Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1657 din 28 decembrie 2010

referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii bugetului de stat pe anul 2011

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 33 din 13 ianuarie 2011



Pe rol se afla solutionarea sesizarii de neconstitutionalitate a Legii bugetului de stat pe anul 2011, formulata de un grup de 54 de deputati, în temeiul art. 146 lit. a) din Constitutie.

Cu adresa nr. 51/6.183 din 23 decembrie 2010, Secretarul general al Camerei Deputatilor a trimis Curtii Constitutionale, în temeiul dispozitiilor art. 146 lit. a) din Constitutie si al art. 15 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sesizarea privind neconstitutionalitatea Legii bugetului de stat pe anul 2011, formulata de un grup de 54 de deputati.

La sesizare s-a anexat lista cuprinzând semnaturile a 54 de deputati, autori ai sesizarii de neconstitutionalitate. Potrivit acestei liste, autorii sesizarii de neconstitutionalitate sunt urmatorii: Cristian Mihai Adomnitei, Marin Almajanu, Teodor Atanasiu, Vasile Berci, Viorel-Vasile Buda, Daniel-Stamate Budurescu, Cristian Buican, Mihaita Calimente, Mircea Vasile Cazan, Daniel Chitoiu, Tudor-Alexandru Chiuariu, Horia Cristian, Ciprian Minodor Dobre, Victor Paul Dobre, Mihai-Aurel Dontu, Gheorghe Dragomir, George Ionut Dumitrica, Relu Fenechiu, Gheorghe Gabor, Gratiela Leocadia Gavrilescu, Andrei Dominic Gerea, Alina-Stefania Gorghiu, Titi Holban, Pavel Horj, Mircea Irimescu, Nicolae Jolta, Mihai Lupu, Dan-Stefan Motreanu, Gheorghe-Eugen Nicolaescu, Ludovic Orban, Ionel Palar, Viorel Palasca, Cornel Pieptea, Gabriel Plaiasu, Cristina-Ancuta Pocora, Virgil Pop, Octavian-Marius Popa, Calin Constantin Anton Popescu-Tariceanu, Ana Adriana Saftoiu, Nini Sapunaru, Adrian George Scutaru, Ionut-Marian Stroe, Radu Stroe, Gigel-Sorinel Stirbu, Gheorghe-Mirel Talos, Adriana Diana Tusa, Claudiu Taga, Radu Bogdan Tîmpau, Ioan Tintean, Florin Turcanu, Horea-Dorin Uioreanu, Lucia-Ana Varga, Mihai Alexandru Voicu si Mariana Câmpeanu.

La sesizare a fost anexata, în copie, Legea bugetului de stat pe anul 2011.

Sesizarea a fost înregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 17.952 din 23 decembrie 2010 si formeaza obiectul Dosarului nr. 4.805A/2010.

Autorii sesizarii solicita Curtii sa se pronunte asupra constitutionalitatii Legii bugetului de stat pe anul 2011 prin raportare la prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 61 alin. (1), art. 138 alin. (5), art. 53,art. 49 alin. (2), art. 47 si art. 34 alin. (1) si (2).

In sesizare se arata ca proiectul legii supuse controlului de constitutionalitate a fost transmis spre dezbaterea Parlamentului la data de 7 decembrie 2010 prin adresa Guvernului nr. E.262, fiind înregistrat sub nr. BPI 1.198 din 7 decembrie 2010.

In legatura cu încalcarea prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5) coroborate cu cele ale art. 61 alin. (1) si art. 138 alin. (5), autorii sesizarii arata ca Guvernul a supus proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2011 spre aprobare Parlamentului la data de 6 decembrie 2010, ceea ce contravine dispozitiilor art. 35 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, potrivit carora acesta trebuie supus aprobarii „cel târziu pâna la data de 15 octombrie a fiecarui an." Nesocotirea de catre Executiv a acestui termen imperativ conduce, prin lipsa unei dezbateri si a unei analize corespunzatoare a legii, la limitarea prerogativelor Parlamentului, cenzurând astfel expresia vointei alegatorilor în legislativ. In continuare, autorii sesizarii arata ca Legea bugetului de stat pe anul 2011 este fundamentata pe proiecte de legi aflate în diferite stadii de adoptare. Este vorba despre Legea privind salarizarea în anul 2011 a personalului din fondurile publice, despre Legea privind sistemul unitar de pensii publice si despre Legea educatiei nationale. Astfel, „prin Legea bugetului de stat sunt prevazute si angajate sume pentru plata salariilor, a pensiilor si a altor indemnizatii, fara ca legile care reglementeaza cadrul legal de acordare a lor sa fie în vigoare la data sesizarii Parlamentului de catre Guvern cu proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2011, prin adresa E.262 din 6 decembrie 2010".

In continuare, autorii sesizarii, invocând încalcarea prevederilor art. 53 din Constitutie, arata ca „fundamentarea bugetului de stat pe o crestere salariala de doar 15% si nu pe încetarea diminuarii cu 25% a drepturilor salariale imprima, în mod evident, un caracter permanent masurii de diminuare a drepturilor salariale", ceea ce contravine si deciziilor Curtii Constitutionale nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009 si nr. 872 din 25 iunie 2010, prin care aceasta a statuat „caracterul exceptional si temporar" al restrângerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.

Autorii sesizarii considera ca legea contestata contravine prevederilor constitutionale ale art. 49 alin. (2) coroborate cu cele ale art. 47, deoarece aceasta reglementeaza „reduceri drastice ale indemnizatiilor si stimulentelor de natura a încuraja dezvoltarea demografica a populatiei", ceea ce „determina, pe termen lung, imposibilitatea dezvoltarii economice normale a unui stat de drept".

In fine, autorii sesizarii sustin ca, întrucât legea atacata prevede o diminuare a sumelor alocate sanatatii cu 38%, „în conditiile în care a fost unanim acceptat ca sistemul de sanatate a suferit de o subfinantare permanenta", se încalca prevederile art. 34 alin. (1) si (2) din Constitutie.

In conformitate cu dispozitiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sesizarea a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a transmite punctele lor de vedere asupra sesizarii de neconstitutionalitate.

Presedintele Senatului a comunicat punctul sau de vedere sub nr. I/2.685 din 27 decembrie 2010, înregistrat la Curtea Constitutionala cu nr. 18.015 din 27 decembrie 2010. Reiterând argumentele autorilor criticii de neconstitutionalitate, presedintele Senatului considera ca sesizarea este întemeiata.

Presedintele Camerei Deputatilor a transmis punctul sau de vedere cu adresa nr. 51/6.210 din 24 decembrie 2010, înregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 17.983 din 24 decembrie 2010, prin care apreciaza ca sesizarea de neconstitutionalitate este neîntemeiata. In acest sens, arata, în esenta, ca masurile adoptate prin legea criticata sunt conforme cu prevederile constitutionale invocate si se impun pentru „apararea securitatii nationale si a drepturilor si libertatilor cetatenilor. Lipsa acestor masuri ar avea ca efect grave perturbari ale exercitarii tuturor drepturilor si libertatilor fundamentale".

Guvernul, în punctul sau de vedere comunicat cu nr. 5/10.006 din 27 decembrie 2010 si înregistrat la Curtea Constitutionala sub nr. 17.996 din 27 decembrie 2010, considera ca sesizarea este neîntemeiata. Astfel, referitor la obligatia Guvernului de a supune spre adoptare Parlamentului proiectele de legi bugetare pâna la data de 15 octombrie a fiecarui an, arata ca aceasta nu reprezinta o obligatie constitutionala. De asemenea, si în ceea ce priveste celelalte critici formulate, Guvernul apreciaza ca acestea vizeaza aspecte de oportunitate, iar nu de neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii bugetului de stat pe anul 2011.

CURTEA,

examinând sesizarea de neconstitutionalitate, punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile legii criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. a) din Constitutie si ale art. 1, 10, 15, 16 si 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, sa solutioneze sesizarea de neconstitutionalitate formulata de cei 54 de deputati.

Obiectul controlului de neconstitutionalitate îl constituie Legea bugetului de stat pe anul 2011, care, în opinia autorilor sesizarii, contravine, în ordinea invocarii, prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 61 alin. (1), art. 138 alin. (5),art. 53, art. 49 alin. (2), art. 47 si art. 34 alin. (1) si (2), al caror cuprins este urmatorul:

- Art. 1 alin. (5): „In România, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";

- Art. 61 alin. (1): „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român si unica autoritate legiuitoare a tarii.";

- Art. 138 alin. (5): „Nicio cheltuiala bugetara nu poate fi aprobata fara stabilirea sursei de finantare.";

- Art. 53: „(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrâns numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.

(2) Restrângerea poate fi dispusa numai daca este necesara într-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata în mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii.";

- Art. 49 alin. (2): „Statul acorda alocatii pentru copii si ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav ori cu handicap. Alte forme de protectie sociala a copiilor si a tinerilor se stabilesc prin lege.";

- Art. 47: „(1) Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent.

(2) Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala în unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.";

-Art. 34 alin. (1) si (2): „(1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.

(2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice."

Procedând la examinarea sustinerilor autorilor sesizarii, Curtea Constitutionala retine ca Legea bugetului de stat pe anul 2011, potrivit art. 1 din lege, „prevede si autorizeaza pentru anul 2011 veniturile pe capitole si subcapitole si cheltuielile pe destinatii si pe ordonatorii principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile si activitatilor finantate integral din venituri proprii."

In sensul art. 137 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia „Formarea, administrarea, întrebuintarea si controlul resurselor financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice sunt reglementate prin lege", a fost adoptata Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 597 din 13 august 2002, care stabileste principiile, cadrul general si procedurile privind formarea, administrarea, angajarea si utilizarea fondurilor publice, precum si responsabilitatile institutiilor publice implicate în procesul bugetar. Din prevederile constitutionale si dispozitiile legale mentionate rezulta ca bugetul se constituie ca un plan financiar al statului, aprobat prin lege, prin care sunt prevazute veniturile si cheltuielile publice stabilite în fiecare an, necesare îndeplinirii functiilor si sarcinilor statului. Astfel, în acest domeniu, Guvernul, în concordanta cu art. 138 alin. (1) si (2) din Constitutie, asigura elaborarea proiectelor legilor bugetare anuale si transmiterea acestora spre adoptare Parlamentului.

Or, în cauza, a fost adoptata, cu anumite corective, Legea bugetului de stat pe anul 2011 promovata de Guvern, nerespectarea de catre acesta a termenului de recomandare prevazut de art. 35 alin. (4) din Legea nr. 500/2002, precum si faptul ca la data depunerii proiectului bugetului de stat la Parlament nu erau adoptate 3 legi importante, nefiind sanctionate nici constitutional, nici legal.

In aceste conditii, Curtea nu poate retine înfrângerea art. 61 alin. (1) din Constitutie privind rolul Parlamentului, deoarece Guvernul are numai atributia de a elabora si de a prezenta Parlamentului proiectul legii bugetului de stat, iar acesta, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, îl dezbate si îl aproba prin vot.

Potrivit alin. (2) al art. 138 din Constitutie, bugetul se elaboreaza anual, acest principiu aplicându-se atât actului denumit buget, cât si componentelor sale, care, însumate, nu pot fi diferite de el.

Cerinta constitutionala a art. 138 alin. (5) impune stabilirea concomitenta a unei cheltuieli cu sursa de finantare, adica a venitului necesar pentru suportarea ei, spre a se evita consecintele economice si sociale profund negative ale stabilirii unei cheltuieli bugetare fara acoperire. Din cuprinsul Legii bugetului de stat pe anul 2011 nu rezulta asemenea neconcordante sau necorelari care sa dezechilibreze raportul între venituri si cheltuieli, astfel ca nu se poate retine înfrângerea normei constitutionale sus-mentionate.

O alta critica priveste sustinerea potrivit careia „fundamentarea bugetului de stat pe o crestere salariala de doar 15% si nu pe încetarea diminuarii cu 25% a drepturilor salariale imprima, în mod evident, un caracter permanent masurii de diminuare a drepturilor salariale", ceea ce contravine art. 53 din Constitutie, precum si jurisprudentei Curtii Constitutionale, care a statuat „caracterul exceptional si temporar" al restrângerii exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.

Sub acest aspect, Curtea constata ca obligatia impusa legiuitorului de instanta constitutionala, aceea ca dupa 1 ianuarie 2011 sa înceteze diminuarea cu 25% a drepturilor salariale, este întemeiata tocmai pe exigentele art. 53 din Constitutie.

In aceste conditii, este prerogativa legiuitorului stabilirea modalitatii de realizare a procesului de revenire etapizata a cuantumului drepturilor salariale la nivelul avut anterior diminuarii cu 25%, care va decide în functie de situatia economica si financiara a tarii.

Pentru anul 2011, legiuitorul a reglementat o revenire de 15% fata de reducerea salariala de 25% aprobata prin Legea nr. 118/2010 privind unele masuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010.

In fine, în opinia autorilor sesizarii, Legea bugetului de stat pe anul 2011 contravine si prevederilor constitutionale ale art. 49 si art. 47, precum si celor ale art. 34 alin. (1) si (2), prin reducerea drastica a indemnizatiilor si stimulentelor de natura a încuraja dezvoltarea demografica a populatiei si prin diminuarea sumelor alocate sanatatii cu 38%.

Protectia sociala reprezinta un ansamblu de actiuni, decizii si masuri întreprinse de societate pentru prevenirea, diminuarea sau înlaturarea consecintelor unor evenimente considerate ca riscuri sociale asupra conditiilor de viata ale populatiei.

O strategie care s-ar limita la a usura situatia celor mai vulnerabile si afectate persoane ar risca sa nu primeasca suportul necesar al restului populatiei, care se simte ea însasi a fi într-o stare de lipsa permanenta a resurselor necesare pentru a asigura un mod de viata considerat decent. Accentul cade, în mod special, pe lipsa resurselor economice.

Fata de cele expuse, Curtea constata ca Legea bugetului de stat pe anul 2011 nu contravine prevederilor constitutionale invocate de autorii sesizarii.

In temeiul art. 146 lit. a) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 11 alin. (1) lit. A.a), al art. 15 alin. (1) si al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Constata ca Legea bugetului de stat pe anul 2011 este constitutionala.

Definitiva si general obligatorie.

Decizia se comunica presedintelui României, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si primului-ministru si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Dezbaterea a avut loc la data de 28 decembrie 2010 si la aceasta au participat: Augustin Zegrean, presedinte, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lazaroiu, Mircea Stefan Minea, Iulia Antoanella Motoc, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan si Tudorel Toader, judecatori.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent-sef,

Doina Suliman


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1657/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1657 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1657/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu