DECIZIE Nr. 14 din 22 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 5 februarie 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata
de Constanta Nitescu in Dosarul nr. 6.923/2001 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a V-a civila si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta autoarea exceptiei, reprezentata de avocat,
lipsind partea Clubul Central de Sah, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul autoarei exceptiei sustine neconstitutionalitatea textului
de lege criticat, invocand in acest sens notele scrise depuse la dosar.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, intrucat, pe de o parte,
autoarea critica lacune legislative, iar pe de alta parte, nu indica textele
din Constitutie care ar fi incalcate de art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
10/2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 6.923/2001,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata
de Constanta Nitescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine
ca art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 blocheaza posibilitatea
obtinerii unei hotarari judecatoresti favorabile petitionarilor care se
adreseaza instantelor cu actiune in constatarea nulitatii relative, dupa
implinirea termenului general de prescriptie de 3 ani. Este invocata practica
instantelor judecatoresti referitoare la actiunile in constatarea nulitatii
donatiilor, respectiv solutiile de respingere pronuntate in asemenea cauze,
solutii considerate de autoarea exceptiei ca fiind neconstitutionale.
De asemenea, se solicita Curtii Constitutionale completarea textului de
lege criticat cu urmatoarea prevedere: "De la data prezentei legi,
actiunile in anularea donatiei sau in constatarea nulitatii donatiei vor fi
repuse in termenul legal de prescriptie."
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila si de contencios administrativ
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (1) lit.
c) din Legea nr. 10/2001, intrucat autoarea exceptiei nu indica articolele din
Legea fundamentala pe care isi intemeiaza critica.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul arata ca dispozitiile art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
10/2001 au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, prin Decizia
nr. 43/2001, Curtea respingand exceptia ca fiind neintemeiata. Se apreciaza ca,
fara a ingradi drepturi ocrotite constitutional, textul conditioneaza, in mod
firesc, calificarea ca "imobil preluat abuziv" de declararea sau
constatarea nulitatii donatiei acelui imobil, printr-o hotarare irevocabila,
existenta sau nu la data intrarii in vigoare a legii. Pe de alta parte, se
considera ca la data aparitiei legii a operat o repunere in termenul de
prescriptie a actiunii in anularea donatiei; or, sub acest aspect, critica
supusa controlului nu reprezinta o problema de constitutionalitate, ci de
corecta interpretare si aplicare a prevederilor acesteia, in functie de scopul
urmarit de legiuitor.
Prin urmare, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001 este inadmisibila.
Avocatul Poporului considera ca sustinerile autoarei exceptiei nu
reprezinta critici de neconstitutionalitate, ci aspecte referitoare la modul de
interpretare si aplicare a prevederilor legale criticate, ceea ce, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, nu intra in competenta
Curtii Constitutionale. De asemenea, Curtea nu poate da o alta formulare
textelor de lege pe care le-ar considera nesatisfacator redactate, nu isi poate
asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma juridica, intrucat
nu are atributii de legiuitor pozitiv.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctul lor
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 2 alin. (1)
lit. c) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001. Textul
de lege criticat are urmatorul continut:
- Art. 2 alin. (1) lit. c): "In sensul prezentei legi prin imobile
preluate in mod abuziv se intelege: [...]
c) imobilele donate statului sau altor persoane juridice in baza unor acte
normative speciale adoptate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si alte imobile donate statului, daca s-a admis actiunea in anulare sau
in constatarea nulitatii donatiei printr-o hotarare judecatoreasca definitiva
si irevocabila;"
Autoarea exceptiei nu precizeaza ce prevederi constitutionale sunt
incalcate prin textul de lege criticat.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca, in esenta, critica autoarei vizeaza faptul ca reglementarea dedusa
controlului nu prevede posibilitatea persoanelor indreptatite, potrivit Legii
nr. 10/2001, de a obtine restituirea imobilelor donate statului in cazul in
care nu exista o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila prin care sa
se fi admis actiunea in anulare sau in constatarea nulitatii donatiei. Insa
controlul de constitutionalitate cu un atare obiect, respectiv lacune ale
textului de lege, excede competentei Curtii Constitutionale, care, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, se pronunta numai asupra
problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala
supusa controlului.
Mai mult, analizand sustinerile mentionate, Curtea retine ca autoarea
exceptiei critica prevederile legale ale art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
10/2001 fara sa indice textul constitutional pe care acesta il incalca. Prin
urmare, exceptia nu este motivata, nefiind respectate dispozitiile art. 12
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, potrivit carora "Sesizarile trebuie facute
in forma scrisa si motivate."
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), precum si al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata de Constanta Nitescu
in Dosarul nr. 6.923/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila si de
contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu