DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 146 din 15 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
(3) si (4) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei
publice locale, ale art. 19 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003
si ale anexei nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 505/2004 pentru aprobarea
modelului copiei de pe lista electorala permanenta, modelului listei electorale
suplimentare, al extrasului de pe lista electorala permanenta sau suplimentara,
al listei sustinatorilor, al declaratiei de acceptare a candidaturii, precum si
modelului listei membrilor organizatiei minoritatilor nationale, ce vor fi
folosite pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale in anul
2004
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 299 din 11 aprilie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (3) si (4) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
autoritatilor administratiei publice locale, ale art. 19 alin. (3) din Legea
partidelor politice nr. 14/2003 si ale anexei nr. 8 la Hotararea Guvernului nr.
505/2004 pentru aprobarea modelului copiei de pe lista electorala permanenta,
modelului listei electorale suplimentare, al extrasului de pe lista electorala
permanenta sau suplimentara, al listei sustinatorilor, al declaratiei de
acceptare a candidaturii, precum si modelului listei membrilor organizatiei
minoritatilor nationale, ce vor fi folosite pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale in anul 2004. Exceptia a fost ridicata de Kincses
Elod din Targu Mures in Dosarul nr. 4.120/2004 al Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 1 martie 2005 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a studia avizul nr. 300/2004 al Comisiei Europene pentru Democratie prin
Drept asupra Legii pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale
in Romania, precum si raportul Oficiului pentru Institutii Democratice si Drepturile
Omului cu privire la Legea pentru alegerile parlamentare si prezidentiale, a
amanat pronuntarea la 15 martie 2005.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 4.120/2004,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (3) si (4) din Legea nr.
67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale, ale art.
19 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003 si ale anexei nr. 8 la
Hotararea Guvernului nr. 505/2004 pentru aprobarea modelului copiei de pe lista
electorala permanenta, modelului listei electorale suplimentare, al extrasului
de pe lista electorala permanenta sau suplimentara, al listei sustinatorilor,
al declaratiei de acceptare a candidaturii, precum si modelului listei
membrilor organizatiei minoritatilor nationale, ce vor fi folosite pentru
alegerea autoritatilor administratiei publice locale in anul 2004. Exceptia a
fost ridicata de Kincses Elod intr-o cauza in care acesta solicita obligarea
statului roman la plata unor daune morale.
In motivarea exceptiei se sustine ca art. 7 alin. (3) si (4) din Legea nr.
67/2004, care prevede conditiile in care pot depune candidaturi organizatiile
minoritatilor nationale, altele decat cele reprezentate in Parlament, art. 19
alin. (3) din Legea nr. 14/2003, care contine dispozitii asemanatoare, precum
si anexa nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 505/2004, ale carei prevederi sunt
discriminatorii in ceea ce-i priveste pe cetatenii apartinand minoritatilor
nationale, sunt neconstitutionale prin aceea ca este "impiedicat in
exercitarea libera a dreptului de a fi ales, fiind constrans sa candidez pe listele
unor formatiuni politice sau organizatii ale minoritatilor nationale care au o
politica si o ideologie postcomunista [...]". Considera ca prin aceste
reglementari sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 29 alin. (1),
referitoare la libertatea constiintei, ale art. 8 privind pluralismul politic,
ale art. 16 alin. (1), care consacra egalitatea cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, si ale art. 35, care garanteaza dreptul de a fi ales.
Totodata, invocand art. 11 si 20 din Constitutie, considera ca sunt incalcate
si prevederile art. 2 pct. 1 si ale art. 21 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, ale art. 25 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, ale art. 2 pct. 1 si 2 si ale art. 5 pct. 2 din
Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale.
In esenta, aceste texte dispun cu privire la dreptul oricarei persoane de a lua
parte la conducerea treburilor publice ale tarii sale fie direct, fie prin
reprezentanti liber alesi, in conditii generale de egalitate, statele
respective garantand exercitarea drepturilor fara discriminari si fara
restrictii nerezonabile. In opinia autorului exceptiei, restrictiile rezonabile
se pot referi <<la impunerea implinirii unei anumite varste, la un anume
grad de educatie in raport de pozitia dorita, la o anume stare de sanatate
psihica, dar nu permit crearea unor bariere (nici chiar prin "anexe")
care impiedica accesul pe listele unor formatiuni politice etc.>> In
sfarsit, se invoca incalcarea prevederilor art. 3 din Statutul Consiliului
Europei, ratificat de Romania prin Legea nr. 64/1993, ale art. 12 si 13 din
Documentul final al reuniunii de la Viena si ale pct. 5.7, 5.9, 6 si 7.5 din
Documentul Reuniunii de la Copenhaga a Conferintei asupra dimensiunii umane a
CSCE (OSCE), toate textele din documentele mentionate facand referire la
exercitarea efectiva a drepturilor si a libertatilor fundamentale, fara
discriminari, si garantarea exercitarii acestora de catre statele semnatare.
In legatura cu neconstitutionalitatea prevederilor anexei nr. 8 la
Hotararea Guvernului nr. 505/2004, se arata ca acestea au modificat legea, iar
actul normativ "botezat ca hotarare de guvern" reprezinta "o
incercare de evitare a exercitarii controlului de constitutionalitate de catre
Curtea Constitutionala", care, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie
si art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, se pronunta asupra
constitutionalitatii legilor si ordonantelor Guvernului sau a unor dispozitii
din acestea. Se arata ca, in realitate, actul normativ adoptat reprezinta o
ordonanta emisa in temeiul Legii speciale nr. 67/2004 pentru alegerea
autoritatilor administratiei publice locale, cu incalcarea limitelor si
conditiilor prevazute de aceasta, fiind deci adoptat cu incalcarea art. 108
alin. (2) si (3) din Constitutie.
In cadrul sedintei publice de dezbateri din data de 1 martie 2005, autorul
exceptiei depune, in sustinerea criticilor de neconstitutionalitate formulate,
extrase traduse in limba romana din: Avizul nr. 300/2004 asupra Legii pentru
alegerea administratiei publice locale in Romania, adoptat de Comisia Europeana
pentru Democratie prin Drept - Comisia de la Venetia, prin Consiliul pentru
alegeri democratice, in cea de a 11-a sesiune de la Venetia, din data de 2
decembrie 2004, si prin Comisia de la Venetia, in cea de a 61-a sesiune
plenara, de la Venetia, din perioada 3 - 4 decembrie 2004, precum si Raportul
de evaluare al Misiunii O.S.C.E./O.I.D.D.O - Varsovia, 14 februarie 2005,
asupra alegerilor parlamentare si prezidentiale din Romania.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca
textele de lege criticate nu incalca prevederile constitutionale mentionate de
autorul exceptiei si nici prevederile documentelor internationale enuntate,
care stabilesc ca, in exercitarea drepturilor si a libertatilor, fiecare
persoana este supusa numai ingradirilor stabilite de lege, fara discriminari
nerezonabile.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca prevederile art. 7 din Legea nr. 67/2004 nu contravin
art. 29 alin. (1) din Constitutie, privind libertatea constiintei, intrucat
"orice persoana care indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a fi
ales poate candida ca independent, fara sa fie astfel obligat sa adere la o
organizatie a carei ideologie nu o impartaseste. In conditiile in care, insa,
persoana respectiva candideaza pe lista unei organizatii, ea reprezinta
organizatia respectiva, iar aceasta indatorire nu poate fi exercitata in lipsa
unui consens intre ideologia si aspiratiile organizatiei care il propune drept
candidat si crezul propriu". In ceea ce priveste incalcarea prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1), considera ca sustinerea este
neintemeiata, deoarece: cetatenii apartinand minoritatilor nationale pot
depune, cu indeplinirea conditiilor prevazute de lege, candidaturi
independente, la fel ca si cetatenii de nationalitate romana; conditiile
stabilite in alin. (3) si (4) ale art. 7 din Legea nr. 67/2004 trebuie sa fie
indeplinite doar de organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale legal constituite, altele decat cele reprezentate in Parlament,
pentru aceleasi ratiuni avute in vedere prin reglementarea conditiilor pentru
inscrierea partidelor politice in registrul partidelor politice, astfel cum
sunt prevazute de art. 19 alin. (3) din Legea nr. 14/2003. Or, comparand
conditiile stabilite de art. 7 alin. (4) din legea criticata cu cele prevazute
de art. 19 alin. (3) din Legea nr. 14/2003, "rezulta ca, mai degraba, ar
fi vorba de o discriminare pozitiva a cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale". Cu referire la incalcarea art. 8 alin. (1) din Constitutie,
privind pluralismul politic, apreciaza ca existenta unei multitudini de
factori, indiferent de denumirea pe care o poarta - organizatii ale cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale reprezentate in Parlament, alte organizatii si
aliante, precum si cetateni individuali, care actioneaza in procesul electoral
-, este o reflectare a principiului pluralismului in societatea romaneasca. Mai
arata ca nici sustinerea privind incalcarea art. 37 din Constitutie, care
dispune in legatura cu dreptul de a fi ales, nu poate fi retinuta, intrucat
"dispozitiile legale criticate reglementeaza un segment concret din
procesul electoral, si anume depunerea candidaturilor". In sfarsit,
considera ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 20 din Constitutie,
coroborate cu cele ale art. 2 si art. 21 pct. 1 si 2 din Declaratia Universala
a Drepturilor Omului, de vreme ce eventualele diferentieri intre conditiile de
depunere a candidaturilor pentru cetatenii de nationalitate romana si cei de
alta nationalitate nu sunt de natura "sa creeze o discriminare pe
criteriul nationalitatii", iar stabilirea modalitatilor concrete de
functionare a sistemului electoral reprezinta atributul unicei autoritati
legiuitoare a tarii, Parlamentul Romaniei.
In legatura cu sustinerile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19
alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003, care stabilesc conditiile
pe care trebuie sa le indeplineasca lista membrilor fondatori ai unui partid
politic, considera ca aceasta reprezinta o problema de oportunitate asupra
careia numai legiuitorul poate dispune.
In sfarsit, arata ca exceptia de neconstitutionalitate a anexei nr. 8 la
Hotararea Guvernului nr. 505/2004 este inadmisibila.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 7 alin. (3) si (4) din
Legea nr. 67/2004 si cele ale art. 19 alin. (3) din Legea nr. 14/2003 sunt
constitutionale, iar exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor anexei
nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 505/2004 este inadmisibila. Astfel, in legatura
cu neconstitutionalitatea art. 7 alin. (3) si (4) din Legea nr. 67/2004, prin
raportare la art. 37 si 20 din Constitutie, coroborate cu art. 2 pct. 1 si art.
21 pct. 1 si 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, se invoca
jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu, hotararile nr. 37/1996, nr.
44/1996 si nr. 2/1992. Considera ca dispozitiile art. 8 alin. (1) si art. 37
din Constitutie nu sunt incalcate prin prevederile art. 19 alin. (3) din Legea
nr. 14/2003, precum si ca atat acest text de lege, cat si art. 7 alin. (3) si
(4) din Legea nr. 67/2004 nu contin dispozitii contrare celor cuprinse in art.
16 si art. 29 alin. (1) din Constitutie. In sfarsit, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate a anexei nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 505/2004 este
inadmisibila, prin raportare la art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 alin. (3) si (4) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale, ale art. 19 alin. (3) din Legea partidelor
politice nr. 14/2003 si ale anexei nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 505/2004
pentru aprobarea modelului copiei de pe lista electorala permanenta, modelului
listei electorale suplimentare, al extrasului de pe lista electorala permanenta
sau suplimentara, al listei sustinatorilor, al declaratiei de acceptare a
candidaturii, precum si modelului listei membrilor organizatiei minoritatilor
nationale, ce vor fi folosite pentru alegerea autoritatilor administratiei
publice locale in anul 2004.
Aceste prevederi au urmatorul continut:
- Art. 7 alin. (3) si (4) din Legea nr. 67/2004: "(3) Pot depune
candidaturi si alte organizatii ale cetatenilor apartinand minoritatilor
nationale legal constituite, care prezinta la Biroul Electoral Central o lista
de membri. Numarul membrilor nu poate fi mai mic de 15% din numarul total al
cetatenilor care la ultimul recensamant s-au declarat ca apartinand minoritatii
respective.
(4) Daca numarul membrilor necesari pentru indeplinirea conditiilor
prevazute la alin. (3) este mai mare de 25.000 de persoane, lista membrilor
trebuie sa cuprinda cel putin 25.000 de persoane domiciliate in cel putin 15
din judetele tarii si in municipiul Bucuresti, dar nu mai putin de 300 de
persoane pentru fiecare dintre aceste judete si pentru municipiul Bucuresti.";
- Art. 19 alin. (3) din Legea nr. 14/2003: "Lista trebuie sa cuprinda
cel putin 25.000 de membri fondatori, domiciliati in cel putin 18 din judetele
tarii si municipiul Bucuresti, dar nu mai putin de 700 de persoane pentru
fiecare dintre aceste judete si municipiul Bucuresti."
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile de lege criticate sunt contrare
art. 8 alin. (1) - "Pluralismul in societatea romaneasca este o conditie
si o garantie a democratiei constitutionale", art. 16 alin. (1) -
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari", art. 35 [devenit art. 37] -
"Dreptul de a fi ales" si art. 20 din Constitutie - "Tratatele
internationale privind drepturile omului".
De asemenea, se invoca si incalcarea art. 2 pct. 1 si art. 21 pct. 1 si 2
din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 25 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, a art. 2 pct. 1 si 2
si art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile economice,
sociale si culturale, a art. 12 si 13 din Documentul final al Reuniunii de la
Viena, precum si a pct. 5.7, 5.9, 6 si 7.5 din Documentul Reuniunii de la
Copenhaga a Conferintei asupra dimensiunii umane a CSCE (OSCE).
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
I. O prima critica de neconstitutionalitate priveste art. 7 alin. (3) si
(4) din Legea nr. 67/2004, care se refera la conditiile in care organizatiile
minoritatilor nationale, altele decat cele reprezentate in Parlament, pot
depune candidaturi pentru alegerea autoritatilor publice locale, si art. 19
alin. (3) din Legea nr. 14/2003 referitor la cuprinsul listei semnaturilor de
sustinere a unui partid politic in vederea inregistrarii.
In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 19 alin. (3) din
Legea partidelor politice nr. 14/2003, Curtea Constitutionala constata ca
potrivit art. 55 din aceeasi lege "Organizatiilor cetatenilor apartinand
minoritatilor nationale care participa la alegeri li se aplica in mod
corespunzator prevederile prezentei legi, cu exceptia art. 6, art. 10 lit. e),
art. 12 alin. (1), art. 18, 19, 27, art. 46 alin. (1) lit. e) si f), art. 47,
48 si 53". De asemenea, potrivit art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, aceasta
decide asupra exceptiilor care au legatura cu solutionarea cauzei, in caz
contrar, ele fiind inadmisibile. Asadar, art. 19 din Legea nr. 14/2003 nu este
incident in cauza, iar exceptia de neconstitutionalitate cu privire la aceste
dispozitii de lege urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 7 alin. (3) si
(4) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice
locale, din analiza cuprinsului acestor dispozitii de lege nu rezulta ca ele
sunt discriminatorii in ce-i priveste pe cetatenii apartinand minoritatilor
nationale si nici ca impiedica "exercitarea libera a dreptului de a fi
ales". Stabilirea, prin lege, a conditiilor mentionate nu contravine
textelor constitutionale si conventionale invocate ca fiind incalcate,
legiuitorul avand competenta exclusiva de a institui modalitatile si conditiile
de functionare a sistemului electoral.
Potrivit art. 73 alin. (3) lit. a) din Constitutie, sistemul electoral se
reglementeaza prin lege organica, o astfel de lege fiind Legea nr. 67/2004.
Textul din lege criticat dispune cu privire la un segment al procesului
electoral, cel referitor la depunerea candidaturilor de catre organizatiile
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, stabilind anumite conditionari,
fara ca prin acestea sa ingradeasca dreptul unei organizatii din cadrul
minoritatii de a participa la alegerea si constituirea autoritatilor locale.
Asadar, conditia prezentarii unei liste cu membri ai organizatiei cetatenilor
apartinand minoritatilor nationale, pentru a putea depune candidaturi la
alegerile locale nu este de natura sa restranga exercitiul dreptului de a fi ales,
avand in vedere ca se cere o lista cu un numar de membri egal cu 15% din
numarul total al cetatenilor care la ultimul recensamant s-au declarat ca
apartin minoritatii nationale respective. Acest numar redus permite oricarei
minoritati nationale sa constituie organizatii cu posibilitati de a depune
candidaturi, ceea ce asigura aplicarea deplina a principiului pluralismului
politic. Organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale
reprezentate in Parlament nu sunt privilegiate, sub aspectul depunerii
candidaturilor pentru consiliile locale, intrucat acestea au indeplinit
conditii mult mai severe pentru a accede in Parlament. Astfel, conform art. 4
alin. (2) din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, "Organizatiile cetatenilor apartinand unei minoritati nationale
definite potrivit alin. (1), legal constituite, care nu au obtinut in alegeri
cel putin un mandat de deputat sau de senator au dreptul, impreuna, potrivit
art. 62 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata, la un mandat de
deputat, daca au obtinut, pe intreaga tara, un numar de voturi egal cu cel
putin 10% din numarul mediu de voturi valabil exprimate pe tara pentru alegerea
unui deputat."
Dispozitiile art. 7 alin. (3) si (4) din legea criticata sunt in interesul
minoritatilor privite in ansamblul lor si se opun unor interese divergente care
s-ar putea manifesta in interiorul acestora, iar, pe de alta parte, sunt de
natura sa asigure inlaturarea fractionarii organelor alese si buna functionare
a acestora. Legea ofera posibilitatea cetatenilor apartinand unei minoritati sa
candideze fie pe listele organizatiei din care fac parte, fie ca independent.
Curtea constata ca asupra constitutionalitatii prevederilor art. 7 alin.
(3) si (4) din Legea nr. 67/2004, sub aspectul numarului membrilor organizatiei
apartinand minoritatii nationale legal constituite si al dispersiei lor in
teritoriu pentru a figura pe lista de membri depusa la Biroul Electoral
Central, in vederea participarii la alegeri, prin raportare la aceleasi
prevederi din Constitutie invocate si in acest dosar Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat prin Decizia nr. 325 din 14 septembrie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 969 din 21 octombrie 2004. Prin
aceasta decizie, respingand exceptia de neconstitutionalitate invocata, Curtea
a retinut ca din cuprinsul art. 7 alin. (3), (4) si (5) al legii rezulta ca
acesta este chiar in sensul dispozitiilor constitutionale ale art. 37,
referitoare la "Dreptul de a fi ales", dispozitii care precizeaza
limitele dreptului si conditiile care trebuie indeplinite de cei care doresc sa
candideze. De asemenea, in legatura cu posibilitatea stabilita de text, in
sensul depunerii de candidaturi de catre organizatiile legal constituite ale
cetatenilor apartinand minoritatilor nationale pentru participarea la alegerile
locale, a retinut ca aceasta prevedere reprezinta tocmai respectarea
principiului egalitatii intre cetateni, consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie, iar nu incalcarea lui, precum si ca art. 8 privind
"Pluralismul si partidele politice" nu este incident in cauza.
Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice
schimbarea jurisprudentei Curtii.
De altfel, criticile formulate, constand in esenta in sustinerea potrivit
careia autorul exceptiei este "impiedicat in exercitarea libera a
dreptului de a fi ales, fiind constrans sa candideze pe listele unor formatiuni
politice sau organizatii ale minoritatilor nationale care au o politica si o
ideologie postcomunista [...]", nu reprezinta aspecte de
constitutionalitate, asa incat nu pot fi retinute.
II. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea anexei nr. 8 la Hotararea Guvernului
nr. 505/2004 pentru aprobarea modelului copiei de pe lista electorala
permanenta, modelului listei electorale suplimentare, al extrasului de pe lista
electorala permanenta sau suplimentara, al listei sustinatorilor, al
declaratiei de acceptare a candidaturii, precum si modelului listei membrilor
organizatiei minoritatilor nationale, ce vor fi folosite pentru alegerea
autoritatilor administratiei publice locale in anul 2004, Curtea nu este
competenta sa se pronunte, avand in vedere dispozitiile art. 146 lit. d) din
Constitutie, coroborate cu cele ale art. 2 din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale. Potrivit acestor dispozitii
constitutionale si legale, Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor
de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele, ridicate in fata
instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial, precum si direct de
Avocatul Poporului, si asigura controlul constitutionalitatii legilor, a
tratatelor internationale, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor
Guvernului.
Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor anexei nr. 8 la
Hotararea Guvernului nr. 505/2004 urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
III. In legatura cu Avizul nr. 300/2004 asupra Legii pentru alegerea
administratiei publice locale in Romania, adoptat de Comisia Europeana pentru
Democratie prin Drept - Comisia de la Venetia, prin Consiliul pentru alegeri
democratice, in cea de-a 11-a sesiune de la Venetia, din data de 2 decembrie
2004, si prin Comisia de la Venetia, in cea de-a 61-a sesiune plenara de la
Venetia, din perioada 3 - 4 decembrie 2004, invocat de autorul exceptiei in
sprijinul sustinerilor de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
67/2004, Curtea observa urmatoarele: potrivit pct. I "Introducere",
Biroul Adunarii parlamentare a Consiliului Europei a invitat Comisia de la
Venetia sa isi dea avizul asupra conformitatii principiilor enuntate prin Legea
alegerilor locale din Romania cu cele din instrumentele juridice de baza ale
Consiliului Europei, si anume: Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, Conventia-cadru pentru protectia minoritatilor
nationale si Carta europeana privind autonomia locala. Aceasta invitatie a fost
formulata ca urmare a unei cereri vizand o propunere de hotarare referitoare la
Legea alegerilor locale in Romania. Ca urmare, a fost elaborat Avizul nr.
300/2004, prin care, la pct. IV intitulat "Concluzii", se retine ca
legea in ansamblu se conformeaza normelor patrimoniului electoral european,
precum si ca anumite imbunatatiri ar fi posibile la alegerile locale, in
special in privinta dreptului de vot pentru persoanele care nu sunt cetateni
(romani), desi aceasta nu este inca o norma europeana. Mai mult, se retine ca aplicarea
legii cu ocazia alegerilor din anul 2004 nu a ridicat nici o problema
deosebita. Precizand ca observatiile se aplica doar alegerilor locale, se arata
ca totusi prevederile art. 7 din lege creeaza dificultati, prin aceea ca
restrang posibilitatea ca mai mult de o grupare de persoane care apartin unei
minoritati nationale (in practica, in principal minoritatea maghiara) sa fie
reprezentata in cadrul autoritatilor la nivel local pe ansamblul tarii, iar
restrictiile impuse de text nu par a fi justificate de necesitatea asigurarii
unitatii pentru conservarea ponderii electorale a unei minoritati, intrucat
alegatorii stiu cum sa isi salveze interesele ca minoritate.
Avizul nr. 300/2004 al Comisiei de la Venetia nu a fost urmat de o
rezolutie referitoare la Legea privind alegerile locale in Romania.
Curtea constata ca, pentru considerentele aratate in prezenta decizie, cele
semnalate in avizul mentionat nu sunt de natura sa justifice pronuntarea altei
solutii decat cea de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ce face
obiectul prezentului dosar, recomandarile facute privind imbunatatirea
legislatiei in materie electorala putand fi, eventual, examinate numai de
Parlament.
IV. In ceea ce priveste Raportul de evaluare al Misiunii OSCE/OIDDO -
Varsovia, 14 februarie 2005 -, asupra alegerilor parlamentare si prezidentiale
din Romania - 28 noiembrie si 12 decembrie 2004 -, depus la dosar, de asemenea,
de autorul exceptiei cu prilejul dezbaterilor din data de 1 martie 2005, Curtea
constata ca acesta se refera la Legea privind alegerile parlamentare si
prezidentiale, or, in cauza, obiectul controlului de constitutionalitate il
constituie prevederi din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin.
(3) si (4) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei
publice locale, exceptie ridicata de Kincses Elod din Targu Mures in Dosarul
nr. 4.120/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 19 alin. (3) din Legea partidelor politice nr. 14/2003,
precum si ale anexei nr. 8 la Hotararea Guvernului nr. 505/2004 pentru
aprobarea modelului copiei de pe lista electorala permanenta, modelului listei
electorale suplimentare, al extrasului de pe lista electorala permanenta sau
suplimentara, al listei sustinatorilor, al declaratiei de acceptare a
candidaturii, precum si modelului listei membrilor organizatiei minoritatilor
nationale, ce vor fi folosite pentru alegerea autoritatilor administratiei
publice locale in anul 2004, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi
dosar.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu
|