DECIZIE Nr. 137 din 23 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 388 din 3 mai 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari
sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie
ridicata, din oficiu, de Tribunalul Mures - Sectia civila in Dosarul nr.
4.230/2003.
La apelul nominal raspunde Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin
consilier juridic Vasilica Adamesteanu, cu delegatie la dosar, lipsa fiind
celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, consilierul juridic Vasilica Adamesteanu,
pentru Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, solicita respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate, invocand in acest sens jurisprudenta recenta a Curtii
Constitutionale, si anume Decizia nr. 101 din 9 martie 2004, prin care s-a
respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, apreciind ca exceptarile de la plata contributiei de
asigurari sociale pentru anumite categorii de persoane au fost instituite in
considerarea situatiei speciale in care se gasesc acestea, fara ca dispozitiile
criticate sa contravina art. 16 alin. (1) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
4.230/2003, Tribunalul Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. d)
din Legea nr. 145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate si ale art. 6
alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate,
exceptie ridicata de instanta de judecata, din oficiu, in cadrul unui litigiu
de asigurari sociale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecata arata
ca dispozitiile legale criticate exclud unele persoane, din categoria celor
prevazute de art. 2 din Legea nr. 42/1990, de la beneficiul asigurarilor de
sanatate fara plata contributiei, daca realizeaza alte venituri decat cele
provenite din drepturile banesti acordate de Legea nr. 42/1990, precum si cele
provenite din pensii. Considera ca aceste dispozitii legale incalca principiul
egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat
toti cetatenii care se incadreaza in categoria prevazuta de art. 2 din Legea
nr. 42/1990 se afla intr-o situatie identica, fata de care nu se justifica, in
mod obiectiv si rezonabil, tratamentul juridic diferentiat. Faptul ca unii
cetateni isi exercita dreptul constitutional la munca [garantat de art. 38
alin. (1) din Constitutie] nu poate determina privarea lor de un alt drept
constitutional, acela de a beneficia de masurile de protectie sociala, cum este
si scutirea de la plata contributiei la asigurarile de sanatate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul Poporului considera ca exceptia ridicata este neintemeiata,
intrucat tratamentul juridic diferit aplicabil persoanelor prevazute la art. 2
din Legea nr. 42/1990 are o justificare obiectiva si rezonabila. Arata, in
acest sens, ca "persoanele care beneficiaza de asigurare fara plata
contributiei la asigurarile de sanatate nu realizeaza alte venituri in afara de
cele provenite din drepturile banesti acordate de legile speciale prevazute de
textul legal criticat, precum si din cele provenite din pensii". Astfel,
legiuitorul, in mod justificat, "a optat ca in cadrul politicii de
protectie sociala, sa conditioneze scutirea de la plata contributiei la
asigurarile de sanatate de veniturile realizate de aceste persoane".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum reiese din incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale, il constituie dispozitiile art. 6 alin.
(1) lit. d) din Legea nr. 145/1997 privind asigurarile sociale de sanatate,
precum si ale art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari
sociale de sanatate, cu modificarile ulterioare.
Curtea constata ca Legea nr. 145/1997 privind asigurarile sociale de
sanatate era abrogata in intregime, la data sesizarii, prin art. 108 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare,
aceasta din urma devenind reglementarea generala privind asigurarile sociale de
sanatate. Astfel, art. 6 lit. d) din Legea nr. 145/1997 a devenit art. 6 alin.
(1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile
ulterioare.
Ca atare, obiect al exceptiei de neconstitutionalitate il constituie numai
dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de
sanatate (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 838 din 20
noiembrie 2002), dispozitii modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
48/2003 privind unele masuri in vederea intaririi disciplinei financiare si a
cresterii eficientei utilizarii fondurilor in sistemul sanitar, precum si
modificarea unor acte normative (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 435 din 19 iunie 2003), avand in prezent urmatorul cuprins:
- Art. 6 alin. (1) lit. c): "Urmatoarele categorii de persoane
beneficiaza de asigurare, fara plata contributiei: [...]
c) persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr.
118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive
politice de dictatura instaurata cu incepere de la 6 martie 1945, precum si
celor deportate in strainatate ori constituite in prizonieri, republicat, cu
modificarile si completarile ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind
veteranii de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor si vaduvelor de
razboi, republicata, prin Legea nr. 309/2002 privind recunoasterea si acordarea
unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar in cadrul Directiei
Generale a Serviciului Muncii, in perioada 1950 - 1961, precum si persoanele
prevazute la art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si
acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru
victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, daca nu realizeaza alte venituri decat cele provenite
din drepturile banesti acordate de aceste legi, precum si cele provenite din
pensii;"
Art. 2 din Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea
unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru
victoria Revolutiei din decembrie 1989, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, vizeaza pe "cei care au
fost raniti in luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989";
"au fost retinuti in perioada 16 - 22 decembrie 1989 ca urmare a
participarii la actiunile pentru victoria revolutiei", precum si cei
"care, in perioada 16 - 25 decembrie 1989, s-au remarcat prin fapte
deosebite in lupta pentru victoria revolutiei".
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate din oficiu,
instanta de judecata arata ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si ale art. 38 alin. (1),
care, in urma revizuirii si republicarii Constitutiei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au devenit art. 16 alin. (1)
si art. 41 alin. (1), avand urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este
libera."
De asemenea, in motivarea exceptiei ridicate din oficiu instanta de
judecata sustine si incalcarea prevederilor art. 2 si 7 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, prevederi care au urmatorul cuprins:
- Art. 2: "1. Fiecare om se poate prevala de toate drepturile si de
toate libertatile proclamate in prezenta Declaratie, fara nici o deosebire, in
special de rasa, de culoare, de sex, de limba, de religie, de opinie politica
sau de orice alta opinie, de origine nationala sau sociala, de avere, de
nastere sau decurgand din orice alta situatie.
2. Pe langa aceasta, nu se va face nici o deosebire bazata pe statutul
politic, juridic sau international al tarii sau al teritoriului de care
apartine o persoana, fie aceasta tara sau teritoriu independente, sub tutela,
neautonome sau supuse unei limitari oarecare a suveranitatii.";
- Art. 7: "Toti oamenii sunt egali in fata legii si au dreptul fara
deosebire la o protectie egala a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie
egala impotriva oricarei discriminari care ar incalca prezenta Declaratie si
impotriva oricarei provocari la o astfel de discriminare."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
150/2002, cu modificarile ulterioare, vizeaza anumite categorii de cetateni,
prevazute de patru legi speciale (Decretul-lege nr. 118/1990, Legea nr.
44/1994, Legea nr. 309/2002 si Legea nr. 42/1990), carora prin aceste legi li
s-au acordat unele drepturi banesti. Pentru aceste categorii de cetateni se
asigura beneficiul asigurarilor de sanatate fara plata contributiei, dar cu
conditia sa nu realizeze alte venituri in afara de cele provenite din ajutoarele
banesti acordate, precum si de cele provenite din pensii.
Ca si in cazul instituirii oricarei obligatii legale, la plata contributiei
la asigurarile de sanatate, legiuitorul este suveran in a stabili anumite
exceptii pentru situatii speciale, cum ar fi scutiri sau alte facilitati. In
baza acestui drept exclusiv, ca exceptii de la regula generala privind plata
contributiei mentionate mai sus, legiuitorul a stabilit in art. 6 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002, cu modificarile ulterioare,
anumite categorii de persoane, aflate in situatii speciale concret determinate,
care pot beneficia de asigurari sociale de sanatate fara obligatia de a plati
contributia aferenta, cum ar fi cele prevazute la lit. c) a alin. (1) al art.
6, adica persoanele ale caror drepturi sunt stabilite prin anumite legi
speciale.
De asemenea, Curtea constata ca legiuitorul are optiunea libera in a
stabili conditiile in care aceste exceptii pot fi aplicate, cum ar fi conditia
potrivit careia persoanele exceptate de la plata contributiei de asigurari
sociale nu pot beneficia de aceasta facilitate daca realizeaza si alte venituri
in afara de cele provenite din ajutoarele banesti acordate, precum si de cele
provenite din pensii. Astfel, este evident ca persoanele care realizeaza
venituri din alte surse suplimentare (cum ar fi veniturile obtinute din
activitatea de intreprinzator, asociat sau actionar la societati comerciale,
salariul obtinut pentru munca depusa si altele similare) se afla intr-o
situatie diferita fata de persoanele ale caror venituri provin doar din
ajutoarele banesti acordate de legile speciale si, eventual, din pensii,
persoane fata de care se justifica in mod obiectiv si rational aplicarea unui
tratament juridic diferit, si anume scutirea de la plata contributiei la
asigurarile sociale de sanatate.
Potrivit jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, in concordanta
si cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (Cazul "Marckx
impotriva Belgiei", 1979), situatia obiectiv si rezonabil diferita in care
se afla anumite categorii de persoane justifica tratamentul juridic
diferentiat, fara a leza principiul egalitatii in drepturi, consacrat de art.
16 alin. (1) din Constitutia republicata si de art. 2 si 7 din Declaratia
Universala a Drepturilor Omului.
Pe de alta parte, Curtea constata ca in speta nu se pune problema
ingradirii unui drept constitutional prin exercitiul altui drept, de asemenea
constitutional [si anume dreptul la munca, garantat de art. 41 alin. (1) din
Legea fundamentala], asa cum fara temei sustine instanta de judecata care a
ridicat, din oficiu, exceptia de neconstitutionalitate. Este de necontestat
faptul ca orice persoana are posibilitatea sa-si exercite drepturile
constitutionale, dar persoana care exercita mai multe drepturi aducatoare de
venituri suplimentare se afla intr-o situatie materiala mai buna, motiv pentru
care textul de lege criticat nu i-a mai acordat acesteia facilitatea scutirii
de la plata contributiei la asigurarile de sanatate.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutia republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)
lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea
si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Mures -
Sectia civila in Dosarul nr. 4.230/2003.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean