DECIZIE Nr. 137 din 3 mai 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 2
din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 14 iunie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de
Elena Kulinyak in Dosarul nr. 4.925/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a
IV-a civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 26 aprilie 2001 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 3 mai 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
4.925/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Elena Kulinyak.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale mentionate sunt contrare prevederilor art. 16
alin. (1) din Constitutie privind egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata
legii si a autoritatilor publice, deoarece nu permit cumpararea de catre
chiriasi decat a locuintelor intrate in proprietatea statului inainte de data
de 6 martie 1945, iar nu si a celor preluate ori construite de stat dupa
aceasta data.
Exprimandu-si opinia asupra exceptiei, instanta de judecata considera ca
"reglementarea nu incalca principiul egalitatii cetatenilor in fata legii
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece textele de lege criticate nu
contravin prevederilor constitutionale cuprinse in art. 16 alin. (1), invocand
in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume Decizia nr. 40 din
14 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242
din 1 iunie 2000, precum si Decizia nr. 128 din 4 iulie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 447 din 11 septembrie 2000, prin
care s-a statuat "ca trebuie sa se recunoasca statului dreptul de a hotari
neingradit asupra regimului juridic al bunurilor intrate in proprietatea sa, in
baza unor titluri conforme cu legislatia existenta in momentul dobandirii
dreptului sau de proprietate, prerogativa deplin compatibila cu competenta
instantelor judecatoresti de a stabili, in fiecare caz in parte, valabilitatea
titlului de preluare".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Prin incheierea instantei de judecata Curtea a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 15 iulie
1998, dispozitii care au urmatorul continut: "Locuintele construite din
fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, pana la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, altele decat locuintele de interventie, vor fi
vandute titularilor contractelor de inchiriere, la cererea acestora, cu plata
integrala sau in rate a pretului, in conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si
ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vandute la cerere, in conditiile prevederilor alin. 1
si cu respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de
inchiriere si locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor
autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat, mixt sau privat,
care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz, au devenit, prin
reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat.
Locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut societatilor cu
capital privat sau mixt vor fi vandute in conditiile de evaluare, de achitare
integrala sau in rate a pretului si de exceptare de la vanzare, prevazute in
Legea nr. 112/1995.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1
alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile
referitoare la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret
indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data
cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr.
85/1992.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Locuintele de interventie, in sensul prezentei legi, sunt cele destinate
cazarii personalului unitatilor economice sau bugetare care, prin contractul de
munca, indeplineste activitati sau functii ce necesita prezenta, permanenta sau
in caz de urgenta, in cadrul unitatilor. Aceste locuinte nu se vand.
Unitatile economice sau bugetare pot sa detina si sa construiasca din
fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate inchirierii salariatilor
acestora, cu contract de inchiriere accesoriu la contractul de munca. Modul de
administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se vor stabili de
consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitatilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical,
didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de Interne, nu se
vand."
Examinand motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea constata
insa ca in realitate autorul acesteia contesta constitutionalitatea numai a
alin. 2 al art. 7 din lege, iar nu a intregului articol. Prin urmare, Curtea va
analiza numai critica de neconstitutionalitate referitoare la alin. 2 al art. 7
din Legea nr. 85/1992, republicata.
Critica de neconstitutionalitate vizeaza incalcarea, prin textul de lege
mentionat, a prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie ("Cetatenii
sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari"), deoarece permit titularilor contractelor de inchiriere
cumpararea numai a acelor locuinte "care inainte de 6 martie 1945 au
apartinut regiilor autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat,
mixt sau privat, care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz,
au devenit, prin reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat". In
opinia autorului exceptiei dispozitiile legale criticate incalca principiul
constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii si a
autoritatilor publice, prin aceea ca nu permit cumpararea, de catre titularii
contractelor de inchiriere, a locuintelor care si dupa 6 martie 1945 au
apartinut regiilor autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat
ori au fost construite de stat, fiind astfel exclusa o categorie de chiriasi de
la beneficiul cumpararii unor asemenea locuinte.
Analizand critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului
[...]", iar in conformitate cu art. 58 alin. (1) din Constitutie,
"Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica
autoritate legiuitoare a tarii". Prin urmare, Curtea Constitutionala nu
are competenta sa modifice ori sa completeze prevederea legala supusa
controlului, astfel cum solicita autorul exceptiei in speta, deoarece aceste
atributii apartin in exclusivitate autoritatii legiuitoare.
Pe de alta parte, asa cum in mod constant a statuat Curtea Constitutionala
prin mai multe decizii prin care a respins exceptiile de neconstitutionalitate
avand acelasi obiect (de exemplu, prin Decizia nr. 73 din 19 iulie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8 august
1995, precum si prin Decizia nr. 136 din 21 octombrie 1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998),
"trebuie sa se recunoasca statului dreptul de a hotari neingradit asupra
regimului juridic al bunurilor intrate in proprietatea sa in baza unor titluri
conforme cu legislatia existenta in momentul dobandirii dreptului sau de
proprietate". Totodata Curtea a mai statuat cu acelasi prilej ca
"Aceasta prerogativa a statului este pe deplin compatibila cu competenta
instantelor judecatoresti de a stabili [...], in fiecare caz in parte,
valabilitatea titlului de preluare, ceea ce este in deplina concordanta cu
prevederile art. 21 si art. 125 din Constitutie".
Curtea constata ca aceste considerente, precum si solutia pronuntata isi
mentin valabilitatea, neintervenind elemente noi de natura sa reconsidere
jurisprudenta Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 2
din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, exceptie ridicata de Elena Kulinyak in Dosarul
nr. 4.925/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 mai 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu