Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 635 din 23 decembrie 2002

pentru aprobarea Normelor privind stabilirea termenelor, modalitatilor si perioadelor de exploatare a masei lemnoase din paduri si din vegetatia forestiera din afara fondului forestier national

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 91 din 13 februarie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 7 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier national, republicata, modificata si completata prin Legea nr. 75/2002,
    avand in vedere prevederile art. 9 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,

    ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Normele privind stabilirea termenelor, modalitatilor si perioadelor de exploatare a masei lemnoase din paduri si din vegetatia forestiera din afara fondului forestier national, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Personalul silvic imputernicit din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si al structurilor teritoriale aflate in subordinea acesteia va controla modul aplicarii prevederilor prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

             Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
                             Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                               NORME
privind stabilirea termenelor, modalitatilor si perioadelor de exploatare a masei lemnoase din paduri si din vegetatia forestiera din afara fondului forestier national

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Exploatarea masei lemnoase se efectueaza in conformitate cu prevederile prezentelor norme, astfel incat, indiferent de natura proprietatii, sa se asigure mentinerea integritatii fondului forestier national si a vegetatiei forestiere din afara acestuia, in conditiile gestionarii durabile a padurilor.
    (2) Au obligatia aplicarii si respectarii prezentelor norme:
    a) proprietarii si/sau detinatorii legali de paduri si/sau de vegetatie forestiera situata pe terenuri din afara fondului forestier national;
    b) agentii economici specializati care desfasoara activitati de exploatare a lemnului.
    Art. 2
    Prezentele norme cuprind reglementari privind:
    - autorizarea si predarea parchetelor spre exploatare;
    - regulile silvice de respectat la exploatarea masei lemnoase;
    - controlul respectarii regulilor silvice de exploatare a masei lemnoase;
    - curatarea parchetelor;
    - reprimirea parchetelor;
    - perioadele si termenele de exploatare a masei lemnoase.
    Art. 3
    Anul de productie si anul forestier corespund anului calendaristic.
    Art. 4
    Termenii tehnici folositi in prezentele norme sunt definiti in anexa nr. 1.

    CAP. 2
    Perioadele si termenele de exploatare a masei lemnoase

    Art. 5
    (1) Exploatarea masei lemnoase din fondul forestier national si de pe terenurile cu vegetatie forestiera din afara acestuia se realizeaza cu respectarea prevederilor corespunzatoare din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificarile ulterioare, in functie de modul de regenerare a arboretelor (tratamentul aplicat), precum si de felul taierii in cadrul perioadelor si cu respectarea termenelor prevazute in anexele nr. 2 si 3.
    (2) Exploatarea masei lemnoase se realizeaza in concordanta cu cota aprobata pentru fiecare an de productie.
    (3) Masa lemnoasa ramasa pe picior, precum si cea aflata in fazele doborat si scos la sfarsitul unui an de productie constituie cu prioritate resursa pentru anul de productie urmator, prin precomptare.

    CAP. 3
    Autorizarea si predarea parchetelor spre exploatare

    A. Autorizarea parchetelor

    Art. 6
    (1) Masa lemnoasa destinata anual agentilor economici se valorifica acestora potrivit legii, pe baza de licitatii si/sau de negocieri organizate si desfasurate conform regulamentului aprobat prin hotarare a Guvernului.
    (2) In eventualitatea aparitiei pe parcursul anului de productie a unor produse accidentale, pentru efectuarea precomptarilor de masa lemnoasa se constituie la nivelul fiecarui ocol silvic o rezerva de 20% din volumul produselor principale prevazut la taiere in anul respectiv, din partizi prevazute in lista de partizi si care sunt accesibile si in perioada de iarna.
    (3) Dupa efectuarea precomptarilor partizile care au constituit rezerva si nu au facut obiectul precomptarilor se valorifica in conformitate cu prevederile legale si se autorizeaza la exploatare in trimestrul al IV-lea al anului de productie respectiv.
    (4) Aprobarea precomptarilor se face in conformitate cu competentele prevazute in regulamentul de organizare si functionare al unitatii de administratie silvica.
    (5) Exploatarea partizilor adjudecate de agentii economici poate incepe numai dupa contractarea si esalonarea la taiere a masei lemnoase, pe baza de autorizatie de exploatare. Autorizatia se emite in doua exemplare de catre ocoalele silvice, in cazul padurilor si vegetatiei forestiere din afara fondului forestier, administrate de ocoale silvice. In cazul padurilor si vegetatiei forestiere din afara fondului forestier, care nu sunt administrate de ocoale silvice, autorizatia de exploatare se emite in regim de prestatie de catre ocolul silvic care a efectuat punerea in valoare, la cererea scrisa a proprietarului/detinatorului legal al padurii respective. Agentii economici ridica autorizatia cu cel putin 10 zile inainte de termenul prevazut in esalonare. Neridicarea autorizatiei in cel mult 15 zile dupa primul termen prevazut in esalonare duce la rezilierea contractului si retinerea garantiei pentru partida respectiva.
    (6) Eliberarea de autorizatii de exploatare pentru noi parchete pentru acelasi agent economic este permisa numai daca au fost exploatate, reprimite si achitate toate parchetele scadente autorizate anterior agentului economic respectiv, indiferent de natura produsului.
    Art. 7
    (1) Premergator inceperii exploatarii masei lemnoase se poate autoriza pregatirea parchetului cu 15 - 30 de zile inainte de primul termen din esalonare numai pentru:
    - asigurarea conditiilor pentru respectarea normelor de tehnica a securitatii muncii;
    - amenajarea drumurilor de tractor;
    - instalarea de funiculare;
    - constructii de cabane pentru muncitori, adaposturi pentru animale, depozite de carburanti etc.
    (2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile agentilor economici care nu au restante in exploatarea masei lemnoase in anul de productie curent.
    Art. 8
    Folosirea sau ocuparea temporara a terenurilor forestiere din afara perimetrului parchetelor si a platformelor primare aferente acestora de catre agentii economici cu care s-au incheiat contractele pentru exploatarea masei lemnoase, cu constructii sau diverse amenajari ce servesc la activitatea de exploatare a masei lemnoase, se face in conformitate cu prevederile legale referitoare la folosirea/ocuparea temporara a unor terenuri din fondul forestier national.
    Art. 9
    Autorizatiile de exploatare se elibereaza si pentru partizile exploatate in regie proprie a unitatilor silvice, inclusiv pentru cele destinate aprovizionarii populatiei. Aceste autorizatii se vor elibera pe numele gestionarului, cu respectarea duratelor, precum si a termenelor de exploatare a masei lemnoase, prevazute in anexele nr. 2 si 3.
    Art. 10
    Este interzisa exploatarea masei lemnoase in afara termenelor prevazute in autorizatia de exploatare.
    Art. 11
    (1) Titularii autorizatiilor de exploatare pot solicita prelungirea termenelor de exploatare a parchetelor, in cazuri de calamitati naturale (inundatii, avalanse, alunecari de teren, poduri de gheata pe caile de acces, precipitatii abundente etc.), dar fara a depasi data de 31 decembrie a anului de productie. Prelungirea autorizatiei se face cu o perioada egala cu cea necesara pentru inlaturarea efectelor negative produse de aceste fenomene, cu incadrarea in perioadele si termenele de exploatare prevazute in anexele nr. 2 si 3.
    (2) Aprobarea prelungirii autorizatiilor se face in aceleasi conditii prevazute la art. 6 alin. (4).
    (3) Pentru obtinerea prelungirii duratei de exploatare a parchetelor afectate de calamitati naturale, solicitantul va prezenta actele doveditoare intocmite de reprezentantii acestuia, verificate si insusite de emitentul autorizatiei, in cel mult 10 zile de la aparitia cazului de forta majora. La incetarea fortei majore se va incheia un proces-verbal constatator.
    Art. 12
    (1) Tehnologia de exploatare a masei lemnoase din parchete si amplasarea cailor de scos-apropiat si a instalatiilor aferente se aproba de emitentul autorizatiei de exploatare si se inscriu in autorizatia de exploatare pentru fiecare parchet.
    (2) Tehnologia de exploatare a masei lemnoase din parchete si amplasarea cailor de scos-apropiat si a instalatiilor aferente vor fi diferentiate in functie de tratamentul aplicat si de felul taierii, astfel incat sa nu se produca prejudicierea regenerarilor peste limitele admise de reglementarile specifice, a arborilor nemarcati, degradarea solului si a malurilor apelor.
    (3) Corhanitul se admite numai in situatii cu totul speciale, luandu-se toate masurile necesare pentru evitarea degradarii solului, regenerarilor si arborilor care raman pe picior.
    (4) Se interzice aplicarea tehnologiei de exploatare a arborilor cu coroana - varianta arbori intregi.
    (5) Coroanele arborilor vor fi fasonate separat la locul de doborare, masa lemnoasa rezultata pachetizandu-se in sarcini de dimensiuni reduse, astfel incat, prin scoaterea acestora, sa se evite degradarea solului, a arborilor si semintisului.
    Art. 13
    (1) La autorizarea pentru exploatare parchetele de produse accidentale au prioritate.
    (2) Taierile in parchetele cu restrictii, in anii de fructificatie, se executa in primul sezon de repaus vegetativ care urmeaza fructificatiei.
    (3) Taierile in parchetele fara restrictii se esaloneaza in tot cursul anului, cu exceptia celor din zonele de agrement, care se exploateaza numai in perioada 1 noiembrie - 31 martie.

    B. Predarea parchetelor

    Art. 14
    (1) Exploatarea masei lemnoase conform termenelor prevazute in autorizatii poate incepe numai dupa predarea parchetelor.
    (2) Predarea parchetelor se face efectiv, pe teren, in baza autorizatiei de exploatare, cu completarea procesului-verbal de predare-primire, si se executa de seful de ocol silvic sau de persoanele imputernicite de acesta, in prezenta padurarului titular al cantonului silvic. Agentul economic este reprezentat de imputernicitul sau, care detine imputernicire scrisa. Predarea parchetului se face cu maximum 10 zile inainte de termenul de incepere a exploatarii, prevazut in autorizatia de exploatare.
    (3) In cazul parchetelor constituite in paduri sau in vegetatia forestiera din afara fondului forestier, care nu sunt administrate de ocoale silvice, predarea spre exploatare/exploatarea se face, dupa caz, de catre proprietarul/detinatorul legal al padurii respective.
    Art. 15
    In teren se realizeaza actiunea de predare-primire a parchetelor, care cuprinde:
    - limitele perimetrului parchetului, care delimiteaza suprafata de exploatat conform normelor tehnice pentru evaluarea masei lemnoase;
    - arborii inventariati conform inventarului in baza caruia a fost elaborat actul de punere in valoare;
    - caile pentru scos-apropiat lemnul existente conform prevederilor actului de punere in valoare si cele nou-aprobate, materializate in teren;
    - suprafetele regenerate, conform rezultatelor controlului anual al regenerarilor;
    - amplasamentul si dimensiunile platformelor primare;
    - (eventuale) postate delimitate, cu mentiunile ce se impun privitor la succesiunea proceselor tehnologice pentru fiecare dintre acestea;
    - modalitatile de protejare a arborilor limitrofi cailor de acces si drumurilor de scos-apropiat.

    CAP. 4
    Regulile silvice ce trebuie respectate la exploatarea masei lemnoase

    Art. 16
    Titularii autorizatiilor de exploatare sunt obligati sa organizeze exploatarea masei lemnoase in cadrul termenelor prevazute in autorizatiile de exploatare, cu respectarea stricta a regulilor silvice de exploatare prevazute de prezentele norme.
    Art. 17
    In procesul de exploatare a masei lemnoase trebuie respectate obligatoriu reglementarile privitoare la regimul silvic, precum si urmatoarele reguli specifice:
    a) in arboretele de amestec de rasinoase cu foioase se doboara intai arborii de rasinoase si apoi cei de foioase;
    b) la taierile rase (crang, codru si substituiri-refaceri) recoltarea arborilor se face la rand, inclusiv vegetatia forestiera de mici dimensiuni al carei volum a fost estimat prin suprafete de proba;
    c) la taierile in crang se recolteaza si subarboretul, indiferent de dimensiunile acestuia. Taierea arborilor se realizeaza cu toporul sau ferastraul mecanic, de la suprafata solului, piezis si neted;
    d) cioatele se cojesc in intregime la molid si pin, iar la celelalte specii de rasinoase, prin curelare;
    e) este interzisa mentinerea lemnului de rasinoase necojit sau netratat chimic in padure in perioada 1 aprilie - 1 octombrie. Se excepteaza de la aceasta regula lemnul de rasinoase antrenat in procesul tehnologic de exploatare, cu respectarea conditiei ca aceasta masa lemnoasa sa nu depaseasca o perioada de maximum 30 de zile in procesul tehnologic;
    f) exploatarea parchetului incepe cu doborarea arborilor aninati, uscati si a iescarilor;
    g) exploatarea masei lemnoase se face astfel incat sa se evite degradarea solului;
    h) executarea taierii arborilor se face cat mai de jos, astfel incat inaltimea cioatei masurate in partea din amonte sa nu depaseasca 1/3 din diametrul sectiunii acesteia, iar la arborii cu diametrul cioatei mai mare de 30 cm, sa nu depaseasca 10 cm;
    i) la taierile in cazanire si in scaun, agentii economici vor executa urmatoarele lucrari:
    - taierea arborilor prin cazanire se face la adancimea de 20 - 25 cm sub nivelul solului, cu acoperirea gropilor create;
    - taierile la crangurile in scaun se executa la nivelul maxim al cotei apelor de inundatii, dar cu o inaltime a scaunului care sa nu fie mai mare de 2,2 m;
    j) doborarea arborilor se executa:
    - in afara suprafetelor cu regenerare naturala sau artificiala, pentru a se evita distrugerea ori vatamarea puietilor;
    - pe directii care sa nu produca vatamari sau rupturi de arbori nemarcati;
    k) colectarea materialului lemnos se va face numai pe traseele aprobate si materializate in teren;
    l) vor fi protejati obligatoriu impotriva vatamarilor arborii nemarcati de pe limita cailor de scos-apropiat, prin aplicarea de lungoane, tarusi, mansoane, cauciucuri uzate etc.;
    m) se interzice tararea sau semitararea lemnului rotund pe drumuri forestiere;
    n) se interzice taierea arborilor nemarcati;
    o) daca prin doborarea arborilor au fost vatamati, rupti sau dezradacinati alti arbori nemarcati, gestionarul de parchet este obligat sa sesizeze imediat administratorul fondului forestier. In maximum 5 zile de la sesizare reprezentantul ocolului silvic, imputernicit de seful de ocol, analizeaza daca prejudiciul se incadreaza in categoria prejudiciilor evitabile sau in categoria prejudiciilor inevitabile si va lua urmatoarele masuri, dupa caz:
    - daca prejudiciul este inevitabil, reprezentantul ocolului silvic stabileste pe baza de proces-verbal valorificarea arborilor vatamati, rupti sau dezradacinati nemarcati. Valorificarea acestora se face prin marcarea si exploatarea lor, cu lasarea in imediata apropiere de arbori sanatosi din aceeasi specie, echivalenti ca volum, alesi din randul arborilor marcati;
    - daca prejudiciul este inevitabil si nu sunt posibilitati de inlocuire a arborilor prejudiciati, se realizeaza marcarea si exploatarea acestora, cu intocmirea actului de punere in valoare. Recuperarea valorii volumului arborilor prejudiciati se face la pretul de adjudecare pentru partida respectiva;
    - pentru prejudiciul evitabil se calculeaza despagubirile si se aplica sanctiunile legale;
    p) in perioadele cu precipitatii abundente, in care solul are un continut ridicat de apa, colectarea materialului lemnos cu tractoare este interzisa, pentru a se preveni degradarea traseelor;
    r) la taierile cu restrictii colectarea lemnului se face in afara portiunilor cu semintis; scosul lemnului se face prin tarare, cand solul este acoperit cu zapada, si prin semitarare sau suspendare, in lipsa stratului de zapada;
    s) este interzisa depozitarea de materiale lemnoase in albiile paraielor si vailor sau in locuri expuse viiturilor;
    t) lemnul subtire se exploateaza concomitent cu cel gros;
    u) in cazul exploatarii pe postate, exploatarea masei lemnoase din postata urmatoare se face numai dupa curatarea postatei in lucru.
    Art. 18
    (1) Pentru instalarea de funiculare, in vederea defrisarii caii de acces, se obtine avizul emitentului autorizatiei, agentul economic fiind obligat sa respecte urmatoarele conditii:
    a) latimea culoarului, la nivelul sarcinii, poate fi de maximum 4 m la funicularele cu doua carucioare (sarcina paralela cu cablul) si 6 m la cele cu un singur carucior;
    b) punctele de incarcare si de descarcare a sarcinii se amplaseaza de regula in afara suprafetelor cu semintis;
    c) arborii folositi pentru ancorare nu se elagheaza si se protejeaza prin mansoane, iar arborii suport se pun in valoare o data cu marcarea traseului de funicular.
    (2) Drumurile de tractor folosite la scos-apropiat lemn in zonele de deal si de munte urmaresc de regula vaile, evitandu-se afectarea zonelor cu semintis viabil. Latimea platformei se realizeaza de maximum 4 m, luandu-se masuri de consolidare si de stabilizare a taluzurilor. Construirea de drumuri pe versanti se aproba numai in situatii deosebite, fara a se afecta stabilitatea versantilor si evitandu-se scoaterea din suprafata destinata productiei de masa lemnoasa de suprafete mari.
    (3) Aprobarea realizarii de drumuri de versant se face in conditiile prevazute la art. 6 alin. (4).
    Art. 19
    (1) In padurile cu regenerare naturala constituie prejudiciu inevitabil distrugerea sau vatamarea semintisului, ca urmare a desfasurarii normale a procesului de exploatare, in limita maxima de 8% din suprafata cu semintis prevazuta in procesul-verbal de predare a parchetului, in cazul taierilor de dezvoltare sau de largire a ochiurilor, si de cel mult 12%, in cazul taierilor definitive sau de racordare. De asemenea, constituie prejudiciu inevitabil daca pe o suprafata de 1 mp raman nevatamati cel putin 4 puieti viabili din specia principala.
    (2) Suprafata cu semintis prejudiciat cu ocazia construirii drumurilor de tractor sau cea de pe culoarul funicularelor se include in procentul maxim admis in functie de natura taierii.
    (3) Pe suprafetele cu semintis prejudiciat peste limitele precizate la alin. (1) si pe taluzurile drumurilor executate se efectueaza, dupa caz, lucrari de impaduriri, retezarea puietilor prejudiciati, consolidari, nivelari, cu fonduri constituite din garantia depusa de titularul autorizatiei de exploatare.
    Art. 20
    (1) In parchetele in curs de exploatare asezarea gramezilor de craci si a resturilor de exploatare se face, de regula, pe cioate sau in locuri fara semintis.
    (2) Daca nu exista posibilitatea evitarii suprafetelor cu semintis, semintisul acoperit cu resturi de exploatare si craci se include in procentul maxim admis conform prevederilor art. 19.
    Art. 21
    Se interzice lasarea in parchete, la expirarea termenului de exploatare prevazut in autorizatie, de arbori marcati si netaiati, de masa lemnoasa doborata sau fasonata, de gramezi de craci, precum si de masa lemnoasa raspandita de-a lungul drumurilor si vailor pe care s-a transportat lemnul din parchetul respectiv.
    Art. 22
    La terminarea procesului de exploatare a masei lemnoase titularul autorizatiei de exploatare este obligat sa execute nivelarea cailor (traseelor) utilizate la colectarea lemnului.

    CAP. 5
    Controlul respectarii regulilor silvice de exploatare a masei lemnoase

    Art. 23
    (1) Prin controlul respectarii regulilor silvice de exploatare a masei lemnoase se urmareste verificarea modului de aplicare a prevederilor prezentelor norme, in scopul prevenirii si limitarii prejudiciilor ce pot fi aduse fondului forestier national si vegetatiei forestiere din afara fondului forestier, prin activitatea de exploatare a masei lemnoase.
    (2) Controlul se realizeaza de catre personalul silvic de administrare sau control, in prezenta reprezentantului agentului economic care exploateaza masa lemnoasa din parchet, imputernicit in scris, la autorizarea partizii respective sau in timpul exploatarii.
    (3) In padurile si vegetatia forestiera din afara fondului forestier, care nu sunt administrate de ocoale silvice, controlul respectarii regulilor silvice de exploatare se realizeaza obligatoriu de personalul silvic din cadrul inspectoratelor teritoriale de regim silvic si cinegetic.
    Art. 24
    (1) Fiecare parchet este controlat de administratorul fondului forestier de cel putin doua ori pe perioada recoltarii lemnului si ori de cate ori se impune, cu anuntarea agentului economic cu minimum 3 zile inainte.
    (2) La parchetele cu restrictii este obligatoriu sa se execute un control in primele 15 zile de la inceperea exploatarii.
    Art. 25
    Controlul respectarii regulilor silvice de exploatare se face de catre personalul silvic de administratie, conform imputernicirii date prin regulamentul de organizare si functionare al unitatii silvice care administreaza suprafata respectiva.
    Art. 26
    Pe timpul efectuarii controlului imputernicitul agentului economic care realizeaza exploatarea este obligat sa prezinte autorizatia de exploatare, procesul-verbal de predare-primire a parchetului, documentele incheiate cu ocazia controalelor efectuate anterior, situatia la zi a exploatarii si transportului masei lemnoase, precum si orice alte documente care dovedesc modul de respectare a regimului silvic, solicitate de persoanele care executa controlul.
    Art. 27
    (1) In cazul in care reprezentantii agentului economic care realizeaza exploatarea nu se prezinta la control la data anuntata, aceasta actiune se efectueaza in prezenta titularului de canton silvic in a carui raza teritoriala este amplasat parchetul de exploatare.
    (2) In situatia prevazuta la alin. (1) procesul-verbal de control incheiat se transmite in termen de 3 zile agentului economic titular al autorizatiei de exploatare, pentru luarea masurilor ce se impun.
    Art. 28
    In cazul in care personalul silvic de control intocmeste cu ocazia controlului acte de constatare pentru contraventii si/sau infractiuni, acestea se inainteaza conform prevederilor legale.

    CAP. 6
    Curatarea si reprimirea parchetelor

    A. Curatarea parchetelor

    Art. 29
    La terminarea exploatarii parchetului resturile de exploatare nevalorificabile (craci, varfuri, resturi, zoburi, coaja, lemn putregaios etc.) se strang sau nu se strang, dupa caz, de catre titularii autorizatiilor de exploatare, respectandu-se urmatoarele reguli:
    a) la taierile rase in arboretele de rasinoase si in substituiri-refaceri sau pasuni impadurite, precum si la toate taierile fara restrictie urmate de regenerare artificiala, resturile ramase in parchet se strang in siruri (martoane) cu o latime maxima de 1,0 - 1,20 m, intrerupte din 20 in 20 m, cu orientare pe linia de cea mai mare panta, cu distanta intre siruri pe curba de nivel de 15 - 20 m;
    b) la taierile de produse principale cu restrictii si la cele accidentale cu regenerare naturala declansata resturile de exploatare se strang de preferinta pe cioate, in gramezi cat mai inalte in afara ochiurilor sau zonelor cu semintis natural, fara a ocupa suprafete mari (cel mult 10% din suprafata parchetului);
    c) in parchetele amplasate in padurile din zonele turistice si de agrement, in cele cu rol de protectie din jurul oraselor si statiunilor balneoclimaterice sau in cele situate langa drumuri nationale si judetene resturile de exploatare se strang in gramezi ordonate;
    d) la taierile fara restrictie care nu sunt urmate de regenerari artificiale resturile se lasa pe teren nestranse.
    Art. 30
    La terminarea exploatarii parchetului se interzice lasarea de resturi de exploatare pe potecile si cararile de interes turistic, pe vaile si paraiele din interiorul parchetelor.
    Art. 31
    (1) In cazul parchetelor de exploatare al caror termen de colectare expira la 31 decembrie, in conditii de iarna cu strat de zapada persistent si avand grosimea de peste 50 cm, termenul de reprimire prevazut in autorizatia de exploatare se prelungeste cu perioada echivalenta duratei nefavorabile, pentru executarea lucrarilor de curatare a parchetului, dar nu mai tarziu de data de 31 martie a anului urmator.
    (2) Prelungirea termenului prevazut in autorizatie pentru curatarea parchetului se face conform prevederilor alin. (1), in baza actului de constatare incheiat la finele anului de productie, aplicandu-se, dupa caz, penalitati dupa expirarea termenului de prelungire acordat.

    B. Reprimirea parchetelor

    Art. 32
    (1) In cazul padurilor administrate de structuri de administratie de specialitate, reprimarea parchetelor se realizeaza de catre emitentul autorizatiei de exploatare, la data expirarii termenului de exploatare prevazuta in autorizatie.
    (2) In cazul padurilor care nu sunt administrate de structuri de administratie de specialitate, reprimirea parchetelor se realizeaza de personalul de specialitate din cadrul inspectoratelor teritoriale de regim silvic si cinegetic.
    (3) Reprimirea parchetelor exploatate de agenti economici se face de catre seful ocolului silvic sau de imputernicitul acestuia, in prezenta padurarului titular de canton in a carui raza teritoriala este amplasat parchetul si a reprezentantului agentului economic.
    (4) Reprimirea parchetelor ce au pe suprafata lor regenerare naturala, a caror exploatare este executata de ocolul silvic, se face de catre seful de ocol sau de un imputernicit al acestuia, in prezenta sefului de district (brigadierului) si a padurarului titular de canton.
    (5) Parchetele in care s-a promovat regenerare naturala si cele in care s-au executat rarituri se reprimesc numai de catre seful ocolului silvic sau de un alt inginer silvic din ocol, imputernicit de acesta.
    (6) In cazul neprezentarii reprezentantului agentului economic pentru reprimirea parchetului, se incheie in lipsa acestuia procesul-verbal in care se consemneaza, daca este cazul, si valoarea pagubelor constatate, precum si penalitatile aplicate. Procesul-verbal de reprimire se trimite in termen de 5 zile agentului economic. Pentru incasarea eventualelor prejudicii constatate se foloseste suma depusa drept cautiune.
    Art. 33
    (1) In cazul in care la verificare pe teren se constata ca reprimirea parchetului nu se poate realiza intrucat nu sunt intrunite toate conditiile cerute de prezentele norme, se incheie un act de constatare in care se consemneaza: volumul lemnului neexploatat, volumul lucrarilor necesare de realizat pentru indeplinirea conditiilor de reprimire a parchetului.
    (2) In documentul prevazut la alin. (1) se precizeaza ca exploatarea poate continua cu plata penalitatilor stipulate in contract, cu respectarea perioadelor de restrictie, stabilindu-se data de la care poate fi reluata activitatea, data care se inscrie in autorizatia existenta de catre emitentul acesteia.
    (3) Reprimirea parchetelor de exploatare cu incalcarea prevederilor prezentelor norme este interzisa si se sanctioneaza conform legii.
    Art. 34
    (1) Masa lemnoasa neexploatata, ramasa pe picior sau doborata si nescoasa din parchet, se inventariaza pana la data de 31 decembrie a anului de productie.
    (2) Pentru masa lemnoasa neexploatata la 31 decembrie, ramasa pe picior sau doborata si nescoasa din parchete din motive neintemeiate, se aplica masurile legale si contractuale, dupa care se incheie un act aditional la contract, prevazandu-se un nou termen de exploatare, cu respectarea prevederilor prezentelor norme.
    (3) Pentru masa lemnoasa provenita din calamitati naturale (doboraturi si rupturi masive, alunecari de terenuri etc.), care se incadreaza in prevederile alin. (1), nu se datoreaza penalitati, daca aceasta se exploateaza pana la data de 31 mai a anului urmator.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Art. 35
    (1) Volumul de masa lemnoasa prevazut in actul de punere in valoare pentru parchetele amanate de la exploatare cel putin un sezon de vegetatie se recalculeaza, dupa caz, prin adaugarea cresterii curente, recalculandu-se si valoarea aferenta.
    (2) Prevederile alin. (1) se aplica si pentru masa lemnoasa din parchete neexploatate in termen.
    Art. 36
    Prejudiciile constatate cu ocazia controlului si reprimirii parchetului se evalueaza conform reglementarilor tehnice in vigoare.
    Art. 37
    (1) Titularul autorizatiei de exploatare este obligat sa ia toate masurile de prevenire si stingere a incendiilor, precum si de prevenire a aparitiei focarelor de infestare a lemnului si padurilor, in parchetele de exploatare, platformele primare si de preindustrializare, precum si la alte obiective care le apartin, situate in padure.
    (2) In cazul producerii de incendii la aceste obiective, titularii autorizatiilor de exploatare sunt obligati sa intervina la stingerea lor cu utilajele proprii si personalul muncitor existent, fara a solicita cheltuielile aferente acestei actiuni.
    (3) In cazul in care titularii autorizatiilor de exploatare refuza sa sprijine actiunile de stingere a incendiilor din padurile in care au parchete in exploatare, administratorul fondului forestier face propunerea de retragere a atestatului de exploatare, fara posibilitatea de reatestare mai devreme de un an.
    Art. 38
    (1) Amplasarea platformelor primare, necesare efectuarii operatiunilor de sectionat, manipulare, stivuit, incarcat etc., se stabileste impreuna cu agentul economic, marimea acestora fiind de pana la 500 mp pentru parchetele dotate cu instalatii de transport permanente si de maximum 1.000 mp in cazurile in care nu sunt instalatii de transport permanente.
    (2) Suprafetele prevazute la alin. (1) fac parte integranta din parchet, se cuprind in autorizatia de exploatare si in procesul-verbal de predare-primire si se reprimesc o data cu parchetul.
    Art. 39
    In padurile situate in arii protejate, in cele de interes stiintific si in cele de ocrotire a genofondului si ecofondului forestier, in arboretele destinate sa produca lemn de rezonanta si claviatura etc., in functie de importanta acestora si de conditiile specifice, unitatile silvice stabilesc prin caietul de sarcini masuri speciale pentru derularea corespunzatoare a exploatarii masei lemnoase.
    Art. 40
    (1) Nerespectarea prevederilor prezentelor norme atrage raspunderea disciplinara, materiala, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
    (2) Pentru titularii autorizatiilor de exploatare, care produc pagube in mod repetat in fondul forestier sau/si incalca sistematic prevederile prezentelor norme, comisia de atestare a agentilor economici in activitatea de exploatare va anula atestatele de exploatare sau va analiza oportunitatea reatestarii lor.
    Art. 41
    Anexele nr. 1 - 3*) fac parte integranta din prezentele norme.
------------
    *) Anexele nr. 1 - 3 sunt reproduse in facsimil.

    ANEXA 1
    la norme

                               TERMINOLOGIE

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |   Termen   |                       Definitie                            |
|crt.|            |                                                            |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  1.| Exploatarea| Ansamblul de activitati cu caracter tehnic si economic care|
|    | forestiera | are ca scop punerea in circuitul economic a masei lemnoase |
|    |            | obtinuta din paduri si terenuri cu vegetatie forestiera din|
|    |            | afara fondului forestier, prin aplicarea de tehnici si     |
|    |            | tehnologii specifice, cu respectarea normelor care         |
|    |            | reglementeaza regimul silvic.                              |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  2.| Amplasarea | Repartizarea si localizarea in timp si spatiu a volumului  |
|    | masei      | de masa lemnoasa destinata exploatarii forestiere, pe      |
|    | lemnoase   | natura de produse, in limita posibilitatii stabilita prin  |
|    |            | prin amenajamentele silvice.                               |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  3.| Evaluarea  | Activitate complexa tehnico-economica si organizatorica    |
|    | masei      | prin care, anticipat recoltarii, se evalueaza cantitativ,  |
|    | lemnoase   | calitativ si valoric produsele lemnoase ale padurii        |
|    | destinata  | destinate exploatarii forestiere, finalizata prin          |
|    | exploatarii| intocmirea actului de punere in valoare.                   |
|    | Sinonim:   |                                                            |
|    | punere in  |                                                            |
|    | valoare    |                                                            |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  4.| Precomptare| Actiune de corectare a listei de partizi, programate       |
|    |            | initial pentru exploatare intr-un an la un ocol silvic,    |
|    |            | prin inlocuirea uneia sau mai multor partizi cu alta/alte  |
|    |            | partizi constituite ca urmare a aparitiei de produse       |
|    |            | accidentale, astfel incat sa nu fie depasita cota de       |
|    |            | taiere pe natura de produse, aprobata pentru ocolul silvic |
|    |            | respectiv.                                                 |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  5.| Ocol silvic| Unitate teritoriala de administratie silvica pentru care se|
|    |            | organizeaza unitar activitatea de amenajare a padurilor,   |
|    |            | conform Normelor tehnice pentru amenajarea padurilor.      |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  6.| Esalonarea | Activitatea de programare a intervalelor de timp pe        |
|    | taierilor  | perioada unui an forestier in care este permisa            |
|    |            | exploatarea autorizata a masei lemnoase din partizile      |
|    |            | aprobate a fi exploatate in anul respectiv, in cadrul unui |
|    |            | ocol silvic.                                               |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  7.| Lista de   | Totalitatea actelor de punere in valoare aprobate care     |
|    | partizi    | insumeaza volumul de masa lemnoasa pe natura de produse,   |
|    |            | programat a se recolta intr-un an in cadrul cotei de       |
|    |            | taieri repartizata unui ocol silvic, avand urmatorul       |
|    |            | continut:                                                  |
|    |            |____________________________________________________________|
|    |            |Nr.  APV Denumire UP u.a. Felul    S   Vol.     din care:   |
|    |            |crt. nr. Partida          taierii (ha) total Ras. Q Fa DT DM|
|____|____________|____________________________________________________________|
|  8.| Reprimire  | Actiune de verificare, evaluare si consemnare a starii     |
|    |            | vegetatiei forestiere si a solului din suprafata unei      |
|    |            | partizi, la terminarea exploatarii masei lemnoase,         |
|    |            | efectuata cu scopul preluarii suprafetei partizii in       |
|    |            | gestiunea exclusiva a administratorului legal al padurii   |
|    |            | din care face parte suprafata partizii respective.         |
|____|____________|____________________________________________________________|
|  9.| Prejudiciu | Vatamare partiala sau totala a arborilor nepredati spre    |
|    |            | exploatare sau a semintisului utilizabil dintr-o padure.   |
|____|____________|____________________________________________________________|
| 10.| Prejudiciu | Prejudiciu aparut cu ocazia exploatarii unei partizi       |
|    | inevitabil | autorizata la taiere, a carui producere nu putea fi evitata|
|    |            | datorita conditiilor de teren si de arboret, cu respectarea|
|    |            | tehnologiei de exploatare aprobata precum si a regulilor   |
|    |            | silvice de exploatare.                                     |
|____|____________|____________________________________________________________|
| 11.| Prejudiciu | Prejudiciu aparut cu ocazia exploatarii unei partizi       |
|    | evitabil   | autorizata la taiere, a carui producere putea fi evitata   |
|    |            | prin respectarea tehnologiei de exploatare aprobata precum |
|    |            | si a regulilor silvice de exploatare.                      |
|____|____________|____________________________________________________________|

    ANEXA 2
    la norme

                PERIOADA MAXIMA DE EXPLOATARE A MASEI LEMNOASE

 ______________________________________________________________________________
|                         | Durata maxima de recoltare si colectare a lemnului |
|                         |                      - luni -                      |
| Volumul parchetelor     |____________________________________________________|
|                         | taieri cu restrictie    | taieri fara restrictie   |
|_________________________|_________________________|__________________________|
|                     A. Pentru parchete din zona de campie                    |
|______________________________________________________________________________|
| a. sub 300 mc           |            1 1/2        |            2             |
|_________________________|_________________________|__________________________|
| b. 301 pana la 600 mc   |            2            |            2,5           |
|_________________________|_________________________|__________________________|
| c. 601 pana la 1000 mc  |            2 1/2        |            3,5           |
|_________________________|_________________________|__________________________|
| d. peste 1000 mc        |            3            |            4             |
|_________________________|_________________________|__________________________|
|                B. Pentru parchetele din zonele de deal si de munte           |
|______________________________________________________________________________|
| a. sub 500 mc           |            2            |            3             |
|_________________________|_________________________|__________________________|
| b. 501 pana la 1000 mc  |            3            |            4,5           |
|_________________________|_________________________|__________________________|
| c. 1001 pana la 3500 mc |            4 1/2        |            5,5           |
|_________________________|_________________________|__________________________|
| d. peste 3501 mc        |            5            |            6             |
|_________________________|_________________________|__________________________|

    Nota:
    In cazul producerii unor fenomene naturale deosebite, ce afecteaza suprafete mari (doboraturi si rupturi produse de vant si de zapada, atacuri de insecte, uscari in masa) duratele de recoltare si colectare se stabilesc pentru fiecare situatie in parte de catre directorul directiei silvice sau ICAS in cazul padurilor administrate de Regia Nationala a Padurilor si de catre conducerea inspectoratelor silvice teritoriale in cazul celorlalte paduri proprietate publica si privata, astfel incat sa se evite deprecierea materialelor lemnoase, precum si extinderea atacului de daunatori.

    ANEXA 3
    la norme

    PERIOADELE SI TERMENELE DE EXPLOATARE A MASEI LEMNOASE DIN PADURI SI DIN TERENURILE OCUPATE CU VEGETATIE FORESTIERA

 ______________________________________________________________________________
|Nr. |           Tratamentul si felul taierii           |Perioada permisa la   |
|crt.|                                                  |recoltare si colectare|
|____|__________________________________________________|______________________|
|  1.| Codru cu taieri succesive                        |                      |
|    | a. taieri preparatorii (inaintea anului de       |                      |
|    |    fructificatie)                                |       tot anul       |
|    | b. taieri de insamantare in anul de fructificatie|     15 IX - 15 IV    |
|    | c. taieri de dezvoltare si taieri definitive:    |                      |
|    |    - la deal si campie                           |     15 IX - 15 IV    |
|    |    - la munte                                    |     15 IX - 30 IV    |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  2.| Codru cu taieri progresive                       |                      |
|    | 2a) cvercinee si amestecuri de foioase           |                      |
|    |     a1. Taieri de insamantare in afara anului    |                      |
|    |         de fructificatie                         |       tot anul       |
|    |     a2. Taieri de insamantare in anul            |                      |
|    |         fructificatiei                           |     15 IX - 31 III   |
|    |     a3. Taieri de punere in lumina si largire a  |                      |
|    |         ochiurilor, precum si racordarea         |                      |
|    |         acestora                                 |     15 IX - 15 IV    |
|    | 2b) rasinoase si amestecuri de rasinoase cu      |                      |
|    |     foioase                                      |                      |
|    |     b1. Taieri de insamantare                    |       tot anul       |
|    |     b2. Taieri de punere in lumina a ochiurilor  |                      |
|    |         precum si de racordare a acestora        |     15 IX - 30 IV    |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  3.| Codru gradinarit si taieri de transformare spre  |                      |
|    | codru gradinarit                                 |                      |
|    | a. in arboretele cu semintis sub 25% din         |                      |
|    |    suprafata parchetului                         |       tot anul       |
|    | b. in arborete cu semintis peste 25% din         |                      |
|    |    suprafata parchetului                         |     15 IX - 30 IV    |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  4.| Codru cu taieri rase                             |       tot anul       |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  5.| Crang simplu cu taieri de jos                    |     15 IX - 31 III   |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  6.| Crang simplu cu taieri in scaun                  |     15 IX - 31 III   |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  7.| Crang simplu (la rachitarii)                     |     01 X  - 15 III   |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  8.| Crang simplu cu taieri de cazanire               |     15 IX - 31 III   |
|____|__________________________________________________|______________________|
|  9.| Taieri de ingrijire in paduri tinere: |                      |
|    | a. curatiri - in foioase                         |       tot anul       |
|    |             - in rasinoase                       |     1 VIII - 31 IV   |
|    | b. rarituri - gorunete, stejarete si sleauri     |       tot anul       |
|    |             - zavoaie si plantatii de plop       |                      |
|    |               euroamerican                       |       tot anul       |
|    |             - fag si rasinoase                   |       tot anul       |
|____|__________________________________________________|______________________|
| 10.| Taieri de produse accidentale si taieri de       |                      |
|    | igiena:                                          |       tot anul       |
|____|__________________________________________________|______________________|
| 11.| Taieri de substituire si taieri de refacere:     |                      |
|    | a. cand se urmareste regenerarea partiala din    |                      |
|    |    lastari sau semintisul existent (sau cand     |                      |
|    |    urmeaza a fi facute semanaturi direct sub     |                      |
|    |    masiv)                                        |     15 IX - 31 III   |
|    | b. cand padurea se regenereaza artificial        |       tot anul       |
|____|__________________________________________________|______________________|

    Nota:
    Termenele prevazute sunt maxime si pot fi limitate de catre administratorul fondului forestier in functie de evolutia vegetatiei forestiere si situatia concreta din teren.



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 635/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 635 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu