DECIZIE Nr.
1365 din 26 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea în cadrul Ministerului Public a
Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si
Terorism, precum si a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004
privind înfiintarea, organizarea si functionarea în cadrul Ministerului Public
a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si
Terorism
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 841 din 15 decembrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Iuliana Nedelcu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiintarea,
organizarea si functionarea în cadrul Ministerului Public a Directiei de
Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, precum si
a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
7/2005, exceptie ridicata de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana
Moczas, Irina Dogar si Andreas John Constantin în Dosarul nr. 245/45/2009 al
Curtii de Apel Iasi - Sectia penala si pentru cauze cu minori.
La apelul nominal se prezinta domnul avocat Maricel
Munteanu din cadrul Baroului lasi, pentru Vasile Chiper, Gheorghe Chiriac si
alte 59 de parti, potrivit delegatiei depuse la dosar, si se constata lipsa
celorlalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda
cuvântul domnului avocat Maricel Munteanu care pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei ca nefondata.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile
dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 14 ianuarie 2010, pronuntata în
Dosarul nr. 245/45/2009, Curtea de Apel Iasi - Sectia penala si pentru cauze
cu minori a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea în cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a
Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, precum si a Legii nr.
162/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005, exceptie
ridicata de Vasile Ion, Simona Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina
Dogar si Andreas John Constantin.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca prevederile legale mentionate încalca
dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (4) si (5) referitoare la
principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat si la obligativitatea
respectarii Constitutiei si a legilor, art. 61 alin. (1) referitoare la
Parlament ca unica autoritate legiuitoare a tarii, art. 73 alin. (3) lit. I)
privind domeniile ce se adopta prin lege organica si art. 115 alin. (4)
referitoare la procedura de adoptare a ordonantelor de urgenta, deoarece în
sfera finelor de neprimire pentru ordonantele de urgenta se înscriu atât legile
constitutionale, cât si legile organice. Or, potrivit art. 73 alin. (3) lit. l)
din Legea fundamentala, organizarea Ministerului Public se poate face numai
prin lege organica, nefiind permisa delegarea legislativa. In plus, Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 nu respecta nici exigentele art. 115 alin.
(4) din Constitutie, prin aceea ca motivarea emiterii sale nu releva în ce
consta situatia extraordinara care nu putea fi amânata.
Curtea de Apel lasi - Sectia penala si pentru cauze
cu minori opineaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiata.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera
ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea în cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a
Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 1 martie 2005, precum si a Legii nr.
162/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind înfiintarea, organizarea
si functionarea în cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor
de Criminalitate Organizata si Terorism, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 470 din 2 iunie 2005.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata urmatoarele:
Delegarea legislativa este o institutie specifica
dreptului constitutional si presupune transferul de atributii de la Parlament
catre executiv în anumite conditii prevazute de legea de abilitare ori de
Constitutie. Este, prin urmare, o limitare a monopolului parlamentar în materia
legiferarii, care însa îsi gaseste o justificare unanim acceptata, ce izvoraste
din principiul separatiei si al colaborarii puterilor în stat.
Astfel, cât priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 7/2005, Curtea constata ca aceasta a fost adoptata în temeiul art. 115
alin. (4)-(6) din Constitutie care, spre deosebire de delegarea legislativa în
materia ordonantelor simple, permite legiferarea pe calea ordonantelor de
urgenta si în materia legilor organice. Prin urmare, aceasta critica nu poate
fi primita.
De asemenea, tinând seama de ratiunea edictarii actului
normativ, asa cum a fost aratata în preambulul sau, Curtea constata ca nu sunt
încalcate dispozitiile constitutionale ale art. 115 alin. (4) din
Constitutie, legiuitorul delegat fiind pe deplin legitimat în acest sens. Astfel,
în vederea necesitatii „intensificarii luptei împotriva fenomenului
criminalitatii organizate si terorismului, precum si a adaptarii mijloacelor si
cailor de actiune la evolutiile structurale produse în modalitatile de
manifestare a principalilor vectori ce actioneaza în cadrul criminalitatii
organizate si terorismului", s-a impus instituirea unor masuri imediate
pentru întarirea capacitatii Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizata si Terorism. In acest sens, s-a reconfigurat
competenta Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate
Organizata si Terorism si a fost sporit numarul total de posturi cu care
aceasta functioneaza. Prin urmare, acestea sunt argumente solide care sa
justifice emiterea ordonantei de urgenta. In plus, dupa cum se poate constata,
masurile dispuse vizeaza modificari care nu sunt menite a fi convertite în
aspecte structurale ce ar fi putut fundamenta critica referitoare la art. 73
alin. (3) lit. l), în sensul ca s-a dispus cu privire la organizarea si
functionarea Ministerului Public. Dimpotriva Directia de Investigare a
Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism a fost înfiintata prin
Legea nr. 508/2004, aceasta fiind o lege organica, adoptata în acord cu art. 76
alin. (1) din Constitutie.
In sfârsit, Curtea constata ca, de vreme ce Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 7/2005 a fost adoptata cu respectarea exigentelor
constitutionale, si Legea nr. 508/2004 de aprobare a acesteia este, în absenta
altor critici, în acord cu normele din Legea fundamentala pretins afectate.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1)lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr. 508/2004 privind
înfiintarea, organizarea si functionarea în cadrul Ministerului Public a
Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si
Terorism, precum si a Legii nr. 162/2005 privind aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 7/2005 pentru modificarea si completarea Legii nr.
508/2004 privind înfiintarea, organizarea si functionarea în cadrul
Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de
Criminalitate Organizata si Terorism, exceptie ridicata de Vasile Ion, Simona
Ion, Laura Florentina Milu, Ana Moczas, Irina Dogar si Andreas John Constantin
în Dosarul nr. 245/45/2009 al Curtii de Apel lasi - Sectia penala si pentru
cauze cu minori.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 26 octombrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru