DECIZIE Nr. 16
din 10 ianuarie 2007
referitoare la
constitutionalitatea Legii privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru
Turism, in subordinea Guvernului Romaniei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 66 din 29 ianuarie 2007
Cu Adresa nr. 51/4.792 din 4 decembrie 2006, secretarul
general al Camerei Deputaţilor a transmis Curţii
Constituţionale sesizarea privind declanşarea controlului de constituţionalitate
asupra Legii privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Turism, în
subordinea Guvernului României. Sesizarea a fost formulată, în temeiul art. 146
lit. a) din Constituţie şi al art. 15 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, de către un număr de 50 de
deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al Partidului Democrat, şi anume: Cristian I. Rădulescu, Petru P. Movilă,
Graţiela Denisa M. Iordache, Iulian-Gabriel P. Bîrsan, Traian Constantin A. Igaş,
Cornel Ştefan C. Bardan, Radu V. D. Lambrino, Monica Maria C. Iacob Ridzi, Laurenţiu C. Mironescu,
Daniel I. Buda, Ionesie P. Ghiorghioni, Radu-Cătălin Drăguş, Liviu Alexandru H. Miroşeanu, Ioan C.
Oltean, Nicolae N. Bara, Dan N. Grigore, Cosmin Gabriel C. Popp, Alexandru A.
Ciocâlteu, Alaxandru E. Mocanu, Mircea Man, Costică N. Canacheu, Marius I. Rogin, Cezar Florin Gh. Preda, Ioan Dumitru I. Puchianu, Stelian N. Duţu, William Gabriel S. Brânză, Aurel A.
Olărean, Ion I. Gonţea, Horia
C. Văsioiu, Bogdan C. Cantaragiu, Dumitru Gh. Puzdrea, Constantin M. Petrea,
Valeriu I. Tabără, Anca M.
Constantinescu, Romeo Marius Gh. Raicu, Ionela I. Bruchental-Pop, Dorin-Liviu D. Nistoran, Dănuţ E. Liga, Gheorghe I. Albu, Valentin Adrian M. Iliescu, Petre
Străchinaru, Mugurel Liviu S. Sârbu, Roberta Alma C. Anastase, Mihai
Stănişoară, Anca-Daniela C. Boagiu, Gheorghe G. Barbu, Marian-Jean J. G.
Marinescu, Marcel Laurenţiu M. Romanescu, Gheorghe G. Sârb, Augustin A.
Zegrean.
Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională
sub nr. 11.232 din 5 decembrie 2006 şi formează obiectul Dosarului nr.
2.374A/2006.
Autorii sesizării solicită Curţii Constituţionale să
constate neconstituţionalitatea Legii privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale
pentru Turism, în subordinea Guvernului României, care, în opinia acestora,
„prezintă un viciu de constituţionalitate sub
aspectul soluţiei legislative propuse", astfel:
1. Prin obiectul de reglementare, legea încalcă art.
117 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia „Guvernul şi ministerele, cu
avizul Curţii de Conturi, pot înfiinţa organe de specialitate, în subordinea
lor, numai dacă legea le recunoaşte această competenţă", precum şi
art. 1 alin. (4) din aceasta, conform cu care „Statul se organizează
potrivit principiului separaţiei şi echilibrului puterilor - legislativă,
executivă şi judecătorească - în cadrul democraţiei constituţionale". Or,
în cauză, „suntem în prezenţa unei propuneri legislative privind înfiinţarea
unui organ de specialitate în subordinea Guvernului, nu a unei Hotărâri a
Guvernului sau a unei ordonanţe de urgenţă şi, totodată, în absenţa avizului
Curţii de Conturi".
2. Legea nu a fost adoptată cu respectarea „cerinţelor
de majoritate specifice unei legi organice", ceea ce contravine
dispoziţiilor constituţionale ale art. 76 alin. (1), care prevede că „Legile
organice şi hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul
majorităţii membrilor fiecărei Camere", şi ale art. 117 alin. (3),
potrivit cărora „Autorităţi administrative autonome se pot înfiinţa prin
lege organică". In acest sens, se arată că o „propunere legislativă
iniţiată de 6 deputaţi" a fost adoptată „cu 134
de voturi pentru, 72 de voturi împotrivă şi 4
abţineri", la lucrările Plenului fiind prezenţi 215 deputaţi, aşadar
cu îndeplinirea condiţiilor cerute pentru adoptarea unei legi ordinare, deşi,
în conformitate cu art. 117 alin. (3) din Constituţie, suntem, „în fapt, în prezenţa unei legi
organice". Se mai arată că „încadrarea
Proiectului în categoria legilor ordinare nu a fost motivată nici prin
expunerea de motive şi nici printr-o notă însoţitoare".
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
precum şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.
Guvernul, în punctul de
vedere transmis în legătură cu sesizarea de neconstituţionalitate a Legii
privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Turism, în subordinea
Guvernului României, apreciază că aceasta este neîntemeiată, întrucât: legea nu
conţine prevederi de natură să aducă atingere principiului separaţiei şi
echilibrului puterilor statului, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituţie,
precum şi că este o lege ordinară, adoptată în conformitate cu art. 61 şi cu
art. 73 alin. (1) din Legea fundamentală, potrivit cărora Parlamentul este
unica autoritate legiuitoare a ţării, cu competenţa generală de a adopta legi
constituţionale, organice şi ordinare; dispoziţiile art. 117 alin. (2) din
Constituţie, care prevăd posibilitatea ca Guvernul şi ministerele să înfiinţeze
organe de specialitate în subordinea lor, dacă legea le recunoaşte această
competenţă, nu au incidenţă în această cauză în care „nu ne aflăm în situaţia adoptării
unei hotărâri a Guvernului ori a unui ordin al
ministrului" prin care s-a înfiinţat un organ
de specialitate în lipsa unei legi, ci suntem în situaţia înfiinţării organului
de specialitate „în subordinea Guvernului, prin lege, act normativ adoptat
de către unica putere legiuitoare, cu competenţă generală, respectiv, de către
Parlament"; nici art. 76 alin. (1) din Constituţie, care dispune cu
privire la cvorumul necesar adoptării legilor organice, „nu are incidenţă în prezenta
cauză", deoarece „dispoziţiile art. 117
alin. (3) din Legea
fundamentală impun înfiinţarea, «prin lege organică», numai
pentru autorităţile administrative autonome, nu şi pentru organele de specialitate din
subordinea Guvernului". Se menţionează că, de
altfel, şi „actuala A.N.T. a fost înfiinţată, ca organ de
specialitate al administraţiei publice
centrale în subordinea Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11/2004, aprobată de Parlament tot printr-o lege ordinară, respectiv prin Legea nr. 228/2004, nefiind necesară o lege organică pentru aceleaşi
considerente".
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
In vederea soluţionării sesizării, cu Adresa nr. 11.397
din 7 decembrie 2006 Curtea Constituţională a solicitat secretarului general al
Camerei Deputaţilor transmiterea următoarelor documente: proiectul Propunerii
legislative privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Turism, în
subordinea Guvernului, însoţită de expunerea de motive; punctul de vedere al
Guvernului asupra iniţiativei legislative, în condiţiile art. 111 alin. (1) din
Constituţie; avizul Consiliului Legislativ; avizul Curţii de Conturi, în
condiţiile art. 117 alin. (2) din Constituţie; proiectul de lege în forma
adoptată de Senat, ca primă Cameră sesizată; stenograma şedinţei Camerei
Deputaţilor în care s-a exprimat votul final asupra proiectului de lege, în
calitate de Cameră decizională; lista privind componenţa Grupului parlamentar
al Partidului Democrat din Camera Deputaţilor.
Cu Adresa nr. 51/4.866 din 9 decembrie 2006 secretarul general al Camerei Deputaţilor a transmis, în copie, documentele
solicitate, mai puţin avizul Curţii de Conturi, care nu a fost cerut de către
iniţiatori, şi proiectul de lege în forma adoptată de Senat, ca primă Cameră
sesizată, întrucât această Cameră a respins proiectul. In esenţă, potrivit
documentelor transmise, proiectul de „Lege privind înfiinţarea Autorităţii
Naţionale pentru Turism, în subordinea Guvernului, ca organ de specialitate al
administraţiei publice centrale, având ca obiect elaborarea şi punerea în
aplicare a politicilor în domeniul turismului, în concordanţă cu politica
generală a Guvernului României", a fost iniţiat, aşa cum reiese din
expunerea de motive, „în scopul imprimării unui dinamism mult sporit pentru:
valorificarea potenţialului naţional turistic, orientarea şi integrarea în
tendinţele regionale şi mondiale privind dinamica şi structura ofertei
turistice, creşterea circulaţiei turistice pe teritoriul României,
diversificarea ofertei şi creşterea calităţii serviciilor turistice"; în
punctul de vedere întocmit în conformitate cu art. 111 alin. (1) din
Constituţie Guvernul României „nu susţine adoptarea acestei iniţiative
legislative", întrucât consideră că „pentru absorbţia fondurilor
structurale şi derularea proiectelor pentru perioada 2007 - 2113" se
impune asigurarea unui cadru instituţional stabil (prin specialişti şi condiţii
de derulare a politicilor turistice şi de implementare a strategiilor) şi
adaptat etapei de dezvoltare a turismului din România şi obiectivelor de atins,
precum şi susţinerea, consolidarea şi crearea instituţiilor complementare
similare celor din statele membre ale Uniunii Europene; Consiliul Legislativ
avizează favorabil propunerea legislativă, cu observaţii şi propuneri privind
titlul şi obiectul reglementării, categoria de legi din care aceasta face
parte, reorganizarea actualei Autorităţi din subordinea Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, precum şi stabilirea organizării
şi funcţionării ei prin hotărâre a Guvernului; din cuprinsul stenogramei
şedinţei Camerei Deputaţilor din data de 29 noiembrie 2006 reiese că propunerea
legislativă a fost adoptată ca lege ordinară şi din cei 215 deputaţi prezenţi
au votat „pentru" 134, „împotrivă" 72, iar 4 s-au abţinut. Ultimul
document transmis este Lista privind componenţa Grupului parlamentar al
Partidului Democrat din Camera Deputaţilor (la data de 7 decembrie 2006), care
cuprinde un număr de 50 de deputaţi şi circumscripţiile din care aceştia fac
parte.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctul
de vedere al Guvernului, documentele transmise de secretarul general al Camerei
Deputaţilor, raportul judecătorului-raportor, Legea privind înfiinţarea
Autorităţii Naţionale pentru Turism, în subordinea Guvernului României,
raportată la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi
este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie,
precum şi ale art. 1, 10, 15 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe asupra
constituţionalităţii prevederilor legale criticate.
Obiectul controlului de constituţionalitate îl constituie Legea privind înfiinţarea Autorităţii
Naţionale pentru Turism, în subordinea Guvernului României, în legătură cu care
se susţine că încalcă, în ordinea invocării lor, prevederile constituţionale
ale art. 117 alin. (2), art. 1 alin. (4), art. 76 alin. (1) şi ale art. 117
alin. (3), care prevăd:
- Art. 117 alin. (2) şi (3): „(2) Guvernul şi
ministerele, cu avizul Curţii de Conturi, pot înfiinţa organe de specialitate,
în subordinea lor, numai dacă legea le recunoaşte această competenţă.
(3) Autorităţi administrative autonome se pot
înfiinţa prin lege organică. ";
- Art. 1 alin. (4): „Statul se organizează potrivit principiului separaţiei şi
echilibrului puterilor - legislativă, executivă şi judecătorească - în cadrul
democraţiei constituţionale.";
- Art. 76 alin. (1): „Legile organice şi hotărârile privind regulamentele Camerelor se
adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere."
Examinând obiecţiile de neconstituţionalitate
formulate, prevederile legii criticate şi documentele ce au stat la baza
adoptării ei, prin raportare la dispoziţiile constituţionale incidente, Curtea
Constituţională constată că sesizarea de neconstituţionalitate este întemeiată
şi urmează a fi admisă pentru următoarele considerente:
In cadrul administraţiei
publice centrale de specialitate, alături de ministere, se pot înfiinţa şi alte
organe de specialitate care funcţionează în subordinea Guvernului. Dacă art.
116 din Constituţie consacră principiile de organizare a autorităţilor
administraţiei publice centrale de specialitate, regulile după care ele se
constituie sunt stabilite de prevederile constituţionale ale art. 117. Astfel,
alin. (1) şi (3) ale art. 117, prevăzând că ministerele se înfiinţează, se
organizează şi funcţionează potrivit legii şi că autorităţile administrative
autonome se pot înfiinţa prin lege organică, consacră principiul potrivit
căruia acest domeniu este de competenţa exclusivă a Parlamentului. In ceea ce
priveşte înfiinţarea altor organe de specialitate decât ministerele şi
autorităţile autonome, dar ca autorităţi guvernamentale, art. 117 alin. (2) din
Constituţie stabileşte dreptul Guvernului de a le înfiinţa, dar numai în cazul
în care acest drept îi este recunoscut prin lege şi cu avizul Curţii de
Conturi. In sensul acestor dispoziţii constituţionale, art. 11 lit. o) din
Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a
ministerelor prevede că: „In realizarea funcţiilor sale Guvernul îndeplineşte
următoarele atribuţii principale: [...] o) înfiinţează, cu avizul Curţii de
Conturi, organe de specialitate în subordinea sa."
Aşadar, normele cuprinse în alin. (2) şi (3) ale art.
117 din Constituţie, referitoare la competenţa Parlamentului şi a Guvernului,
care sunt de strictă interpretare constituţională, fac o distincţie fără
echivoc cu privire la modalităţile de înfiinţare a celor două categorii de
autorităţi menţionate. Or, Autoritatea
Naţională pentru Turism este una dintre autorităţile a cărei înfiinţare intră,
potrivit art. 117 alin. (2) din Constituţie, în competenţa exclusivă a
Guvernului, astfel că adoptarea de către Parlament a legii ce face obiectul
prezentei sesizări este neconstituţională. Aşa fiind, Curtea constată că Legea
privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Turism, în subordinea
Guvernului României, încalcă şi prevederile art. 1 alin. (5) din Legea
fundamentală, potrivit cărora: „In România, respectarea Constituţiei, a
supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie."
Curtea constată că neconstituţionalitatea legii, astfel
cum a fost reţinută, în ansamblul său, face inutilă examinarea şi a celorlalte
critici formulate de autorii obiecţiei.
In temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) şi al art.
147 alin. (2) şi (4) din Constituţie, precum şi al prevederilor art. 11 alin.
(1) lit. A.a), al art. 15 şi 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că Legea privind înfiinţarea Autorităţii
Naţionale pentru Turism, în subordinea Guvernului României, este
neconstituţională.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României,
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data
de 10 ianuarie 2007 şi la aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae
Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion
Predescu şi Tudorel Toader, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu