Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 14 din 20 ianuarie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 242 din 23 martie 2005


SmartCity3


    Ion Predescu            - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Aurelia Popa            - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bladocard" - S.R.L. din Mijlocenii Bargaului in Dosarul nr. 3.352/2004 al Judecatoriei Bistrita.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.352/2004, Judecatoria Bistrita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile. Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Bladocard" - S.R.L. din Mijlocenii Bargaului, cu prilejul solutionarii plangerii contraventionale impotriva Procesului-verbal de contraventie seria D nr. 0046933 din 1 aprilie 2004, intocmit de Garda Financiara - Comisariatul Regional Cluj.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca textul de lege criticat contravine prevederilor art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie, deoarece incalca principiile fundamentale privind libertatea comertului, precum si principiile concurentei loiale. Astfel, in opinia sa, dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 instituie un monopol al agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile. Argumentandu-si sustinerile, autorul arata ca pentru acesti agenti economici nu exista obligatia legala de a practica anumite preturi si tarife minimale sau maximale, astfel ca acestia pot practica si impune agentilor economici care detin deseuri reciclabile preturile stabilite de ei. Mai mult, nu este prevazuta nici obligatia agentilor economici de a prelua efectiv deseurile industriale de la cei care le detin, astfel incat acestia pot refuza sa trateze cu anumiti furnizori de deseuri industriale. Consecinta este, in opinia sa, aceea ca textul de lege criticat creeaza un climat favorabil practicilor anticoncurentiale, respectiv "da posibilitatea agentilor economici specializati si autorizati in valorificarea deseurilor de a exploata starea de dependenta in care se gaseste agentul economic care detine astfel de deseuri si care nu dispune de o solutie alternativa". Un alt aspect pe care autorul exceptiei il invedereaza este acela ca nu exista nici o publicitate a agentilor economici specializati si autorizati sa valorifice deseurile industriale reciclabile, astfel ca cei interesati nu au posibilitatea sa cunoasca identitatea acestor agenti. In plus, prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 nu prevad nici o obligatie in sarcina agentului economic detinator de deseuri de a solicita agentilor economici care preiau deseurile industriale prezentarea autorizatiilor cerute, astfel incat existenta si valabilitatea acestor autorizatii nu pot fi verificate. Asa fiind, potrivit autorului exceptiei, organele de control ar trebui sa sanctioneze agentii economici care desfasoara activitati de valorificare fara autorizatie valabila, si nu agentii economici detinatori de deseuri industriale reciclabile.
    Judecatoria Bistrita apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca economia de piata, asa cum este aceasta consacrata in Constitutie, "nu presupune imposibilitatea statului de a reglementa masuri derogatorii de la regulile generale pentru anumite sectoare de activitate considerate de importanta nationala, deoarece este atributul suveran al legiuitorului de a institui orice masura pe care o considera necesara pentru realizarea acestor obiective". Instanta considera ca problema reciclarii deseurilor dupa anumite criterii economice, cu respectarea normelor de protectie a mediului inconjurator, preocupa orice tara civilizata.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile legale criticate nu instituie un monopol al agentilor economici specializati si autorizati sa valorifice deseurile industriale reciclabile, "ci stabilesc conditiile in care, cu egalitate de sanse, in urma autorizarii, agentii economici pot sa desfasoare activitati de reciclare pe piata deseurilor industriale". De asemenea, luand in considerare faptul ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 permite detinatorilor de deseuri sa le reutilizeze in propriile procese de productie sau sa le valorifice conform legii, considera ca "legiuitorul nu impune agentilor economici, detinatori de deseuri industriale, sa intre in raporturi economice cu agentii specializati si autorizati sa desfasoare operatiuni pe piata deseurilor industriale". In continuare, referindu-se la faptul ca accesul agentilor economici pe piata deseurilor industriale si concurenta pe aceasta piata au fost restranse, Guvernul considera ca legiuitorul a procedat astfel in considerarea interesului public general si pe baza unor criterii obiective pe care le impune imperativul protectiei mediului si a sanatatii populatiei, astfel incat nu se contravine principiilor fundamentale ale economiei de piata, libertatii comertului si concurentei loiale. In continuare, referindu-se la celelalte argumente invocate de autorul exceptiei, arata ca dispozitiile criticate nu au ca obiect de reglementare stabilirea preturilor. De asemenea, considera ca nu se poate vorbi de o "pozitie dominanta" a agentilor economici autorizati sa valorifice deseuri industriale reciclabile, deoarece "indeplinirea formalitatilor cerute de lege in considerarea interesului public care priveste valorificarea acestor deseuri, chiar in conditiile unei concurente restranse pe o astfel de piata, nu poate avea caracterul ilicit pe care il presupune folosirea unei astfel de pozitii in detrimentul practicilor concurentei loiale". In ceea ce priveste critica autorului exceptiei, potrivit careia Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 nu prevede obligatia agentilor economici autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile de a le prelua efectiv de la agentii economici care le detin, Guvernul apreciaza ca aceasta se refera mai mult la "deficiente" ale actului normativ, iar nu la o problema de constitutionalitate.
    Avocatul Poporului considera ca fiind neintemeiate sustinerile autorului exceptiei. In acest sens arata ca "optiunea legiuitorului de a institui in sarcina persoanelor juridice obligatia de reutilizare a deseurilor industriale reciclabile, in propriile procese de productie, nu contravine principiilor consacrate in art. 135 din Constitutie, ci se conformeaza acestor principii". Astfel se asigura, in opinia sa, cadrul normativ necesar pentru gestionarea eficienta a deseurilor industriale reciclabile, in concordanta cu interesul national de refacere si ocrotire a mediului inconjurator, precum si de mentinere a echilibrului ecologic. In plus, apreciaza ca prin prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 se reglementeaza rolul statului in garantarea drepturilor la ocrotirea sanatatii si la un mediu sanatos.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, dispozitii a caror redactare este urmatoarea: "Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin: [...]
    c) predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a), potrivit carora: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca dispozitiile criticate au mai facut obiect al controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale si cu invocarea acelorasi argumente ca in prezenta cauza. Astfel, prin Decizia nr. 506 din 16 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 20 ianuarie 2005, si prin Decizia nr. 519 din 25 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005, Curtea a statuat ca ratiuni evidente, ce tin de asigurarea sanatatii populatiei si a protectiei mediului, justifica reglementarea unui regim juridic mai sever pentru persoanele juridice detinatoare de deseuri industriale reciclabile, acesti agenti economici fiind obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea acestor deseuri cu respectarea exigentelor mentionate, precum si sa le reintroduca in circuitul productiv, prin predarea lor catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare. De asemenea, luand in considerare ratiunile si finalitatea reglementarii, Curtea a apreciat ca asa-zisul monopol pe care il instituie textul de lege criticat in favoarea agentilor economici specializati este impus exclusiv de preocuparea ca valorificarea deseurilor industriale reciclabile sa fie realizata de intreprinderi care detin utilaje si personal de deservire specializat si care desfasoara in mod curent sau obisnuit o asemenea activitate, ceea ce reprezinta garantii atat in ceea ce priveste calitatea corespunzatoare a lucrarilor, cat si pentru prevenirea sau diminuarea riscurilor pe care aceasta activitate la implica.
    In ceea ce priveste critica potrivit careia Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 nu reglementeaza o procedura pentru asigurarea publicitatii legale a agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile, Curtea a retinut, cu acelasi prilej, ca, potrivit competentei sale, astfel cum este ea prevazuta in art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, si respectand principiul constitutional al separatiei puterilor, instanta de contencios constitutional nu poate modifica sau completa prevederea legala supusa controlului si nici nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai asupra intelesului ei contrar Constitutiei.
    Curtea apreciaza ca in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea jurisprudentei amintite.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bladocard" - S.R.L. din Mijlocenii Bargaului in Dosarul nr. 3.352/2004 al Judecatoriei Bistrita.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 ianuarie 2005.

                           PRESEDINTE,
                          ION PREDESCU

                              Magistrat asistent,
                              Patricia Marilena Ionea



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 14/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 14 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 14/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu