DECIZIE Nr.
163 din 10 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art.
28 alin. (1) si (5) si art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protectia
informatiilor clasificate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 160 din 16 martie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent-şef
delegat
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art.
28 alin. (1) şi (5) şi art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia
informaţiilor clasificate, excepţie ridicată de Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 936/2/2008,
Dosarul nr. 9.071/2/2007 şi Dosarul nr. 3.575/2/2007 ale aceleiaşi instanţe.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Erdem Mustafa
Resat, doamna avocat Violeta Aştileanu din cadrul Baroului Bucureşti, cu
delegaţie la dosar şi se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr. 2.017D/2008, nr. 2.018D/2008 şi
nr. 2.019D/2008 au conţinut identic, pune în discuţie, din oficiu, problema
conexării cauzelor.
Apărătorul ales al părţii Erdem Mustafa Resat nu se
opune conexării celor trei dosare.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
dispoziţiile art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune conexării
dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
dispune conexarea Dosarului nr. 2.019D/2008 şi a Dosarului nr. 2.018D/2008 la Dosarul nr. 2.017D/2008, care este primul înregistrat.
Cauza se află în stare de judecată.
Apărătorul ales al părţii Erdem Mustafa Resat pune
concluzii de admitere a excepţiei de neconstitutionalitate, arătând că
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 16 şi art. 21 din
Constituţia României.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, sens în care
face trimitere la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor,
constată următoarele:
Prin încheierile din 23 septembrie 2008, pronunţate în
dosarele nr. 936/2/2008, nr. 9.071/2/2007 şi nr. 3.575/2/2007, Curtea de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (5) şi art. 33 din Legea
nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate.
Excepţia a fost ridicată, în dosarele de mai sus, din
oficiu de către instanţa de judecată.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate instanţa de judecată susţine că prevederile legale contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 referitoare la
Egalitatea în drepturi şi art. 21 referitoare
la Accesul liber la justiţie, deoarece atât instanţa de judecată, cât şi
reclamantul nu au acces la înscrisurile cu caracter „secret de stat"
aflate în posesia pârâtului şi în temeiul cărora s-a dispus măsura respingerii
cererii de acordare a dreptului de şedere permanentă pe teritoriul României. De
asemenea, judecătorul, neavând acces la înscrisurile clasificate de care se
prevalează o parte, nu poate face o dreaptă judecată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată
că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146
lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), art.'2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispoziţiile art. 17 lit. f), art. 24 alin.
(5),' art. 28 alin. (1) şi (5) şi art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind
protecţia informaţiilor clasificate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 248
din 12 aprilie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, care au
următorul conţinut:
- Art. 17 lit. f) din Legea'nr. 182/2002: „In categoria informaţiilor secrete de stat sunt cuprinse
informaţiile care reprezintă sau care se referă la: [...]
f) activitatea de informaţii desfăşurată de autorităţile
publice stabilite prin lege pentru apărarea ţării şi siguranţa
naţională;".
- Art. 24 alin. (5) din Legea nr.' 182/2002: „ (5) Se interzice clasificarea ca secrete de stat a informaţiilor
datelor sau documentelor în scopul ascunderii încălcărilor legii, erorilor
administrative, limitării accesului la informaţiile de interes public,
restrângerii ilegale a exerciţiului unor drepturi ale vreunei persoane sau
lezării altor interese legitime."
- Art. 28 alin. (1) şi (5) din
Legea nr. 182/2002: „(1) Accesul la informaţii secrete de stat este permis
numai în baza unei autorizaţii scrise, eliberate de conducătorul persoanei
juridice care deţine astfel de informaţii, după notificarea prealabilă la
Oficiul Registrului Naţional al Informaţiilor Secrete de Stat.[...]
(5) Neacordarea autorizaţiei sau retragerea motivată
a acesteia determină de drept interdicţia de acces la informaţii secrete de
stat."
-Art. 33 din Legea nr. 182/2002: „Este interzisă clasificarea ca secrete de serviciu a informaţiilor
care, prin natura sau conţinutul lor, sunt destinate să asigure informarea
cetăţenilor asupra unor probleme de interes public sau personal, pentru
favorizarea ori acoperirea eludării legii sau obstrucţionarea justiţiei."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului
instanţei de contencios constituţional prin raportare la critici similare.
Astfel, cu prilejul pronunţării Deciziei nr. 1.335 din 9 decembrie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 29 din 15 ianuarie 2009, Curtea Constituţională a respins ca
neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (1)
şi (4), art. 9 lit. b), art. 15 lit. h), art. 17 lit. f), art. 22 alin. (1),
art. 24 alin. (1) şi (5) şi art. 28 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, reţinând
în esenţă că „dispoziţiile, referitoare la persoanele ce urmează să aibă acces
la informaţiile clasificate, protecţia acestor informaţii prin măsuri procedurale,
nivelul de secretizare a acestora, precum şi interdicţia clasificării unor
categorii de informaţii ori accesul la informaţiile secrete de stat nu
reprezintă impedimente de natură să afecteze drepturile şi libertăţile
constituţionale, fiind în deplin acord cu normele din Legea fundamentală
invocate. De asemenea, acestea nu înlătură posibilitatea judecătorului de a
avea acces la informaţiile secrete de stat, cu respectarea regulilor de natură
procedurală prevăzute de lege."
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi,
de natură să justifice schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele
deciziei mai sus menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză,
inclusiv pentru art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor
clasificate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 17 lit. f), art. 24 alin. (5), art. 28 alin. (1) şi (5) şi
art. 33 din Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate,
excepţie ridicată de Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 936/2/2008, Dosarul nr. 9.071/2/2007 şi
nr. 3.575/2/2007 ale aceleiaşi instanţe.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef delegat,
Afrodita Laura Tutunaru