DECIZIE Nr. 16
din 18 februarie 2008
cu privire la interpretarea
si aplicarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) pct. II si ale art. 94 din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, modificata si completata, raportate la dispozitiile art. 36 din Legea
nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, cu modificarile si completarile
ulterioare, referitoare la posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia
de invaliditate de gradul II cu indemnizatia corespunzatoare functiei elective.
ACT EMIS DE:
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 837 din 12 decembrie 2008
Dosar nr. 72/2007
Sub preşedinţia domnului profesor univ.dr. Nicolae
Popa, preşedintele Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Secţiile Unite ale Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, în conformitate cu dispoziţiile art. 25 lit. a) din Legea nr.
304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, s-au întrunit pentru a
examina recursul în interesul legii, declarat de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, cu privire la
interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 5 alin.
(1) pct. II si ale art. 94 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii si alte drepturi de asigurari sociale, modificata si completata,
raportate la dispozitiile art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul
alesilor locali, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la
posibilitatea consilierilor locali de a cumula pensia de invaliditate de gradul
II cu indemnizatia corespunzatoare functiei elective.
Secţiile Unite au fost constituite cu respectarea
dispoziţiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicată, fiind prezenţi 87 de
judecători din totalul de 114 aflaţi în funcţie.
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie a fost reprezentat de procurorul Antoaneta Florea.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe
lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie a susţinut recursul în interesul
legii, solicitând admiterea acestuia şi pronunţarea unei decizii în sensul de a
se stabili că persoanele care ocupă funcţii de consilier local pot cumula
indemnizaţia de şedinţă cu pensia de invaliditate de gradul II.
SECŢIILE UNITE,
deliberând asupra recursului în interesul legii,
constată următoarele:
In practica instanţelor judecătoreşti s-a constatat că
nu există un punct de vedere unitar cu privire la interpretarea şi aplicarea
dispoziţiilor art. 5 alin. (1) pct. II şi ale art. 94 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, modificată şi completată,
raportate la dispoziţiile art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind Statutul
aleşilor locali, modificată şi completată, referitoare la posibilitatea
consilierilor locali de a cumula pensia de invaliditate
de gradul II cu indemnizaţia corespunzătoare funcţiei
elective.
Astfel, unele instanţe au considerat că aleşii locali
nu pot cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzătoare funcţiei elective şi au respins
acţiunile formulate, menţinând deciziile de încetare, respectiv de suspendare a
plăţii pensiei de invaliditate emise de casele teritoriale de pensii.
S-a motivat că, potrivit dispoziţiilor art. 1 din Legea
nr. 19/2000, dreptul la asigurări sociale este garantat de stat şi se exercită
în condiţiile prezentei legi, prin sistemul public de pensii şi alte drepturi
de asigurări sociale.
S-a mai relevat că art. 36 din Legea nr. 393/2004
prevede posibilitatea cumulării pensiei cu celelalte drepturi cuvenite aleşilor
locali, dar tot în condiţiile Legii nr. 19/2000, şi că potrivit dispoziţiilor
art. 94 alin. (1) lit. a)-d) din această lege rezultă că pensia de invaliditate
de gradul II nu poate fi
cumulată cu veniturile realizate dintr-o activitate profesională.
S-a mai subliniat că aleşii
locali, beneficiari ai pensiei de invaliditate de gradul II, nu fac parte din categoriile expres şi
limitativ prevăzute de art. 94 alin. (1) lit. a)-d) din Legea nr. 19/2000,
astfel încât aceştia nu pot cumula pensia cu alte venituri.
Alte instanţe, dimpotrivă, s-au
pronunţat în sensul că şi consilierii locali, beneficiari ai pensiei de
invaliditate de gradul II, pot
cumula această pensie cu indemnizaţia prevăzută de art. 34 din Legea nr.
393/2004.
In motivarea acestei soluţii s-a relevat că exercitarea
de către consilierii locali a atribuţiilor ce le revin în această calitate nu
reprezintă o activitate profesională, în sensul prevederilor art. 94 alin. (1)
din Legea nr. 19/2000, deoarece nu constă în prestarea unei munci cu regim
continuu într-o anumită profesie sau meserie.
Aceste din urmă instanţe au interpretat şi aplicat
corect dispoziţiile legii.
Potrivit dispoziţiilor art. 36 din Legea nr. 393/2004
privind statutul aleşilor locali, modificată şi completată: „Drepturile băneşti
cuvenite aleşilor locali, potrivit legii, pot fi cumulate cu pensia şi cu alte
venituri, în condiţiile legii."
In privinţa drepturilor de pensie, actul normativ-cadru
îl reprezintă Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, modificată şi completată, care în art. 94 alin.
(1) prevede că: „Pot cumula pensia cu veniturile realizate dintr-o activitate
profesională, indiferent de nivelul veniturilor respective:
a) copiii urmaşi orfani de ambii părinţi, pe perioada
şcolarizării, până la vârstele prevăzute la art. 66 lit. a) şi b);
b) nevăzătorii;
c) pensionarii pentru limită de vârstă;
d) pensionarii de invaliditate de gradul III."
Pe de altă parte, în art. 5 alin. (1) pct. II din acelaşi act
normativ se prevede că: „(1) In sistemul public sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii: [...]
II. persoanele care îşi desfăşoară activitatea în
funcţii elective sau care sunt numite în cadrul autorităţii executive,
legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, precum şi membrii
cooperatori dintr-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale căror
drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile prezentei legi, cu ale
persoanelor prevăzute la pct. I", adică persoanele care desfăşoară activităţi pe bază de contract
individual de muncă şi funcţionarii publici.
Coroborarea acestor dispoziţii legale nu poate
justifica excluderea automată de la beneficiul cumulului pensiei de
invaliditate de gradul II cu indemnizaţia
corespunzătoare funcţiei elective a consilierilor locali, câtă vreme aceste
indemnizaţii nu reprezintă venituri realizate dintr-o activitate profesională.
In privinţa pensiei de invaliditate de orice grad,
condiţiile de acordare sunt reglementate de dispoziţiile art. 53-64 din Legea
nr. 19/2000, modificată şi completată.
Cauzele de încetare, respectiv de suspendare a plăţii
pensiei, precum şi situaţiile în care pensia poate fi cumulată cu alte venituri
sunt expres şi limitativ prevăzute în actul normativ menţionat.
Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 91 alin. (1) lit.
b) din Legea nr. 19/2000: „Plata pensiei încetează începând cu luna următoare
celei în care: [...] b) beneficiarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în
temeiul cărora i-a fost acordată pensia;", împrejurare care, în ceea ce priveşte pensia de invaliditate, este
prevăzută în art. 62 alin. (2) lit. c) din acelaşi act normativ, conform căruia
încetarea calităţii de pensionar de invaliditate se dispune ca urmare a
redobândirii capacităţii de muncă, stabilită în urma revizuirii medicale
periodice de către medicul specializat în expertiză medicală şi recuperarea
capacităţii de muncă din cadrul casei teritoriale de pensii.
Totodată, potrivit dispoziţiilor art. 92 alin. (1) lit.
c) coroborat cu art. 62 alin. (4) din Legea nr. 19/2000, plata pensiei de
invaliditate se suspendă începând cu luna următoare celei în care beneficiarul
acestui tip de pensie nu se prezintă, din motive imputabile, la revizuirea
medicală periodică.
Din interpretarea per a contrario a prevederilor art. 94 din Legea nr. 19/2000 rezultă că plata
pensiei se suspendă şi în situaţia în care pensionarul are venituri realizate
dintr-o activitate profesională, iar dispoziţia legală respectivă nu-i permite
cumulul.
Conform art. 94 alin. (1) lit.
d) cumulul este permis numai pensionarilor de invaliditate de gradul III, însă
activitatea desfăşurată de consilierii locali nu este o activitate profesională
în sensul acestei dispoziţii legale.
Activitatea consilierului local nu se desfăşoară în urma încheierii unui contract de muncă, a unui contract
civil sau a unui contract de drept public.
Intre consiliul local şi consilier nu există raporturi
specifice celor dintre un angajator şi salariat sau dintre o instituţie şi funcţionarul public,
activitatea alesului local realizându-se în baza unui mandat rezultat din
alegeri.
Pe de altă parte, natura juridică a indemnizaţiei de
şedinţă, la care au dreptul consilierii locali pentru participarea la lucrările
consiliului şi ale comisiilor de specialitate, potrivit art. 34 din Legea nr.
393/2004, nu justifică încadrarea ei într-o remuneraţie sau alt venit cu
caracter permanent susceptibil a se constitui în cumul împreună cu pensia de
invaliditate de gradul II.
In această privinţă este de observat că indemnizaţia de
şedinţă la care au dreptul consilierii locali, conform dispoziţiilor din textul
de lege menţionat, nu este decât o remuneraţie ocazională şi nepermanentă şi
care prin cuantumul ei nu poate să fie asemănătoare sumelor de bani asimilabile
unui venit, având o semnificaţie de natură a determina suspendarea plăţii
pensiei sau cumulul acesteia.
Această indemnizaţie de care beneficiază consilierii
locali este corespunzătoare numărului de şedinţe la care au participat şi nu
poate fi asimilată cu un venit constant şi permanent de natura indemnizaţiilor
şi salariilor pe care le primesc demnitarii, funcţionarii publici, angajaţii
etc.
Prin urmare, calitatea de consilier local nu poate fi
asimilată cu o activitate profesională, după cum nici indemnizaţia aferentă
acestei calităţi nu poate fi asimilată cu veniturile realizate dintr-o astfel
de activitate.
In aceste condiţii, consilierii locali pot cumula
pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia la care au dreptul pe durata îndeplinirii funcţiei
elective.
In consecinţă, în temeiul dispoziţiilor art. 25 lit. a)
din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, şi ale art.
329 alin. 2 şi 3 din Codul de procedură civilă, urmează a se admite recursul în
interesul legii şi a se stabili că dispoziţiile art. 5 alin. (1) pct. II, art. 94 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile
art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind statutul aleşilor locali, modificată şi
completată, se interpretează în sensul că persoanele alese în funcţie de
consilieri locali pot cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzătoare funcţiei
elective.
PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
DECID:
Admit recursul în interesul legii declarat de
procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie.
Dispoziţiile art. 5 alin. (1) pct. II, art. 94 alin. (1) lit. d)din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile
art. 36 din Legea nr. 393/2004 privind statutul aleşilor locali, modificată şi
completată, se interpretează în sensul că:
Persoanele alese în funcţii de consilieri locali pot
cumula pensia de invaliditate de gradul II cu indemnizaţia corespunzătoare funcţiei elective.
Obligatorie, potrivit art. 329 alin. 3 din Codul de
procedură civilă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 18 februarie
2008.
PREŞEDINTELE ÎNALTEI CURŢI DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim-magistrat-asistent,
Victoria Maftei