DECIZIE Nr.
1483 din 10 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a),
art. 11 alin. (1) si art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 797 din 23 noiembrie 2009
Acsinte Gaspar - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a),
art. 11 alin. (1) şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată
de Anton Banea în Dosarul nr. 41.364/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde consilierul juridic Mihai
Alexandru Ionescu (cu delegaţie depusă la dosar), pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii. Lipseşte autorul excepţiei,
faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Magistratul-asistent-şef, referând asupra cauzei, arată
că autorul excepţiei a depus la dosar concluzii scrise prin care solicită
admiterea criticilor de neconstituţionalitate şi soluţionarea cauzei în temeiul
art. 242 alin. 2 din Codul de procedură civilă.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, care, având în vedere jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale, solicită respingerea, ca neîntemeiată, a excepţiei de
neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 7 mai 2009, pronunţată în Dosarul
nr. 41.364/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a),
art. 11 alin. (1) şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.
Excepţia a fost ridicată de pârâtul Anton Banea într-o
cauză de contencios administrativ în contradictoriu cu reclamantul Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 1 alin. (3), art. 15, 16,21,23,
24, 30, 53, 55, 57 şi 126, fără a arăta însă în ce constă această
contrarietate.
Instanţa de judecată apreciază
că dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale
invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul de lege criticat este constituţional.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse la dosar, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a), art. 11 alin.
(1) şi art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008.
Aceste texte de lege au următorul cuprins:
- Art. 2 lit. a): „In înţelesul prezentei ordonanţe
de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) lucrător al Securităţii - orice persoană care, având calitatea de ofiţer sau de
subofiţer al Securităţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie de Securitate,
inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfăşurat activităţi prin
care a suprimat sau a îngrădit drepturi şi libertăţi fundamentale ale
omului;";
- Art. 7: „(1) In baza verificărilor prevăzute la
art. 6 alin. (1), direcţia de specialitate întocmeşte o notă de constatare cu
privire la existenţa sau inexistenţa calităţii de lucrător al Securităţii sau
de colaborator al acesteia pentru persoana care a făcut obiectul verificării.
(2)Nota de constatare se înaintează Colegiului
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, însoţită de
întreaga documentaţie care a stat la baza întocmirii ei, precum şi de avizul
Direcţiei juridice din cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii.
(3)Nota de constatare a calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia cuprinde: numele, prenumele, numele
conspirativ, acolo unde există, ale persoanei verificate, perioada activităţii
în cadrul Securităţii sau a colaborării cu aceasta, în sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, precum şi lista documentelor pe baza cărora a fost
emisă.";
-Art. 8 lit. a): „Colegiul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii ia în discuţie nota de constatare şi,
după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia;";
- Art. 11 alin. (1): „Acţiunea în constatarea
calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia se
introduce la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel
Bucureşti, fiind scutită de taxa de timbru.";
- Art. 24: „Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii are următoarele atribuţii:
a) primeşte în gestiune toate documentele
referitoare la exercitarea atribuţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de
urgenţă, cu excepţia celor care privesc securitatea naţională. Stabilirea în
concret a dosarelor şi a celorlalte materiale arhivistice care privesc
securitatea naţională se va face de comun acord de către comisii mixte paritare,
alcătuite de membri ai Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, împreună cu conducerea instituţiilor deţinătoare. In caz
de divergenţă, hotărârea va fi adoptată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.
Dosarele şi celelalte materiale arhivistice, stabilite ca privind securitatea
naţională şi care nu au făcut obiectul preluării, vor fi studiate în comisii
mixte paritare, cu respectarea Legii nr. 182/2002 privind protecţia
informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare. Membrii
Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii din
comisia mixtă, care au studiat respectivele dosare, pot cere declasificarea
acestora, solicitare ce va fi soluţionată de o comisie formată din preşedintele
sau vicepreşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii ori împuterniciţii acestora, directorul sau directorul adjunct al
serviciului de informaţii deţinător al dosarelor, preşedintele comisiei
parlamentare de resort, consilierul prezidenţial pe probleme de securitate
naţională şi consilierul primului-ministru pe probleme de securitate naţională,
In caz de divergenţă, hotărârea va fi adoptată de Consiliul Suprem de Apărare a
Ţării;
b)confirmă, în condiţiile prezentei ordonanţe de
urgenţă, înştiinţările ce urmează a fi comunicate persoanelor verificate;
c)adoptă, prin hotărâre, Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii;
d) aprobă sau infirmă note de constatare şi emite
adeverinţe, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă;
e)coordonează activităţile educaţionale şi de
cercetare desfăşurate de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii;
f)acreditează cercetători, cărora le pune la
dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura,
componenţa, metodele şi activităţile Securităţii, în scopul stabilirii
adevărului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste;
g) asigură colaborarea şi cooperarea ştiinţifică
între Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi instituţiile
similare din Europa Centrală şi de Est, precum şi cu orice alte instituţii
interesate în cercetarea activităţilor represive ale regimului comunist."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 1 alin. (3) - Statul român, art. 15 - Universalitatea, art.
16 - Egalitatea în drepturi, art. 21 -Accesul liber la justiţie, art.
23 - Libertatea individuală, art. 24 - Dreptul la apărare, art.
30 - Libertatea de exprimare, art. 53 - Restrângerea exerciţiului
unor drepturi sau al unor libertăţi, art. 55 - Apărarea ţării, art.
57 - Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor şi art. 126 - Instanţele
judecătoreşti, fără a arăta în ce constă contrarietatea.
Analizând critica de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 defineşte
scopul reglementării ca fiind „o continuare, într-un mecanism nou, a
procesului de devoalare a activităţilor exercitate de regimul comunist", care
a exercitat, în special prin intermediul Securităţii, „o permanentă teroare
împotriva cetăţenilor ţării, a drepturilor şi a libertăţilor lor
fundamentale". Aceasta îndreptăţeşte accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, prin consemnarea publică a abuzurilor, şi contribuie
la o mai bună înţelegere a prezentului şi la o proiectare adecvată a viitorului
societăţii româneşti.
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 operează,
pe de o parte, o modificare substanţială a regimului juridic aplicabil
persoanelor constatate ca fiind „lucrătoare ale Securităţii"^a\ă de
Legea nr. 187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei
politice comuniste, declarată neconstituţională prin Decizia nr. 51 din 31
ianuarie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din
6 februarie 2008, iar pe de altă parte, o reconfigurare a Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă,
lipsită de atribuţii jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar
şi deconspirarea Securităţii să fie supuse controlului instanţelor de judecată.
Astfel, reglementarea anterioară nu a urmărit doar
deconspirarea persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politică
comunistă, ci a promovat răspunderea juridică şi politică a acestora, cu scopul
îndepărtării lor din anumite funcţii şi împiedicării lor de a candida pentru
alegerea sau numirea în acele funcţii. Mai mult, aşa cum a reţinut Curtea
Constituţională prin decizia menţionată, legea crea premisele unei forme de
răspundere morală şi juridică colectivă, pentru simpla participare la
activitatea serviciilor de informaţii, fără vinovăţie şi fără existenţa unei
fapte de încălcare a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
In condiţiile în care acţiunea în constatarea calităţii
de lucrător al Securităţii este introdusă la o instanţă de judecată, a cărei
hotărâre poate fi atacată cu recurs, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de natură a încălca dreptul la un proces
echitabil şi dreptul la apărare, precum şi celelalte drepturi şi libertăţi
fundamentale invocate, părţile având deopotrivă posibilitatea de a uza de
garanţiile prevăzute de legea procesual civilă pentru a-şi susţine poziţia
asupra problemelor de fapt şi de drept.
Mai mult, deoarece, potrivit dispoziţiilor art. 1169
din Codul civil, „Cel ce face o propunere înaintea judecăţii trebuie să o
dovedească", este asigurat echilibrul procesual al părţilor în
litigiu, dându-se totodată expresie principiului aflării adevărului, statuat de
art. 129 alin. 5 din Codul de procedură civilă, potrivit căruia: „Judecătorii
au îndatorirea să stăruie, prin toate mijloacele legale, pentru a preveni orice
greşeală privind aflarea adevărului în cauză, pe baza stabilirii faptelor şi
prin aplicarea corectă a legii, în scopul pronunţării unei hotărâri temeinice
şi legale. Ei vor putea ordona administrarea probelor pe care le consideră
necesare, chiar dacă părţile se împotrivesc."
De altfel, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat
asupra unor critici similare prin numeroase decizii, precum Decizia nr. 267 din
24 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
225 din 7 aprilie 2009.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, atât considerentele, cât şi soluţia
deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 7, art. 8 lit. a), art. 11 alin. (1) şi art.
24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Anton Banea
în Dosarul nr. 41.364/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman