DECIZIE Nr. 14 din 20 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 242 din 23 martie 2005
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Bladocard" - S.R.L. din Mijlocenii Bargaului
in Dosarul nr. 3.352/2004 al Judecatoriei Bistrita.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.352/2004,
Judecatoria Bistrita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Bladocard" -
S.R.L. din Mijlocenii Bargaului, cu prilejul solutionarii plangerii
contraventionale impotriva Procesului-verbal de contraventie seria D nr.
0046933 din 1 aprilie 2004, intocmit de Garda Financiara - Comisariatul
Regional Cluj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca textul de lege criticat contravine prevederilor art. 135 alin.
(1) si (2) lit. a) din Constitutie, deoarece incalca principiile fundamentale
privind libertatea comertului, precum si principiile concurentei loiale.
Astfel, in opinia sa, dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 instituie un monopol al agentilor economici specializati
si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile.
Argumentandu-si sustinerile, autorul arata ca pentru acesti agenti economici nu
exista obligatia legala de a practica anumite preturi si tarife minimale sau
maximale, astfel ca acestia pot practica si impune agentilor economici care
detin deseuri reciclabile preturile stabilite de ei. Mai mult, nu este
prevazuta nici obligatia agentilor economici de a prelua efectiv deseurile
industriale de la cei care le detin, astfel incat acestia pot refuza sa trateze
cu anumiti furnizori de deseuri industriale. Consecinta este, in opinia sa,
aceea ca textul de lege criticat creeaza un climat favorabil practicilor
anticoncurentiale, respectiv "da posibilitatea agentilor economici
specializati si autorizati in valorificarea deseurilor de a exploata starea de
dependenta in care se gaseste agentul economic care detine astfel de deseuri si
care nu dispune de o solutie alternativa". Un alt aspect pe care autorul
exceptiei il invedereaza este acela ca nu exista nici o publicitate a agentilor
economici specializati si autorizati sa valorifice deseurile industriale
reciclabile, astfel ca cei interesati nu au posibilitatea sa cunoasca
identitatea acestor agenti. In plus, prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 nu prevad nici o obligatie in sarcina agentului economic
detinator de deseuri de a solicita agentilor economici care preiau deseurile
industriale prezentarea autorizatiilor cerute, astfel incat existenta si
valabilitatea acestor autorizatii nu pot fi verificate. Asa fiind, potrivit
autorului exceptiei, organele de control ar trebui sa sanctioneze agentii
economici care desfasoara activitati de valorificare fara autorizatie valabila,
si nu agentii economici detinatori de deseuri industriale reciclabile.
Judecatoria Bistrita apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens arata ca economia de piata, asa cum este aceasta
consacrata in Constitutie, "nu presupune imposibilitatea statului de a
reglementa masuri derogatorii de la regulile generale pentru anumite sectoare
de activitate considerate de importanta nationala, deoarece este atributul
suveran al legiuitorului de a institui orice masura pe care o considera
necesara pentru realizarea acestor obiective". Instanta considera ca
problema reciclarii deseurilor dupa anumite criterii economice, cu respectarea
normelor de protectie a mediului inconjurator, preocupa orice tara civilizata.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate nu instituie un monopol al
agentilor economici specializati si autorizati sa valorifice deseurile
industriale reciclabile, "ci stabilesc conditiile in care, cu egalitate de
sanse, in urma autorizarii, agentii economici pot sa desfasoare activitati de
reciclare pe piata deseurilor industriale". De asemenea, luand in
considerare faptul ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 permite
detinatorilor de deseuri sa le reutilizeze in propriile procese de productie
sau sa le valorifice conform legii, considera ca "legiuitorul nu impune
agentilor economici, detinatori de deseuri industriale, sa intre in raporturi
economice cu agentii specializati si autorizati sa desfasoare operatiuni pe
piata deseurilor industriale". In continuare, referindu-se la faptul ca
accesul agentilor economici pe piata deseurilor industriale si concurenta pe
aceasta piata au fost restranse, Guvernul considera ca legiuitorul a procedat
astfel in considerarea interesului public general si pe baza unor criterii
obiective pe care le impune imperativul protectiei mediului si a sanatatii
populatiei, astfel incat nu se contravine principiilor fundamentale ale
economiei de piata, libertatii comertului si concurentei loiale. In continuare,
referindu-se la celelalte argumente invocate de autorul exceptiei, arata ca
dispozitiile criticate nu au ca obiect de reglementare stabilirea preturilor.
De asemenea, considera ca nu se poate vorbi de o "pozitie dominanta"
a agentilor economici autorizati sa valorifice deseuri industriale reciclabile,
deoarece "indeplinirea formalitatilor cerute de lege in considerarea
interesului public care priveste valorificarea acestor deseuri, chiar in
conditiile unei concurente restranse pe o astfel de piata, nu poate avea
caracterul ilicit pe care il presupune folosirea unei astfel de pozitii in
detrimentul practicilor concurentei loiale". In ceea ce priveste critica
autorului exceptiei, potrivit careia Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
nu prevede obligatia agentilor economici autorizati pentru valorificarea
deseurilor industriale reciclabile de a le prelua efectiv de la agentii
economici care le detin, Guvernul apreciaza ca aceasta se refera mai mult la
"deficiente" ale actului normativ, iar nu la o problema de
constitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca fiind neintemeiate sustinerile autorului
exceptiei. In acest sens arata ca "optiunea legiuitorului de a institui in
sarcina persoanelor juridice obligatia de reutilizare a deseurilor industriale
reciclabile, in propriile procese de productie, nu contravine principiilor
consacrate in art. 135 din Constitutie, ci se conformeaza acestor
principii". Astfel se asigura, in opinia sa, cadrul normativ necesar
pentru gestionarea eficienta a deseurilor industriale reciclabile, in
concordanta cu interesul national de refacere si ocrotire a mediului
inconjurator, precum si de mentinere a echilibrului ecologic. In plus,
apreciaza ca prin prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 se
reglementeaza rolul statului in garantarea drepturilor la ocrotirea sanatatii
si la un mediu sanatos.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, dispozitii a caror redactare
este urmatoarea: "Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane
juridice, sunt obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea temporara
a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sanatatii
populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin: [...]
c) predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru
valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de
provenienta."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 135 alin. (1)
si alin. (2) lit. a), potrivit carora: "(1) Economia Romaniei este
economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca dispozitiile
criticate au mai facut obiect al controlului de constitutionalitate, prin
raportare la aceleasi dispozitii constitutionale si cu invocarea acelorasi
argumente ca in prezenta cauza. Astfel, prin Decizia nr. 506 din 16 noiembrie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 20
ianuarie 2005, si prin Decizia nr. 519 din 25 noiembrie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005, Curtea a
statuat ca ratiuni evidente, ce tin de asigurarea sanatatii populatiei si a
protectiei mediului, justifica reglementarea unui regim juridic mai sever
pentru persoanele juridice detinatoare de deseuri industriale reciclabile,
acesti agenti economici fiind obligati sa asigure strangerea, sortarea si
depozitarea acestor deseuri cu respectarea exigentelor mentionate, precum si sa
le reintroduca in circuitul productiv, prin predarea lor catre agentii
economici specializati, autorizati pentru valorificare. De asemenea, luand in
considerare ratiunile si finalitatea reglementarii, Curtea a apreciat ca
asa-zisul monopol pe care il instituie textul de lege criticat in favoarea
agentilor economici specializati este impus exclusiv de preocuparea ca
valorificarea deseurilor industriale reciclabile sa fie realizata de
intreprinderi care detin utilaje si personal de deservire specializat si care
desfasoara in mod curent sau obisnuit o asemenea activitate, ceea ce reprezinta
garantii atat in ceea ce priveste calitatea corespunzatoare a lucrarilor, cat
si pentru prevenirea sau diminuarea riscurilor pe care aceasta activitate la
implica.
In ceea ce priveste critica potrivit careia Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 nu reglementeaza o procedura pentru asigurarea
publicitatii legale a agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor industriale reciclabile, Curtea a retinut, cu acelasi
prilej, ca, potrivit competentei sale, astfel cum este ea prevazuta in art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, si respectand principiul constitutional al
separatiei puterilor, instanta de contencios constitutional nu poate modifica
sau completa prevederea legala supusa controlului si nici nu se poate pronunta
asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului
ei contrar Constitutiei.
Curtea apreciaza ca in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi care sa
justifice schimbarea jurisprudentei amintite.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Bladocard" - S.R.L. din Mijlocenii Bargaului in Dosarul nr. 3.352/2004
al Judecatoriei Bistrita.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 ianuarie 2005.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea