Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 168 din  3 iulie 2000

pentru aprobarea Metodologiei pentru negocierea preturilor de achizitie a energiei electrice de la producatori independenti si autoproducatori

ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 465 din 25 septembrie 2000


SmartCity3


    Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei,
    in temeiul art. 5 pct. 3 si al art. 9 alin. (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei, aprobata prin Legea nr. 99/2000, precum si al art. 41 alin. (1) si al art. 70 lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica, cu modificarile ulterioare,
    emite urmatoarea decizie:

    Art. 1
    Se aproba Metodologia pentru negocierea preturilor de achizitie a energiei electrice de la producatori independenti si autoproducatori, cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 2
    Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    Departamentul tarife, reglementari comerciale si protectia consumatorului din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei si agentii economici din sectorul energiei electrice si termice vor aduce la indeplinire prevederile prezentei decizii.

                               Presedintele
                   Autoritatii Nationale de Reglementare
                           in Domeniul Energiei,
                            Jean Constantinescu

    ANEXA 1

                               METODOLOGIA
pentru negocierea preturilor de achizitie a energiei electrice de la producatori independenti si autoproducatori

    1. Scop
    Metodologia pentru negocierea preturilor de achizitie a energiei electrice de la producatori independenti si autoproducatori, denumita in continuare metodologie, are ca scop stabilirea principiilor de preluare a energiei electrice si a cadrului de negociere pentru achizitia energiei electrice de la producatori independenti si autoproducatori.

    2. Domeniu de aplicare
    Metodologia este utilizata de furnizori/producatori detinatori de contract de portofoliu pentru stabilirea preturilor de achizitie a energiei electrice de la producatori independenti si autoproducatori, in vederea incheierii contractelor cu acestia.

    3. Glosar de termeni
 - autoproducator    - agentul economic care, in afara activitatilor sale
   de energie          de baza, produce: 1. singur; sau 2. cu un alt
   electrica si/sau    producator din apropiere, in intregime sau in parte,
   termica (AP)        energia electrica si/sau termica necesara consumului
                       sau. In cazul 2 agentul economic consumator detine o
                       cota de minimum 10% din capitalul social al
                       agentului economic producator si trebuie sa consume
                       cel putin 50% din productia anuala de energie
                       electrica si/sau termica a agentului economic
                       producator. Autoproducatorul poate sa livreze
                       surplusul de energie electrica si/sau termica in
                       retelele publice de transport/distributie si sa
                       primeasca energie electrica in cazuri de necesitate
 - autoritate        - Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
   competenta          Energiei - ANRE
 - consumator        - consumatorul care, din motive de configuratie a
   neeligibil          retelei, este obligat sa contracteze furnizarea
   (captiv)            energiei cu un anumit distribuitor
 - contract de       - contract ferm incheiat intre un producator si un
   portofoliu          distribuitor/furnizor, prin care, pentru fiecare
                       interval baza de decontare al perioadei
                       considerate, se stabilesc cantitatile totale si
                       preturile de vanzare/achizitie a energiei electrice
 - contract de       - contract ferm, de regula pe termen lung, incheiat
   tip PPA             intre un producator si un alt producator,
                       distribuitor/furnizor pentru vanzarea/cumpararea de
                       energie electrica angro, cu clauze asiguratorii
                       privind cantitatile si preturile energiei
                       contractate
 - cost evitat       - in sensul prezentei metodologii, diferenta dintre
                       costul propriu al producatorului detinator de
                       contract de portofoliu si, dupa caz, al AP sau PI,
                       daca primul este mai mare
 - cumparator de     - agent economic inregistrat la operatorul comercial
   energie             in aceasta categorie, care cumpara energie electrica
   electrica           de pe piata pentru a fi utilizata in scopuri proprii
                       si/sau pentru a fi revanduta. In acceptiunea
                       prezentei metodologii, cumparatorul poate fi
                       producatorul detinator de contract de portofoliu,
                       furnizorul de energie electrica sau consumatorul
                       eligibil.
 - interval baza de  - o perioada de o ora, cu incepere din prima secunda a
   decontare (IBD)     orei oficiale a Romaniei
 - furnizor de       - persoana juridica, titular al unei licente de
   energie             furnizare, care asigura alimentarea cu energie
   electrica           electrica si/sau termica a unuia sau mai multor
   si/sau termica      consumatori, pe baza unui contract de furnizare
 - piata             - piata pe care energia electrica este tranzactionata
   reglementata        prin contracte de vanzare/cumparare cu cantitati
                       ferme si preturi fixe
 - piata spot        - componenta a pietei concurentiale pe care energia
                       electrica este tranzactionata prin licitatie
 - producator        - producator de energie electrica si/sau termica care
   independent de      participa in nume propriu, distinct de alti
   energie             producatori preexistenti, la acoperirea cererii
   electrica           de energie electrica si/sau termica
   si/sau termica
   (PI)
 - Sistemul          - ansamblul instalatiilor electroenergetice
   electroenergetic    interconectate situate pe teritoriul tarii, prin
   national - SEN      care se realizeaza producerea, transportul,
                       distributia si utilizarea energiei electrice
 - tranzactie        - angajament comercial - contract - sau intelegere pe
                       piata de energie intre doi participanti la aceasta,
                       valabila pe o perioada data, prin care unul se
                       obliga sa vanda, iar celalalt sa cumpere o cantitate
                       de energie electrica la un anumit pret si in anumite
                       conditii

    4. Documente de referinta
    4.1. Legea concurentei nr. 21/1996
    4.2. Legea nr. 99/2000 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
    4.3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica
    4.4. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei - ANRE
    4.5. Contractul-cadru de achizitie a energiei electrice de la autoproducatori
    Cod ANRE 11.2.531.0.01.25/01/00 - prin care se asigura preluarea de catre cumparator (furnizor/producator detinator de contract de portofoliu) a cantitatilor contractate (putere si energie electrica), la preturi negociate in cadru reglementat
    4.6. Contractul-cadru de achizitie a energiei electrice de la producatorii independenti
    Cod ANRE 36.2.531.0.01.27/08/99 - prin care se asigura preluarea de catre cumparator (furnizor/producator detinator de contract de portofoliu) a cantitatilor contractate (putere si energie electrica), la preturi negociate in cadru reglementat
    4.7. Contractul-cadru de transport al energiei electrice
    Cod ANRE 16.1.532.1.01.07/06/99 - prin care operatorul de transport se obliga sa asigure serviciul de transport pentru energia electrica vanduta de autoproducator sau de producatorul independent;
    4.8. Contractul-cadru de distributie a energiei electrice
    Cod ANRE 14.2.532.0.01.27/01/00 - prin care operatorul de distributie se obliga sa asigure serviciul de distributie pentru energia electrica vanduta de autoproducator sau de producatorul independent
    4.9. Contractul-cadru pentru servicii de sistem
    Cod ANRE 16.536.1.01.07/06/99 - prin care autoproducatorul sau producatorul independent se obliga sa presteze pentru operatorul de sistem serviciile de sistem tehnologice contractate
    4.10. Codul comercial al pietei angro de energie electrica
    Cod ANRE 19.2.130.02.07/06/99
    4.11. Codul tehnic al retelei electrice de transport
    Cod ANRE 51.1.112.0.01.07/04/00
    4.12. Codul tehnic al retelelor electrice de distributie
    Cod ANRE 101.1.113.0.01.06/06/00
    4.13. Procedura pentru determinarea preturilor si a cantitatilor de energie electrica din contractele-cadru de portofoliu de vanzare-cumparare
    Cod ANRE 30.2.300.0.02.17/08/00
    4.14. Metodologia de alocare a cheltuielilor intre energia electrica si termica la centralele electrice de cogenerare existente
    Cod ANRE 55.2.401.0.01.30/09/99
    4.15. Regulament de programare si dispecerizare a Sistemului electroenergetic national
    Cod ANRE 18.1.216.0.01.10/06/99
    4.16. Procedura de solutionare a neintelegerilor precontractuale in sectorul energiei electrice si termice
    Cod ANRE 22.5.3.3.7.0.08/02/00.

    5. Conditii de achizitie a energiei electrice
    5.1. Pretul de achizitie pentru energia electrica livrata de PI si AP se negociaza cu furnizorul/producatorul detinator de contract de portofoliu/consumatorul eligibil, cu exceptia situatiei in care este reglementat.
    5.2. In conditii negociate privind cantitatea si pretul energiei electrice, pe baza principiului costurilor evitate, producatorul detinator de contract de portofoliu poate achizitiona energie electrica de la PI si AP.
    5.3. Furnizorii care alimenteaza consumatori neeligibili pot achizitiona energie electrica de la PI si AP, avand insa in vedere ca pe ansamblu aceste achizitii sa nu conduca la cresterea pretului mediu la consumatorii finali.
    5.4. Cantitatile de energie electrica produse de PI si AP, corespunzatoare restrictiilor prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 29/1998, aprobata prin Legea nr. 99/2000, in Codul comercial al pietei angro de energie electrica si in Regulamentul de programare si dispecerizare a Sistemului electroenergetic national, se vor achizitiona integral in SEN, cu prioritate, la preturi reglementate de autoritatea competenta, astfel:
    - cantitatile produse in cogenerare, corespunzatoare energiei termice pentru alimentarea sistemelor centralizate de distributie a caldurii catre populatie, in conditiile pct. 5.5;
    - cantitatile produse prin valorificarea productiei interne de carbune, in conditiile pct. 5.6;
    - cantitatile rezultate din centralele hidroelectrice, in conditiile pct. 5.7;
    - respectarea contractelor de tip PPA ale unor producatori.
    5.5. Se garanteaza prin contract achizitia cantitatilor de energie electrica de la PI si AP, rezultate din pct. 5.4.
    5.6. Cantitatile de energie electrica produse de PI si AP in cogenerare, corespunzatoare energiei termice pentru alimentarea sistemelor centralizate de distributie a caldurii catre populatie, se achizitioneaza integral in SEN, conform reglementarilor in vigoare. Daca astfel nu se acopera minimul de functionare al grupurilor respective, Societatea Comerciala "Electrica" - S.A. va achizitiona si diferenta pana la acoperirea minimului tehnic al grupurilor. Preturile de achizitie maximale pentru aceste cantitati de energie electrica suplimentare nu vor afecta pretul mediu de livrare a energiei electrice la consumatorii finali si se vor stabili prin aplicarea Metodologiei de alocare a cheltuielilor intre energia electrica si termica la centralele electrice de cogenerare existente (cod ANRE 55.2.401.0.01.30/09/99).
    5.7. Energia electrica produsa de PI si AP pe lignit sau huila va fi achizitionata corespunzator nivelului contractelor reglementate de combustibil respective.
    5.8. Energia electrica produsa de PI de tip hidro va fi achizitionata pentru a se asigura restrictiile aferente. PI de tip hidro poate opta intre participarea la piata reglementata (ca restrictie) si participarea la piata spot (cu posibilitatea obtinerii unor venituri mai mari).
    5.9. Tarifele din contractele de tip PPA ale PI se garanteaza prin contract de catre furnizor pentru cantitati de energie electrica achizitionate E
                                                                       achiz'
proportionale cu gradul de deschidere al pietei:

    E      = E             X (1 - k             ),
     achiz    contract PPA         deschid piata

    in care:

    E      = cantitati de energie electrica achizitionate de la PI (MWh);
     achiz

    E             = cantitati de energie electrica contractate din
     contract PPA   contractul de tip PPA (MWh);

    k              = gradul de deschidere al pietei; pentru anul 2000 acesta
     deschid piata   are valoarea de 0,1.

    Cantitatile de energie electrica ramase negarantate se achizitioneaza la pretul pietei.
    5.10. PI poate cumpara energie electrica de pe piata concurentiala pentru acoperirea obligatiilor prevazute in contractele de furnizare.
    5.11. Costurile justificabile pentru intarirea retelei locale, datorate livrarilor de la PI si AP, vor fi incluse in costul de racordare care se suporta de PI si AP, conform reglementarilor in vigoare.

    6. Tarifele negociate
    6.1. Tariful negociat are o structura binomiala:
    - CFC - o componenta fixa care se aplica capacitatii contractate in fiecare luna, in lei/MW;
    - CV    - o componenta variabila diferentiata pe fiecare interval baza de
        IBD   decontare, in lei/MWh.
    6.2. Componenta fixa a tarifului este nula in conditiile in care PI (AP) nu se angajeaza sa tina la dispozitie cumparatorului de energie electrica o capacitate ferma.
    6.3. Cantitatea de energie electrica furnizata cumparatorului de energie electrica de PI (AP) peste cea contractata se poate livra la un tarif negociat, cu sau fara componenta fixa.
    6.4. Media preturilor de achizitie ale furnizorului de la toti PI si AP pe IBD, obtinute prin considerarea inclusiv a componentei fixe de capacitate, trebuie sa nu depaseasca valorile din contractul de portofoliu incheiat cu Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A.:

                  CFC X C
    P   IPP(AP) = ------- + CV    =/< P   T ,
     IBD           E          IBD      IBD

    in care:

    P   IPP(AP) = media preturilor pe IBD contractate cu PI (AP);
     IBD

    C(MW) = capacitatea contractata intr-o luna;
    E (MWh) = energia livrata in SEN in luna respectiva;

    P   T = preturile medii ale Societatii Comerciale "Termoelectrica" - S.A.
     IBD    pe IBD.

    6.5. Preturile reglementate corespunzatoare cantitatilor de energie electrica achizitionate conform pct. 5.4. se stabilesc de autoritatea competenta pe baza costurilor reglementate prezentate de agentul economic.

    7. Solutionarea neintelegerilor precontractuale
    Solutionarea neintelegerilor precontractuale se face, conform Procedurii de solutionare a neintelegerilor precontractuale in sectorul energiei electrice si termice (cod ANRE: 22.5.3.3.7.0.08/02/00), prin conciliere, de catre ANRE, pe baza unui document unilateral sau comun inaintat de parti, care cuprinde neintelegerile aparute in cursul negocierilor pentru incheierea contractului. ANRE, in urma analizarii situatiei si audierii partilor, va emite o decizie cu caracter obligatoriu.

    8. Monitorizarea si controlul autoproducatorilor si producatorilor independenti
    8.1. Furnizorul/producatorul detinator de contract de portofoliu urmareste si raspunde in fata ANRE de incadrarea in preturile/tarifele aprobate pentru consumatorii captivi. Pana la data de 25 a fiecarei luni furnizorul/producatorul detinator de contract de portofoliu transmite la ANRE - Directia preturi si tarife realizarile lunii precedente, programul pentru luna curenta pentru toti AP si PI (reglementati si nereglementati), precum si solicitarile aparute in cursul lunii privind disponibilitatea de a livra in SEN si solutia adoptata. Datele vor fi transmise pe suport magnetic sau prin e-mail in fisiere Excel sau compatibile.
    8.2. In conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/1998 privind preturile si tarifele produselor si serviciilor care se executa sau se presteaza in tara in cadrul activitatilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 63/1998, cu modificarile ulterioare, precum si in baza Legii concurentei nr. 21/1996, Oficiul Concurentei si ANRE efectueaza periodic, prin sondaj, la furnizor/producator detinator de contracte de portofoliu controlul preturilor de achizitie a energiei electrice de la autoproducatori si producatori independenti, in vederea incadrarii in pretul mediu al energiei electrice livrate la consumatorii finali.
    8.3. Abaterile de la aplicarea prezentei metodologii vor fi sanctionate conform art. 22 lit. s), art. 23 si 24 din Regulamentul de constatare, notificare si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul energiei electrice si termice, aprobat prin Decizia presedintelui ANRE nr. 33/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 19 octombrie 1999.



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 168/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 168 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu