DECIZIE Nr.
1562 din 19 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 20 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 896 din 22 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 20 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Mircea Sâna în Dosarul nr. 2.767/102/2008 (nr.
vechi 5.449/2008) al Tribunalului Mureş - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public, arătând că
aspectele invocate de autorul excepţiei vizează probleme de aplicare a legii,
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.767/102/2008 (nr. vechi 5.449/2008), Tribunalul Mureş - Secţia
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 20 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată
de Sâna Mircea cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva
deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate sunt discriminatorii, întrucât creează o situaţie favorabilă unor
persoane încadrate în unităţi miniere faţă de alte persoane încadrate la alte
societăţi comerciale neminiere, care însă desfăşoară acelaşi tip de activitate,
în aceleaşi condiţii de muncă.
Tribunalul Mureş - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, întrucât problemele puse
în discuţie ţin de interpretarea şi aplicarea legii. Astfel, arată că, deşi
textul de lege criticat se referă doar la unităţile miniere, Legea nr. 226/2006
reglementează situaţia persoanelor care au desfăşurat munca în condiţii
speciale, în această categorie încadrându-se şi autorul excepţiei.
Avocatul Poporului, invocând
considerentele Deciziei nr. 332/2009 a Curţii Constituţionale, arată că textul
de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 20 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, aşa cum au fost
modificate prin articolul unic pct. 3 din Legea nr. 338/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
Art. 20 alin. (1) lit. a): „In sensul prezentei
legi, locurile de muncă în condiţii speciale sunt cele din:
a) unităţile miniere, pentru personalul care îşi
desfăşoară activitatea în subteran cel puţin 50% din timpul normal de muncă în
luna respectivă;".
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar art. 16 alin. (1) din Constituţie care consacră egalitatea cetăţenilor
în faţa legii. De asemenea, susţine că sunt încălcate şi prevederile art. 38
alin. (2) din Constituţie. In realitate, Curtea constată că sunt avute în
vedere prevederile art. 41 alin. (2) care consacră dreptul salariaţilor la
măsuri de protecţie socială.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat a mai constituit obiect al controlului de
constituţionalitate în raport cu aceleaşi critici ca şi cele formulate în
prezenta cauză. Astfel, prin Decizia nr. 332 din 17 martie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 22 aprilie 2009, Curtea a
respins ca fiind inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate, constatând că
legiuitorul a dorit să reglementeze distinct cotele de contribuţii de asigurări
sociale în funcţie de condiţiile de muncă, precum şi criteriile care definesc
fiecare categorie de locuri de muncă în parte, iar instanţa de contencios
constituţional nu poate interveni în această atribuţie de reglementare ce
revine exclusiv legiuitorului. In acelaşi timp, însă, a amintit că, potrivit
art. 20 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, „alte locuri de muncă în condiţii
speciale decât cele prevăzute la alin. (1) pot fi stabilite numai prin
lege". Or, anexa nr. 2 la Legea nr. 226/2006 privind încadrarea unor
locuri de muncă în condiţii speciale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 509 din 13 iunie 2006, menţionează, la nr. crt. 40,
Societatea Comercială „Hidroconstrucţia" - S.A. Bucureşti, societate la
care era angajat contestatorul din respectiva speţă la data emiterii deciziei
de pensionare şi la care a fost angajat şi autorul prezentei excepţii de
neconstituţionalitate.
In consecinţă, locurile de muncă în condiţii speciale
sunt atât cele menţionate la alin. (1) lit. a) al art. 20 din Legea nr.
19/2000, cât şi cele prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol.
Prin urmare, în mod asemănător celor reţinute în
decizia amintită, rezultă că şi în prezenta cauză aspectele invocate de autorul
excepţiei ţin, în realitate, de modul de interpretare şi aplicare a legii care
revin competenţei instanţei de judecată, iar nu competenţei instanţei de
contencios constituţional.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 20 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Mircea Sâna în Dosarul nr. 2.767/102/2008 (nr.
vechi 5.449/2008) al Tribunalului Mureş - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 noiembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea