Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 157 din 17 martie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 419 din 18 mai 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Aurelia Popa            - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, exceptie ridicata de Matrona Bica in Dosarul nr. 2.796/2004 al Tribunalului Tulcea.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea dispune sa se faca apelul si in Dosarul nr. 52D/2005 care are ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicata de Stefan Bouros in Dosarul nr. 2.797/2004 al Tribunalului Tulcea.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere identitatea de obiect a acestora.
    Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 52D/2005 la Dosarul nr. 51D/2005, care este primul inregistrat.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata, intrucat critica de neconstitutionalitate vizeaza, in fapt, o omisiune legislativa asupra careia Curtea Constitutionala nu are competenta de a se pronunta. In ceea ce priveste dispozitiile art. 85 din Legea nr. 164/2001 arata ca tratamentul juridic diferit instituit prin acestea este justificat de statutul special pe care il au magistratii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 23 decembrie 2004, pronuntate in dosarele nr. 2.796/2004 si nr. 2.797/2004, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor. Exceptia a fost ridicata de Matrona Bica si de Stefan Bouros cu prilejul solutionarii unor contestatii formulate impotriva deciziilor Casei judetene de pensii Tulcea privind recalcularea pensiilor.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin, in esenta, ca textul de lege criticat contravine dispozitiilor principiului constitutional al egalitatii in drepturi. In acest sens, arata ca art. 85 din Legea nr. 303/2004 nu prevede luarea in calcul la stabilirea vechimii in magistratura si a perioadei in care magistratul a urmat cursurile de zi ale invatamantului juridic superior. Asa fiind, aceste prevederi legale creeaza o situatie discriminatorie in raport cu celelalte categorii de pensionari, care, potrivit art. 169 alin. (1^1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, beneficiaza, la stabilirea stagiului de cotizare, si de luarea in calcul a perioadei studiilor superioare, urmate si absolvite la cursuri de zi.
    Tribunalul Tulcea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. Astfel, faptul ca, potrivit art. 169 alin. (1^1) din Legea nr. 19/2000, perioada studiilor superioare este luata in calcul la stabilirea stagiului de cotizare nu atrage dupa sine concluzia ca o lege speciala ulterioara, cum este Legea nr. 303/2004, trebuia sa prevada ca aceeasi perioada constituie si vechime in magistratura. De asemenea, arata ca dispozitiile legii speciale se completeaza cu dreptul comun in materie, respectiv Legea nr. 19/2000. Prin urmare, "pensia de serviciu a ramas stabilita conform legii speciale, fara a aduce nici o atingere cuantumului acesteia, iar pensionarea necontributiva s-a calculat conform legii care constituie dreptul comun in materie". In sfarsit, arata ca, "fiind vorba de o perioada necontributiva, legiuitorul nu putea sa dispuna intre diferitele categorii de persoane care au absolvit o facultate sau alta, abia intr-o asemenea situatie creand un regim discriminatoriu".
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens, arata ca intre categoria celor pensionati in baza sistemului public de pensii si magistratii pensionari nu se poate pune problema existentei unei discriminari, atata vreme cat ne aflam in prezenta a doua sisteme de pensionare bazate pe criterii si conditii diferite, deosebiri care le justifica existenta distincta. De asemenea, mentioneaza ca recunoasterea posibilitatii de a obtine pensie de serviciu este un beneficiu acordat de lege unor categorii profesionale si tocmai aspectele distincte fata de reglementarea-cadru in materia pensiilor justifica o lege speciala. In sfarsit, aminteste ca, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale, instituirea de regimuri juridice diferite in situatii care impun rezolvari diferite nu poate fi apreciata drept o incalcare a principiului egalitatii in fata legii.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 85 din Legea nr. 303/2004 nu contravin prevederilor art. 16 din Constitutie. Astfel, arata ca textul legal criticat se aplica tuturor categoriilor de persoane prevazute in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe criterii arbitrare. In acelasi sens, aminteste jurisprudenta Curtii Constitutionale in care s-a statuat ca principiul egalitatii presupune ca la situatii egale sa corespunda un tratament egal, iar violarea acestui principiu exista atunci cand se aplica un tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa existe o motivare obiectiva si rezonabila. In acelasi timp observa ca prin exceptia de neconstitutionalitate autorul acesteia solicita in realitate extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte situatii care nu sunt prevazute de art. 85 din Legea nr. 303/2004, dar se regasesc in cuprinsul art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, or, aminteste ca instanta de contencios constitutional nu are competenta de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica, devenind astfel un "legislator pozitiv", si nici nu se poate substitui legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor deja existente.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 576 din 29 iunie 2004, dispozitii potrivit carora: "Constituie vechime in magistratura perioada in care magistratul sau persoana asimilata acestuia a indeplinit functiile de judecator, procuror, personal de specialitate juridica din fostele arbitraje de stat, magistrat-asistent, auditor de justitie sau personal de specialitate juridica asimilat magistratilor, precum si perioada in care o persoana a fost avocat, notar, asistent judiciar, consilier juridic sau a indeplinit functii de specialitate juridica in aparatul Parlamentului, Administratiei Prezidentiale, Guvernului, Curtii Constitutionale, Avocatului Poporului, Curtii de Conturi sau al Consiliului Legislativ, potrivit prezentei legi."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorii acesteia invoca dispozitiile art. 16 din Constitutie. Curtea observa insa ca in realitate criticile de neconstitutionalitate sunt raportate doar la prevederile alin. (1) al art. 16, prevederi potrivit carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, la stabilirea stagiului de cotizare, in vederea acordarii pensiei si a altor drepturi in sistemul public, se ia in calcul, ca perioada necontributiva asimilata, si perioada in care asiguratul a urmat cursurile de zi ale invatamantului universitar, cu conditia absolvirii. Aceste reglementari sunt aplicabile, deopotriva, tuturor persoanelor care solicita acordarea drepturilor de asigurari sociale. Conform art. 169 alin. (1^1) din aceeasi lege, in cazul recalcularii la cerere a pensiilor stabilite anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 se ia in calcul si stagiul de cotizare asimilat prevazut de art. 38 alin. (1) lit. b).
    Spre deosebire de aceste prevederi legale, dispozitiile art. 85 din Legea nr. 303/2004, criticat de autorul exceptiei, reglementeaza vechimea in magistratura, respectiv functiile indeplinite care sunt cuprinse in aceasta notiune. Vechimea in magistratura constituie temeiul acordarii unor drepturi specifice acestei categorii profesionale, printre care si pensia de serviciu pentru magistrati. Acest tip special de pensie are doua componente: o parte achitata din fondurile de asigurari sociale din sistemul public si o parte acordata de la bugetul de stat.
    Perioada studiilor universitare se ia in calcul la stabilirea partii de pensie cuvenite din sistemul public de asigurari sociale, in mod egal, pentru toti asiguratii. Legiuitorul a optat insa, fara a incalca nici o dispozitie constitutionala, in sensul ca perioada studiilor juridice nu trebuie inclusa in calculul vechimii in magistratura, care este temei al stabilirii pensiei de serviciu.
    Curtea constata insa ca, din modul in care a fost formulata exceptia de neconstitutionalitate, autorii acesteia nu critica art. 85 din Legea nr. 303/2004 pentru cuprinsul sau, ci pentru ceea ce lipseste acestui text de lege. In consecinta, fata de dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului", exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 85 din Legea nr. 303/2004 privind statutul magistratilor, exceptie ridicata de Matrona Bica in Dosarul nr. 2.796/2004 al Tribunalului Tulcea si de Stefan Bouros in Dosarul nr. 2.797/2004 al aceleiasi instante.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 17 martie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Patricia Marilena Ionea



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 157/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 157 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 157/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu