DECIZIE Nr.
1417 din 5 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (3) lit. b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 841 din 7 decembrie 2009
Tudorel Toader - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 55 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Zhang Wangying în Dosarul nr. 4.285/2/2008 al Curţii de
Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 10 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 4.285/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 55 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România. Excepţia
de neconstituţionalitate a fost ridicată de Zhang Wangying într-o cauză având
ca obiect soluţionarea unei plângeri formulate împotriva deciziei de returnare
emise de Oficiul Român pentru Imigrări.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se critică lipsa de precizie şi accesibilitate a textelor de lege
ce formează obiectul acesteia, susţinându-se că acestea au un caracter
„redundant şi foarte vag" în ceea ce priveşte documentele necesare şi
criteriile de evaluare, astfel încât reclamantul să aibă „o indicare precisă
asupra normelor aplicabile în situaţia sa". Se arată că Oficiul Român
pentru Imigrări poate să aprecieze pe baza unor criterii aleatorii şi arbitrare
dacă activitatea societăţii comerciale se desfăşoară în conformitate cu planul
de afaceri şi, în consecinţă, să prelungească sau să refuze prelungirea
dreptului de şedere al solicitantului. Autorul excepţiei susţine, totodată, că
se aduce atingere dreptului de proprietate, întrucât riscă să înregistreze
pierderi financiare majore, care ar duce la falimentarea societăţii comerciale
la care este asociat şi la pierderea investiţiilor imobiliare realizate în
România.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege ce formează obiectul excepţiei sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, concluziile procurorului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 55 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie 2008. Textul de
lege criticat are următorul cuprins:
- Art. 55 alin. (3) lit. b): „(3) Dovada
îndeplinirii condiţiilor prevăzute în prezentul articol se face cu următoarele
documente: (...)
b) documentele care atestă că activitatea se
desfăşoară în conformitate cu planul de afaceri;".
In opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat
contravine dispoziţiilor art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie şi celor ale
art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 1 adiţional la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la protecţia
dreptului de proprietate privată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că a mai exercitat controlul de constituţionalitate asupra prevederilor
art. 55 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002.
Prin Decizia nr. 278 din 26 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 163 din 17 martie 2009, instanţa de contencios
constituţional a respins excepţia de neconstituţionalitate având acest obiect,
analizând textul de lege din perspectiva unor critici similare celor formulate
în cauza de faţă şi prin raportare la aceleaşi texte constituţionale şi
convenţionale. Intrucât nu au intervenit elemente noi de natură să justifice
reconsiderarea acestei jurisprudenţe, soluţia şi argumentele pe care aceasta
s-a bazat îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 55 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Zhang
Wangying în Dosarul nr. 4.285/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 noiembrie
2009.
PREŞEDINTE,
prof. univ. dr. TUDOREL TOADER
Magistrat-asistent
Valentina Bărbăteanu