DECIZIE Nr. 16 din 10
ianuarie 2006
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit.
c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea
faptelor de coruptie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 9 februarie 2006
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si
sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie ridicata de Nelu Prisecaru in
Dosarul nr. 2.124/2004 al Judecatoriei Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, referindu-se la jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 octombrie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
2.124/2004, Judecatoria Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000
pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, exceptie
ridicata de Nelu Prisecaru in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
textul de lege criticat incalca principiul egalitatii in fata legii, precum si
normele constitutionale referitoare la dreptul de proprietate privata, intrucat
limiteaza folosinta creditului devenit proprietatea societatii comerciale care
l-a contractat. Se sustine totodata ca art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000
incalca libertatea economica, prin aceea ca obliga administratorul societatii
sa utilizeze creditul "conform unui scop care, la un moment dat, poate
previziona un faliment". In sfarsit, este criticata redactarea prevederilor
legale care fac obiectul exceptiei, aratandu-se ca acestea nu sunt clare,
explicite.
Judecatoria Brasov apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului, referindu-se si la jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 10 lit. c)
din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor
de coruptie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 219 din
18 mai 2000, care prevede: "Sunt pedepsite cu inchisoare de la 5 la 15 ani
si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte, daca sunt savarsite in scopul
obtinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite:
[...] c) utilizarea creditelor sau a subventiilor in alte scopuri decat
cele pentru care au fost acordate."
Autorul exceptiei considera ca aceste prevederi legale sunt contrare
dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 16, privind egalitatea in
drepturi, in art. 44 alin. (2), privind ocrotirea si garantarea proprietatii
private, indiferent de titular, si in art. 45, privind libertatea economica. Se
invoca totodata incalcarea art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, privind egalitatea in fata legii.
Examinand exceptia astfel cum a fost formulata, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata.
Art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 se aplica in mod egal tuturor
persoanelor aflate in ipoteza normei juridice, fara nici o discriminare pe
criterii arbitrare, asa incat, contrar sustinerilor autorului exceptiei, este
in deplina concordanta cu dispozitiile constitutionale si cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, care consacra egalitatea in drepturi.
Referitor la pretinsa incalcare, prin textul de lege criticat, a dreptului
de proprietate, Curtea constata ca s-a mai pronuntat asupra
constitutionalitatii prevederilor art. 10 lit. c) din Legea nr. 78/2000 in
raport de critici similare, retinand, in Decizia nr. 384 din 7 iulie 2005,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 19 august
2005, ca limitarea dreptului de folosire a creditelor sau a subventiilor in
alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate nu contravine art. 44
alin. (1) si (2) din Constitutie.
Curtea s-a pronuntat de asemenea si asupra constitutionalitatii art. 10
lit. c) din Legea nr. 78/2000 in raport cu prevederile art. 45 din Legea
fundamentala. Astfel, in Decizia nr. 489 din 29 septembrie 2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 959 din 28 octombrie 2005, Curtea
a retinut ca, prin incriminarea faptei de utilizare a creditelor sau a
subventiilor in alte scopuri decat cele pentru care au fost acordate, nu este
ingradita libertatea economica, deoarece art. 45 din Legea fundamentala
garanteaza exercitarea liberei initiative si accesul persoanei la o activitate
economica "in conditiile legii", iar textul de lege criticat nu face
decat sa sanctioneze nerespectarea unor astfel de conditii legale.
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a schimba jurisprudenta
Curtii, atat solutia pronuntata prin deciziile mentionate, cat si
considerentele care au fundamentat-o sunt valabile si in prezenta cauza.
Cat priveste criticile privind lipsa de claritate a prevederilor legale ce
fac obiectul exceptiei, acestea nu intra in competenta Curtii, intrucat,
potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire
la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului". Prin urmare, Curtea nu se poate pronunta cu privire la o
eventuala redactare defectuoasa a textului legal criticat si nici de a face
propuneri de lege ferenda.
Pentru cele aratate mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. c)
din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor
de coruptie, exceptie ridicata de Nelu Prisecaru in Dosarul nr. 2.124/2004 al
Judecatoriei Brasov.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 ianuarie 2006.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Marieta Safta