Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 136 din 21 octombrie 1998

cu privire la constitutionalitatea art. 6 al Legii privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 448 din 24 noiembrie 1998


SmartCity3


    Prin Adresa nr. 74 din 16 septembrie 1998, trimisa de secretarul general al Senatului, Curtea Constitutionala a fost sesizata, in vederea declansarii controlului de constitutionalitate in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. a) din Constitutie, de un grup de 26 de senatori, si anume: Mihail Grama, Teodor Campean, Ioan Baras, Marin Nicolai, Nicolae Zavici, Mircea Ioan Popa, Ulm Nicolae Spineanu, Petru Caraman, Petru Juravlea, Florin Bogdan, George Achim, Laurentiu Ulici, Dan Amedeu Lazarescu, Serban-Mati-Bujorel Dinu Sandulescu, Andreiu Oprea, Iosif Csapo, Bela Marko, Valentin-Zoltan Puskas, Nemeth Csaba, Iuliu Lorinczi, Seres Denes, Attila Verestoy, Victor Fuior, Justin Tambozi, Ioan Burghelea si Corneliu Turianu, cu privire la constitutionalitatea art. 6 al Legii privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia.
    La data de 29 septembrie 1998 s-a inregistrat la Curtea Constitutionala o scrisoare semnata de domnul senator Corneliu Turianu, prin care sunt supuse atentiei presedintelui Curtii unele consideratii suplimentare in sprijinul obiectiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din legea anterior mentionata.
    Secretarul general al Senatului a inaintat Curtii Constitutionale, printr-o adresa din 20 octombrie 1998, solicitarile de retragere a semnaturii de pe sesizarea de neconstitutionalitate, formulate de 2 dintre cei 26 de senatori, si anume domnii Victor Fuior si Justin Tambozi.
    Prin obiectia de neconstitutionalitate se solicita sa se constate ca Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia "nu poate fi legitimata, ca urmare a neconformitatii articolului 6 al legii cu prevederile Constitutiei". Totodata se solicita Curtii sa se pronunte si asupra celorlalte prevederi legale de care "dispozitia legala nu poate fi disociata".
    In motivarea obiectiei formulate se arata ca prevederile legale atacate sunt neconstitutionale pentru urmatoarele motive:
    "Verificarea constitutionalitatii unui act normativ se face in raport cu Constitutia in vigoare", insa dispozitia legala atacata prevede ca "valabilitatea titlului de proprietate al statului" dobandit in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 "nu se raporteaza la Constitutia din 1991".
    Dispozitiile art. 6 din lege sunt neconstitutionale pentru ca ele legitimeaza conformitatea efectelor actelor de nationalizare sau de expropriere din anii 1948 - 1989 cu Constitutia din anul 1991.
    Se sustine, in continuare, ca "valabilitatea titlului de proprietate al statului nu se raporteaza", in speta, la Constitutia din anul 1991, ci la actele normative, "inclusiv constitutiile succesive emise in perioada comunista". Actele de nationalizare initiate in anul 1948 au avut ca efect etatizarea proprietatii, iar o data cu aceasta nu s-a mai utilizat nici in legislatie, nici in opinia juridica notiunea de domeniu public sau privat.
    Asa fiind, considera autorii sesizarii, nu este constitutional sa se legitimeze valabilitatea titlului de proprietate al statului "dupa cum a fost sau nu in acord cu legislatia comunista".
    De asemenea, se arata ca, in calitatea sa de garant al suprematiei Constitutiei in vigoare si nu a altora anterioare, Curtea Constitutionala poate exercita controlul de constitutionalitate numai asupra legilor in vigoare. "Este o conditie de admisibilitate intemeiata pe prevederile art. 145 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora deciziile Curtii Constitutionale nu au efecte decat pentru viitor, ceea ce exclude, prin definitie, ca asemenea decizii sa-si poata extinde efectele asupra unor dispozitii legale, implicit abrogate, deci pe trecut".
    Sesizarea contine si alte argumente care insa au conotatii politice sau vizeaza politica legislativa ori norme de tehnica legislativa. Astfel, se afirma ca repunerea fostilor proprietari in situatia anterioara nu poate fi "solutionata prin introducerea controversatului art. 6 in cuprinsul unei legi-cadru" cum este legea atacata, "ci numai prin interventia unor acte legislative cu aplicabilitate speciala", cu caracter reparatoriu.
    In conformitate cu dispozitiile art. 19 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului asupra obiectiei de neconstitutionalitate.
    Presedintele Senatului, in punctul sau de vedere, considera ca sesizarea "este neintemeiata, intrucat din continutul contestatiei nu rezulta aspecte de neconstitutionalitate a art. 6 al legii, nemultumirea contestatarilor limitandu-se la critici cu privire la o dreapta reglementare", iar aspectele ridicate nu sunt de natura sa incalce vreo prevedere constitutionala si deci "nu pot intra in competenta Curtii Constitutionale, competenta reglementata de art. 144 lit. a) din Constitutie si de art. 13 alin. (1) lit. A.a) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale". In final se precizeaza ca autorii sesizarii nu au invocat in cuprinsul acesteia vreun text constitutional care sa fie incalcat de art. 6 din legea contestata.
    In punctul de vedere al Guvernului se arata, in esenta, urmatoarele:
    - desi se invoca neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 6 din legea atacata, "autorii sesizarii nu indica textele din Constitutie in raport cu care ar trebui sa se verifice pretinsa neconstitutionalitate a art. 6", iar critica de neconstitutionalitate "este imprecisa, abstracta" si motivele sesizarii "sunt in realitate divagatii politice si istorice";
    - se creeaza o grava confuzie intre competenta Curtii Constitutionale si competenta instantelor judecatoresti in ceea ce priveste aprecierea legilor anterioare Constitutiei, prin care bunurile au fost preluate de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989;
    - valabilitatea titlului de proprietate al statului nu poate fi verificata decat in raport cu reglementarile existente la data nasterii acestui titlu, deoarece numai asa se respecta principiul neretroactivitatii legilor; rezulta ca art. 6 din lege este in deplina concordanta cu art. 15 din Constitutia Romaniei;
    - daca raportarea s-ar face la Constitutia din anul 1991, s-ar ajunge la concluzia absurda ca toate bunurile preluate de stat dupa 6 martie 1945, prin moduri specifice proprietatii socialiste, sunt detinute de stat fara un titlu valabil;
    - autorii sesizarii impartasesc o conceptie radicala, nihilista, in materia proprietatii statului, sustinand ca toate bunurile preluate de stat in perioada 1945 - 1989 trebuie considerate ca fiind preluate fara titlu, pentru simplul motiv ca reglementarile in vigoare la data preluarii erau comuniste;
    - prevederile din art. 6 privind competenta instantelor judecatoresti de a stabili valabilitatea titlului de proprietate al statului sunt constitutionale atat in raport cu art. 15, cat si cu art. 125 din legea fundamentala, care stabileste plenitudinea de jurisdictie a instantelor judecatoresti;
    - Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia nu este decat o lege-cadru care atinge tangential problema restituirii imobilelor, astfel incat sa permita stabilirea corecta a domeniului public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale; aceasta lege nu inchide calea reparatiilor prin legi speciale.
    Presedintele Camerei Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
    In temeiul prevederilor art. 54 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, in scopul solutionarii obiectiei s-a solicitat opinia domnului academician profesor doctor docent Ion Filipescu, care, in esenta, considera ca dispozitiile art. 6 din legea atacata sunt neconstitutionale numai in masura in care textul stabileste ca bunurile intrate in proprietatea statului in perioada avuta in vedere apartin domeniului public, inlaturandu-se astfel posibilitatea reparatiei abuzurilor, si in masura in care notiunea "cu titlu valabil" nu este precis determinata, fiind pusa alaturi de formularea "cu respectarea Constitutiei, a tratatelor internationale la care Romania era parte si a legilor in vigoare la data preluarii lor de catre stat", ceea ce ar putea crea impresia ca sunt notiuni ori situatii diferite sau conditii diferite care trebuie indeplinite.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
tinand seama de obiectia de neconstitutionalitate formulata, de punctele de vedere comunicate, de referatul stiintific elaborat la cererea sa, de raportul intocmit de judecatorul-raportor, precum si de prevederile art. 6 din Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, raportate la dispozitiile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    1. Luand in dezbatere competenta Curtii Constitutionale de a solutiona obiectia de neconstitutionalitate cuprinsa in sesizarea sprijinita, la data dezbaterilor, de numai 24 de senatori, Plenul Curtii a decis, cu o majoritate de 5 voturi, ca aceasta este competenta sa rezolve sesizarea, dat fiind ca aprecierea constitutionalitatii si a legalitatii actului de sesizare a Curtii are in vedere momentul inregistrarii sesizarii, iar nu un moment ulterior. S-a considerat ca, in aceasta privinta, nu-si poate gasi aplicarea principiul disponibilitatii, intrucat acesta este propriu procesului civil, iar nu unei proceduri de drept public, cum este aceea a solutionarii obiectiei de neconstitutionalitate.
    2. Textul art. 6 din Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, la care se refera obiectia de neconstitutionalitate, este urmatorul:
    "(1) Fac parte din domeniul public sau privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale si bunurile dobandite de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca au intrat in proprietatea statului, in temeiul unui titlu valabil, cu respectarea Constitutiei, a tratatelor internationale la care Romania era parte si a legilor in vigoare la data preluarii lor de catre stat.
    (2) Bunurile preluate de stat fara un titlu valabil, inclusiv cele obtinute prin vicierea consimtamantului, pot fi revendicate de fostii proprietari sau de succesorii acestora, daca nu fac obiectul unor legi speciale de reparatie.
    (3) Instantele judecatoresti sunt competente sa stabileasca valabilitatea titlului."
    3. In temeiul art. 3 alin. (2) si al art. 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala constata ca este competenta sa solutioneze fondul sesizarii de neconstitutionalitate, care i-a fost inaintata cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie.
    4. Invocand neconstitutionalitatea art. 6 din lege in intregul sau, pentru motivul ca prevederile acestuia "nu sunt conforme si nici compatibile cu normele constitutionale", autorii obiectiei nu indica nici un text ori principiu al Constitutiei care ar fi incalcat prin dispozitiile mentionate ale legii.
    Avand in vedere prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea considera ca nu este cazul ca lipsa precizarii exacte a unor texte ori principii constitutionale incalcate sa fie asimilata, in solutionarea sesizarii de fata, cu lipsa de motivare in drept, care ar atrage, potrivit practicii constante a Curtii, respingerea sesizarii (a se vedea, de pilda, deciziile nr. 5/1992, nr. 392/1997 si nr. 412/1997).
    Intr-adevar, astfel cum va rezulta din analiza principalului argument adus de autorii sesizarii, acesta ar putea presupune punerea in discutie a caracterului retroactiv al textului atacat, asadar a concordantei acestui text cu art. 15 alin. (2) din legea fundamentala.
    5. Aprecierile cu caracter moral si politic cu referire la regimul comunist, cuprinse in sesizare, oricat ar fi de indreptatite, nu pot servi la solutionarea de catre Curtea Constitutionala a obiectiei de neconstitutionalitate.
    6. Principalul argument adus de autorii obiectiei de neconstitutionalitate a art. 6 din Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia porneste de la opinia ca prin acest text se legitimeaza valabilitatea titlului de proprietate al statului, dupa cum acest titlu a fost sau nu in acord cu legislatia comunista. Ar fi, in alti termeni, in cadrul acestei opinii - careia i se raliaza autorul referatului stiintific - sa se recunoasca, printr-o lege actuala, existenta unor efecte ale anumitor reglementari - caracterizate ca nedrepte, imorale sau abuzive - din perioada comunista, ceea ce ar echivala cu legitimarea, prin legea noua, a acestor masuri. In continuarea si dezvoltarea acestui argument, in referatul stiintific se pune intrebarea "daca o lege actuala poate declara ca valabile pentru viitor efecte ale nationalizarilor ori ale confiscarilor anterioare contrare Constitutiei". Si, in fine, ca o concluzie a referatului, care nu face decat sa expliciteze principalele argumente cuprinse in sesizarea de neconstitutionalitate: "daca art. 6 mentionat legitimeaza trecutul, inseamna ca are efect retroactiv, deoarece se aplica trecutului".
    7. Examinarea cuprinsului art. 6 din lege duce la concluzia ca textul respectiv nu are nici scopul si nici efectul de a "legitima" reglementari din trecut si nu poate avea in nici un fel caracter retroactiv.
    Intr-adevar, pornind de la constatarea existentei in patrimoniul statului a unor bunuri dobandite, in perioada comunista, prin acte juridice valabile in raport cu reglementarile atunci in vigoare, textul art. 6 din lege nu face decat sa declare apartenenta acelor bunuri la unul dintre domeniile pe care legea le reglementeaza dand expresie art. 135 din Constitutie. In alti termeni, reglementarea pe care o consacra art. 6 al legii porneste de la constatarea ca, in lumina principiilor juridice ce pot fi luate in discutie, ca si a situatiei concrete existente in domeniul proprietatii asupra bunurilor la care se refera autorii obiectiei de neconstitutionalitate, aceste bunuri apartin, in proprietate, statului roman, daca au fost dobandite cu respectarea conditiilor enumerate de textul examinat. Iar constatarea unei asemenea realitati nu inseamna nicidecum "legitimarea" unor moduri de dobandire ce contravin in prezent principiilor constitutionale.
    Daca simpla recunoastere a dreptului de proprietate - publica sau privata - a statului asupra bunurilor dobandite prin nationalizare, expropriere etc. ar echivala cu "legitimarea" neconstitutionala a efectelor unor reglementari abuzive, atunci ar insemna ca sunt neconstitutionale si Legea nr. 18/1991 privind fondul funciar, precum si Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului. Ar fi, totodata, contrare Constitutiei si toate legile care, in viitor, ar dispune restituiri de bunuri ori plata de despagubiri in folosul fostilor proprietari. Aceasta deoarece o lege care dispune retrocedarea unor imobile nu poate sa nu porneasca de la premisa ca bunurile ce se restituie sau pentru care se platesc despagubiri au apartinut statului.
    Tocmai de aceea - astfel cum a statuat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 73/1995 - trebuie sa se recunoasca statului dreptul de a hotari neingradit asupra regimului juridic al bunurilor intrate in patrimoniul sau in baza unor titluri conforme cu legislatia existenta in momentul dobandirii lor, precum si de a stabili modul in care - prin restituire in natura, prin plata unor despagubiri sau in orice alta modalitate - fostii proprietari sau mostenitorii acestora vor beneficia de reparatii pentru prejudiciile suferite prin aplicarea unor prevederi legislative in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
    Aceasta prerogativa a statului este pe deplin compatibila cu competenta instantelor judecatoresti de a stabili, in baza art. 6 alin. (3) din lege, in fiecare caz in parte, valabilitatea titlului de preluare, ceea ce este in deplina concordanta cu prevederile art. 21 si 125 din Constitutie.
    8. Conditiile pe care art. 6 din Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia le prevede pentru ca un bun sa apartina domeniului public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale sunt precizate in lege, pentru prima data, in ceea ce priveste aceste categorii de bunuri; aceste conditii sunt in deplin acord cu jurisprudenta Curtii Constitutionale, ca si cu legislatia din perioada in care a avut loc dobandirea de catre stat a bunurilor respective. Ele corespund totodata reglementarilor in baza carora s-au retrocedat deja ori au fost stabilite despagubiri pentru bunurile trecute in proprietatea statului (sau, dupa caz, in proprietatea cooperatist-agricola).
    Enumerarea in art. 6 al legii a acestor conditii acopera in totalitate dobandirea de bunuri de catre stat "cu titlu", adica in conditiile respectarii cadrului legal din momentul respectiv. Cea mai mare parte a bunurilor intrate in patrimoniul statului a fost creata ori dobandita ca urmare a activitatii economice din intreprinderile statului. Asemenea dobandiri sunt si ele avute in vedere prin enumerarea conditiilor cuprinse in art. 6. Contestarea validitatii intrarii in proprietatea statului a unor bunuri in conditiile enumerate la art. 6 din lege duce, fara nici un temei, la golirea de continut a patrimoniului statului, de vreme ce in aceasta enumerare sunt cuprinse, neindoielnic, toate modurile de dobandire a dreptului de proprietate al statului in perioada avuta in vedere de lege.
    9. Astfel cum s-a mai aratat, prevederile art. 6 din lege sunt in deplin acord cu jurisprudenta Curtii Constitutionale in materia trecerii in proprietatea statului, prin nationalizare, expropriere ori in virtutea altor moduri reglementate prin lege, a unor bunuri apartinand proprietatii private, in perioada regimului comunist.
    Intr-adevar, prin Decizia nr. 3/1993, Curtea a stabilit ca prevederile constitutionale actuale nu pot avea drept urmare desfiintarea unui drept de proprietate constituit anterior intrarii in vigoare a Constitutiei, dispozitiile acesteia aplicandu-se numai in ceea ce priveste regimul dreptului respectiv.
    Ulterior, prin Decizia nr. 73/1995 s-a statuat in sensul ca, in ceea ce priveste solutionarea conflictului legilor in timp, legea posterioara nu poate, fara a avea caracter retroactiv, sa aduca atingere modalitatii in care legea anterioara a constituit dreptul respectiv, modalitate guvernata de principiul tempus regit actum.
    In consecinta, chiar daca nationalizarea sau alte moduri prin care, sub imperiul unor legi anterioare, a luat nastere dreptul de proprietate al statului nu sunt corespunzatoare prevederilor Constitutiei, dreptul subiectiv de proprietate al statului, constituit potrivit reglementarilor legale anterioare actualei legi fundamentale, nu este stins ca efect al intrarii in vigoare a acesteia, independent de modificarile aduse regimului juridic al proprietatii.
    Asadar fiind, se arata in decizia mentionata a Curtii, dreptul fostului proprietar de a i se restitui imobilul se naste in viitor, prin aplicarea prevederilor legale care ii reconstituie acest drept. Prevederile privind garantarea si ocrotirea proprietatii, potrivit art. 41 din Constitutie, se aplica numai dupa reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate.
    Cu toate acestea, in cazul imobilelor preluate de stat fara titlu, dreptul de proprietate al persoanei fizice nu a fost legal desfiintat, iar statul nu a devenit proprietar (Decizia Curtii Constitutionale nr. 73/1995).
    10. Cu privire la cuprinsul art. 6 din lege, avut in vedere prin obiectia de neconstitutionalitate, este evident ca acesta nu poate fi considerat ca avand caracter retroactiv, de vreme ce se refera la apartenenta unor bunuri la domenii ce nu au existat anterior Constitutiei din anul 1991. Tot asemenea, textul alin. (1) nu poate avea nici efectul de a face imposibila, in viitor, retrocedarea bunurilor intrate in proprietatea statului cu titlu. In primul rand, cuprinsul art. 6 alin. (1) nu se ocupa in nici un fel de retrocedarea bunurilor dobandite de stat in temeiul unui titlu valabil, caci un asemenea titlu putea fi reprezentat, de pilda, de un contract de vanzare-cumparare ori de dobandirea unei succesiuni vacante etc., adica de acte juridice care nu au nimic abuziv ori imoral.
    Pe de alta parte - se sustine prin referatul stiintific alcatuit la solicitarea Curtii - pentru bunurile ce fac parte, in sensul art. 6 din lege, din domeniul public al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, repararea abuzurilor din trecut este imposibila si pentru ca aceste bunuri sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile; reparatia s-ar putea face, asadar, numai pentru bunurile din domeniul privat.
    Acest punct de vedere nu poate fi retinut. In primul rand, daca ar exista un asemenea obstacol, acesta ar privi numai restituirea in natura, iar nu si reparatia prin echivalent. In al doilea rand - si este un aspect esential - trebuie retinut ca legea reglementeaza modul de trecere a unui bun din domeniul public in cel privat, prin hotarare a Guvernului ori, dupa caz, a consiliului judetean (art. 10 din lege). Asa fiind, deoarece restituirea in natura fostilor proprietari a unor asemenea bunuri ar urma sa fie stabilita prin lege, ea ar urma sa fie asimilata, pentru bunurile ce apartin domeniului public al statului, cu o prealabila trecere a bunului respectiv in domeniul privat. In mod asemanator se vor putea gasi solutii si pentru bunurile care, facand obiectul proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale, ar urma sa fie restituite fostilor proprietari.
    Asadar, simpla apartenenta a unui bun la domeniul public nu poate fi un obstacol pentru restituirea lui in natura vechiului proprietar si, cu atat mai putin, pentru despagubirea acestuia prin echivalent.
    Asa fiind, concluzia cuprinsa in sesizarea de neconstitutionalitate, potrivit careia bunurile indicate la art. 6 din lege nu mai pot fi restituite fostilor proprietari ori ca restituirea nu mai este dorita de legiuitor (care se va limita la restituirea celor dobandite de stat fara titlu), reprezinta exclusiv rezultatul unor supozitii fara nici un suport in substanta reglementarii. Faptul ca art. 26 din lege stabileste obligatia Guvernului de a elabora proiectul unei legi de restituire in natura sau in echivalent a imobilelor preluate in mod abuziv (iar nu a tuturor imobilelor, deci si a acelora preluate altfel decat abuziv) poate avea in vedere faptul ca, in sens larg, nationalizarea si alte moduri de trecere a unor bunuri apartinand particularilor in proprietatea statului au caracter abuziv (chiar in prezenta unor titluri "valabile") sau poate insemna doar o prioritate pe care legea o reglementeaza in ceea ce priveste restituirea bunurilor respective.
    In fine, alin. (2) si (3) ale art. 6 consacra, pe de o parte, competenta instantelor judecatoresti in solutionarea actiunilor in revendicare privind imobile preluate fara titlu, inclusiv prin violenta, iar pe de alta parte, recunoasterea competentei instantelor de a stabili validitatea titlului de trecere a unor bunuri in proprietatea statului, fara de care nu le poate fi recunoscuta competenta de a statua in actiunile de revendicare.
    In aceasta problema Curtea Constitutionala s-a pronuntat (prin Decizia nr. 112/1995) in acelasi sens, hotarand ca revine instantelor judecatoresti sa stabileasca daca, in regimul reglementarilor legale de la data dobandirii bunului, acesta a putut trece in proprietatea statului sau daca, in lipsa unui titlu legal, o asemenea dobandire a proprietatii nu a avut loc niciodata.
    Oricum, chestiunile referitoare la reglementarea prin legi viitoare a restituirii unor bunuri ori a acordarii unor despagubiri pentru pagubele suferite de fostii proprietari nu tin de constitutionalitatea textelor la care se refera obiectia de neconstitutionalitate.
    11. In sesizarea de neconstitutionalitate se sustine, de asemenea, ca repunerea fostilor proprietari in situatia anterioara ar urma sa fie reglementata prin acte normative speciale, iar nu prin Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, care are caracterul unei legi-cadru.
    In legatura cu aceasta sustinere Curtea retine ca stabilirea cuprinsului unei legi, asadar alegerea reglementarilor ce o compun, nu este o chestiune de constitutionalitate, ci, cel mult, una de tehnica legislativa. In acest domeniu legiuitorul este, desigur, suveran.
    De altfel, chiar si in ipoteza in care Curtea Constitutionala ar considera ca unele prevederi ale legii de fata ar fi mai potrivite in cuprinsul unei legi viitoare, ea nu ar putea nicicum sa elimine din lege un text sau altul spre a fi cuprins intr-o reglementare ce s-ar da cu o alta ocazie. Aceasta, deoarece Curtea nu se poate substitui legiuitorului.
    12. Autorii sesizarii exprima, tot astfel, opinia ca inceputul perioadei ce trebuie avuta in vedere, in ceea ce priveste trecerea imobilelor in proprietatea statului, ar incepe de la 30 decembrie 1947, iar nu - asa cum se prevede in lege - de la 6 martie 1945. Este insa evident ca, in afara oricaror consideratii teoretice ori practice, nu este in atributia Curtii de a hotari modificarea textelor legii supuse controlului de constitutionalitate, pentru ca in acest fel s-ar substitui legiuitorului incalcand dispozitiile art. 58 alin. (1) din Constitutie si ale art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata.
    13. In legatura cu cuprinsul art. 6 din lege, la care se refera obiectia de neconstitutionalitate, acesta a fost caracterizat in referatul stiintific aflat la dosar ca fiind inutil.
    In aceasta privinta trebuie observat, in primul rand, ca nici Curtea Constitutionala si nici organele ori persoanele care aplica o reglementare legala nu au indreptatirea sa considere ca in lege exista texte inutile, caci, spre a fi aplicata, legea trebuie interpretata in sensul in care produce efecte, iar nu in acela in care nu ar produce nici un efect.
    Pe de alta parte insa, chiar daca s-ar aprecia ca un text ar fi inutil, este evident ca acest fapt nu determina si caracterul sau neconstitutional.
    14. In lumina celor aratate, Curtea Constitutionala considera ca sesizarea de neconstitutionalitate formulata de grupul celor 26 de senatori de a constata neconstitutionalitatea art. 6 din Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia urmeaza sa fie respinsa.
    Admiterea obiectiei de neconstitutionalitate ar pune Curtea Constitutionala in situatia de a atribui art. 6 din lege efecte ce nu ar putea fi acceptate decat prin deplasarea elementelor rationamentelor logice si juridice pe alte fagasuri decat cele care le sunt proprii, cu consecinte mergand pana la nerecunoasterea posibilitatii de despagubire a fostilor proprietari.
    Solutia preconizata in sesizarea de neconstitutionalitate ar avea si efectul - deopotriva inacceptabil - de a pune instanta de jurisdictie constitutionala in situatia de a se pronunta asupra conformitatii unui text de lege cu prevederile Constitutiei, pornind nu de la reglementarea pe care textul o contine nemijlocit, ci de la premise ale acestei reglementari, ce isi gasesc sorgintea in dispozitii legale mai vechi, care, din diferite motive, nu pot sau nu mai pot sa fie supuse controlului de constitutionalitate.
    Un asemenea mod de a proceda ar putea deschide calea eludarii dispozitiilor legii fundamentale privind controlul de constitutionalitate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si al art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.a), al art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Constata ca prevederile art. 6 din Legea privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia sunt constitutionale.
    Definitiva si obligatorie.
    Decizia se comunica Presedintelui Romaniei.

    Deliberarea a avut loc la data de 21 octombrie 1998 si la ea au participat: Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Gabor Koszokar, Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul Petru Vonica, judecatori.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 136/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 136 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 136/1998
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu