DECIZIE Nr.
1258 din 12 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii partidelor politice nr. 14/2003
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 811 din 3 decembrie 2010
Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Acsinte Gaspar -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii partidelor politice nr. 14/2003,
exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o
Societate mai Buna în Dosarul nr. 26.962/3/2006 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a V-a civila.
La apelul nominal raspunde Ion Antonescu, în nume
propriu si ca reprezentant al Partidului Solidaritatii Democratice pentru Sanse
Egale si o Societate mai Buna, si partile Livia Dima si Elena Lupu. Lipsesc
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii
acorda cuvântul reprezentantului autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
care arata ca are de formulat trei cereri prealabile: o cerere „de suspendare a
judecatii", o cerere prin care solicita judecatorilor Curtii
Constitutionale sa se abtina de la judecarea cauzei pâna ce soseste la dosar
punctul de vedere al Senatului referitor la exceptia de neconstitutionalitate
invocata si o cerere „de recuzare a magistratilor".
Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Public
solicita, în temeiul dispozitiilor Legii nr. 47/1992, respingerea tuturor celor
trei cereri formulate.
In replica, Ioan Antonescu formuleaza o cerere de
recuzare a procurorului.
Curtea, deliberând, în temeiul dispozitiilor art. 55 din
Legea nr. 47/1992, potrivit carora „Curtea Constitutionala, legal sesizata,
procedeaza la examinarea constitutionalitatii, nefiind aplicabile dispozitiile
Codului de procedura civila referitoare la suspendarea, întreruperea sau
stingerea procesului si nici cele privind recuzarea judecatorilor", respinge
toate cererile formulate de domnul Ioan Antonescu.
Având cuvântul asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, Ioan Antonescu solicita admiterea acesteia, deoarece
legea criticata contine discriminari si încalca astfel dispozitiile art. 4 si
ale art. 16 din Constitutie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, deoarece nu
este motivata, iar pe fond arata ca Legea nr. 14/2003 nu încalca dreptul de
petitionare.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, constata
urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2006, pronuntata în
Dosarul nr. 26.962/3/2006, Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii
partidelor politice nr. 14/2003, exceptie ridicata de Partidul
Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o Societate mai Buna într-o
cauza civila având ca obiect înregistrare partid.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia nu prezinta argumente proprii pentru sustinerea
neconstitutionalitatii Legii partidelor politice nr. 14/2003. La dosar se afla
o cerere scrisa în care sunt mentionate art. 51 din Constitutie, respectiv art.
41 si art. 44 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, invocate
pentru sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din
Legea nr. 334/2006 privind finantarea activitatii partidelor politice si a
campaniilor electorale. Aceasta exceptie a fost, însa, respinsa ca inadmisibila
de instanta de judecata, care a sesizat Curtea Constitutionala cu solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate privind Legea nr. 14/2003.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a Legii partidelor
politice nr. 14/2003 este neîntemeiata, continutul dreptului de petitionare,
invocat de autorul exceptiei, fiind „complet diferit de cel al dreptului
cetatenilor de a se constitui în partide politice si de a solicita dobândirea
personalitatii juridice prin înregistrarea partidului". Totodata,
impunerea prin lege a unor conditii pentru exercitarea libertatilor politice nu
reprezinta o încalcare sau o restrângere a acestora.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, deoarece autorul exceptiei
nu motiveaza pretinsa neconstitutionalitate, contrar prevederilor art. 10 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, potrivit carora „sesizarile trebuie facute în forma scrisa
si motivate". In subsidiar, mentioneaza, în acord cu opinia instantei
de judecata, ca dreptul de petitionare are un continut diferit de cel al
dreptului cetatenilor de a se constitui în partide politice si de a solicita
dobândirea personalitatii juridice prin înregistrarea partidului, iar
exercitiul drepturilor si libertatilor fundamentale poate fi supus unor
conditionari si restrângeri, în limitele prevazute de Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza
ca dispozitiile Legii partidelor politice nr. 14/2003 sunt constitutionale,
deoarece, prin obiectul de reglementare, acestea nu aduc atingere dreptului de
petitionare, consacrat de art. 51 din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului si Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit
încheierii de sesizare a Curtii Constitutionale, îl constituie Legea partidelor
politice nr. 14/2003, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
25 din 17 ianuarie 2003.
Autorul exceptiei considera ca legea mentionata încalca
dispozitiile art. 51 din Constitutie referitoare la dreptul de petitionare si
ale art. 41 si art. 44 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca s-a mai pronuntat, în numeroase cauze, asupra constitutionalitatii
unor dispozitii din Legea partidelor politice nr. 14/2003, exceptiile fiind
ridicate de acelasi autor ca si cel din cauza de fata. Astfel, prin Decizia nr.
230 din 25 mai 2004, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
677 din 28 iulie 2004, Decizia nr. 65 din 24 februarie 2004, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 216 din 11 martie 2004, si Decizia
nr. 71 din 8 februarie 2005, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 380 din 5 mai 2005,
Curtea a respins toate exceptiile de
neconstitutionalitate invocate.
Solutiile pronuntate cu acel prilej si argumentele pe
care acestea s-au bazat îsi mentin valabilitatea si în cauza de fata,
neintervenind elemente de noutate care sa justifice reconsiderarea acestei
jurisprudente.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate
referitoare la dreptul la petitionare astfel cum este garantat prin art. 51 din
Constitutie, Curtea constata ca dispozitiile Legii nr. 14/2003 reglementeaza
organizarea si functionarea partidelor politice, conditiile de înregistrare a
acestora, procedura de solutionare a cererilor pentru înregistrarea partidului
politic, respectiv pentru modificarea statutului partidului politic, asocierea
si reorganizarea partidelor politice, încetarea activitatii partidelor politice
si evidenta partidelor politice si a aliantelor politice. Prin urmare, aceste
dispozitii nu au legatura cu dreptul la petitionare, drept fundamental,
potrivit caruia cetatenii au dreptul sa se adreseze autoritatilor publice prin
petitii formulate numai în numele semnatarilor, iar organizatiile legal
constituie au dreptul sa adreseze petitii exclusiv în numele colectivelor pe
care le reprezinta.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor Legii partidelor politice nr. 14/2003,
exceptie ridicata de Partidul Solidaritatii Democratice pentru Sanse Egale si o
Societate mai Buna în Dosarul nr. 26.962/3/2006 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
a V-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 12 octombrie
2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean