DECIZIE Nr. 167 din 6 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din
Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si
valorilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 416 din 13 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor,
obiectivelor, bunurilor si valorilor, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Timotei Matcu in Dosarul nr. 1.144/2002 al Judecatoriei Darabani.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 509C/2002 avand ca obiect
aceiasi exceptie, ridicata de Gheorghe Alupoaie si Danut Alupoaie in Dosarul
nr. 1.148/2002 al aceleiasi instante.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere
identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la
art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr.
509C/2002 la Dosarul nr. 508C/2002, care a fost primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate. Se arata ca dispozitiile criticate nu instituie un
tratament discriminatoriu pentru cetatenii localitatilor rurale fata de cei ai
oraselor, principiul constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor
presupunand tratament egal doar pentru cetatenii aflati in situatii identice.
Totodata, nu sunt incalcate nici celelalte dispozitii constitutionale invocate
in sustinerea exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 2 octombrie 2002, pronuntate in dosarele nr.
1.144/2002 si nr. 1.148/2002, Judecatoria Darabani a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16
din Legea nr. 18/1996, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Timotei
Matcu si, respectiv, de Gheorghe Alupoaie si Danut Alupoaie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identica in ambele dosare,
autorii acesteia sustin ca dispozitiile art. 16 din Legea nr. 18/1996, cu
modificarile ulterioare, potrivit carora locuitorii din mediul rural sunt
obligati sa asigure paza prin rotatie a localitatilor, incalca principiul
egalitatii in fata legii prevazut de art. 16 din Constitutie, precum si
dispozitiile art. 39 din Constitutie care interzice munca fortata. De asemenea,
se invoca de catre autorii exceptiei si incalcarea dispozitiilor
constitutionale ale art. 53 alin. (3) privind contributiile financiare, ale
art. 51 privind respectarea Constitutiei si a legilor, precum si cele ale art.
150 alin. (1) privind conflictul temporal de legi.
Judecatoria Darabani nu si-a exprimat opinia asupra exceptiei, considerand
ca, in sustinerea acesteia, "pot fi aduse argumente si pro si
contra".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui
punct de vedere, se sustine ca, potrivit textului criticat, "asigurarea
pazei bunurilor publice si ale cetatenilor prin paza efectuata de catre
locuitorii comunelor si satelor reprezinta doar una din posibilitatile pe care
legea le prevede pentru localitatile rurale, putandu-se opta pentru oricare din
celelalte variante, si anume: paza cu gardieni publici, paza cu paznici
salariati sau prin societati specializate de paza, in functie de decizia
locuitorilor, care sunt consultati in prealabil". Totodata, se apreciaza
ca legea, care prevede, pentru locuitorii din mediul rural, posibilitatea de
a-si stabili concret modalitatea prin care se asigura paza bunurilor, "nu
creeaza o obligatie in plus pentru acestia in raport cu locuitorii oraselor, ci
are in vedere faptul ca in localitatile rurale multe activitati pot fi
organizate prin contributia nemijlocita a cetatenilor". In consecinta, se
apreciaza ca nu sunt incalcate dispozitiile art. 16 din Constitutie care
instituie egalitatea in drepturi a cetatenilor. Referitor la pretinsa incalcare
a dispozitiilor art. 53 alin. (3) din Constitutie, Guvernul apreciaza ca textul
respectiv, referindu-se la contributiile financiare ale cetatenilor, nu este
incident in cauza.
Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata. In sustinerea
acestui punct de vedere se arata ca, in cauza, nu este incalcat principiul
egalitatii in drepturi, intrucat diferenta de tratament juridic privind
organizarea pazei in mediul rural fata de cea existenta in orase se justifica,
astfel incat nu se poate retine ca textul criticat ar institui un tratament
discriminatoriu.
De asemenea, se arata de catre Avocatul Poporului, nu poate fi retinuta
nici incalcarea dispozitiilor art. 39 din Constitutie, intrucat, asa cum
prevede "art. 39 alin. (2) lit. c), nu constituie munca fortata
prestatiile care fac parte din obligatiile civile normale stabilite de
lege". Or, "obligatia de a asigura paza bunurilor publice si ale
cetatenilor se stabileste prin hotarare a consiliilor locale, adoptata in baza
Legii nr. 18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si
valorilor, modificata si completata, dupa consultarea prealabila a
locuitorilor".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 51, art. 53 alin. (3) si ale art. 150
din Constitutie, invocate de autorii exceptiei, Avocatul Poporului considera ca
"acestea nu au legatura cu dispozitiile legale criticate".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il formeaza dispozitiile art. 16 din Legea nr. 18 din 4
aprilie 1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si valorilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie
1996, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
161 din 13 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 557 din 9 noiembrie 2000.
Textul criticat pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
- Art. 16: "(1) Primarii sunt obligati sa ia masuri ca in comune si
sate sa se asigure paza bunurilor publice si ale cetatenilor prin formele
prevazute de prezenta lege si de catre locuitorii acestora prin rotatie,
conform hotararilor consiliilor locale, dupa consultarea prealabila a
locuitorilor. Consultarea locuitorilor se realizeaza prin adunari populare
organizate pe sate.
(2) Persoanele care executa paza prin rotatie trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute la art. 19 alin. (1) lit. a) - d), sa nu depaseasca
maximul varstei de pensionare si sa poarte insemne distinctive in timpul
executarii serviciului de paza.
(3) Plata serviciului de paza se va asigura din fondurile bugetare
locale."
Autorii exceptiei sustin ca acest text de lege incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art. 39, 51, 53 si ale art. 150
alin. (1) din Constitutie, texte care au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 39: "Munca fortata este interzisa.
(2) Nu constituie munca fortata:
a) serviciul cu caracter militar sau activitatile desfasurate in locul
acestuia de cei care, potrivit legii, nu presteaza serviciul militar
obligatoriu din motive religioase;
b) munca unei persoane condamnate, prestata in conditii normale, in
perioada de detentie sau de libertate conditionata;
c) prestatiile impuse in situatia creata de calamitati ori de alt pericol,
precum si cele care fac parte din obligatiile civile normale stabilite de
lege.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 53: "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale.";
- Art. 150 alin. (1): "Legile si toate celelalte acte normative raman
in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii."
In esenta, critica de neconstitutionalitate se bazeaza pe sustinerea ca
textul art. 16 din Legea nr. 18/1996, cu modificarile ulterioare, ar institui o
discriminare a locuitorilor satelor fata de cei de la orase in ceea ce priveste
obligatiile de paza, prin prevederea obligatiei de prestare a pazei prin
rotatie, ceea ce ar avea si semnificatia prestarii unei munci fortate, a unei
contributii neconstitutionale, precum si a nerespectarii suprematiei
Constitutiei printr-o reglementare care contravine dispozitiilor acesteia.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata in sensul celor ce se vor arata in continuare.
In ceea ce priveste critica autorilor exceptiei privind incalcarea
dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie care instituie principiul
egalitatii cetatenilor in fata legii, Curtea retine ca este neintemeiata. In
jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a stabilit, in acord cu jurisprudenta
Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca acest principiu constitutional nu are
semnificatia uniformitatii, existand posibilitatea instituirii unor
reglementari juridice diferite pentru situatii care sunt diferite. Or, in acest
sens, este evident ca instituirea prin lege a unui sistem diferit de organizare
a pazei bunurilor in mediul rural, fata de cel existent la oras, are o
justificare rationala si obiectiva care rezida in specificul vietii rurale, in
raspandirea bunurilor (inclusiv a recoltelor) pe suprafete intinse si deschise,
in ocupatia locuitorilor - preponderent agricola -, in nivelul veniturilor
bugetare, in traditiile existente etc.
Curtea nu poate retine nici sustinerea autorilor exceptiei privind
incalcarea dispozitiilor art. 39 din Constitutie, in contextul in care insusi
textul invocat prevede la alin. (2) lit. c) ca nu constituie munca fortata
"prestatiile impuse in situatia creata de calamitati ori de alt pericol,
precum si cele care fac parte din obligatiile civile normale stabilite de
lege". Ca atare, art. 16 din Legea nr. 18/1996, cu modificarile
ulterioare, nu incalca dispozitiile art. 39 alin. (1) din Constitutie, de vreme
ce insusi textul constitutional [art. 39 alin. (2) lit. c) teza a doua]
excepteaza prestatiile impuse de textul de lege criticat, si anume executarea
serviciului de paza, prin rotatie, de catre locuitorii din mediul rural, cu
consultarea locuitorilor intruniti in adunari populare organizate pe sate.
Cat priveste invocarea de catre autorii exceptiei, in sustinerea acesteia,
a dispozitiilor art. 53 din Constitutie care interzic orice alte contributii
financiare cu exceptia impozitelor si taxelor ori a altor prestatii stabilite
prin lege in situatii exceptionale, Curtea constata ca aceste dispozitii
constitutionale nu sunt incidente in cauza, intrucat prestarea pazei de catre
locuitori, in conditiile legii, nu are legatura cu prevederile acestui text
constitutional care se refera la contributii financiare.
De asemenea, nu sunt incidente in cauza dispozitiile art. 150 din
Constitutie care se refera la legile preconstitutionale si nu la legi adoptate
in cadrul regimului constitutional instituit in anul 1991, cum este cazul legii
criticate pentru neconstitutionalitate in acest dosar.
Pe baza considerentelor mai sus expuse, din care rezulta ca textul criticat
nu contravine Constitutiei, Curtea retine ca nu este incalcat principiul
suprematiei Constitutiei, inscris in art. 51 al Legii fundamentale.
In sfarsit, Curtea constata ca textul legal privind obligatia locuitorilor
de a asigura in comune paza bunurilor publice si ale cetatenilor, criticat ca
fiind neconstitutional, nu contravine Pactului international cu privire la
drepturile economice, sociale si culturale, ratificat de Romania prin Decretul
nr. 212/1974, publicat in Buletinul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din
20 noiembrie 1974. Pactul, garantand la art. 6 pct. 1 "[...] dreptul la
munca ce cuprinde dreptul pe care il are orice persoana de a obtine
posibilitatea sa-si castige existenta printr-o munca liber aleasa sau acceptata
[.. .]", precizeaza la art. 4 posibilitatea statelor parti ca, in ceea ce
priveste folosinta drepturilor asigurate in conformitate cu Pactul, sa supuna
aceste drepturi "la limitarile stabilite de lege, numai in masura
compatibila cu natura acestor drepturi si exclusiv in vederea promovarii
bunastarii generale intr-o societate democratica".
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din
Legea nr. 18/1996 privind paza persoanelor, obiectivelor, bunurilor si
valorilor, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Timotei Matcu in
Dosarul nr. 1.144/2002, precum si de Gheorghe Alupoaie si Danut Alupoaie in
Dosarul nr. 1.148/2002 ale Judecatoriei Darabani.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta