DECIZIE Nr.
1381 din 26 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 822 din 9 decembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Andrei Marin în
Dosarul nr. 1.123/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 10 februarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 1.123/59/2009, Curtea
de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct.
1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de reclamantul
Andrei Marin într-o cauză având ca obiect cererea de suspendare a ordinului
ministrului sănătăţii prin care acesta a fost revocat din funcţia de manager al
Spitalului Clinic de Urgenţă pentru Copii „Louis Ţurcanu" din Timişoara.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate contravin
principiului egalităţii în faţa legii şi încalcă dreptul la muncă. In acest
sens arată că i se impută faptul că nu mai îndeplineşte condiţiile prevăzute de
art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, deoarece nu este absolvent al unei
instituţii de învăţământ superior în domeniul medical, economic, juridic sau
administrativ, ci este absolvent al unei facultăţi de inginerie.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal consideră că prevederile
art. I pct. 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pot aduce atingere dispoziţiilor art. 1 alin.
(3), ale art. 16 alin. (1) şi ale art. 20 alin. (1), întrucât prin efectul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 s-a pus capăt contractului de management încheiat de reclamant cu o autoritate a statului român, înainte de termen şi fără a se invoca nerespectarea
contractului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate a devenit inadmisibilă, datorită
modificărilor intervenite ulterior sesizării Curţii Constituţionale, prin Legea
nr. 91/2010.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
reiese din încheierea de sesizare, îl constituie prevederile art. I pct. 1 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18 iunie 2009, prevederi care, la
data sesizării Curţii Constituţionale, aveau următorul conţinut:
„Art I. - Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 372 din 28 aprilie 2006, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 178, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) Managerul persoană fizică sau reprezentantul
desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent al unei
instituţii de învăţământ superior în domeniul medical, economic, juridic sau
administrativ şi al unor cursuri de perfecţionare în management sau management
sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii.»".
Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, textul art. I pct. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 69/2009 a fost modificat prin Legea nr. 91/2010 privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din
26 mai 2010, art. I pct. 1 devenind art. I pct. 11, cu următorul conţinut:
„11. La
articolul 178, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) Managerul persoană fizică sau reprezentantul
desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent al unei
instituţii de învăţământ superior şi să îndeplinească una dintre următoarele
condiţii:
a) să fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare
în management sau management sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi
stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii;
b) să fie absolvent al unui masterat sau doctorat în
management sanitar, economic sau administrativ organizat într-o instituţie de
învăţământ superior acreditată, potrivit legii.»"
Ca atare, în conformitate cu
prevederile art. 62 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, obiectul
excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile alin. (2) al art.
178 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, astfel cum au
fost modificate prin Legea nr. 91/2010, asupra cărora Curtea Constituţională
urmează a se pronunţa.
Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile de lege
menţionate încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 4 alin. (2)
referitoare la egalitatea între cetăţeni, ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi ale art. 41 alin. (1) privind dreptul
la muncă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării sale prin Incheierea din 10 februarie 2010, dispoziţiile de lege
criticate au fost modificate prin Legea nr. 91/2010 privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, în sensul
celor susţinute de autorul excepţiei de neconstituţionalitate, noua
reglementare prevăzând că managerul trebuie să fie absolvent al oricărei
instituţii de învăţământ superior, fără a mai limita domeniile studiilor superioare la cele medicale, economice, juridice sau administrative.
Prin Decizia Plenului Curţii Constituţionale nr.
III/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 9
noiembrie 1995, instanţa de contencios constituţional a statuat că, în cazul în
care, după invocarea unei excepţii de neconstituţionalitate în faţa instanţelor
judecătoreşti, prevederea legală supusă controlului a fost modificată, Curtea
Constituţională se pronunţă asupra constituţionalităţii prevederii legale în
noua sa redactare numai dacă soluţia legislativă din legea modificată este, în
principiu, aceeaşi cu cea dinaintea modificării.
Or, în cazul de faţă, noua reglementare nu a conservat
soluţia legislativă anterioară şi, faţă de momentul pronunţării asupra
prezentei excepţii, Curtea constată că aceasta a devenit inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 178 alin. (2) din Legea nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Andrei Marin în
Dosarul nr. 1.123/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean