DECIZIE Nr. 1608 din 26
noiembrie 2009
referitoare la respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 32 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 21 din 12 ianuarie 2010
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Lazaroiu - judecator
Ion Predescu - judecator
Puskas Valentin Zoltan - judecator
Tudorel Toader - judecator
Augustin Zegrean - judecator
Carmen-Catalina Gliga - procuror
Valentina Barbateanu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 32 alin. (1) si (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii lucrarilor de constructii, exceptie ridicata de Mariana Nicolae in
Dosarul nr. 12.719/300/2007 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele Curtii acorda
cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, indicand, in acest sens,
Decizia nr. 820/2007 a Curtii Constitutionale, ale carei solutie si
considerente se mentin si in aceasta cauza.
C U R T E A,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 iunie 2009, pronuntata in Dosarul nr.
12.719/300/2007, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 32 alin. (1) si (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii.
Exceptia a fost ridicata de Mariana Nicolae intr-o cauza privind
solutionarea unei cereri de recurs formulate impotriva unei decizii prin care a
fost respins apelul referitor la o sentinta prin care recurenta a fost obligata
la desfiintarea unor lucrari de constructii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 32 alin. (1) si (2) din Legea nr. 50/1991, prin aceea ca
permit desfiintarea unei constructii proprietate privata edificate pe un teren
proprietate privata si in conformitate cu prevederile certificatului de
urbanism, sunt lipsite de orice ratiune economica si incalca dreptul de
proprietate garantat de art. 44 din Constitutie. Mai mult, masura desfiintarii
lucrarii apare ca o sanctiune suplimentara, pe langa amenda contraventionala,
pentru aceeasi fapta.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila opineaza in sensul
respingerii exceptiei de neconstitutionalitate.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si
Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.
C U R T E A,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta,
potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
prevederile art. 32 alin. (1) si (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executarii lucrarilor de constructii, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 933 din 13 octombrie 2004, care au urmatoarea redactare:
-Art. 32 alin. (1) si (2): "(1) In cazul in care persoanele
sanctionate contraventional au oprit executarea lucrarilor, dar nu s-au
conformat in termen celor dispuse prin procesul-verbal de constatare a
contraventiei, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1), organul care a aplicat
sanctiunea va sesiza instantele judecatoresti pentru a dispune, dupa caz:
a) incadrarea lucrarilor in prevederile autorizatiei;
b) desfiintarea constructiilor realizate nelegal.
(2) In cazul admiterii cererii, instanta va stabili termenele
limita de executare a masurilor prevazute la alin. (1)."
Dispozitiile art. 28 alin. (1), la care textul mai sus redat face
trimitere, prevad urmatoarele: "(1) O data cu aplicarea amenzii pentru
contraventiile prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a) si b) se dispune oprirea
executarii lucrarilor, precum si, dupa caz, luarea masurilor de incadrare a
acestora in prevederile autorizatiei sau de desfiintare a lucrarilor executate
fara autorizatie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, intr-un termen
stabilit in procesul-verbal de constatare a contraventiei."
Autorul exceptiei apreciaza ca textele de lege criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 44 privind dreptul de proprietate
privata, precum si dispozitiilor din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, care garanteaza dreptul de proprietate.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca textele de lege criticate au mai fost examinate in numeroase
randuri in cadrul controlului de constitutionalitate, prin raportare la
aceleasi norme fundamentale ca si cele invocate in prezenta cauza. De pilda,
prin Decizia nr. 433 din 15 aprilie 2008, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 363 din 12 mai 2008, Decizia nr. 820 din 2 octombrie
2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 13
noiembrie 2007, si Decizia nr. 881 din 16 octombrie 2007, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 750 din 5 noiembrie 2007, Curtea
Constitutionala, pentru argumentele acolo retinute, a constatat ca dispozitiile
art. 32 alin. (1) si (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
lucrarilor de constructii nu contravin exigentelor dreptului de proprietate,
garantat de Constitutia Romaniei, de Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale si de Declaratia Universala a Drepturilor
Omului.
Deoarece fata de criticile examinate prin deciziile indicate nu au
intervenit elemente noi, care sa justifice schimbarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, cele acolo statuate isi mentin valabilitatea si in prezenta
cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d)
si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
D E C I D E:
Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 32 alin. (1) si (2) din Legea nr. 50/1991 privind
autorizarea executarii lucrarilor de constructii, exceptie ridicata de Mariana
Nicolae in Dosarul nr. 12.719/300/2007 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 noiembrie 2009.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi