DECIZIE Nr.
1408 din 3 noiembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 din Legea nr. 1/2000 pentru
reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor
forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991
si ale Legii nr. 169/1997, precum si ale art. 135 din Legea nr. 46/2008 - Codul
silvic
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 889 din 18 decembrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a art. 40 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale
Legii nr. 169/1997, precum şi ale art. 135 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic,
excepţie ridicată de Regia Naţională a Pădurilor Romsilva, Direcţia Silvică
Alba în Dosarul nr. 2.247/203/2008 al Judecătoriei Câmpeni.
La apelul nominal răspunde pentru autorul excepţiei
domnul consilier juridic Radu Călin Toma, cu delegaţie depusă la dosar, lipsind
celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea
acesteia aşa cum a fost formulată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 martie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.247/203/2009, Judecătoria Câmpeni a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 40 din
Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole şi celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii nr. 169/1997, precum şi ale
art. 135 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic.
Excepţia a fost invocată de Regia Naţională a Pădurilor
Romsilva, Direcţia Silvică Alba, într-un dosar având ca obiect pretenţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că modalitatea de reglementare adoptată de
legiuitor, fără a face distincţie între situaţiile în care reconstituirea s-a
făcut sau nu cu respectarea prevederilor legale, dă posibilitatea celui care
solicită reconstituirea să opteze pentru un alt amplasament despre care
cunoaşte că urmează să fie parcurs cu lucrări silvice de exploatare, renunţând
la vechiul amplasament la care era îndreptăţit, tocmai în scopul de a obţine un
venit imediat, important, sigur şi fără efort pe calea acţiunii în pretenţii
ulterioare punerii în posesie, fiind astfel afectat dreptul de proprietate al
Regiei Naţionale a Pădurilor.
Judecătoria Câmpeni consideră
că textele legale criticate sunt constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul şi Avocatul Poporului apreciază că prevederile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 40 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale Legii
nr. 169/1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din
12 ianuarie 2000, precum şi ale art. 135 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 27 martie
2008, dispoziţii ce au următorul conţinut:
- Art. 40 din Legea nr. 1/2000: „Pentru suprafeţele
de pe care s-a exploatat masă lemnoasă în perioada dintre validarea cererilor
de retrocedare şi punerea în posesie a proprietarilor, Regia Naţională a
Pădurilor - Romsilva va acorda acestora beneficiul realizat, după
deducerea cheltuielilor de exploatare, şi va suporta cheltuielile de împădurire
a suprafeţelor neregenerate."
- Art. 135 din Legea nr. 46/2008: „(1) Până la
punerea în posesie a terenurilor forestiere în temeiul legilor funciare, Regia
Naţională a Pădurilor - Romsilva are obligaţia sa execute lucrările
tehnice silvice conform amenajamentelor silvice şi reglementărilor impuse de
regimul silvic, acordând proprietarilor profitul rezultat din valorificarea
masei lemnoase respective.
(2) Profitul rezultat se acordă în bani sau în
natură, la cererea proprietarilor, pentru perioada dintre validare şi punerea
în posesie.
(3)Serviciile de pază şi protecţie a vegetaţiei
forestiere de pe terenurile retrocedate se asigură, în condiţiile legii, de
ocoalele silvice din structura Regiei Naţionale a Pădurilor - Romsilva şi după punerea în posesie a proprietarilor de
terenuri forestiere, persoane fizice şi juridice, până la formarea de către
aceştia a structurilor proprii de administrare/prestări de servicii silvice ori
până la încheierea contractelor de administrare/prestări de servicii silvice cu
un ocol silvic existent, dar nu mai mult de 180 de zile de la data întocmirii
procesului-verbal de punere în posesie.
(4) Contravaloarea serviciilor prevăzute la alin.
(3) se suportă de la bugetul de stat."
Autorul excepţiei invocă încălcarea dispoziţiilor
constituţionale ale art. 44 cu privire la garantarea dreptului de proprietate.
Examinând excepţia, Curtea constată că aspectele
invocate de autor în motivarea excepţiei sunt probleme de aplicare a legii şi
nu de constituţionalitate a ei, fapt care excedează competenţei Curţii
Constituţionale.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 40 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole şi celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 şi ale
Legii nr. 169/1997 şi ale art. 135 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic,
excepţie ridicată de Regia Naţională a Pădurilor Romsilva, Direcţia Silvică
Alba în Dosarul nr. 2.247/203/2008 al Judecătoriei Câmpeni.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 noiembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae