Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 176 din 16 noiembrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 64 din 14 februarie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Maria Bratu            - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicata de Ioan Lup in Dosarul nr. 4.875/1998 a Judecatoriei Medias.
    La apelul nominal raspund avocat Betinio Diamant, pentru Ioan Lup, precum si Silvia Lup si Mircea Morar. Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita a se pronunta o decizie interpretativa a dispozitiilor alin. 2 al art. 72 din Legea nr. 7/1996, in sensul ca Decretul-lege nr. 115/1938 este abrogat. Avocatul arata ca au mai fost pronuntate de Curtea Constitutionala decizii de interpretare. In opinia sa Legea nr. 7/1996, in intregime, este neconstitutionala, contravenind prevederilor art. 1 alin. (3) din Constitutie, deoarece, prin stabilirea unor date diferite de abrogare a unor acte normative in materie de publicitate imobiliara, se creeaza regimuri juridice diferite, ceea ce duce la o reglementare duala intr-un stat unitar. In acest sens avocatul citeaza opinia profesorului Ioan Les din lucrarea "Principii si institutii de drept procesual civil", precum si opiniile altor autori in materie. In final, precizeaza ca exceptia se refera la dispozitiile alin. 2 si 3 ale art. 72 din Legea nr. 7/1996.
    Silvia Lup si Mircea Morar lasa la aprecierea Curtii Constitutionale solutia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, cu precizarea ca prevederile legale criticate sunt prevederi tranzitorii, determinate de o situatie exceptionala. Acesta precizeaza ca intrarea in vigoare a noului sistem de carte funciara, inainte de finalizarea lucrarilor de cadastru in fiecare judet, nu contravine prevederilor art. 1 alin. (3) din Constitutie. In ceea ce priveste solicitarea autorului exceptiei de neconstitutionalitate de a se pronunta o decizie de interpretare referitoare la Decretul-lege nr. 115/1938, arata ca, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 octombrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 4.875/1998, Judecatoria Medias a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicata de Ioan Lup. In motivarea exceptiei autorul acesteia considera ca dispozitiile alin. 2 al art. 72 din Legea nr. 7/1996 creeaza "un regim variabil juridic, potrivit fiecarui judet in parte, astfel ca vom avea regimuri juridice de publicitate diferite dupa fiecare judet, ceea ce contravine prevederilor art. 1 alin. (1) din Constitutie". In ceea ce priveste dispozitiile alin. 3 al aceluiasi articol din Legea nr. 7/1996, autorul exceptiei considera ca "o asemenea tehnica legislativa reglementata de acest text este contrara alin. (3) al art. 1 din Constitutie, care prevede ca Romania este stat de drept". In notele scrise, formulate cu ocazia ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate, autorul exceptiei solicita Curtii "sa pronunte o decizie interpretativa", "in sensul ca legea prin care se abroga Decretul-lege nr. 115/1938 are aplicatiune imediata si deci decretul-lege este actualmente abrogat si aplicatiunea sa ar fi neconstitutionala".
    Exprimandu-si opinia, Judecatoria Medias considera ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a art. 72 alin. 2 si 3 din Legea nr. 7/1996 este neintemeiata. Se arata ca prevederile mentionate "au tocmai caracterul si regimul unor dispozitii tranzitorii. Ele nu produc incalcarea ordinii de drept si deci nu se afla in contradictie cu textul art. 1 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia Romania este stat de drept".
    Guvernul considera ca exceptia in discutie urmeaza a fi respinsa; in acest sens se arata ca "modalitatea de legiferare folosita in aceste texte, determinata de o situatie exceptionala, data de imposibilitatea intrarii in vigoare a noului sistem de carte funciara, inainte de finalizarea lucrarilor de cadastru in fiecare judet, nu contravine cerintelor statului de drept".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile partilor prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
    Textul art. 72 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, care face obiectul exceptiei, este urmatorul:
    "Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
    La data finalizarii lucrarilor cadastrale si a registrelor de publicitate imobiliara pentru intreg teritoriul administrativ al unui judet isi inceteaza aplicabilitatea, pentru judetul respectiv, urmatoarele dispozitii legale:
    - art. 1801, 1802 si 1816 - 1823 din Codul civil;
    - art. 710 - 720 din Codul de procedura civila, cu exceptia prevederilor referitoare la amanet;
    - Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificarile ulterioare;
    - Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cartilor funciare provizorii din vechiul Regat in carti de publicitate funciara, publicata in Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificarile ulterioare;
    - Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru functionarea cartilor funduare centrale pentru caile ferate si canaluri;
    - Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silita imobiliara, cu modificarile ulterioare.
    Dupa definitivarea cadastrului la nivelul intregii tari, se abroga:
    - art. 1801, 1802 si 1816 - 1823 din Codul civil;
    - art. 710 - 720 din Codul de procedura civila, cu exceptia prevederilor referitoare la amanet;
    - Decretul-lege nr. 115 din 27 aprilie 1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la cartile funciare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 95 din 27 aprilie 1938, cu modificarile ulterioare;
    - Legea nr. 242 din 12 iulie 1947 pentru transformarea cartilor funciare provizorii din vechiul Regat in carti de publicitate funciara, publicata in Monitorul Oficial nr. 157 din 12 iulie 1947, cu modificarile ulterioare;
    - Decretul nr. 2.142 din 12 iunie 1930 pentru functionarea cartilor funduare centrale pentru caile ferate si canaluri;
    - Legea LX din anul 1881 privitoare la executarea silita imobiliara, cu modificarile ulterioare.
    La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
    - art. 37 - 43 din Legea fondului funciar nr. 59 din 29 octombrie 1974, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 138 din 5 noiembrie 1974, cu modificarile ulterioare;
    - anexa nr. 1 la Decretul nr. 146/1985 privind infiintarea colectivelor de lucrari cadastrale;
    - Decretul nr. 305 din 15 septembrie 1971 privind activitatea geodezica, topofotogrammetrica si cartografica, precum si procurarea, detinerea si folosirea datelor si documentelor rezultate din aceasta activitate, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 111 din 26 septembrie 1971;
    - orice alte dispozitii contrare prezentei legi."
    Exceptia de neconstitutionalitate se bazeaza, in esenta, pe doua argumente:
    Primul argument priveste posibilitatea existentei in Romania - ca stat unitar - a unor dispozitii legale aplicabile exclusiv in anumite zone teritoriale, in timp ce in celelalte zone se aplica, in aceeasi materie, alte prevederi legale.
    Cu privire la acest argument, Curtea constata ca in istoria statului unitar roman au existat si mai exista norme legale aplicabile doar pe o anumita parte a teritoriului national, ca de exemplu Legea nr. LX/1881 privitoare la executarea silita imobiliara in Transilvania, Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, Legea nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania.
    Existenta unor acte normative diferite pentru anumite zone ale tarii nu este de natura sa afecteze caracterul unitar al statului, ci pune numai problema aplicarii in spatiu a respectivelor acte. Unificarea legislatiei, realizata prin extinderea legislatiei din vechiul Regat pe intreg cuprinsul tarii, a inlaturat conflictele de legi interprovinciale. Legea nr. 7/1996 pune capat unei asemenea situatii, anume aplicarii unor reglementari legale diferite, pe de o parte, in Transilvania, iar, pe de alta parte, in vechiul Regat, in ceea ce priveste publicitatea imobiliara, realizata prin sistemul de carte funciara si, respectiv, prin registrele de transcriptiuni si inscriptiuni. Ca efect al aplicarii Legii nr. 7/1996 se va realiza o unificare legislativa a regimului de publicitate imobiliara; acest regim urmeaza sa se aplice pe intregul teritoriu, dar, datorita complexitatii conditiilor tehnice, nu dintr-o data, ci treptat. Esential in aceasta materie este faptul ca, in ceea ce priveste coexistenta in spatiu a doua ori chiar a mai multor reglementari legale, exista o singura autoritate legiuitoare de la care emana aceste reglementari, nefiind vorba despre un conflict de suveranitate - care priveste dreptul international public - si nici despre existenta unor reglementari multiple intr-un stat federal - care ar conduce la domeniul dreptului interprovincial.
    Al doilea argument adus de autorul exceptiei de neconstitutionalitate are in vedere o asa-zisa incalcare a textului constitutional care prevede ca Romania este stat de drept; aceasta s-ar datora unei "tehnici legislative singulare", care face ca Legea nr. 7/1996, desi intrata in vigoare la 90 de zile de la publicare, "totusi nu intra in vigoare in masura in care se proroga (la date incerte si diferite dupa fiecare judet al tarii) abrogarea unor alte legi care urmeaza a fi inlocuite prin Legea cadastrului". Situatiile pe care autorul exceptiei le are in vedere privesc supravietuirea legii vechi si nu au nici un efect negativ asupra ordinii de drept si asupra caracteristicilor statului de drept.
    In ceea ce priveste solicitarea autorului exceptiei privind pronuntarea de catre Curtea Constitutionala a unei decizii de interpretare, prin care urmeaza sa se constate abrogarea imediata a Decretului-lege nr. 115/1938, aceasta nu poate fi primita. Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei.
    Este adevarat ca, anterior modificarii, conform celor aratate, a dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Plenul Curtii Constitutionale a pronuntat decizii de interpretare in sensul compatibilitatii cu Constitutia a legilor sau ordonantelor supuse controlului de constitutionalitate, si anume in temeiul art. 26 alin. (2) din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 7 august 1992, act normativ abrogat prin Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308 din 12 noiembrie 1997, acesta din urma aflandu-se in vigoare si in prezent. Dar, desi aceste decizii de interpretare isi produc in continuare efectele, intrucat, la momentul pronuntarii lor, se aflau in deplina concordanta cu legislatia atunci in vigoare, este totusi evident ca existenta acestor decizii nu poate constitui astazi un temei pentru pronuntarea in continuare a unor decizii de interpretare in sensul compatibilitatii cu Constitutia a legilor sau ordonantelor supuse controlului de constitutionalitate, astfel cum se solicita de catre autorul exceptiei de neconstitutionalitate ce face obiectul prezentei cauze.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA,
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 72 alin. 2 si 3 din Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, exceptie ridicata de Ioan Lup in Dosarul nr. 4.875/1998 al Judecatoriei Medias.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 1999.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 176/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 176 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 176/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu