DECIZIE Nr. 146 din 9 mai 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin.
(2) lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si
reintegrarea lor profesionala, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 415 din 14 iunie 2002
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia
sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Tatysol Impex" - S.R.L. din Bacau in Dosarul nr.
3.937/2001 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila, deoarece ulterior sesizarii
Curtii Constitutionale dispozitiile legale criticate au fost abrogate potrivit
art. 130 lit. a) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru
somaj si stimularea ocuparii fortei de munca.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
3.937/2001, Curtea de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. (2) lit. a) din Legea nr.
1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost
ridicata de Societatea Comerciala "Tatysol Impex" - S.R.L. din Bacau,
cu ocazia solutionarii apelului declarat impotriva Sentintei civile nr. 267 din
28 aprilie 1999, pronuntata de Tribunalul Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate "echivaleaza prin efecte cu o confiscare", deoarece
suma la care se refera acestea, fiind egala cu creditul contractat, nu poate fi
considerata sanctiune, ceea ce contravine prevederilor art. 41 alin. (7) si (8)
din Constitutie.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate. In acest sens se arata ca acordarea unui credit in conditiile Legii
nr. 1/1991, republicata, "creeaza intre angajatorul-beneficiar si
A.J.O.F.M. un raport juridic comercial obligatoriu", astfel ca
"penalitatea stabilita de lege are natura juridica a unei daune intemeiate
pe culpa contractuala ce isi are izvorul in dispozitiile art. 1073 din Codul
civil, nicidecum a unei confiscari, in sensul art. 112 si art. 118 din Codul
penal".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale, deoarece "penalitatea suportata de angajator nu se
incadreaza in ipoteza confiscarii la care face referire art. 41 alin. (7) si
(8) din Constitutia Romaniei".
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel
se arata ca dispozitiile legale criticate, instituind o masura sanctionatorie
care intervine in cazul nerespectarii de catre agentul economic beneficiar de
credite a unei obligatii legale, obligatie asumata prin incheierea contractului
de credit, nu echivaleaza, prin efecte, cu o confiscare, in cauza nefiind
incidente prevederile constitutionale ale art. 41 alin. (7) si (8).
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
24 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor
si reintegrarea lor profesionala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, modificata si completata ulterior
prin Legea nr. 65/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 74 din 24 aprilie 1997.
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale incalca prevederile
art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie.
Examinand exceptia, Curtea constata ca ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale a fost adoptata Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor
pentru somaj si stimularea fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 103 din 6 februarie 2002. Potrivit art. 130 lit. a) din
aceasta lege, pe data intrarii sale in vigoare se abroga Legea nr. 1/1991
privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala,
republicata, cu modificarile ulterioare. Asa fiind, rezulta ca, in temeiul
dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, dispozitii coroborate cu cele
ale alin. (6) al aceluiasi articol, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia
sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu modificarile
si completarile ulterioare, a devenit inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia
sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Tatysol Impex" - S.R.L. din Bacau in Dosarul nr.
3.937/2001 al Curtii de Apel Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 mai 2002.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Costica Bulai
Magistrat asistent,
Doina Suliman