DECIZIE Nr. 133 din 23 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de
salarizare a functionarilor publici
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 419 din 17 iunie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind
stabilirea sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici, exceptie
ridicata de Prefectura Judetului Salaj in Dosarul nr. 274/2001 al Judecatoriei
Zalau.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
245/2000. Se arata ca autorul exceptiei, fara a face vreo referire la art. 7
alin. (4), a criticat ordonanta de urgenta in intregul ei. Aceasta critica este
neintemeiata in conditiile in care interdictia legiferarii in domenii
apartinand legii organice nu priveste ordonantele de urgenta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 aprilie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 274/2001,
Judecatoria Zalau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a
functionarilor publici, exceptie ridicata de Prefectura Judetului Salaj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 7 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000, precum si
ordonanta in intregul ei "sunt neconstitutionale deoarece, potrivit art.
72 din Constitutie, reglementarea pe care o instituie este de domeniul legii
organice, iar conform prevederilor constitutionale ale art. 114 alin. (1)
Guvernul poate fi abilitat prin lege sa emita ordonante numai in domeniile care
nu fac obiectul legilor organice". Totodata se sustine ca in cazul acestei
ordonante de urgenta "nu a existat si nu exista o situatie exceptionala,
nici necesitatea instituirii de urgenta a masurilor prevazute in cazul ordonantelor".
Judecatoria Zalau considera intemeiata exceptia de neconstitutionalitate.
Dupa ce arata ca "exceptia este invocata cu respectarea dispozitiilor art.
144 lit. c) din Constitutie si cele ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, care se refera la ordonanta de urgenta anterior adoptarii
legii de aprobare sau de respingere a ei", instanta apreciaza ca,
"potrivit art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, sub aspect material,
competenta de reglementare a statutului functionarilor publici revine legii
organice, in consecinta, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 este
emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. i) si ale art. 114
alin. (1) din Constitutie".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca singura conditie
prealabila, in cazul ordonantelor de urgenta, este existenta cazului
exceptional, iar in ceea ce priveste domeniul in care asemenea ordonante pot fi
emise, "acesta este mai larg decat cel al ordonantelor adoptate in temeiul
legii de abilitare, deoarece restrangerea numai la domeniile care nu fac
obiectul legilor organice este prevazuta expres doar pentru ordonantele emise
in temeiul legii de abilitare. Tocmai caracterul lor de urgenta, determinat de
existenta unor situatii exceptionale, justifica emiterea ordonantelor de
urgenta si in domeniul legilor organice". In ceea ce priveste existenta
cazului exceptional, se considera ca acesta trebuie apreciat de Guvern in
momentul adoptarii actului normativ respectiv.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Desi in incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale se precizeaza ca exceptia
de neconstitutionalitate priveste textul art. 7 alin. (4) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 245/2000, nu se face nici o motivare asupra
cuprinsului acestui text, fiind criticata ordonanta de urgenta in intregul ei.
In consecinta, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea
sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 640 din 8 decembrie 2000.
Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca aceste prevederi sunt contrare
dispozitiilor art. 72 alin. (3) lit. i) din Constitutie, potrivit carora
statutul functionarilor publici este reglementat prin lege organica, precum si
dispozitiilor constitutionale ale art. 114 alin. (1) si (4), deoarece in cazul
acestei ordonante de urgenta "nu a existat si nu exista o situatie
exceptionala".
Analizand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de
salarizare a functionarilor publici, Curtea constata ca aceasta este
inadmisibila, deoarece textul de lege criticat nu mai este in vigoare. Astfel,
prin art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33 din 26 februarie 2001
privind unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a
altor categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din
organele autoritatii judecatoresti, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 108 din 2 martie 2001, se prevede ca "Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a
functionarilor publici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 640 din 8 decembrie 2000, [...] se abroga".
Ulterior Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 33/2001 a fost aprobata si
modificata prin Legea nr. 386 din 10 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 390 din 17 iulie 2001. In aceste conditii
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 nu pot constitui
obiectul controlului de constitutionalitate, avandu-se in vedere ca, potrivit
dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala are competenta de a decide asupra exceptiilor ridicate in fata
instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante in vigoare. Deoarece, in cauza, instanta sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
245/2000 privind stabilirea sistemului unitar de salarizare a functionarilor
publici nu a aplicat dispozitiile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, revine Curtii Constitutionale sa constate ca, intrucat actul
normativ criticat nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate,
exceptia urmeaza sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 245/2000 privind stabilirea
sistemului unitar de salarizare a functionarilor publici, exceptie ridicata de
Prefectura Judetului Salaj in Dosarul nr. 274/2001 al Judecatoriei Zalau.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta