Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 137 din 23 martie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 388 din  3 mai 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Ioan Vida               - judecator
    Florentina Balta        - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Mures - Sectia civila in Dosarul nr. 4.230/2003.
    La apelul nominal raspunde Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin consilier juridic Vasilica Adamesteanu, cu delegatie la dosar, lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, consilierul juridic Vasilica Adamesteanu, pentru Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, invocand in acest sens jurisprudenta recenta a Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 101 din 9 martie 2004, prin care s-a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca exceptarile de la plata contributiei de asigurari sociale pentru anumite categorii de persoane au fost instituite in considerarea situatiei speciale in care se gasesc acestea, fara ca dispozitiile criticate sa contravina art. 16 alin. (1) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 4.230/2003, Tribunalul Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate si ale art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, exceptie ridicata de instanta de judecata, din oficiu, in cadrul unui litigiu de asigurari sociale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecata arata ca dispozitiile legale criticate exclud unele persoane, din categoria celor prevazute de art. 2 din Legea nr. 42/1990, de la beneficiul asigurarilor de sanatate fara plata contributiei, daca realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de Legea nr. 42/1990, precum si cele provenite din pensii. Considera ca aceste dispozitii legale incalca principiul egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat toti cetatenii care se incadreaza in categoria prevazuta de art. 2 din Legea nr. 42/1990 se afla intr-o situatie identica, fata de care nu se justifica, in mod obiectiv si rezonabil, tratamentul juridic diferentiat. Faptul ca unii cetateni isi exercita dreptul constitutional la munca [garantat de art. 38 alin. (1) din Constitutie] nu poate determina privarea lor de un alt drept constitutional, acela de a beneficia de masurile de protectie sociala, cum este si scutirea de la plata contributiei la asigurarile de sanatate.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, intrucat tratamentul juridic diferit aplicabil persoanelor prevazute la art. 2 din Legea nr. 42/1990 are o justificare obiectiva si rezonabila. Arata, in acest sens, ca "persoanele care beneficiaza de asigurare fara plata contributiei la asigurarile de sanatate nu realizeaza alte venituri in afara de cele provenite din drepturile banesti acordate de legile speciale prevazute de textul legal criticat, precum si din cele provenite din pensii". Astfel, legiuitorul, in mod justificat, "a optat ca in cadrul politicii de protectie sociala, sa conditioneze scutirea de la plata contributiei la asigurarile de sanatate de veniturile realizate de aceste persoane".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum reiese din incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, il constituie dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate, precum si ale art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile ulterioare.
    Curtea constata ca Legea nr. 145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate era abrogata in intregime, la data sesizarii, prin art. 108 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, aceasta din urma devenind reglementarea generala privind asigurarile sociale de sanatate. Astfel, art. 6 lit. d) din Legea nr. 145/1997 a devenit art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare.
    Ca atare, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate il constituie numai dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002), dispozitii modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/2003 privind unele masuri in vederea intaririi disciplinei financiare si a cresterii eficientei utilizarii fondurilor in sistemul sanitar, precum si modificarea unor acte normative (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 435 din 19 iunie 2003), avand in prezent urmatorul cuprins:
    - Art. 6 alin. (1) lit. c): "Urmatoarele categorii de persoane beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei: [...]
    c) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de razboi, republicata, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii, in perioada 1950 - 1961, precum si persoanele prevazute la art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite din drepturile banesti acordate de aceste legi, precum si cele provenite din pensii;"
    Art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, vizeaza pe "cei care au fost raniti in luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989"; "au fost retinuti in perioada 16 - 22 decembrie 1989 ca urmare a participarii la actiunile pentru victoria revolutiei", precum si cei "care, in perioada 16 - 25 decembrie 1989, s-au remarcat prin fapte deosebite in lupta pentru victoria revolutiei".
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate din oficiu, instanta de judecata arata ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 38 alin. (1), care, in urma revizuirii si republicarii Constitutiei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au devenit art. 16 alin. (1) si art. 41 alin. (1), avand urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 41 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera."
    De asemenea, in motivarea exceptiei ridicate din oficiu instanta de judecata sustine si incalcarea prevederilor art. 2 si 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, prevederi care au urmatorul cuprins:
    - Art. 2: "1. Fiecare om se poate prevala de toate drepturile si de toate libertatile proclamate in prezenta Declaratie, fara nici o deosebire, in special de rasa, de culoare, de sex, de limba, de religie, de opinie politica sau de orice alta opinie, de origine nationala sau sociala, de avere, de nastere sau decurgand din orice alta situatie.
    2. Pe langa aceasta, nu se va face nici o deosebire bazata pe statutul politic, juridic sau international al tarii sau al teritoriului de care apartine o persoana, fie aceasta tara sau teritoriu independente, sub tutela, neautonome sau supuse unei limitari oarecare a suveranitatii.";
    - Art. 7: "Toti oamenii sunt egali in fata legii si au dreptul fara deosebire la o protectie egala a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egala impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta Declaratie si impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, vizeaza anumite categorii de cetateni, prevazute de patru legi speciale (Decretul-lege nr. 118/1990, Legea nr. 44/1994, Legea nr. 309/2002 si Legea nr. 42/1990), carora prin aceste legi li s-au acordat unele drepturi banesti. Pentru aceste categorii de cetateni se asigura beneficiul asigurarilor de sanatate fara plata contributiei, dar cu conditia sa nu realizeze alte venituri in afara de cele provenite din ajutoarele banesti acordate, precum si de cele provenite din pensii.
    Ca si in cazul instituirii oricarei obligatii legale, la plata contributiei la asigurarile de sanatate, legiuitorul este suveran in a stabili anumite exceptii pentru situatii speciale, cum ar fi scutiri sau alte facilitati. In baza acestui drept exclusiv, ca exceptii de la regula generala privind plata contributiei mentionate mai sus, legiuitorul a stabilit in art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare, anumite categorii de persoane, aflate in situatii speciale concret determinate, care pot beneficia de asigurari sociale de sanatate fara obligatia de a plati contributia aferenta, cum ar fi cele prevazute la lit. c) a alin. (1) al art. 6, adica persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin anumite legi speciale.
    De asemenea, Curtea constata ca legiuitorul are optiunea libera in a stabili conditiile in care aceste exceptii pot fi aplicate, cum ar fi conditia potrivit careia persoanele exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale nu pot beneficia de aceasta facilitate daca realizeaza si alte venituri in afara de cele provenite din ajutoarele banesti acordate, precum si de cele provenite din pensii. Astfel, este evident ca persoanele care realizeaza venituri din alte surse suplimentare (cum ar fi veniturile obtinute din activitatea de intreprinzator, asociat sau actionar la societati comerciale, salariul obtinut pentru munca depusa si altele similare) se afla intr-o situatie diferita fata de persoanele ale caror venituri provin doar din ajutoarele banesti acordate de legile speciale si, eventual, din pensii, persoane fata de care se justifica in mod obiectiv si rational aplicarea unui tratament juridic diferit, si anume scutirea de la plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate.
    Potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, in concordanta si cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (Cazul "Marckx impotriva Belgiei", 1979), situatia obiectiv si rezonabil diferita in care se afla anumite categorii de persoane justifica tratamentul juridic diferentiat, fara a leza principiul egalitatii in drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutia republicata si de art. 2 si 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului.
    Pe de alta parte, Curtea constata ca in speta nu se pune problema ingradirii unui drept constitutional prin exercitiul altui drept, de asemenea constitutional [si anume dreptul la munca, garantat de art. 41 alin. (1) din Legea fundamentala], asa cum fara temei sustine instanta de judecata care a ridicat, din oficiu, exceptia de neconstitutionalitate. Este de necontestat faptul ca orice persoana are posibilitatea sa-si exercite drepturile constitutionale, dar persoana care exercita mai multe drepturi aducatoare de venituri suplimentare se afla intr-o situatie materiala mai buna, motiv pentru care textul de lege criticat nu i-a mai acordat acesteia facilitatea scutirii de la plata contributiei la asigurarile de sanatate.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Mures - Sectia civila in Dosarul nr. 4.230/2003.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 23 martie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 137/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 137 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 137/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu