DECIZIE Nr.
1356 din 21 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. I pct. 11 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sanatatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 50 din 20 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Măria Bratu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
69/2009 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în
domeniul sănătăţii, excepţie ridicată de Traian Filip în Dosarul nr.
1.215/59/2009 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul autorului excepţiei de neconstituţionalitate care solicită admiterea
acesteia pentru motivele invocate în faţa instanţei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât
textul de lege criticat a fost modificat, iar noua reglementare nu mai
păstrează soluţia legislativă criticată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 1.215/59/2009,Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006
privind reforma în domeniul sănătăţii.
Excepţia a fost ridicată de Traian Filip într-o cauză
de contencios administrativ având ca obiect anularea actului prin care s-a
dispus revocarea din funcţie a acestuia, absolvent al unei forme de învăţământ
din domeniul informatic.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia enunţă în mod formal textele constituţionale
pretins încălcate, fără a arăta în ce constă eventuala contradicţie între
prevederile de lege criticate şi dispoziţiile constituţionale invocate.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal consideră că excepţia este
neîntemeiată. In acest sens, arată că impunerea unei anumite specializări
pentru managerii spitalelor publice nu este de natură să încalce dreptul la
muncă şi egalitatea cetăţenilor în faţa legii, întrucât scopul urmărit de
legiuitor vizează eficientizarea activităţii manageriale în spitalele publice,
cu consecinţe directe asupra modului de utilizare a fondurilor publice.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul său
de vedere transmis sub nr. 13.246 din 9 septembrie 2009, consideră că excepţia
este inadmisibilă, întrucât autorul excepţiei enumera dispoziţiile
constituţionale pretins încălcate fără a motiva în ce constă neconstituţionalitatea textului de lege criticat.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia este inadmisibilă, întrucât, ulterior sesizării Curţii
Constituţionale de către instanţa de judecată, prevederile de lege incidente în
această cauză, respectiv art. I, pct. 11 din
Ordonanţa nr. 69/2009, au fost modificate prin art. I pct. 2 din Legea nr. 91/2010, fără a mai
fi păstrată soluţia legislativă criticată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, susţinerile părţii prezente, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile de lege
criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
Deşi instanţa de judecată a sesizat Curtea
Constituţională cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a
prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, în
realitate, criticile autorului excepţiei vizează numai prevederile art. I pct. 1 din această ordonanţă, cu
următoarea redactare:
„1. La articolul 178, alineatul (2) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
«(2) Managerul persoană fizică sau reprezentantul
desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent al unei
instituţii de învăţământ superior în domeniul medical, economic, juridic sau
administrativ şi al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar,
agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului
sănătăţii.»"
Ulterior sesizării, textul art.
I pct. 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 a fost modificat prin art. I pct. 2 din Legea
nr. 91/2010 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 348 din 26
mai 2010, devenind art. I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 69/2009.
Astfel, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 18
iunie 2009, cu următorul conţinut: „La articolul 178, alineatul (2) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«(2) Managerul persoană fizică sau reprezentantul
desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent al unei
instituţii de învăţământ superior şi să îndeplinească una dintre următoarele
condiţii:
a) să fie absolvent
al unor cursuri de perfecţionare în management sau management sanitar, agreate
de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii;
b) să fie absolvent
al unui masterat sau doctorat în management sanitar, economic sau administrativ
organizat într-o instituţie de învăţământ superior acreditată, potrivit
legii.»"
Dispoziţiile constituţionale considerate ca fiind
încălcate sunt cele ale art. 16 alin. (1)şi (2) privind egalitatea în drepturi,
art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 20 referitor la
tratatele internaţionale privind drepturile omului, art. 30 alin. (6) şi (7)
privind libertatea de exprimare, art. 41 alin. (1) privind munca şi protecţia
socială a muncii, art. 52 alin. (1) privind dreptul persoanei vătămate de o
autoritate publică şi art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi fundamentale.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, în urma modificărilor aduse prin Legea nr. 91/2010, soluţia
legislativă iniţial criticată a suferit modificări substanţiale. In actuala
redactare textul de lege stabileşte că managerul persoană fizică sau
reprezentantul desemnat de managerul persoană juridică trebuie să fie absolvent
al unei instituţii de învăţământ superior, fără a specifica domeniul în care
acesta trebuie să fi absolvit.
Intrucât textul de lege iniţial criticat a căpătat,
prin modificările aduse, o altă configuraţie juridică, critica de
neconstituţionalitate a rămas fără obiect, astfel încât, în temeiul art. 29
alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. I pct. 11 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 urmează a fi respinsă ca devenită
inadmisibilă.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. I pct. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 69/2009 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, excepţie ridicată de Traian Filip în Dosarul nr. 1.215/59/2009 al
Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Maria Bratu