DECIZIE Nr.
1349 din 22 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 794 din 20 noiembrie 2009
Nicolae Cochinescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Matdan
Service" - S.R.L., din comuna Bradu, în Dosarul nr. 532/90/2009 al
Tribunalului Vâlcea - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează Curtea că părţile
Societatea Comercială „Antares Transport" - S.A. din Râmnicu Vâlcea şi
Consiliul Judeţean Vâlcea au depus la dosar note scrise prin care solicită
respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a
mai statuat Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 28 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 532/90/2009, Tribunalul Vâlcea - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială „Matdan Service" - S.R.L., cu sediul în comuna
Bradu, într-o cauză de contencios administrativ privind suspendarea unui act
administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textul de lege criticat permite instanţei
de judecată să dispună suspendarea executării unui act administrativ unilateral
„numai prin analizarea cazurilor bine justificate şi pentru prevenirea unei
pagube iminente", fără a examina însă „un minim de probe şi fără a pune în
discuţie fondul cauzei". Sunt încălcate astfel principiul egalităţii în
drepturi, liberul acces la justiţie, dreptul la un proces echitabil şi dreptul
de proprietate al pârâtului. Hotărârea de admitere a cererii de suspendare
fiind executorie de drept, acesta este lipsit şi de dreptul la două grade de jurisdicţie.
Tribunalul Vâlcea - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece suspendarea actelor
administrative, care se bucură de prezumţia de legalitate, reprezintă o
situaţie de excepţie şi poate fi dispusă numai în condiţiile expres prevăzute
de lege, cu respectarea garanţiilor părţilor la un proces echitabil.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Avocatul Poporului, în
punctul său de vedere, apreciază că dispoziţiile art. 14 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt constituţionale, astfel cum a
statuat Curtea Constituţională prin deciziile nr. 259/2009, nr. 679/2009 si nr.
1.211/2008.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7
decembrie 2004, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 20 din Legea nr.
262/2007 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din
30 iulie 2007. Textul de lege criticat are următorul cuprins:
Art. 14. - Suspendarea executării actului: „(1) In
cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, după
sesizarea, în condiţiile art. 7, a autorităţii publice care a emis actul sau a
autorităţii ierarhic superioare, persoana vătămată poate să ceară instanţei
competente să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral
până la pronunţarea instanţei de fond. In cazul în care persoana vătămată nu
introduce acţiunea în anularea actului în termen de 60 de zile, suspendarea
încetează de drept şi fără nicio formalitate.
(2) Instanţa soluţionează cererea de suspendare, de
urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor.
(3) Când în cauză este un interes public major, de
natură a perturba grav funcţionarea unui serviciu public administrativ, cererea
de suspendare a actului administrativ normativ poate fi introdusă şi de
Ministerul Public, din oficiu sau la sesizare, prevederile alin. (2)
aplicându-se în mod corespunzător.
(4) Hotărârea prin care se pronunţă suspendarea este
executorie de drept. Ea poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la
comunicare. Recursul nu este suspensiv de executare.
(5) In ipoteza în care se emite un nou act
administrativ cu acelaşi conţinut ca şi cel suspendat de către instanţă, acesta
este suspendat de drept. In acest caz nu este obligatorie plângerea prealabilă.
(6) Nu pot fi formulate mai multe cereri de
suspendare succesive pentru aceleaşi motive.
(7) Suspendarea executării actului administrativ are
ca efect încetarea oricărei forme de executare, până la expirarea duratei
suspendării."
In opinia autorului excepţiei, textul de lege citat
contravine următoarelor dispoziţii din Legea fundamentală: art. 16 - Egalitatea
în drepturi, art. 21 -Accesul liber la justiţie, art. 24 - Dreptul
la apărare, art. 44 - Dreptul de proprietate privată, art. 45 - Libertatea
economică şi ale art. 53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau
al unor libertăţi. In plus, autorul excepţiei invocă, prin prisma art. 20
alin. (2) din Constituţie, şi încălcarea prevederilor art. 6 paragraful 1 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
privind dreptul la un proces echitabil, şi ale art. 1 din Protocolul nr. 1
adiţional la Convenţie, referitoare la protecţia proprietăţii.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că dispoziţiile de lege criticate au mai fost supuse
în repetate rânduri controlului de constituţionalitate sub aceleaşi aspecte ca
şi cele criticate de autorul prezentei excepţii. Prin Decizia nr. 1.211 din 11
noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832
din 10 decembrie 2008, sau Decizia nr. 804 din 27 septembrie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 23 octombrie 2007, Curtea,
pentru argumentele acolo arătate, a respins excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
stabilind conformitatea acestora faţă de exigenţele principiului egalităţii,
liberului acces la justiţie, dreptului la un proces echitabil şi ale dreptului
la apărare.
Curtea constată că cele reţinute prin deciziile evocate
îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, de vreme ce nu au intervenit
elemente noi care să justifice schimbarea acestei jurisprudenţe.
In plus, autorul excepţiei pretinde încălcarea
dispoziţiilor art. 44 şi ale art. 45 din Constituţie, referitoare la dreptul de
proprietate, respectiv la libertatea economică, aceste norme fundamentale
neavând însă incidenţă în cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Matdan Service" - S.R.L., din
comuna Bradu, în Dosarul nr. 532/90/2009 al Tribunalului Vâlcea - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 octombrie
2009.
PREŞEDINTE,
NICOLAE COCHINESCU
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi