie, o durere sau suferinte puternice, fizice
ori psihice", conditie impusa de conventia mentionata pentru definirea
termenului "tortura". Totodata, in mod evident, recoltarea probelor
biologice nu reprezinta o "pedeapsa sau tratament inuman ori
degradant", interzise, de asemenea, prin alin. (2) al art. 22 din
Constitutie.
Curtea mai constata ca alin. 3 al art. 37 din Decretul nr. 328/1966,
republicat, nu lezeaza nici libertatea individuala ori siguranta persoanei,
garantata de prevederile art. 23 din Constitutie, deoarece obligatia
conducatorului auto de a se prezenta in vederea recoltarii probelor biologice
decurge din lege, iar nu din dispozitia organului de politie care aplica legea.
Or, indeplinirea unei obligatii legale nu poate fi considerata o incalcare a
libertatii individuale.
Referitor la "dreptul la neautoincriminare", invocat de autorul
exceptiei, Curtea constata ca in Constitutia Romaniei nu este prevazut un
asemenea drept fundamental si, prin urmare, nu poate fi invocat in sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate. In realitate acesta reprezinta o
posibilitate pentru persoana suspectata de savarsirea unei infractiuni de a nu
recunoaste fapta, drept care, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor
Omului, invocata de insusi autorul exceptiei, "nu se extinde la utilizarea
datelor ce pot fi obtinute de la acuzat, recurgand la puteri coercitive care
exista independent de vointa suspectului, de exemplu, documente ridicate pe
baza unui mandat, prelevari de aer expirat, de sange si de urina, ca si de
tesuturi corporale in vederea analizei ADN-ului" (cazul "Saunders
impotriva Regatului Unit", 1966).
In sfarsit, referitor la invocarea neconstitutionalitatii art. 52 din Decretul
nr. 328/1966, republicat, Curtea retine ca sustinerile autorului exceptiei sunt
neintemeiate, deoarece stabilirea la cel putin 1 la mie a imbibatiei alcoolice
in sange, care atrage raspunderea penala a conducatorilor de autovehicule, nu
contravine in nici un caz dreptului la viata, dreptului la integritate fizica
si psihica ale persoanei, garantate prin art. 22 din Constitutie, ci,
dimpotriva, are ca finalitate tocmai apararea acestor valori.
De altfel, dispozitiile art. 37 alin. 3 si ale art. 52 din Decretul nr.
328/1966, republicat, au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate,
Curtea Constitutionala stabilind ca aceste dispozitii sunt conforme
prevederilor Legii fundamentale. De exemplu, prin Decizia nr. 142 din 5
octombrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din
7 ianuarie 2000, Curtea Constitutionala a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37 alin. 3 din Decretul nr.
328/1966, republicat, retinand, in esenta, ca recoltarea probei de sange nu
este expres prevazuta de lege, ci "recoltarea probelor biologice" si,
prin urmare, continutul infractiunii se realizeaza prin refuzul recoltarii
acestor probe biologice (fie recoltarea de sange, fie alta proba).
De asemenea, prin Decizia nr. 20 din 18 ianuarie 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 109 din 5 martie 2001, Curtea
Constitutionala a stabilit ca dispozitiile art. 37 si 52 din Decretul nr.
328/1966, republicat, sunt constitutionale. O solutie asemanatoare a fost
pronuntata de Curtea Constitutionala si prin Decizia nr. 60 din 22 februarie
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 220 din 30
aprilie 2001, cu referire la dispozitiile art. 37 alin. 3 si art. 52 din
acelasi decret.
Intrucat nu au intervenit noi elemente de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, atat considerentele, cat si solutia
pronuntata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 alin. 2 din Decretul nr. 328/1966, republicat, exceptie
ridicata de Dumitru Coman in Dosarul nr. 1.363/2000 al Judecatoriei Raducaneni,
judetul Iasi.
2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 37 alin. 1 si 3, precum si ale art. 52 din Decretul nr.
328/1966, republicat, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Marioara Prodan