DECIZIE Nr. 153 din 17 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 389 din 5 iunie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea
de metrologie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ernestin
Impex" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr. 1.871/2002 al Tribunalului Arad -
Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde consilier juridic Stefan Popescu pentru Biroul
Roman de Metrologie Legala, constatandu-se lipsa autorului exceptiei, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul partii prezente pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat apreciaza ca dispozitiile art. 20 din Ordonanta
Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, cu
modificarile si completarile ulterioare, sunt in deplina concordanta cu
prevederile art. 16, 49 si ale art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, sens in care arata ca dispozitiile de lege criticate nu
sunt contrare textelor din Constitutie invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 1.871 din 24 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
3.412/2002, Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea
de metrologie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Ernestin
Impex" - S.R.L. din Arad intr-o cauza de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 20 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 incalca, in ordinea invocarii lor,
prevederile art. 134 alin. (2) lit. a), art. 16 alin. (1) si ale art. 49 din
Constitutie, prin aceea ca deschid calea arbitrarului si crearii unor abuzuri
sau a unor acte de concurenta nelegala.
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca prevederile art. 20 din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, cu modificarile si completarile ulterioare,
sunt constitutionale. In acest sens arata ca Biroul Roman de Metrologie Legala
poate delega exercitarea unor categorii de control altor laboratoare autorizate
in conformitate cu prevederile instructiunilor de metrologie legala, ceea ce nu
contravine prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a),
referitoare la concurenta loiala, si nici ale art. 49 din Constitutie, intrucat
"articolul criticat nu reglementeaza restrangerea exercitiului unor
drepturi sau a unor libertati cetatenesti".
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens arata ca din economia dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 20/1992 reiese faptul ca in domeniul metrologiei competenta de a
exercita activitati de control apartine statului, prin Biroul Roman de
Metrologie Legala, iar delegarea acestor activitati unor laboratoare autorizate
se face in conditiile legii, si anume in conformitate cu instructiunile de
metrologie legala. Arata ca sustinerea referitoare la incalcarea prevederilor art.
16 alin. (1) din Constitutie nu poate fi retinuta "dat fiind ca principiul
egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice nu are
incidenta in speta", iar prin "neacordarea autorizatiei nu este
restrans exercitiul unor drepturi si libertati ale cetatenilor, activitatea de
metrologie fiind, in principiu, o activitate specifica statului", astfel
ca nici art. 49 din Constitutie nu este incalcat. Textul de lege criticat nu
reprezinta o restrangere a concurentei loiale, de vreme ce activitatea de
control metrologic este de competenta statului, fiind, asadar, in concordanta
cu prevederile constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a) si f).
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
20 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile si completarile
ulterioare, prevederi care au urmatorul cuprins:
- Art. 20: "Controlul metrologic al statului asupra mijloacelor de
masurare se exercita de catre Biroul Roman de Metrologie Legala prin personal
propriu imputernicit.
In cazul in care Biroul Roman de Metrologie Legala nu poate asigura
executarea tuturor activitatilor de control prevazute la art. 16 lit. d) - g),
acesta poate delega exercitarea acestor categorii de control unor laboratoare
autorizate in conformitate cu prevederile instructiunilor de metrologie
legala."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin, in ordinea invocarii lor, art. 134 alin. (2) lit. a), art.
16 si 49 din Constitutie, care prevad:
- Art. 134 alin. (2) lit. a): "(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;";
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
Art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de
metrologie stabileste ca "Politica statului in domeniul metrologiei se
realizeaza de Guvern prin Biroul Roman de Metrologie Legala, organ de
specialitate al administratiei publice centrale, subordonat acestuia", iar
in ceea ce priveste controlul metrologic al statului asupra mijloacelor de
masurare, art. 20 din ordonanta, criticat ca fiind neconstitutional, prevede la
alin. 2 ca Biroul Roman de Metrologie Legala poate delega exercitarea unor
categorii de control laboratoarelor autorizate in conformitate cu prevederile
instructiunilor de metrologie legala.
Autorul exceptiei sustine ca incredintarea atributiei de control in
domeniul metrologiei unui organ al statului, Biroul Roman de Metrologie Legala,
precum si posibilitatea ca acesta sa delege exercitarea ei unor laboratoare
specializate sunt neconstitutionale prin aceea ca lasa la indemana Biroului
acordarea "doar cand doreste a unor autorizatii" si "deschide
calea arbitrarului si posibilitatea crearii unor abuzuri sau mai rau a unor
acte de concurenta nelegala". Se considera ca, in felul acesta, se incalca
prevederile constitutionale ale art. 16, 49 si ale art. 134 alin. (2) lit. a).
Din analiza acestor sustineri, Curtea constata ca, potrivit dispozitiilor
ordonantei criticate, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, controlul
metrologic al statului se exercita de catre Biroul Roman de Metrologie Legala
in conditiile prevazute de instructiunile de metrologie legala si numai
mijloacele de masurare care corespund acestor instructiuni devin mijloace de masurare
legala, pe cand cele care sunt necorespunzatoare instructiunilor nu dobandesc
aceasta calitate, utilizarea lor fiind interzisa. Asadar, refuzul acordarii
calitatii de mijloc legal de masurare in exercitarea atributiilor sale de catre
Biroul Roman de Metrologie Legala sau de catre laboratoarele autorizate carora
li s-a delegat aceasta atributie, in conditiile stabilite de lege, nu
contravine prevederilor constitutionale invocate si nu deschide, asa cum
sustine autorul exceptiei, calea arbitrarului, abuzurilor si concurentei
neloiale. Asa fiind, Curtea constata ca art. 20 din ordonanta criticata nu
contine dispozitii din care sa rezulte incalcarea prevederilor constitutionale
ale art. 16, referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si
a autoritatilor publice, si nici ale art. 49, privind restrangerea exercitiului
unor drepturi sau al unor libertati. Tot astfel, Curtea nu poate retine nici
contrarietatea dintre prevederile ce formeaza obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate si art. 134 alin. (2) lit. a), care dispune cu privire la
obligatia statului de a asigura protectia concurentei loiale, ci, dimpotriva,
constata concordanta acestora, atata vreme cat pe piata sunt admisi doar
agentii economici care respecta conditiile prevazute de lege.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 din
Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 11/1994, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Ernestin Impex" - S.R.L. din Arad
in Dosarul nr. 1.871/2002 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu