Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 15 din 22 ianuarie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si c), ale art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 118 din 10 februarie 2004


SmartCity3


    Costica Bulai            - presedinte
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Aurelia Popa             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si c), ale art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "PRO TV" - S.R.L. in Dosarul nr. 6.582/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, intrucat nu exista nici o contradictie intre textele de lege criticate si prevederile constitutionale invocate de autoarea exceptiei.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 25 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 6.582/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si c), ale art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "PRO TV" - S.R.L.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile art. 130 alin. (1) lit. a) si c), art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, care obliga organele de conducere ale persoanei juridice sa isi exprime acordul de vointa cu privire la incheierea unui contract in care anumite clauze sunt prestabilite de lege, incalca libertatea gandirii consacrata de art. 29 din Constitutie, care include si libertatea de decizie a acestor organe.
    Mai mult, se apreciaza ca art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, care stabileste obligativitatea utilizatorilor de a plati un procent din incasarile brute, nu face distinctie intre utilizatori, existand, de exemplu, posturi de televiziune care nu difuzeaza opere muzicale, astfel incat se exclude, de plano, concurenta loiala si se realizeaza o ingradire a comertului selectiv.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul arata ca sustinerile privind incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 29 alin. (1) sunt neintemeiate, intrucat dispozitiile criticate nu au legatura cu ingradirea libertatii de gandire. Se apreciaza ca Legea nr. 8/1996 nu prevede stabilirea unor contracte-cadru intre utilizatori si organismele de gestiune colectiva, cuprinzand clauze fixe, ci, dimpotriva, potrivit art. 130 alin. (2), tabelele si metodologiile cuprinzand drepturile patrimoniale ale titularilor sunt stabilite in urma negocierii dintre reprezentantii asociatiilor patronale de utilizatori si organismele de gestiune colectiva. Tot pentru protectia utilizatorilor, art. 133 alin. (1) stabileste limitele maxime ale procentelor din incasarile brute sau din cheltuielile ocazionate de utilizare ce trebuie avute in vedere in cadrul negocierilor.
    In ceea ce priveste sustinerea privind incalcarea dispozitiilor art. 134 alin. (1) din Constitutie, se considera ca Legea nr. 8/1996, in ansamblu, a avut in vedere tocmai caracterul de economie de piata al economiei romanesti. Asa fiind, se arata ca dispozitiile legale criticate ar trebui analizate avandu-se in vedere si art. 134 alin. (2) din Constitutie, care prevede ca statul trebuie sa asigure protectia concurentei loiale, precum si dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 41 alin. (1), potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate se stabilesc prin lege. Prin urmare, se constata ca legiuitorul a reglementat drepturile si obligatiile titularilor drepturilor de autor si ale celor ai drepturilor conexe, ale organismelor de gestiune care ii reprezinta, precum si ale utilizatorilor operelor sau prestatiilor artistice ale titularilor, in considerarea acestui cadru constitutional.
    Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 lit. a) si c), art. 131, precum si cele ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 130 alin. (1) lit. a) si c), art. 131 si art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996. Textele legale criticate au urmatorul continut:
    - Art. 130 alin. (1) lit. a) si c): "Organismele de gestiune colectiva au urmatoarele obligatii:
    a) sa acorde utilizatorilor, prin contract, in schimbul unei remuneratii, autorizatii neexclusive de utilizare a operelor sau prestatiilor titularilor drepturilor, sub forma de licenta neexclusiva; [...]
    c) sa incheie, in numele titularilor de drepturi sau pe baza mandatului acordat de organisme similare din strainatate, contracte generale cu organizatorii de spectacole, organismele de radiodifuziune, televiziune si retransmitere prin cablu, avand ca obiect autorizarea de reprezentare si de difuzare a operelor sau a prestatiilor actuale si viitoare inscrise in repertoriul lor;";
    - Art. 131: "(1) Tabelele si metodologiile prevazute la art. 130 alin. (1) lit. b) se negociaza in cadrul unei comisii constituite din:
    a) cate un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectiva, care functioneaza intr-un domeniu;
    b) cate un reprezentant al principalelor asociatii patronale ale utilizatorilor dintr-un domeniu.
    (2) Organismele de gestiune colectiva, precum si asociatiile patronale ale utilizatorilor, reprezentate in comisie, pentru fiecare domeniu, se desemneaza de catre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor.
    (3) Tabelele si metodologiile negociate se prezinta pentru avizare Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor care, in termen de 30 de zile, le inainteaza spre aprobare Guvernului.
    (4) In situatia in care, in urma negocierilor, comisia nu a putut stabili, in termen de 90 de zile de la data constituirii ei, tabelele si metodologiile, acestea se prezinta pentru mediere Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor. In vederea medierii, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor convoaca partile care au negociat, analizeaza punctele de vedere ale acestora si decide forma definitiva a tabelelor si a metodologiilor, pe care le inainteaza Guvernului spre aprobare, in termen de 30 de zile de la data primirii.
    (5) Tabelele si metodologiile aprobate prin hotarare a Guvernului sunt obligatorii si pentru utilizatorii care nu au participat la negocieri.
    (6) Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor poate fi sesizat cu o noua cerere de avizare a tabelelor si a metodologiilor, in vederea modificarii lor, de catre oricare dintre partile care le-au negociat, dar nu mai devreme de 3 ani de la aprobarea lor, in ceea ce priveste remuneratiile stabilite procentual.
    (7) Remuneratiile stabilite in suma fixa se pot modifica periodic de catre organismele de gestiune colectiva, o data cu indexarea veniturilor, stabilita la nivel national. Acestea devin efective incepand cu luna urmatoare comunicarii lor catre utilizatori.";
    - Art. 133 alin. (1): "Organismele de gestiune colectiva, in cadrul negocierilor purtate conform art. 130 alin. (1) lit. b) in numele membrilor ale caror drepturi le gestioneaza nu pot pretinde utilizatorilor mai mult de 10% in total pentru drepturile de autor si, respectiv, 3% pentru drepturile conexe, din incasarile brute, iar in lipsa acestora, din cheltuielile ocazionate de utilizare."
    Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 29 alin. (1) si art. 134 alin. (1) din Constitutia Romaniei, care, ulterior sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua numerotare. Dupa republicare, textele constitutionale invocate au urmatoarea numerotare si urmatorul continut:
    - Art. 29 alin. (1): "Libertatea gandirii si a opiniilor, precum si libertatea credintelor religioase nu pot fi ingradite sub nici o forma. Nimeni nu poate fi constrans sa adopte o opinie ori sa adere la o credinta religioasa, contrare convingerilor sale.";
    - Art. 135 alin. (1): "Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata ca, in considerarea specificului economiei de piata, statul nu mai este detinatorul exclusiv al tuturor parghiilor economice, rolul sau fiind limitat la crearea cadrului general, economic, social si politic, necesar pentru derularea activitatii agentilor economici, ceea ce implica adoptarea unor reglementari restrictive, dar in limitele impuse de asigurarea respectarii drepturilor si intereselor legitime ale tuturor. Domeniul reglementat de Legea nr. 8/1996 este un domeniu a carui importanta sociala este evidenta, fiind necesara in consecinta interventia statului, pe de o parte, pentru asigurarea protectiei creatorilor de opere si a titularilor de drepturi conexe, precum si, pe de alta parte, pentru asigurarea ajungerii operelor la destinatarul acestora - publicul consumator. Aceste doua finalitati nu pot fi atinse in lipsa unui acord intre reprezentantii titularilor drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe si reprezentantii utilizatorilor (de exemplu, reprezentantii societatilor comerciale de televiziune), iar atunci cand negocierile dintre cele doua categorii de reprezentanti se blocheaza, este firesc sa i se recunoasca statului posibilitatea de a interveni prin masuri adecvate. Temeiul constitutional al unei asemenea interventii se regaseste in dispozitiile art. 135 alin. (2) lit. a) si f) din Constitutie, referitoare la obligatia statului de a asigura "[...] protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie" si, respectiv, de a asigura "crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii".
    In speta, art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 reglementeaza limitele maxime ale remuneratiei procentuale din incasarile brute ale utilizatorilor sau, in lipsa acestora, din cheltuielile ocazionate de utilizare, 10% din incasarile pentru drepturile de autor si, respectiv, 3% pentru drepturile conexe, procentele fiind negociate de organismele de gestiune colectiva a dreptului de autor si a drepturilor conexe cu utilizatorii, in cazul acelor opere al caror mod de exploatare face imposibila autorizarea individuala de catre titularii de drepturi. Obligatia utilizatorilor de a plati remuneratia cuvenita titularilor drepturilor de autor si drepturilor conexe isi are izvorul in acordul de vointa al partilor contractului, remuneratia fiind un drept patrimonial rezultand din dreptul de proprietate intelectuala al titularilor acestor drepturi. Caracterul echitabil al remuneratiei rezulta din faptul ca aceasta are valoarea unei contraprestatii pentru activitatea creatoare a unor persoane fizice sau juridice de drept privat, activitate pusa in slujba unor terti, care in acest fel pot sa apara in calitate de debitori.
    Asa fiind, Curtea constata ca textele de lege criticate nu sunt in contradictie cu prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (1), ci, dimpotriva, dau expresie, intr-un domeniu particular, dar de larg interes, principiului constitutional al garantarii dreptului de proprietate, element esential in cadrul economiei de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
    Independent de aceste consideratii, stabilirea remuneratiilor in urma negocierilor dintre organismele de gestiune colectiva a dreptului de autor si a drepturilor conexe si utilizatori nu are cum si nici de ce sa contravina art. 29 din Legea fundamentala, fiind de neconceput a considera ca libertatea constiintei si libertatea de gandire ar putea include in sfera lor de protectie dreptul de a nesocoti drepturile legitime ale celorlalte subiecte de drept, in scopul sustragerii de la plata unor taxe instituite de lege. Prin urmare, Curtea constata ca textul constitutional de referinta isi gaseste aplicare intr-un alt domeniu decat cel patrimonial, avut in vedere de reglementarile criticate, ceea ce exclude de plano posibilitatea oricarei contradictii de natura a declansa controlul de constitutionalitate.
    De altfel, asupra constitutionalitatii textelor de lege criticate Curtea s-a mai pronuntat, exemplu fiind Decizia nr. 253/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 261 din 22 mai 2001, ratiunile care au stat la baza adoptarii solutiei anterioare pastrandu-si valabilitatea si in prezent, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea jurisprudentei.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si c), ale art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "PRO TV" - S.R.L. in Dosarul nr. 6.582/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 ianuarie 2004.

                        PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. COSTICA BULAI

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 15/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 15 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 15/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu