Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 168 din  6 iunie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza intai si ale art. 145 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 542 din 24 iulie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Iuliana Nedelcu          - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza intai si ale art. 145 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Gheorghe Neculai si Duman Palfi in Dosarul nr. 524/2002 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia penala.
    La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza intai din Codul de procedura penala, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 179/2001 si prin Decizia nr. 180/2001, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 524/2002, Curtea de Apel Ploiesti - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza intai si ale art. 145 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Neculai Gheorghe si Palfi Duman in dosarul acelei instante.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca art. 141 alin. 1 teza intai din Codul de procedura penala este contrar prevederilor constitutionale ale art. 20 alin. (2), deoarece nu prevede calea de atac a recursului si impotriva incheierii prin care se respinge cererea de revocare a unei masuri preventive. Se sustine ca dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 2 pct. 1 din Protocolul nr. 7 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care stabilesc ca "Orice persoana declarata vinovata de o infractiune de catre un tribunal are dreptul sa ceara examinarea declaratiei de vinovatie sau a condamnarii de catre o jurisdictie superioara. Exercitarea acestui drept, inclusiv motivele pentru care acesta poate fi exercitat, sunt reglementate de lege", articolul fiind intitulat "Dreptul la doua grade de jurisdictie".
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine, de asemenea, ca dispozitiile art. 145 din Codul de procedura penala contravin prevederilor art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (1) si ale art. 25 alin. (1) din Constitutie. Se sustine ca art. 145 alin. 2 se refera exclusiv la faza urmaririi penale, de unde rezulta ca atunci cand masura este dispusa de instanta aceasta nu mai este limitata in timp si dureaza pana la solutionarea cauzei. Aceasta conduce la neconstitutionalitatea textului de lege criticat, creandu-se solutii diferite, dupa cum masura se dispune in cursul urmaririi penale, cand durata acesteia nu poate depasi 30 de zile, sau in cursul judecatii, cand durata nu este limitata. Autorul exceptiei sustine ca este o situatie similara celei reglementate prin dispozitiile art. 149 alin. 3 din Codul de procedura penala, constatate ca fiind neconstitutionale prin Decizia nr. 546 din 4 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 2 martie 1998. Prin urmare, autorul exceptiei sustine ca masura obligarii de a nu parasi localitatea nu putea fi dispusa decat pentru cel mult 30 de zile, iar nu sine die, asa cum s-a procedat.
    Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, Curtea de Apel Pitesti - Sectia penala arata ca nu exista nici o neconcordanta intre dispozitiile art. 141 alin. 1 teza intai din Codul de procedura penala si ale art. 20 alin. (2) din Constitutie, cele doua categorii de norme vizand materii diferite. Se apreciaza ca este mai curand o problema de modificare a dispozitiilor art. 141, astfel incat acestea sa permita atacarea, separat cu recurs, a incheierii prin care s-a respins cererea de revocare a masurii preventive. Reglementarile internationale au prioritate, in conformitate cu prevederile art. 20 alin. (2) din Constitutie, dar acestea nu se pot substitui dreptului intern, care poate reglementa reguli de procedura penala pentru anumite situatii, competenta si caile de atac fiind materii in care reglementarea este atributul exclusiv al legiuitorului intern.
    In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 145 din Codul de procedura penala, in special a celor care limiteaza durata masurii obligarii de a nu parasi localitatea la 30 de zile, lasand sa se inteleaga ca in cursul judecatii aceasta durata nu este limitata, instanta apreciaza ca dispozitiile constitutionale prevazute la art. 16 alin. (1) si la art. 23 alin. (1) nu au legatura cu dispozitiile art. 145 alin. 2 din Codul de procedura penala. Singura dispozitie care ar putea fi pusa in discutie este cea prevazuta de art. 25 alin. (1) din Constitutie, referitoare la dreptul la libera circulatie. Textul mentioneaza insa ca numai legea stabileste conditiile exercitarii dreptului la libera circulatie in tara si strainatate, astfel ca legea poate sa ingradeasca si sa limiteze exercitarea acestui drept. Daca s-ar pune problema ca si in cursul judecatii masura sa fie limitata in timp, aceasta ar insemna modificarea legii, ceea ce excede competentei Curtii Constitutionale. Nu se poate accepta similitudinea invocata intre dispozitiile art. 149 alineatul final si cele ale art. 145 alin. 2 din Codul de procedura penala, deoarece, pe de o parte, metoda analogica nu are suport in materie procesuala penala, iar pe de alta parte, Constitutia se refera la masura arestarii preventive atunci cand limiteaza durata la 30 de zile, nu si la durata masurii obligarii de a nu parasi localitatea. In afara de aceasta, desi nelimitata ca durata pe parcursul judecatii, exista oricand posibilitatea revocarii masurii obligarii de a nu parasi localitatea, din oficiu sau la cerere, in conformitate cu prevederile art. 139 sau 141 alin. 1 din Codul de procedura penala, atunci cand nu mai exista temei pentru mentinerea ei sau cand masura obligarii de a nu parasi localitatea este ilegala.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a trimite punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate in cauza.
    Guvernul considera exceptia ca fiind neintemeiata. In ceea ce priveste critica dispozitiilor art. 141 alin. 1 din Codul de procedura penala, Guvernul precizeaza ca referirea la prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu este fundamentata, intrucat acestea se refera la dreptul la o cale de atac impotriva hotararii judecatoresti prin care se constata vinovatia unei persoane, pe cand art. 141 alin. 1 se refera la incheiere, deci la o hotarare prin care nu se solutioneaza fondul cauzei, ci priveste o masura procesuala provizorie.
    In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 145 din Codul de procedura penala, considerate ca fiind contrare prevederilor art. 16, 23 si 25 din Constitutie, Guvernul arata ca masura obligarii de a nu parasi localitatea este o constrangere in stricta conformitate cu prevederile art. 49 din Constitutie, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, precum si cu dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivita carora competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege. Mai mult, art. 25 alin. (1) teza a doua din Constitutie prevede ca legea stabileste conditiile exercitarii dreptului la libera circulatie, putand institui limitari ale exercitiului acestui drept, fara a contraveni prevederilor constitutionale.
    Presedintii Camerei Deputatilor si Senatului nu au trimis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 141 alin. 1 teza intai si ale art. 145 din Codul de procedura penala, care au urmatorul continut:
    - Art. 141 alin. 1 teza intai: "Incheierea data in prima instanta prin care se dispune luarea, revocarea, inlocuirea sau incetarea unei masuri preventive poate fi atacata separat cu recurs, de procuror sau de inculpat.";
    - Art. 145: "Masura obligarii de a nu parasi localitatea consta in indatorirea impusa invinuitului sau inculpatului, de procuror ori de instanta de judecata, de a nu parasi localitatea in care locuieste, fara incuviintarea organului care a dispus aceasta masura. Procurorul poate lua aceasta masura prin ordonanta si numai daca sunt indeplinite conditiile prevazute in art. 143 alin. 1.
    In cursul urmaririi penale, durata masurii prevazute in alineatul precedent nu poate depasi 30 de zile.
    In caz de incalcare a masurii aplicate se poate lua impotriva invinuitului sau inculpatului una din celelalte masuri preventive, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de lege pentru luarea acelor masuri."
    Dispozitiile constitutionale invocate de autorii exceptiei ca fiind incalcate sunt urmatoarele:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.";
    - Art. 23 alin. (1): "Libertatea individuala si siguranta persoanei sunt inviolabile.";
    - Art. 25 alin. (1): "Dreptul la libera circulatie, in tara si in strainatate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitarii acestui drept."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca prevederile art. 141 alin. 1 teza intai si ale art. 145 din Codul de procedura penala sunt constitutionale, iar exceptia, sub acest aspect, este neintemeiata.
    In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei referitoare la ingradirea prin art. 141 alin. 1 din Codul de procedura penala a dreptului de exercitare a cailor de atac, intrucat acesta nu prevede calea de atac a recursului si impotriva incheierii prin care se respinge cererea de revocare a unei masuri preventive, Curtea retine ca art. 141 alin. 1 din Codul de procedura penala este in deplina concordanta cu art. 128 din Constitutie, care reglementeaza folosirea cailor de atac. Acest drept fundamental se realizeaza in conditiile legii si, prin urmare, este in competenta exclusiva a legiuitorului de a stabili care sunt caile de atac si in ce conditii pot fi exercitate. Faptul ca incheierea prin care se respinge cererea de revocare a masurii arestarii preventive nu poate fi atacata separat cu recurs se explica, pe de o parte, prin necesitatea de a evita o prelungire abuziva a procesului, iar pe de alta parte, prin faptul ca respectiva incheiere poate fi atacata cu recurs o data cu hotararea prin care s-a solutionat fondul cauzei.
    Prevederile art. 2 pct. 1 din Protocolul nr. 7 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu sunt aplicabile in cauza dedusa judecatii, intrucat acestea se refera la dreptul persoanei la o cale de atac impotriva unei hotarari judecatoresti prin care se solutioneaza un proces, in timp ce art. 141 alin. 1 se refera la incheierea prin care se dispune luarea, revocarea, inlocuirea sau incetarea unei masuri preventive, deci nu priveste o hotarare prin care se solutioneaza fondul cauzei.
    Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 145 din Codul de procedura penala, Curtea constata ca acestea nu sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece nu instituie nici un fel de privilegii sau discriminari. Faptul ca legiuitorul a instituit numai pentru faza urmaririi penale o durata maxima de 30 de zile in care invinuitul sau inculpatul este supus masurii obligarii de a nu parasi localitatea nu poate conduce la concluzia ca in acest mod s-ar crea o discriminare nejustificata a persoanelor aflate in faza judecatii, impotriva carora instanta poate dispune luarea masurii preventive pe intreaga durata a desfasurarii procesului. Aceasta imprejurare este justificata de necesitatea solutionarii cu celeritate a procesului penal si pentru evitarea obstructionarii cercetarii judecatoresti. Este evident ca situatiile in care se afla aceste persoane nu sunt similare, astfel incat tratamentul juridic nu poate fi decat diferentiat. De altfel, in conformitate cu prevederile art. 139 sau 141 alin. 1 din Codul de procedura penala, exista oricand posibilitatea revocarii masurii obligarii de a nu parasi localitatea, din oficiu sau la cerere, atunci cand nu mai exista temei pentru mentinerea masurii preventive.
    Curtea constata, de asemenea, ca dispozitiile art. 145 din Codul de procedura penala nu sunt contrare prevederilor constitutionale ale art. 23 alin. (1) privind libertatea individuala sau ale art. 25 alin. (1) referitoare la libera circulatie, deoarece masura preventiva a obligarii de a nu parasi localitatea reprezinta o restrangere a exercitiului unor drepturi sau al unor libertati in deplina concordanta cu prevederile art. 49 din Constitutie. Aceasta masura preventiva se impune pentru desfasurarea in bune conditii a instructiei penale, iar legea reglementeaza cazurile si conditiile in care ea este aplicabila.
    In ceea ce priveste referirea la dispozitiile art. 149 alin. 3 din Codul de procedura penala, constatate ca fiind neconstitutionale prin Decizia nr. 546 din 4 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 2 martie 1998, Curtea constata ca nu se poate stabili nici o legatura intre dispozitiile art. 145 si cele ale art. 149 alin. 3 din Codul de procedura penala, astfel incat solutia adoptata in decizia mentionata mai sus, precum si considerentele pe care aceasta se intemeiaza nu sunt valabile si in cauza de fata.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 141 alin. 1 teza intai si ale art. 145 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Gheorghe Neculai si Duman Palfi in Dosarul nr. 524/2002 al Curtii de Apel Pitesti - Sectia penala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 6 iunie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 168/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 168 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 168/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu