DECIZIE Nr. 128 din 26 aprilie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin.
1 si ale art. 224 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 438 din 6 august 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedura penala,
exceptie ridicata de Dumitru Jude in Dosarul nr. 5.618/2000 al Judecatoriei
Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens Decizia
Curtii Constitutionale nr. 210 din 26 octombrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 110 din 5 martie 2001.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
5.618/2000, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 172 alin. 1 si ale
art. 224 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Jude.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 224 si ale art. 172 alin. 1 din Codul de procedura penala nu asigura
persoanelor cercetate, in faza efectuarii actelor premergatoare inceperii
urmaririi penale, exercitarea dreptului la aparare, incalcandu-se astfel art.
24 alin. (1), art. 49 si art. 20 alin. (1) din Constitutie, precum si
prevederile art. 6 pct. 3 lit. a) - d) din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In motivarea acestei
sustineri se arata ca "in faza actelor premergatoare s-au efectuat acte
care tin de esenta urmaririi penale", precum si ca, "prin efectuarea
activitatii de urmarire penala propriu-zisa in faza actelor premergatoare, a
fost golita de continut faza de urmarire penala a procesului penal".
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
"dispozitiile art. 224 si ale art. 172 alin. 1 din Codul de procedura
penala nu contravin art. 20, art. 24 alin. (1) si art. 49 din Constitutia
Romaniei, exceptia de neconstitutionalitate fiind neintemeiata".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens, cu privire la
sustinerile referitoare la incalcarea art. 24 din Constitutie, se arata ca
dreptul la aparare "cuprinde totalitatea drepturilor si regulilor
procedurale care ofera persoanei posibilitatea de a se apara impotriva
acuzatiilor ce i se aduc si posibilitatea folosirii unui avocat" si ca
"art. 172 alin. 1 nu face altceva decat sa transpuna in Codul de procedura
penala garantiile constitutionale mentionate mai sus, prin acordarea
posibilitatii partilor de a avea garantat, pe tot parcursul procesului penal,
dreptul la aparare si de a beneficia, in cursul urmaririi penale, de un
avocat". Cu raportare la acelasi text constitutional se mai arata ca
"prin simpla instituire a posibilitatii efectuarii, in vederea inceperii
urmaririi penale, a unor acte premergatoare" art. 224 din Codul de
procedura penala "nu este de natura a aduce atingere dreptului la aparare,
atata timp cat acesta este pe deplin respectat in cursul procesului penal -
actele premergatoare efectuandu-se in vederea inceperii urmaririi penale, deci
inaintea inceperii procesului penal". In legatura cu sustinerile privind
incalcarea pct. 3 al art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale se arata ca aceste prevederi impun "existenta
unei notificari din partea autoritatilor cu privire la imputarea savarsirii
unei infractiuni", sens in care "este suficienta luarea unor masuri
care sa presupuna existenta unei astfel de imputari", cum ar putea fi, de
exemplu, "perchezitionarea unei persoane sau a domiciliului unei persoane,
confiscarea anumitor bunuri, cererea de ridicare a imunitatii parlamentare,
mandatul unui judecator de punere sub sechestru a unei cladiri, arestarea unei
persoane, inceperea urmaririi penale etc.".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
172 alin. 1 si ale art. 224 din Codul de procedura penala, al caror continut
este urmatorul:
Art. 172 alin. 1
"In cursul urmaririi penale, aparatorul invinuitului sau inculpatului
are dreptul sa asiste la efectuarea oricarui act de urmarire penala si poate
formula cereri si depune memorii. Lipsa aparatorului nu impiedica efectuarea
actului de urmarire penala, daca exista dovada ca aparatorul a fost
incunostintat de data si ora efectuarii actului.";
Art. 224
"In vederea inceperii urmaririi penale, organul de urmarire penala
poate efectua acte premergatoare.
De asemenea, in vederea strangerii datelor necesare organelor de urmarire
penala pentru inceperea urmarii penale, pot efectua acte premergatoare si lucratorii
operativi din Ministerul de Interne, precum si din celelalte organe de stat cu
atributii in domeniul sigurantei nationale, anume desemnati in acest scop,
pentru fapte care constituie, potrivit legii, amenintari la adresa sigurantei
nationale.
Procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare
poate constitui mijloc de proba."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste texte din
Codul de procedura penala contravin urmatoarelor prevederi constitutionale:
Art. 20 alin. (1)
"Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.";
Art. 24 alin. (1)
"Dreptul la aparare este garantat.";
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Totodata se arata ca sunt incalcate si dispozitiile art. 6 pct. 3 lit. a) -
d) din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, potrivit carora: "Orice acuzat are, in special, dreptul:
a) sa fie informat, in termenul cel mai scurt, intr-o limba pe care o
intelege si in mod amanuntit, asupra naturii si cauzei acuzatiei aduse
impotriva sa;
b) sa dispuna de timpul si inlesnirile necesare pregatirii apararii sale;
c) sa se apere el insusi sau sa fie asistat de un aparator ales de el si,
daca nu dispune de mijloacele necesare pentru a plati un aparator, sa poata fi
asistat in mod gratuit de un avocat din oficiu, atunci cand interesele
justitiei o cer;
d) sa intrebe sau sa solicite audierea martorilor acuzarii si sa obtina
citarea si audierea martorilor apararii in aceleasi conditii ca si martorii
acuzarii; [...]."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala
constata ca in esenta autorul acesteia critica dispozitiile art. 172 alin. 1
din Codul de procedura penala, intrucat acestea limiteaza exercitiul dreptului
la aparare al invinuitului si al inculpatului, asigurandu-l doar pe parcursul
procesului penal, iar nu si in faza premergatoare procesului, desi in temeiul
art. 224 din acelasi cod organul de urmarire penala efectueaza numeroase acte
de cercetare anterior declansarii procesului penal. Se sustine ca organul de
urmarire penala nu este obligat sa incunostinteze persoana cercetata in
legatura cu actele premergatoare si nici sa asigure acesteia exercitarea
dreptului la aparare si asistarea aparatorului la efectuarea acestor acte. In
consecinta, se apreciaza ca aceste texte din Codul de procedura penala
contravin art. 24 din Constitutie si art. 6 pct. 3 lit. a) - d) din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In legatura cu sustinerea potrivit careia dispozitiile legale criticate
incalca prevederile art. 24 din Constitutie, Curtea Constitutionala constata
ca, dimpotriva, art. 172 alin. 1 din Codul de procedura penala transpune in
norme procedurale, pentru inculpat, invinuit si celelalte parti ale procesului
penal, pe tot parcursul procesului penal, principiul constitutional al
dreptului la aparare, precum si dreptul acestora de a fi asistati de aparator.
Curtea constata, de asemenea, ca in conformitate cu dispozitiile art. 2
alin. 1 din Codul de procedura penala "Procesul penal se desfasoara atat
in cursul urmaririi penale cat si in cursul judecatii, potrivit dispozitiilor
prevazute de lege". Art. 224 din Codul de procedura penala reglementeaza
posibilitatea efectuarii unor acte premergatoare inceperii procesului penal.
Faza actelor premergatoare nu este parte componenta a procesului penal si,
intr-adevar, pentru aceasta faza nu este reglementata asigurarea exercitarii
dreptului la aparare. Este de observat insa ca potrivit prevederilor art. 224
alin. 1 din Codul de procedura penala actele premergatoare se efectueaza
"in vederea inceperii urmaririi penale".
Inceperea urmarii penale se dispune, de principiu, in rem, atunci cand
exista date cu privire la savarsirea unei infractiuni, astfel cum prevede art.
228 alin. 1 din Codul de procedura penala, potrivit caruia "Organul de
urmarire penala sesizat in vreunul din modurile prevazute in art. 221 dispune
prin rezolutie inceperea urmaririi penale, cand din cuprinsul actului de
sesizare sau al actelor premergatoare efectuate nu rezulta vreunul din cazurile
de impiedicare a punerii in miscare a actiunii penale prevazute in art. 10, cu
exceptia celui de la lit. b^1)".
Inceperea urmaririi penale se dispune in personam numai daca, in acelasi
timp, exista suficiente date si cu privire la persoana autorului infractiunii.
Totodata alin. 3 al art. 224 din Codul de procedura penala prevede ca
"Procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare
poate constitui mijloc de proba". Rezulta, deci, ca in aceasta faza, cu
exceptia procesului-verbal mentionat in textul citat, nu pot fi efectuate acte
care sa constituie mijloace de proba in sensul prevederilor art. 64 din Codul
de procedura penala si care sa vizeze o anumita persoana, banuita ca fiind
autorul infractiunii.
De altfel, prin Decizia nr. 141 din 5 octombrie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 585 din 30 noiembrie 1999, Curtea
a retinut ca "garantarea dreptului la aparare nu se poate asigura in afara
procesului penal, inainte de inceperea urmaririi penale, cand faptuitorul nu
are calitatea procesuala de invinuit sau inculpat. [...] Efectuarea de catre
organele de urmarire penala a unor acte premergatoare, anterior inceperii
urmaririi penale, in vederea strangerii datelor necesare declansarii procesului
penal, nu reprezinta momentul inceperii procesului penal si se efectueaza
tocmai pentru a se constata daca sunt sau nu temeiuri pentru inceperea
procesului penal". S-a mai retinut, de asemenea, ca, desi, "in
conformitate cu prevederile art. 224 din Codul de procedura penala,
procesul-verbal prin care se constata efectuarea unor acte premergatoare poate
constitui mijloc de proba, dreptul la aparare al invinuitului nu poate fi
considerat ca fiind incalcat, pentru ca acesta are posibilitatea de a-l combate
cu alt mijloc de proba".
Asa fiind si intrucat nu au intervenit imprejurari noi de natura sa
modifice aceasta jurisprudenta, Curtea Constitutionala urmeaza sa respinga
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 172 alin. 1 si ale art.
224 din Codul de procedura penala, cu raportare la prevederile art. 24 din
Constitutie.
De asemenea, Curtea Constitutionala constata ca este neintemeiata si cea
de-a doua critica de neconstitutionalitate, referitoare la incalcarea
prevederilor art. 6 pct. 3 lit. a) - d) din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Sub acest aspect Curtea
retine ca art. 6 pct. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale reglementeaza drepturile "acuzatului". In
sensul acestui articol notiunea de "acuzat" priveste persoana careia
i se imputa, formal si explicit sau implicit, prin efectuarea unor acte de
urmarire penala indreptate impotriva sa, savarsirea unei infractiuni. Asa cum
s-a aratat si anterior, asemenea acte se efectueaza, potrivit regulilor
procedurii penale romane, doar in cursul procesului penal, in conditiile
asigurarii exercitarii dreptului la aparare prevazut la art. 24 din
Constitutie.
Fata de cele aratate Curtea retine ca textele de lege criticate nu aduc
atingere dreptului la aparare nici prin raportarea lor la prevederile art. 6
pct. 3 lit. a) - d) din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, prevederi aplicabile potrivit dispozitiilor art. 20
din Constitutie, exceptia de neconstitutionalitate urmand sa fie respinsa si
sub acest aspect.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A. c), al art. 23 alin.
(3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate
de voturi in ceea ce priveste solutia de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate a art. 224 din Codul de procedura penala,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 172 alin. 1
si ale art. 224 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru
Jude in Dosarul nr. 5.618/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 aprilie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu