DECIZIE Nr. 14 din 8 martie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 23 mai 1994

Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Alexandru Grigorie - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent.
Pe rol, pronuntarea asupra recursurilor declarate de Ministerul Public
impotriva deciziilor Curtii Constitutionale nr. 30 si nr. 32 din 26 mai 1993
prin care s-au admis exceptiile de neconstitutionalitate vizand dispozitiile
art. 224 si art. 223 din Codul penal.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 23 februarie 1994, in prezenta
recurentului - Ministerul Public - si a inculpatului Lungu Gheorghe, in lipsa
inculpatului Lefterache Dumitru si a partilor civile Societatea Comerciala
"Agroindustriala - Dealu" Tulcea si Sectia drumuri nationale Tulcea,
legal citate. Dezbaterile au fost consemnate in incheierea din aceeasi data,
cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat pronuntarea
pentru data de 8 martie 1994.
La termenul din 14 iulie 1993 reprezentantul Ministerului Public propune
conexarea dosarelor nr. 72 C/1992 si nr. 11 C/1993 in care au fost declarate
recursuri impotriva deciziilor Curtii Constitutionale nr. 30 si nr. 32, ambele
din 26 mai 1993, avand in vedere ca dispozitiile legale atacate ca
neconstitutionale si motivele de recurs sunt identice, precum si precedentul
creat prin conexarea altor dosare in care s-a ridicat exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Codului penal referitoare la avutul
obstesc.
Fata de concluziile favorabile conexarii exprimate si de inculpatul
intimat, pentru o mai buna administrare a justitiei, Curtea a dispus conexarea,
urmand a se pronunta asupra ambelor recursuri prin decizia de fata.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
In dosarul nr. 72 C/1992 inculpatul Lefterache Dumitru a ridicat exceptia
de neconstitutionalitate a art. 224 din Codul penal cu care Curtea a fost
sesizata prin Incheierea din 20 octombrie 1992 a Tribunalului Tulcea, formulata
de acesta in dosarul nr. 822/1992. In sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate inculpatul arata ca in cauza este vorba de proprietate
privata, intrucat partea civila este titulara de capital privat.
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca notiunea juridica de domeniu
public pe care o are in vedere teza neconstitutionalitatii sustinuta de
inculpat nu contravine Constitutiei.
In dosarul nr. 11 C/1993 Curtea a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a art. 223 din Codul penal, ridicata de inculpatul Lungu Gheorghe
in dosarul nr. 673/1992 al Judecatoriei Tulcea, cu argumentarea ca bunurile
obiect al infractiunii retinute in sarcina sa nu fac parte din categoria celor
enumerate de art. 135 din Constitutie. Opinia instantei este ca intregul titlu
referitor la infractiunile contra avutului obstesc, prin tratamentul penal
diferentiat fata de celelalte infractiuni incriminate de Codul penal, este in
contradictie cu legea fundamentala a tarii, care nu mai reglementeaza
diferentiat cele doua forme de proprietate - publica si privata.
Prin deciziile nr. 30 si nr. 32 din 26 mai 1993 Curtea Constitutionala a
admis exceptiile ridicate si a constatat ca art. 224 si art. 223 din Codul
penal au fost abrogate partial conform art. 150 alin. (1) din Constitutie si,
in consecinta, art. 224 si art. 223 din Codul penal urmeaza sa se aplice numai
cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din Constitutie, ce
formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Impotriva acestor decizii Ministerul Public a declarat recurs, sustinind,
in esenta, ca, intrucat textul de lege este anterior Constitutiei, competenta
de solutionare a exceptiei de neconstitutionalitate revine exclusiv instantelor
judecatoresti, nefiind o problema de constitutionalitate, ci de aplicare a legii
in timp, in sensul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Pe fond, se apreciaza ca dispozitiile din Codul penal nu sunt
neconstitutionale si nici nu au fost abrogate de Constitutie. In acest sens se
arata ca notiunea de avut are un continut si o sfera mai larga decat notiunea
de proprietate, similare cu aceea de patrimoniu din Codul civil, si ca
infractiunile din Codul penal referitoare la avutul obstesc nu intra in
categoria infractiunilor contra proprietatii, ci a acelora contra avutului,
asemanator Codului penal din 1936 care se referea la infractiunile contra
patrimoniului. In consecinta, se considera ca prevederile respective nu
contravin Constitutiei, intrucat nu neaga existenta celor doua tipuri de
proprietate - publica si privata - si nici nu se refera la alte forme de
proprietate decat cele mentionate in Constitutie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierile de sesizare, deciziile atacate, motivele recursorilor,
rapoartele intocmite de judecatorii-raportori, punctele de vedere exprimate de
Guvern, concluziile recurentului - Ministerul Public - sustinute in sedinta
publica din 23 februarie 1994, precum si dispozitiile legale atacate ca
neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei, ale Legii nr.
47/1992, ale regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele in legatura cu recursurile declarate:
Referitor la primul motiv de recurs - necompetenta Curtii de solutionare a
exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in privinta legilor anterioare
adoptarii Constitutiei - s-a statuat in mod constant prin deciziile Curtii ca
daca instanta de judecata nu a retinut ca un text legal este abrogat potrivit
art. 150 alin. (1) din Constitutie si sesizeaza Curtea cu solutionarea
exceptiei, aceasta este obligata sa se pronunte in virtutea dreptului
constitutional al cetatenilor de a invoca neconstitutionalitatea unui text pe
care instanta intelege sa-l aplice. Competenta de a se pronunta asupra legilor
anterioare Constitutiei rezulta si din dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, care sunt aplicabile exclusiv legilor anterioare Constitutiei.
Pentru considerentele expuse, acest motiv de recurs urmeaza a fi inlaturat
ca nefondat.
Cel de-al doilea motiv de recurs, potrivit caruia prevederile Codului penal
referitoare la avutul obstesc - deci si cele ale art. 224 - furtul in paguba
avutului obstesc -, cat si cele ale art. 223 - delapidare - nu sunt
neconstitutionale si nici abrogate, deoarece notiunea de avut obstesc din legea
penala are un continut si o sfera mai larga decat notiunea de proprietate,
urmeaza, de asemenea, a fi respins ca nefondat.
Prin decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 27 septembrie
1993, obligatorie pentru completul de judecata, s-a statuat ca dispozitiile
Codului penal referitoare la avutul obstesc, deci si infractiunile prevazute de
art. 224 si art. 223, sunt abrogate partial, potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie, deoarece:
Notiunea de avut obstesc, desi nenominalizata de Constitutie, nu se
confunda cu notiunea de proprietate si nu apare ca neconstitutionala cat timp
desemneaza un interes general al societatii si vizeaza proprietatea publica.
Dispozitiile constitutionale consacra doua forme de proprietate -
proprietatea publica si proprietatea privata.
Proprietatea publica, potrivit art. 135 alin. (3) din Constitutie apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale, iar alin. (4) al aceluiasi
articol enumera bunurile care fac obiectul exclusiv al proprietatii publice, cu
precizarea ca si alte bunuri prevazute de lege pot intra in aceasta categorie
si deci prevederile privind ocrotirea preferentiala a avutului obstesc se
aplica numai acestor categorii de bunuri.
Rezulta ca bunurile societatilor comerciale si ale regiilor autonome -
potrivit art. 5 si art. 20 alin. 2 din Legea nr. 15/1990 si, respectiv art. 35
din Legea nr. 31/1990 - sunt proprietate privata, ocrotita in mod egal, conform
art. 41 alin. (2) din Constitutie, indiferent de titulari, in masura in care nu
fac parte din categoria celor apartinand domeniului public. Deci, sustragerile
din proprietatea privata, chiar daca apartine statului, nu mai pot fi
calificate sustrageri din avutul obstesc.
Referitor la art. 224 din Codul penal, prin ramanerea definitiva a Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 33 din 26 mai 1993, ca urmare a respingerii
recursului declarat in cauza de Ministerul Public, prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 63 din 4 noiembrie 1993, art. 224 din Codul penal a fost in
mod definitiv si obligatoriu partial abrogat, astfel ca, in prezent, atat
exceptia de neconstitutionalitate cu privire la acest articol, ridicata de
Lefterache Dumitru in fata Tribunalului Tulcea, cat si recursul Ministerului
Public declarat impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 30 din 26 mai
1993 sunt lipsite de obiect.
Cu privire la art. 223 din Codul penal, intrucat motivele de recurs sunt
nefondate, urmeaza a fi respins recursul declarat de Ministerul Public
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 32 din 26 mai 1993.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2) si
art. 150 alin. (1) din Constitutie, al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit.
A.c), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 33 din 26 mai
1993, ramasa definitiva, art. 224 din Codul penal este abrogat partial, conform
art. 150 alin. (1) din Constitutie, si, in consecinta, urmeaza a se aplica
numai cu privire la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie,
bunuri ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice, si, prin urmare,
Respinge ca lipsite de obiect exceptia de neconstitutionalitate ridicata de
Lefterache Dumitru in dosarul nr. 822/1992 al Tribunalului Tulcea, precum si
recursul Ministerului Public declarat impotriva Deciziei Curtii Constitutionale
nr. 30 din 26 mai 1993.
2. Respinge recursul Ministerului Public declarat impotriva Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 32 din 26 mai 1993.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 8 martie 1994.
Decizia se comunica Camerei Deputatilor, Senatului si Guvernului si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Gabriela Dragomirescu