DECIZIE Nr. 125 din 1 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 440 din 24 mai 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Romarta" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 10.770/2004 al
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta constanta
in materie a Curtii Constitutionale si faptul ca in cauza nu au intervenit
elemente noi care sa justifice schimbarea acesteia, pune concluzii de
respingere a exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.770/2004, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1
din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romarta" - S.A. din
Bucuresti cu prilejul solutionarii unei contestatii la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca prevederile legale criticate contravin dispozitiilor art. 16
alin. (1) si ale art. 44 alin. (1) din Constitutie. In acest sens arata ca
scutirea institutiilor publice de la plata taxelor judiciare de timbru duce la
un grav dezechilibru intre persoanele care stau in fata justitiei si
incurajeaza autoritatile si institutiile publice sa promoveze actiuni impotriva
particularilor, lezand interesul public. De asemenea, apreciaza ca dispozitiile
art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 sunt contrare si prevederilor constitutionale
potrivit carora statul garanteaza creantele asupra sa, deoarece, prin acest
text de lege statul nu face decat sa incurajeze institutiile publice sa
introduca cereri care au ca obiect blocarea realizarii acestui tip de creante.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca art. 40^1 din Legea nr.
137/2002 nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate. In acest sens
arata ca instituirea de taxe si cautiuni, ca si stabilirea unor scutiri de la
plata acestora reprezinta atributul exclusiv al legiuitorului. Scutirea de la
plata taxelor a autoritatilor si institutiilor publice nu constituie
discriminare, ci este in concordanta cu prevederile art. 139 alin. (1) si ale
art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutie, avand in vedere legaturile stranse
intre bugetul statului si realizarea interesului public.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata.
Astfel, arata cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie nu sunt
incidente in ceea ce priveste relatiile dintre persoanele juridice. De
asemenea, mentioneaza ca scutirea de la plata taxelor de timbru si a cautiunii
reprezinta un atribut exclusiv al legiuitorului, iar, in cazul textului de lege
criticat, aceasta scutire este conforma obligatiei statului, prevazuta de art.
135 alin. (2) lit. b) din Constitutie, de a asigura protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, financiara si valutara. In consecinta,
"reglementarile adoptate pentru sustinerea si accelerarea procesului de
privatizare, cum sunt cele ce fac obiectul criticilor de neconstitutionalitate,
nu reprezinta o discriminare in raport cu titularul dreptului de proprietate,
ci, dimpotriva, asigura realizarea interesului public general, de consolidare a
economiei de piata, prin accelerarea procesului de privatizare". In ceea
ce priveste sustinerile autorului exceptiei, potrivit carora, prin scutirea
institutiilor publice de la plata taxelor de judecata, aceste institutii ar fi
favorizate si incurajate sa blocheze realizarea creantelor asupra statului,
arata ca sunt neintemeiate, deoarece ridica probleme de aplicare a legii, iar
nu de constitutionalitate. In sprijinul celor aratate, invoca jurisprudenta
Curtii Constitutionale prin Decizia nr. 102/1995, Decizia nr. 179/2003, Decizia
nr. 461/2003, Decizia nr. 24/2004, Decizia nr. 153/2004 si Decizia nr.
264/2004.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens arata ca principiul egalitatii in fata legii,
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, este aplicabil numai
cetatenilor, nu si persoanelor juridice. De asemenea, mentioneaza ca stabilirea
unor exceptii de la plata taxelor judiciare este conforma art. 139 alin. (1)
din Constitutie, fiind la latitudinea legiuitorului sa prevada scutiri de la
plata acestor taxe, in considerarea unor situatii diferite. In fine, arata ca
prevederile legale criticate nu sunt contrare dispozitiilor constitutionale ale
art. 44 alin. (1) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
40^1 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din
28 martie 2002, dispozitii ce au fost introduse prin prevederile art. I pct. 15
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 208/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 137/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 961 din 28 decembrie 2002, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta Guvernului nr. 36/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
137/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 31
ianuarie 2004.
Textul de lege criticat are urmatoarea redactare:
- Art. 40^1: "Cererile formulate de institutia publica implicata, in
legatura cu calitatea de actionar la societatile comerciale aflate in
portofoliul acesteia, cu procesul de privatizare, cu obligatiile decurgand din
contractele de vanzare-cumparare de actiuni, cu obligatiile prevazute de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, sau de prezenta lege, cu executarea
hotararilor judecatoresti si cu orice alte acte procedurale, efectuate de si
pentru aceasta, sunt scutite de la plata taxelor judiciare de timbru si a
timbrului judiciar, cautiuni si orice alte taxe care se fac, potrivit legii,
venit la bugetul de stat."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul acesteia
invoca dispozitiile art. 16 alin. (1) si art. 44 alin. (1) din Constitutie,
potrivit carora:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate au constituit in mai multe randuri obiect al
controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 24 din 27 ianuarie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 27 februarie 2004, si Decizia nr.
153 din 30 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 414 din 10 mai 2004, Curtea s-a pronuntat asupra constitutionalitatii
prevederilor art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 in raport cu principiul
constitutional al egalitatii in drepturi.
In acest sens Curtea a statuat ca: "Instituirea de taxe si cautiuni in
legatura cu procedurile judiciare reprezinta un atribut exclusiv al
legiuitorului, pe care acesta si-l exercita fie din ratiuni legate de
descurajarea exercitarii cu rea-credinta a drepturilor procesuale - in cazul
cautiunilor, fie in considerarea unor situatii concrete in care se impune
gratuitatea serviciului public al justitiei sau, dimpotriva, stabilirea in
sarcina partilor din proces a unor obligatii fiscale - in cazul taxelor
judiciare de timbru si al timbrului judiciar.
Scutirea institutiilor publice implicate in procesul de privatizare de la
plata taxelor de timbru si a celorlalte taxe in cazurile determinate de lege
isi are justificarea in stransa legatura a actiunilor in justitie pentru care
textul criticat prevede scutirea cu bugetul de stat (alimentat, printre altele,
si prin incasarea taxelor judiciare), precum si in interesul general pe care-l
prezinta aceste institutii publice. Astfel, dispozitiile legale criticate sunt
in concordanta cu prevederile art. 135 alin. (2) lit. b) din Constitutia Romaniei,
potrivit caruia statul are obligatia sa asigure protejarea intereselor
nationale in activitatea economica, financiara si valutara."
De asemenea, Curtea a statuat, in acord cu practica sa anterioara, ca
"instituirea de catre legiuitor a unor exceptii de la regula generala a
platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de la plata taxei) nu constituie o
discriminare sau o atingere adusa principiului constitutional al egalitatii in
drepturi". In acest sens a amintit ca, potrivit art. 139 alin. (1) din
Constitutie, "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de
stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege", astfel ca legiuitorul este in drept sa stabileasca scutiri de taxe
sau impozite, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa aduca
atingere principiului egalitatii in drepturi.
In consecinta, Curtea a retinut ca art. 40^1 din Legea nr. 137/2002 nu
contravine art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat situatia juridica a
partilor din procesele respective nu este identica si nici similara,
justificandu-se in mod obiectiv si rational tratamentul juridic diferit in ceea
ce priveste plata taxelor judiciare de timbru si a celorlalte taxe.
Prin Decizia nr. 461 din 2 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 22 ianuarie 2004, si Decizia nr. 264 din 22
iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 732 din
13 august 2004, Curtea s-a pronuntat asupra conformitatii textului de lege
criticat cu prevederile art. 44 alin. (1) din Constitutie, statuand ca scutirea
de la plata taxelor judiciare de timbru si a timbrului judiciar, cautiuni si
alte taxe nu afecteaza existenta dreptului de proprietate si nici protectia
acestuia.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea
jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, considerentele si solutia
din deciziile anterioare isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40^1 din
Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Romarta" - S.A. din
Bucuresti in Dosarul nr. 10.770/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea