DECIZIE Nr. 150 din 8 mai 2001
referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct.
2, 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 479 din 21 august 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiilor de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 2, 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994
privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
cu modificarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea Comerciala
"American Shoe Prod" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
11.058/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti, precum si de Societatea
Comerciala "Elvimex International" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul
nr. 8.091/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 10 aprilie 2001 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 26 aprilie 2001 si, apoi, la
3 mai 2001 si la 8 mai 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
11.058/2000, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV
pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru
intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "American Shoe Prod" - S.R.L. din Bucuresti,
iar prin Incheierea din 6 decembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 8.091/2000,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. IV pct. 2, 3 si 7 din aceeasi
ordonanta, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Elvimex
International" - S.R.L. din Bucuresti. Exceptiile au fost ridicate in
cauze avand ca obiect solutionarea plangerilor formulate de aceste societati
comerciale impotriva proceselor-verbale de constatare si sanctionare a
contraventiilor incheiate de Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti.
In temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, raportate la art. 164 din
Codul de procedura civila, Dosarul nr. 58 C/2001 a fost conexat la Dosarul nr.
412 C/2000, urmand sa se pronunte o singura decizie.
In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine ca prin
aplicarea sanctiunilor prevazute la art. IV pct. 2, 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 se incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16
alin. (1), ale art. 49 si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b).
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia in Dosarul nr.
11.058/2000, apreciaza ca textele criticate nu contravin Constitutiei.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia in Dosarul nr.
8.091/2000, considera ca dispozitiile art. IV pct. 2, pct. 3 alin. 2 - 4 si
pct. 7 din ordonanta sunt constitutionale. Instanta apreciaza ca sintagma
"dar nu mai tarziu de 90 de zile" din cuprinsul pct. 3 alin. 1 al
art. IV este contrara prevederilor constitutionale referitoare la economia de
piata si libertatea comertului.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptiile de
neconstitutionalitate sunt neintemeiate. Se arata ca art. IV pct. 3 si 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr.
12/1995, reglementeaza, in esenta, repatrierea de catre agentii economici a
valutei ce rezulta din activitatea de comert international pe care acestia o
desfasoara. Ca urmare, se apreciaza ca "sustinerile petentilor nu pot fi
retinute, fiind vorba de savarsirea unei contraventii prin care se incalca
norme ce urmaresc consolidarea regimului valutar si intarirea disciplinei
financiare privind disponibilitatile in conturile valutare". De asemenea,
este mentionata jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la
constitutionalitatea prevederilor art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995. Guvernul nu si-a
exprimat punctul de vedere cu privire la dispozitiile pct. 2 al art. IV din ordonanta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 12 si 23
din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Din motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate rezulta ca obiectul
acestora il constituie dispozitiile art. IV pct. 2, 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a
agentilor economici (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
28 din 28 ianuarie 1994), aprobata cu modificari prin Legea nr. 12/1995 (publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995),
dispozitii al caror continut este urmatorul:
Art. IV pct. 2
"Persoanele juridice si fizice prevazute la art. 1 sunt obligate sa
incaseze sumele in valuta aferente exporturilor de marfuri, executarilor de
lucrari si prestarilor de servicii in strainatate, precum si din orice alte
operatiuni si tranzactii externe, prin conturile deschise in Romania la banci
autorizate.";
Art. IV pct. 3
"In cazul operatiunilor de incasare la vedere, repatrierea valutei
rezultate in urma producerii actului de comert international se va face in
maximum 5 zile de la data incasarii, dar nu mai tarziu de 90 de zile
calendaristice, calculate de la data atestarii documentare a trecerii marfii
prin frontiera romana, sau, dupa caz, a executarii lucrarilor si prestarii
serviciilor in strainatate, in functie de zona geografica a partenerului
extern.
Pentru operatiunile cu incasare la termen intre 90 si 360 de zile, cat si
pentru cele pe credit de peste 1 an, pentru care Ministerul Comertului a
eliberat licente in limita unui plafon stabilit anual de Banca Nationala a
Romaniei, termenul de repatriere este de maximum 15 zile calendaristice
calculate de la data scadentei platii, stabilite conform clauzelor
contractuale.
In cazul platilor in avans pentru importuri, pentru care nu s-a livrat
marfa, nu s-a executat lucrarea sau nu s-a prestat serviciul, sau pentru care
nu s-a restituit avansul platit, se aplica aceeasi perioada de 15 zile calendaristice
calculate de la data ultimului termen de livrare contractual.
Ministerul Comertului, in raport cu obiectivele politicii comerciale, va
propune Guvernului, in vederea aprobarii, lista grupelor de produse care pot fi
exportate cu plata pana la 90 de zile calendaristice de la data livrarii,
precum si lista grupelor de produse cu plata peste 1 an de la data livrarii,
produsele necuprinse in cele doua categorii de grupe de produse putand fi
exportate cu plata la termene intre 90 si 360 de zile calendaristice.";
Art. IV pct. 7
"In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5
si 6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei
eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor
aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
- 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de
pana la 30 de zile calendaristice;
- 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri
intre 30 si 60 de zile calendaristice;
- 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna
calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in
termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile
stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin
prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% ."
Autorii exceptiilor de neconstitutionalitate sustin ca aceste dispozitii
legale contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art.
49, precum si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b), texte care
prevad:
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii.";
Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b)
"(1) Economia Romaniei este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara."
I. Prin Decizia nr. 123 din 28 septembrie 1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 532 din 1 noiembrie 1999, s-a retinut ca
Legea nr. 76/1992 privind masuri pentru rambursarea creditelor rezultate din
actiunea de compensare, regimul platilor agentilor economici, prevenirea
incapacitatii de plata si a blocajului financiar, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28 iulie 1992, la care face referire
alineatul final al pct. 7 al art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, a
fost abrogata in intregime prin art. 11 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 10/1997 cu privire la diminuarea blocajului financiar si a
pierderilor din economie (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 72 din 22 aprilie 1997), aprobata si modificata prin Legea nr. 151/1997
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 172 din 28 iulie
1997). Dispozitiile acestui act normativ referitoare la sanctiuni nu au mai
fost preluate in noul act normativ. Drept urmare, in cazul depasirii termenului
prevazut la alineatul final al pct. 7 al art. IV din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994, nu se vor mai putea aplica sanctiunile reglementate de Legea nr.
76/1992, la care sa se adauge o majorare de 50%, deoarece un text legal care
face trimitere la o norma care intre timp a iesit din vigoare nu mai produce
efecte juridice.
Rezulta ca, in temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, exceptiile de neconstitutionalitate privind prevederile alineatului
final al pct. 7 al art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 urmeaza sa fie
respinse ca inadmisibile.
II. Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor pct. 2 al
art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, care instituie obligatia
persoanelor fizice si juridice ce executa lucrari si presteaza servicii in
strainatate sa incaseze sumele in valuta din orice operatiuni si tranzactii
externe prin conturi deschise in Romania la banci autorizate, Curtea constata
ca litigiul aflat in fata instantei judecatoresti are ca obiect solutionarea
unei plangeri formulate impotriva unui proces-verbal de contraventie pentru
intarzierea repatrierii unor sume in valuta, contraventie prevazuta la pct. 7
al art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, text care face trimitere numai
la pct. 3, 5 si 6 ale art. IV, asadar nu si la pct. 2. Pe de alta parte,
potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea poate fi
sesizata de instantele judecatoresti numai asupra unor prevederi din legi sau
ordonante de care depinde solutionarea cauzei. In speta solutionarea cauzei de
catre instanta de judecata nu depinde de textul de lege criticat, astfel ca
exceptia privind dispozitiile art. IV pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 urmeaza sa fie respinsa, ca fiind inadmisibila, in temeiul art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata.
III. In ceea ce priveste dispozitiile art. IV pct. 3 si 7 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994, Curtea retine ca acestea au mai facut obiectul controlului
de constitutionalitate in baza art. 144 lit. c) din Constitutie, ca urmare a
ridicarii unor exceptii de neconstitutionalitate in fata instantelor
judecatoresti, prin sustinerea incalcarii mai multor dispozitii
constitutionale, inclusiv a dispozitiilor art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit.
a) si b), care sunt invocate si in cadrul dosarelor ce fac obiectul prezentei
decizii.
Prin deciziile pronuntate anterior Curtea Constitutionala a respins toate
aceste exceptii de neconstitutionalitate.
Astfel, in ceea ce priveste sustinerile potrivit carora dispozitiile
criticate incalca art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si b) din
Constitutie, Curtea a retinut ca "[...] in contextul interpretarii
sistematice a prevederilor art. 134 din Constitutie, obligatia de repatriere a
valutei nu este contrara economiei de piata si libertatii comertului, ci
corespunde indatoririi statului de a asigura protejarea intereselor nationale
in activitatea economica si financiara" (Decizia nr. 161 din 10 noiembrie
1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 11
ianuarie 1999, in cadrul careia se face referire, deopotriva, la Decizia nr. 15
din 28 ianuarie 1997, ramasa definitiva prin Decizia nr. 149 din 3 iunie 1997,
ambele publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 24
septembrie 1997, precum si la Decizia nr. 16 din 28 ianuarie 1997, ramasa
definitiva prin Decizia nr. 116 din 21 mai 1997, ambele publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 292 din 28 octombrie 1997).
De asemenea, prin Decizia nr. 161 din 10 noiembrie 1998 s-a mai retinut:
"In sfarsit, nu este intemeiata nici sustinerea potrivit careia prin
textul criticat se instituie o raspundere obiectiva. Intr-adevar, in cauza nici
nu s-ar putea pune problema unei raspunderi obiective, intrucat, prin ipoteza,
fiind vorba de savarsirea unei contraventii, elementul vinovatiei este de
esenta acestuia si, de aceea, in lipsa vinovatiei nu se poate aplica niciodata
o sanctiune contraventionala. Desigur, existenta sau inexistenta acesteia este
un element al starii de fapt, a carei apreciere este de atributul exclusiv al
instantei de judecata."
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate anterior prin deciziile
mentionate isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
IV. Analizand critica referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 49 din
Constitutie, Curtea constata ca obligatia de repatriere a valutei si de
efectuare a operatiunilor prin conturi deschise in Romania la banci autorizate
nu incalca aceste dispozitii constitutionale, deoarece art. 49 este aplicabil
numai in ipoteza in care exista o restrangere a exercitarii drepturilor si
libertatilor fundamentale ale cetatenilor, restrangere care, astfel cum s-a
aratat anterior, nu s-a constatat.
V. In sfarsit, Curtea urmeaza sa respinga si sustinerea potrivit careia
dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie, text care stabileste egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. Curtea constata ca
nici aceste dispozitii constitutionale nu sunt incidente in cauza, deoarece
prevederile art. 16 alin. (1) sunt aplicabile cetatenilor, iar nu societatilor
comerciale, asa cum este cazul in speta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi privind art. IV pct. 7 alin. 1,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind inadmisibile, exceptiile de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV pct. 2 si 7 alineatul final din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor
economici, cu modificarile ulterioare, exceptii ridicate de Societatea
Comerciala "American Shoe Prod" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
11.058/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti, precum si de Societatea
Comerciala "Elvimex International" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul
nr. 8.091/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
2. Respinge exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV
pct. 3 si pct. 7 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, invocate de
aceiasi autori in aceleasi dosare.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu
OPINIE SEPARATA
Suntem de acord cu solutia pronuntata sub aspectul dispozitiilor pct. 2,
pct. 3 si pct. 7 alin. 2 si alin. final din art. IV al Ordonantei Guvernului
nr. 18/1994 pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici,
modificata.
Pe de alta parte, consideram ca prin decizia pronuntata trebuia sa se
admita in parte exceptia de neconstitutionalitate, constatandu-se ca
dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
modificata, sunt neconstitutionale, in masura in care prin aceste dispozitii
legale a fost instituita raspunderea contraventionala obiectiva a persoanelor
juridice si fizice care nu respecta termenele prevazute de reglementarile
juridice aplicabile pentru repatrierea incasarilor in valuta.
I. Astfel cum s-a retinut in considerentele deciziei la care se refera
prezenta opinie separata, prevederile pct. 7 din art. IV al Ordonantei
Guvernului nr. 18/1994, modificata, au mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate in baza art. 144 lit. c) din Constitutie, ca urmare a
ridicarii unor exceptii de neconstitutionalitate in fata instantelor
judecatoresti, prin invocarea incalcarii mai multor dispozitii constitutionale,
inclusiv a dispozitiilor art. 134 alin. (2) lit. a) si lit. b), ce sunt
invocate si in cauza de fata.
Prin deciziile pronuntate anterior Curtea Constitutionala a respins toate
aceste exceptii de neconstitutionalitate.
In vederea fundamentarii solutiei de respingere, prin considerentele
Deciziei nr. 161 din 10 noiembrie 1998 s-a statuat: "In sfarsit, nu este
intemeiata nici sustinerea potrivit careia prin textul de lege atacat se
instituie o raspundere obiectiva. Intr-adevar, in cauza nici nu s-ar putea pune
problema unei raspunderi obiective, intrucat, prin ipoteza, fiind vorba de
savarsirea unei contraventii, elementul vinovatiei este de esenta acesteia si,
de aceea, in lipsa vinovatiei nu se poate aplica niciodata o sanctiune
contraventionala. Desigur, existenta sau inexistenta acesteia este un element
al starii de fapt, a carei apreciere este de atributul exclusiv al instantei de
judecata."
II. Se retine insa de catre semnatarii prezentei opinii separate ca aceste
din urma considerente nu sunt intotdeauna avute in vedere de organele -
inclusiv de catre instantele judecatoresti - carora le revine atributia de a
face aplicarea dispozitiilor art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, modificata. Sub acest aspect, aceste organe procedeaza la
aplicarea amenzilor contraventionale prevazute de textul legal mentionat pe
baza simplei constatari a existentei unei situatii de fapt: nerespectarea
termenelor, stabilite prin reglementarile relevante aplicabile, pentru
repatrierea incasarilor in valuta; aceasta situatie de fapt fiind dovedita, nu
se mai examineaza nici o alta imprejurare, excluzandu-se, de plano,
posibilitatea ca fapta constand in nerespectarea termenelor mentionate sa nu fi
fost savarsita cu vinovatie. Procedandu-se in acest fel, se instituie o
raspundere contraventionala obiectiva, fiind inlaturata aplicarea in
integralitate a dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor (publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr.
148 din 14 noiembrie 1968), text din care rezulta ca poate fi calificata drept
contraventie numai "[...] fapta care este savarsita cu vinovatie
[...]".
III. Aceasta modalitate de aplicare a prevederilor art. IV pct. 7 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, modificata, poate fi examinata din doua
perspective diferite.
III.1. Cea dintai perspectiva de examinare este aceea cuprinsa in
considerentele - reproduse anterior - din cadrul Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 161 din 10 noiembrie 1998, in sensul ca este vorba despre o
problema de aplicare corecta sau incorecta a legii (mai precis, o problema de
aplicare ori de neaplicare sistematica a tuturor normelor juridice referitoare
la raspunderea contraventionala). In masura in care se adopta aceasta
perspectiva de examinare, se ajunge, pe cale de consecinta, la concluzia ca
exceptia de neconstitutionalitate referitoare la prevederile art. IV pct. 7
alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, modificata, urmeaza sa fie
respinsa, intrucat, potrivit art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr.
47/1992, republicata, "[...] Curtea Constitutionala nu se poate pronunta
asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului
sau contrar Constitutiei".
III.2. Cea de-a doua perspectiva de examinare este insa aceea care poate
fundamenta din punct de vedere legal procedeul organelor ce ajung la solutia
raspunderii contraventionale obiective. Sub acest aspect autorii prezentei
opinii separate retin ca prevederile art. 1 din Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor (prevederi care instituie cerinta
existentei cumulative a celor 3 elemente ale raspunderii contraventionale:
fapta prevazuta de lege; vinovatia; periculozitatea sociala mai redusa decat
aceea a infractiunii) constituie norme juridice generale ("legea
generala") in materie de raspundere contraventionala; in aceste conditii
nimic nu interzice insa legiuitorului ca prin norme juridice speciale
("lege speciala") si ulterioare (asa cum sunt, de exemplu, normele
cuprinse in art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
modificata) sa instituie derogari de la "legea generala", in sensul
statuarii unei raspunderi contraventionale obiective (fara elementul
"vinovatie") intr-un anumit domeniu (bunaoara, in domeniul valutar).
Asa fiind, in procesul de aplicare a legii organele abilitate (inclusiv
instantele judecatoresti) ar putea recurge la principiul lex specialia
generalibus derogant, ceea ce ar conduce la o consistenta fundamentare juridica
a raspunderii contraventionale obiective in materia reglementata prin art. IV
pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, modificata.
Se poate considera ca si cea de-a doua perspectiva de examinare determina
plasarea problemei ce face obiectul prezentei decizii in domeniul conceptului
de aplicare a legii, asadar intr-un domeniu care excede competentei
jurisdictiei constitutionale, ceea ce, mai departe, ar atrage solutia de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila.
De altminteri, o asemenea concluzie de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate s-ar impune si pentru aceea ca notiunea de raspundere
contraventionala obiectiva nu este in sine neconstitutionala. Diversele ramuri
ale dreptului cunosc asemenea categorii de raspundere obiectiva, fara ca in
privinta acestora sa se fi sustinut ca ar incalca dispozitii ori principii
constitutionale.
IV. Cu toate acestea autorii prezentei opinii separate observa ca, in
masura in care in procesul de aplicare a legii de organele de stat abilitate
dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
modificata, sunt interpretate in sensul ca prin acestea a fost instituita o
raspundere contraventionala obiectiva (fara "vinovatie") a
persoanelor juridice sau fizice care nu respecta termenele reglementate prin
normele juridice relevante pentru repatrierea incasarilor in valuta,
dispozitiile legale mentionate au un inteles contrar prevederilor art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie, conform carora: "Statul trebuie sa
asigure: a) libertatea comertului, [...], crearea cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie;"
Intr-adevar, in conditiile in care, pe de o parte, este cert ca prin
ansamblul prevederilor art. IV din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
modificata, statul a dat curs obligatiei sale, prevazute de art. 134 alin. (2)
lit. b) din Constitutie, de "protejare a intereselor nationale in
activitatea economica, financiara si valutara", este tot atat de cert, pe
de alta parte, ca instituirea unei sanctionari contraventionale obiective prin
alin. 1 al pct. 7 din articolul mentionat (constand, de altfel, in amenzi al
caror cuantum ajunge uneori la sume deosebit de mari) nu este de natura sa
contribuie nici la asigurarea "libertatii comertului" si nici la
"crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie". O asemenea reglementare juridica impune comerciantilor o
extrema prudenta in selectarea partenerilor de afaceri, ceea ce este contrar
naturii intrinseci a comertului, caracterizat, intre altele, prin dinamism,
precum si prin initiativa, asadar prin asumarea riscului. Realitatile actuale
ale activitatii comerciale fac, adesea, deosebit de dificila luarea tuturor
masurilor de prevenire a insolvabilitatii partenerilor de afaceri, cu atat mai
mult cu cat au devenit extrem de numeroase situatiile in care nu mai exista un
contact direct intre comercianti in timpul negocierii (de exemplu, in cadrul
comertului electronic). Tot astfel, globalizarea economiei, caracterizata prin
interconexiuni complexe, determina influente imprevizibile in derularea
raporturilor comerciale dintr-o zona a lumii ca urmare a unor evolutii economice
negative dintr-o zona geografica extrem de indepartata. Acestea, precum si alte
asemenea aspecte care configureaza specificul comertului si al productiei
economice sunt elemente de care statul trebuie in permanenta sa tina seama
atunci cand adopta reglementari in materii precum cea care face obiectul
prevederilor art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994,
modificata.
V. Fata de cele de mai sus rezulta ca dispozitiile art. IV pct. 7 alin. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea
disciplinei financiare a agentilor economici, modificata, sunt
neconstitutionale in masura in care prin aceste dispozitii legale a fost
instituita raspunderea contraventionala obiectiva a persoanelor juridice si
fizice care nu respecta termenele prevazute de reglementarile juridice
aplicabile pentru repatrierea incasarilor in valuta. In consecinta, organele de
stat - inclusiv instantele judecatoresti - carora le revine atributia de a face
aplicarea dispozitiilor art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994, modificata, nu pot proceda la aplicarea amenzilor contraventionale
prevazute de acest text legal pe baza simplei constatari a existentei unei
situatii de fapt: nerespectarea termenelor stabilite prin reglementarile
relevante aplicabile, pentru repatrierea incasarilor in valuta. Chiar daca este
dovedita existenta unei asemenea situatii de fapt, este necesar sa fie
examinata, pe baza de probe administrate potrivit legii, si posibilitatea ca
fapta constand in nerespectarea termenelor mentionate sa nu fi fost savarsita
cu vinovatie.
VI. De altfel, aceasta din urma obligatie a organelor de stat abilitate sa
faca aplicarea dispozitiilor legale examinate este recunoscuta, indirect, si de
catre majoritatea membrilor Curtii Constitutionale, intrucat in motivarea
deciziei la care se refera prezenta opinie separata sunt reluate urmatoarele
considerente ale Deciziei Curtii Constitutionale nr. 161 din 10 noiembrie 1998:
"In sfarsit, nu este intemeiata nici sustinerea potrivit careia prin
textul de lege atacat se instituie o raspundere obiectiva. Intr-adevar, in
cauza nici nu s-ar putea pune problema unei raspunderi obiective, intrucat,
prin ipoteza, fiind vorba de savarsirea unei contraventii, elementul vinovatiei
este de esenta acesteia si, de aceea, in lipsa vinovatiei nu se poate aplica
niciodata o sanctiune contraventionala. Desigur, existenta sau inexistenta
acesteia este un element al starii de fapt, a carei apreciere este de atributul
exclusiv al instantei de judecata."
Asa fiind, rezulta ca membrii Curtii Constitutionale retin - in
unanimitate, dar prin modalitati diferite de solutionare a exceptiei de
neconstitutionalitate -, ca este inadmisibila aplicarea sanctiunii
contraventionale prevazute de art. IV pct. 7 alin. 1 din Ordonanta Guvernului
nr. 18/1994, modificata, atunci cand fapta nu a fost savarsita cu vinovatie.
Lucian Mihai
Romul Petru Vonica
Nicolae Popa
Kozsokar Gabor