DECIZIE Nr.
1586 din 7 decembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a) teza întai din
Legea nr. 221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile
administrative asimilate acestora, pronuntate în perioada 6 martie 1945-22
decembrie 1989
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 73 din 28 ianuarie 2011
Augustin Zegrean -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan
Minea -judecător
Ion Predescu - iudecător
Tudorel Toader
-judecător
Ioniţă Cochinţu -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
221/2009 privind condamnările
cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate
în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989, excepţie ridicată de statul
român, prin Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia Generală a Finanţelor
Publice Argeş, în dosarele nr. 1.352/109/2010, nr.
1.127/109/2010, nr. 287/109/2010, nr. 309/109/2010, nr. 1.360/109/2010, nr.
1.532/109/2010, nr. 3.800/109/2010, nr. 1.351/109/2010, nr. 1.092/109/2010, nr.
114/109/2010, nr. 1.026/109/2010, nr. 1.349/109/2010, nr. 1.738/109/2010, nr.
1.348/109/2010, nr. 1.093/109/2010, nr. 1.034/109/2010, nr. 1.899/109/2010, nr.
446/109/2010, nr. 1.753/109/2010, nr. 1.311/109/2010, nr. 971/109/2009, nr.
1.533/109/2010, nr. 1.719/109/2010, nr. 418/109/2010, nr. 1.103/109/2010, nr.
1.595/109/2010, nr. 1.875/109/2009, nr. 4.080/109/2009, nr. 1.909/109/2010, nr.
1.627/109/2010, nr. 901/109/2010, nr. 3.297/109/2009, nr. 734/109/2010, nr.
4.937/109/2009, nr. 1.681/109/2010, nr. 1.628/109/2010, nr. 1.785/109/2010, nr.
1.991/109/2010, nr. 1.911/109/2010, nr. 1.718/109/2010, nr. 1.453/109/2010, nr.
1.912/109/2010, nr. 1.594/109/2010, nr. 1.597/109/2010,
nr. 1.312/109/2010, nr. 1.677/109/2010, nr. 1.347/109/2010, nr. 1.150/109/2010,
nr. 1.726/109/2010, nr. 2.966/109/2009, nr. 2.459/109/2010, nr. 2.598/109/2010
şi nr. 1.773/109/2010 ale Tribunalului Argeş - Secţia civilă, care formează
obiectul dosarelor Curţii Constituţionale nr.
1.822D/2010, nr. 1.870D/2010, nr. 1.871D/2010, nr. 1.978D/2010, nr.
2.936D/2010, nr. 2.960D/2010- 2.962D/2010, nr. 2.964D/2010, nr.
3.034D-3.040D/2010, nr. 3.195D-3.199D/2010, nr. 3.254D/2010, nr. 3.413D-
3.423D/2010, nr. 3.425D-3.436D/2010, 3.592D/2010, nr. 3.651 D/2010, nr.
4.304D/2010, nr. 4.306D/2010, nr. 4.308D/2010, nr. 4.337D/2010, nr. 4.428D/2010
si nr. 4.429D/2010.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 25
noiembrie 2010, când, în urma deliberărilor, Curtea a dispus amânarea
pronunţării pentru data de 7 decembrie 2010.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 7 iunie 2010, 22 aprilie 2010, 17
mai 2010, 27 mai 2010, 6 mai 2010, 29 aprilie 2010, 2 iunie 2010, 13 aprilie
2010, 3 iunie 2010, 20 mai 2010, 31 mai 2010, 28 iunie 2010, 24 iunie 2010, 1
iulie 2010, 17 iunie 2010, 19 mai 2010, 2 iunie 2010, 21 aprilie 2010, 26 mai
2010, 6 iulie 2010, 12 mai 2010, 30 iunie 2010, 23 iunie 2010, 21 iunie 2010, 24
iunie 2010, 28 iunie 2010, 18 octombrie 2010, 6
octombrie 2010 şi 16 septembrie 2010, pronunţate în dosarele nr.
1.352/109/2010, nr. 287/109/2010, nr. 309/109/2010, nr. 1.360/109/2010, nr.
1.532/109/2010, nr. 3.800/109/2010, nr. 1.351/109/2010, nr. 1.092/109/2010, nr.
114/109/2010, nr. 1.026/109/2010, nr. 1.349/109/2010,
nr. 1.738/109/2010, nr. 1.348/109/2010, nr. 1.093/109/2010, nr. 1.899/109/2010,
nr. 446/109/2010, nr. 1.753/109/2010, nr. 1.311/109/2010, nr. 971/109/2009, nr.
418/109/2010, nr. 1.103/109/2010, nr. 4.080/109/2009, nr. 1.909/109/2010, nr.
1.627/109/2010, nr. 901/109/2010, nr. 3.297/109/2009, nr. 734/109/2010, nr.
4.937/109/2009, nr. 1.681/109/2010, nr. 1.628/109/2010, nr. 1.785/109/2010, nr.
1.991/109/2010, nr. 1.911/109/2010, nr. 1.718/109/2010, nr. 1.453/109/2010, nr.
1.594/109/2010, nr. 1.597/109/2010, nr.
1.312/109/2010, nr. 1.677/109/2010, nr. 1.150/109/2010, nr. 1.726/109/2010, nr.
2.966/109/2009, nr. 2.459/109/2010 şi nr. 1.773/109/2010, Tribunalul Argeş -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative
asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
Prin încheierile din 13 mai 2010, 31 mai 2010, 23 iunie 2010, 30 iunie 2010, 14 octombrie 2010, pronunţate
în dosarele nr. 1.127/109/2010, nr. 1.034/109/2010, nr. 1595/109/2010, nr.
1.912/109/2010 şi 2.598/109/2010, Tribunalul Argeş - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitatea prevederilor art.
5 alin. (1) din Legea nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi
măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989.
Prin Incheierea din 23 iunie 2010, pronunţată în Dosarul nr. 1.875/109/2010, Tribunalul Argeş -
Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 din Legea nr. 221/2009 privind
condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora,
pronunţate în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989.
Prin încheierile din 1 iunie 2010, 15 iunie 2010 şi 18
mai 2010, pronunţate în dosarele nr. 1.533/109/2010, nr. 1.719/109/2010, nr. 1.347/109/2010,
Tribunalul Argeş - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Legii nr. 221/2009 privind
condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora,
pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989.
Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de statul român, prin Ministerul
Finanţelor Publice - Direcţia Generală a Finanţelor Publice Argeş, în cadrul
soluţionării unor acţiuni prin care se solicită plata unor despăgubiri pentru
daunele morale suferite ca urmare a unor condamnări cu caracter politic şi
măsuri administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 138 alin. (5) potrivit cărora „Nicio
cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de
finanţare", ale art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului de
către Guvern şi celelalte organe ale administraţiei publice, ale art. 148 alin.
(2) privind integrarea în Uniunea Europeană şi ale art. 16 alin. (1)şi (2)
privind egalitatea în drepturi.
1. In ceea ce priveşte încălcarea dispoziţiilor art.
138 alin. (5) şi ale art. 111 alin. (1), autorul excepţiei de
neconstituţionalitate susţine că impactul financiar asupra bugetului general
consolidat, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung, „este deosebit de
important, defavorabil, cu majorări ale cheltuielilor bugetare de stat, cu atât
mai mult cu cât nu se cunoaşte cuantumul despăgubirilor ce pot fi acordate
persoanelor îndreptăţite". Invocă în acest sens Decizia Curţii
Constituţionale nr. 36/1996, precum şi prevederile art. 15 din Legea nr. 500/2002
privind finanţele publice. Totodată, arată că proiectul legii în discuţie a
fost transmis Parlamentului spre adoptare de către Guvern, iar înregistrarea
proiectului de lege la Senat, ca primă Cameră sesizată, a avut loc la data de
21 noiembrie 2007. Expunerea de motive nu a fost însoţită de fişa financiară a
actului normativ, care să aibă în vedere dispoziţiile art. 15 din Legea nr.
500/2002, singura analiză financiară fiind cea prevăzută la secţiunea a 4-a -
Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt,
pentru anul curent, cât şi pe termen lung, cerinţa constituţională nefiind
respectată, iar legea fiind adoptată la 2 ani de la data analizei ce cuprindea
modificările cheltuielilor bugetare în anii 2008, 2009, 2010 şi 2011.
Dincolo de faptul că analiza financiară din expunerea
de motive devenise caducă prin trecerea a 2 ani până la adoptare, această
analiză nu satisface, în opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
exigenţele constituţionale şi legale, întrucât are un caracter formal, fără
acoperire reală, estimând că numărul
de cereri nu va fi mai mare de 10.000, iar valoarea despăgubirilor ce ar putea
fi acordate de către instanţele de judecată pentru prejudiciul material suferit
nu va depăşi 33.000 lei de persoană. Or, pe de o parte, până în luna ianuarie
2010, după 6 luni de aplicare a legii, doar pe rolul Tribunalului Constanţa
există 600 de cauze cu un asemenea obiect, putându-se estima că numărul va
ajunge la 3.600 la sfârşitul perioadei de 3 ani, la nivelul unui singur judeţ,
iar, pe de altă parte, instanţele judecătoreşti -în lipsa unor criterii legale
de cuantificare a despăgubirilor - au obligat statul la plata de despăgubiri de
zeci de ori mai mari, în valoare de 600.000 euro.
2. Referitor la încălcarea
dispoziţiilor art. 148 alin. (2) din Constituţie, autorul excepţiei de
neconstituţionalitate arată că art. 104 din Tratatul de la Maastricht,
instituind Uniunea Europeană (tratat care a devenit parte a dreptului intern
„prin Legea nr. 154/2005"), reglementează o anumită disciplină bugetară,
impunând statelor membre o obligaţie generală, aceea de a evita deficitele
publice excesive. Raportul dintre datoria publică şi produsul intern brut (PIB)
nu trebuie să depăşească „valorile de referinţă" stabilite prin Protocol
(anexă la Tratat), respectiv 3% pentru raportul dintre deficitul public
prevăzut sau real şi PIB. Or, având în vedere că prin Legea bugetului de stat
pe anul 2010 nr. 11/2010 deficitul bugetar s-a stabilit la 35.024,1 milioane
lei şi că estimarea minimală este de peste 150.000 de cereri de chemare în
judecată (3.600 x 42 judeţe) în cei 3 ani de aplicare şi presupunând că fiecare
beneficiar va primi în medie 30.000 euro, efortul bugetar va fi de 1,5 miliarde
euro anual, respectiv 6 miliarde lei (aproximativ 1% din PIB). Acoperirea
acestor sume nu se va putea face nici prin alocarea de sume suplimentare de la
Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, nici prin rectificări
bugetare.
3. Privitor la încălcarea
dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, autorul excepţiei de
neconstituţionalitate arată că prin prevederile art. 5 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 221/2009 nu se realizează un tratament juridic unitar pentru
persoanele care au suferit condamnări cu caracter politic sau măsuri
administrative asimilate acestora, întrucât se produce o inechitate socială a
reparaţiei acordate cu titlu de prejudiciu moral în cadrul aceleiaşi categorii
de beneficiari, în egală măsură având impact moral incontestabil „privarea
de libertate în locuri de detenţie sau pentru efectuarea de cercetări;
internarea în spitale de psihiatrie; stabilirea de domiciliu obligatoriu;
strămutarea într-o altă localitate; deportarea în străinătate, după 23 august
1944, pentru motive politice; exmatricularea din şcoli, licee şi facultăţi;
încetarea contractului de muncă sau retrogradarea, dispuse din motive
politice". Există o categorie de persoane care au fost persecutate de
regimul politic şi nu au beneficiat până la apariţia Legii nr. 221/2009 de o
minimă reparaţie morală, însă prin dispoziţiile legale contestate se creează
situaţia unei discriminări între cei condamnaţi politic şi cei supuşi unor
măsuri administrative cu caracter politic, de vreme ce legiuitorul nu face
distincţia între situaţia în care s-a aflat o persoană supusă unui regim de
detenţie şi situaţia în care s-a aflat o persoană asupra căreia s-a luat o
măsură administrativă. Totodată, se creează discriminări între persoanele care
au obţinut o minimă reparaţie înainte de intrarea în vigoare a Legii nr.
221/2009 şi cele care obţin aceste despăgubiri după acest moment.
Răspunderea statului trebuie să se facă în acord cu
principiul proporţionalităţii, iar posibilitatea compensării prejudiciului
moral cu o sumă de bani stabilită cu titlu de daune morale are drept scop nu
atât a repune victima într-o situaţie similară cu cea avută anterior, cât a-i
procura satisfacţia de ordin moral, susceptibilă mai mult de o recunoaştere a
însăşi măsurii luate asupra sa ca fiind abuzivă, principiu urmărit de legiuitorul
român atât prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea
unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor
deportate în străinătate ori constituite în prizonieri şi Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, precum şi persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive
politice, măsuri administrative abuzive, cât şi prin Legea nr. 221/2009.
In final arată că, referitor la daunele morale în
general, sub aspectul cuantumului, statuând în echitate, astfel cum prevede
art. 41 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a adoptat o poziţie
moderată prin acordarea unor sume rezonabile, cu titlu de reparaţie morală,
invocând, cu titlu de exemplu, „Cauza Ţarălungă, Cauza Temeşan sau Cauza Oancea".
Tribunalul Argeş - Secţia civilă, în dosarele nr.
1.822D/2010, nr! 1.870D/2010, nr. 1.871D/2010, nr. 1.978D/2010, nr.
2.936D/2010, nr. 2.960D-2.962D/2010, nr. 3.034D-3.039D/2010, nr. 3.040D/2010,
nr. 3.195D- 3.199D/2010, nr. 3.414D/2010-3.415D/2010, nr. 3.416D/2010, nr.
3.417D/2010, nr. 3.418D-3.423D/2010, nr. 3.425D- 3.432D/2010,
nr. 3.433D/2010, nr. 3.434D-3.436D/2010, nr. 3.592D/2010, nr. 4.304D/2010, nr.
4.306D/2010, nr. 4.308D/2010, nr. 4.337D/2010, nr. 4.428D/2010, nr.
4.429D/2010, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Nu se încalcă art. 138 alin. (5) din Constituţie, deoarece, potrivit
jurisprudenţei Curţii Constituţionale, finanţarea cheltuielilor bugetare se
face din surse financiare alocate în buget, iar majorarea unor cheltuieli se finanţează
fie prin suplimentarea alocaţiilor bugetare din fondul de rezervă bugetară la
dispoziţia Guvernului, fie prin rectificare bugetară. In ceea ce priveşte
faptul că nu ar fi fost ataşată fişa financiară propunerii legislative cu
ocazia înaintării acesteia către Camera Deputaţilor sau către Senat, aceasta
constituie o cerinţă a Legii nr. 500/2002, nu a Constituţiei. Referitor la
respectarea prevederilor art. 111 alin. (1) din Constituţie, din expunerea de
motive rezultă că au fost solicitate informaţii oferite de Guvern şi solicitate
de Parlament. Cu privire la art. 148 alin. (2) din Constituţie, reţine că
aspectele referitoare la insuficienţa resurselor financiare pentru motivele
invocate nu pot face controlul constituţionalităţii, ele având legătură cu faza
de executare a sentinţelor civile pronunţate sau care se vor pronunţa, fază ce
intervine ulterior activităţii de judecată, iar în legătură cu acestea din urmă
nefiind invocate motive de neconstituţionalitate. In ceea ce priveşte
încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Constituţie, arată că
dispoziţiile Legii nr. 221/2009 nu generează discriminări, faptul că textul ar
fi redactat imprecis şi generic nu intră în contradicţie cu dispoziţiile
constituţionale, fiind chestiuni de tehnică legislativă, iar în materia
daunelor morale nu există criterii clare de apreciere a acestora, având în
vedere natura lor.
In dosarele nr. 2.964D/2010, nr. 3.254D/2010, nr.
3.413D/2010 şi nr. 3.651 D/2010, Tribunalul Argeş - Secţia civilă apreciază că
dispoziţiile art. 5 contravin art. 138 alin. (5) din Constituţie, în condiţiile
în care proiectul Legii nr. 221/2009 nu a fost însoţit de o fişă financiară,
astfel cum impune art. 15 din Legea nr. 500/2002, care realizează o transpunere
efectivă a dispoziţiilor art. 138 alin. (5) din Constituţie, în activitatea
legislativă şi executivă.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
rezultă din încheierile de sesizare, îl constituie prevederile art. 5, art. 5
alin. (1), art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 221/2009 privind condamnările
cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în
perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989, precum şi Legea nr. 221/2009 în
ansamblul său, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396
din 11 iunie 2009. Din analiza considerentelor încheierilor instanţei, precum
şi din motivările autorului excepţiei de neconstituţionalitate reiese că obiect
al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 5 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 221/2009. Curtea urmează a exercita controlul de
constituţionalitate asupra acestor din urmă dispoziţii, care aveau următorul
cuprins:
- Art. 5 alin. (1) lit. a): „(1)
Orice persoană care a suferit condamnări cu caracter politic în perioada 6
martie 1945- 22
decembrie 1989 sau care a făcut obiectul unor măsuri administrative cu caracter
politic, precum şi, după decesul acestei persoane, soţul sau descendenţii
acesteia până la gradul al II-lea inclusiv pot solicita instanţei de judecată,
în termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, obligarea
statului la:
a) acordarea unor despăgubiri pentru prejudiciul
moral suferit prin condamnare. La stabilirea cuantumului despăgubirilor se va
ţine seama şi de măsurile reparatorii deja acordate persoanelor în cauză în
temeiul Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor
persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6
martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în
prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, şi al
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 214/1999, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 568/2001, cu modificările şi completările
ulterioare;".
Dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
221/2009 au fost modificate prin art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 62/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 221/2009 privind
condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora,
pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, şi pentru suspendarea
aplicării unor dispoziţii din titlul VII al Legii nr. 247/2005 privind reforma
în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 1 iulie 2010,
dispoziţiile modificatoare având următoarea redactare:
„Art. I. - Legea nr.
221/2009 privind condamnările cu caracter
politic şi măsurile administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6
martie 1945-22
decembrie 1989, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 396
din 11 iunie 2009, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 5 alineatul (1), litera a) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«a) acordarea unor despăgubiri pentru prejudiciul
moral suferit prin condamnare în cuantum de până la:
1. 10.000 de euro pentru persoana care a suferit
condamnarea cu caracter politic în perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989 sau care a făcut
obiectul unor măsuri administrative cu caracter politic;
2. 5.000 de euro pentru soţul/soţia şi descendenţii
de gradul I;
3. 2.500 de euro pentru descendenţii de gradul al II-lea;
[...]»." De
asemenea, partea introductivă a alin. (1) al art. 5 a fost modificată şi completată prin Legea nr.
202/2010 privind unele măsuri pentru accelerarea soluţionării proceselor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 714 din 26 octombrie
2010, având următorul cuprins:
- Art. 5 alin. (1): „(1)
Orice persoană care a suferit condamnări cu caracter politic în perioada 6
martie 1945- 22
decembrie 1989 sau care a făcut obiectul unor măsuri administrative cu caracter
politic, precum şi, după decesul acestei persoane, soţul sau descendenţii
acesteia până la gradul al II-lea inclusiv pot solicita instanţei prevăzute la
art. 4 alin. (4), în termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei
legi, obligarea statului la: [...]".
Curtea constată că art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 modifică
şi completează dispoziţiile de lege criticate, prin introducerea a 3 puncte ce
stabilesc plafoane maxime ale cuantumului despăgubirilor, iar fraza a doua a
art. 5 alin. (1) lit. a) din lege a fost preluată şi completată prin art. I
pct. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010 referitor la
introducerea unui nou alineat al art. 5, si anume alin. (11).
Potrivit art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 260 din 21 aprilie 2010, dispoziţiile de
modificare şi de completare se încorporează, de la data intrării lor în
vigoare, în actul de bază, identificându-se cu acesta.
Prin Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr.
III/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, instanţa
de contencios constituţional a statuat că, în cazul în care, după invocarea
unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecătoreşti,
prevederea legală supusă controlului a fost modificată, Curtea Constituţională
se pronunţă asupra constituţionalităţii prevederii legale, în noua sa
redactare, numai dacă soluţia legislativă din legea modificată este, în
principiu, aceeaşi cu cea dinaintea modificării.
Or, Curtea observă că dispoziţiile art. 5 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 221/2009, astfel cum au fost modificate şi completate
prin art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2010, cuprind
două soluţii legislative distincte, şi anume: pe de o parte, teza întâi privind
acordarea unor despăgubiri (soluţie legislativă preluată şi de dispoziţiile
modificatoare), iar, pe de altă parte, teza a doua, adică pct. 1-3 ale lit. a),
referitoare la plafonarea cuantumului acestor despăgubiri (soluţie legislativă
introdusă prin dispoziţiile modificatoare).
Intrucât în cauza de faţă autorul excepţiei de
neconstituţionalitate critică soluţia legislativă de acordare a despăgubirilor
[soluţie cuprinsă şi de dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
221/2009, în forma anterioară modificării], Curtea constată că obiect al
excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, aşadar, numai dispoziţiile
art. 5 alin. (1) lit. a) teza întâi din Legea nr. 221/2009, cu modificările şi
completările ulterioare, care au următorul cuprins: „(1) Orice persoană care
a suferit condamnări cu caracter politic în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989 sau care a făcut
obiectul unor măsuri administrative cu caracter politic, precum şi, după
decesul acestei persoane, soţul sau descendenţii acesteia până la gradul al
II-lea inclusiv pot solicita instanţei prevăzute la art. 4 alin. (4), în termen
de 3 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, obligarea statului la:
a) acordarea unor despăgubiri pentru prejudiciul
moral suferit prin condamnare. [...]".
Statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice, în
calitate de autor al excepţiei de neconstituţionalitate, consideră că textul de
lege criticat încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2)
privind egalitatea în drepturi, ale art. 111 alin. (1) privind informarea
Parlamentului de către Guvern şi celelalte organe ale administraţiei publice,
ale art. 138 alin. (5) potrivit cărora „Nicio cheltuială bugetară nu poate
fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare" şi ale art. 148 alin.
(2) privind integrarea în Uniunea Europeană.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prin deciziile nr. 1.358 din 21 octombrie 2010 şi nr. 1.360 din 21
octombrie 2010, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 15 noiembrie 2010, a admis
excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. a) teza întâi din
Legea nr. 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile
administrative asimilate acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945- 22
decembrie 1989 sunt neconstituţionale.
In aceste condiţii, Curtea observă că în prezenta cauză
sunt aplicabile dispoziţiile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 care
prevăd că „Nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind
neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale".
Prin urmare, reţinând că acest caz de inadmisibilitate
a excepţiei de neconstituţionalitate a intervenit după sesizarea Curţii,
excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca devenită
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. a) teza întâi din Legea nr. 221/2009
privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate
acestora, pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, excepţie
ridicată de statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice - Direcţia
Generală a Finanţelor Publice Argeş, în dosarele nr. 1.352/109/2010, nr.
1.127/109/2010, nr. 287/109/2010, nr. 309/109/2010, nr. 1.360/109/2010, nr.
1.532/109/2010, nr. 3.800/109/2010, nr. 1.351/109/2010, nr. 1.092/109/2010, nr.
114/109/2010, nr. 1.026/109/2010, nr. 1.349/109/2010,
nr. 1.738/109/2010, nr. 1.348/109/2010, nr. 1.093/109/2010, nr. 1.034/109/2010,
nr. 1.899/109/2010, nr. 446/109/2010, nr. 1.753/109/2010, nr. 1.311/109/2010,
nr. 971/109/2009, nr. 1.533/109/2010, nr. 1.719/109/2010, nr. 418/109/2010, nr.
1.103/109/2010, nr. 1.595/109/2010, nr. 1.875/109/2009, nr. 4.080/109/2009, nr.
1.909/109/2010, nr. 1.627/109/2010, nr. 901/109/2010, nr. 3.297/109/2009, nr.
734/109/2010, nr. 4.937/109/2009, nr. 1.681/109/2010, nr. 1.628/109/2010, nr.
1.785/109/2010, nr. 1.991/109/2010, nr. 1.911/109/2010, nr. 1.718/109/2010, nr.
1.453/109/2010, nr. 1.912/109/2010, nr. 1.594/109/2010, nr. 1.597/109/2010, nr.
1.312/109/2010, nr. 1.677/109/2010, nr. 1.347/109/2010, nr. 1.150/109/2010, nr.
1.726/109/2010, nr. 2.966/109/2009, nr.
2.459/109/2010, nr. 2.598/109/2010 şi nr. 1.773/109/2010 ale Tribunalului Argeş
- Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 decembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioniţă Cochinţu