DECIZIE Nr.
1246 din 18 noiembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 si ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedura
civila
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 841 din 15 decembrie 2008
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor „art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. (2) din Codul de procedură
civilă", excepţie ridicată de Petru Carcalete în Dosarul nr. 280/39/2007
al Curţii de Apel Suceava - Secţia comercială, contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoajele:
Prin Incheierea din 9 iunie
2008, pronunţată în Dosarul nr. 280/39/2007, Curtea de Apel Suceava - Secţia
comercială, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de
procedură civilă.
Excepţia a fost ridicată de Petru Carcalete într-o
acţiune de contencios administrativ având ca obiect acţiunea în anulare a unui
act administrativ.
In motivarea excepţiei de constituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de
procedură civilă, prevăzând obligativitatea parcurgerii procedurii prealabile
sesizării instanţei de judecată, limitează liberul acces ia justiţie, garantat
de art. 21 alin. (1), (2) şi (4) din Constituţie. Susţine, în acest sens, că,
din moment ce Constituţia stabileşte că „jurisdicţiile speciale administrative
sunt facultative şi gratuite", „este inadmisibil ca printr-o lege să se impună
obligativitatea urmării unei proceduri prealabile în cazul în care persoana în cauză nu a înţeles să
exercite procedura administrativ-jurisdicţională".
Curtea de Apel Suceava - Secţia comercială,
contencios administrativ şi fiscal opinează în
sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit dispozitivului încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 7
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, precum şi ale art. 109 alin. 2 din
Codul de procedură civilă. Cât priveşte art. 7 din Legea nr. 554/2004, Curtea
constată că, în realitate, autorul excepţiei vizează doar alin. (1) al acestui
articol. Prin urmare, textele de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004: „(1) Inainte de a se
adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se
consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un
act administrativ individual trebuie să solicite autorităţii publice emitente
sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de
zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a
acestuia.";
- Art. 109 alin. 2 din Codul de procedură civilă: „In
cazurile anume prevăzute de lege, sesizarea instanţei competente se poate face
numai după îndeplinirea unei proceduri prealabile, în condiţiile stabilite de
acea lege. Dovada îndeplinirii procedurii prealabile se va anexa la cererea de
chemare în judecată."
Autorul excepţiei consideră că textele de lege
menţionate încalcă prevederile art. 21 alin. (1), (2) şi (4) din Constituţie,
care consacră dreptul de acces
liber la justiţie şi caracterul facultativ şi gratuit al jurisdicţiilor
speciale administrative.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate Curtea
Constituţională constată că acelaşi autor al prezentei excepţii a invocat şi
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de
procedură civilă, cu o motivarea asemănătoare celei de faţă, Curtea
pronunţând-se prin Decizia nr. 475 din 6 mai 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 27 mai 2008.
Deoarece, faţă de cele reţinute de instanţa de
contencios constituţional cu acel prilej, autorul excepţiei nu a invocat
argumente noi, de natură să determine schimbarea jurisprudenţei la care s-a
făcut referire, Curtea apreciază că atât considerentele, cât şi soluţia de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin.
2 din Codul de procedură civilă se păstrează şi în prezenta cauză.
Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ, apreciate
ca fiind contrare liberului acces la justiţie, prin aceea că reglementează
procedura prealabilă, Curtea constată că şi aceasta este neîntemeiată. In jurisprudenţa
sa, de exemplu Decizia nr. 1.188 din 13 decembrie 2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 28 ianuarie 2008, Curtea a statuat în mod constant că parcurgerea unei
proceduri administrative prealabile, obligatorii, fără caracter jurisdicţional
nu îngrădeşte dreptul de acces liber la justiţie, cât timp decizia organului
administrativ poate fi atacată în faţa unei instanţe judecătoreşti.
Referitor la invocarea art. 21 alin. (4) din
Constituţie, privind caracterul facultativ şi gratuit al jurisdicţiilor
speciale administrative, Curtea constată că acestea nu sunt incidente în cauză,
deoarece prevederile art. 7 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 reglementează
procedura prealabilă, fără caracter jurisdicţional, şi nu are în vedere
procedura specifică jurisdicţiilor speciale administrative.
In sensul art. 21 alin. (4), „jurisdicţiile speciale
administrative" reprezintă acele activităţi de soluţionare a litigiilor,
care se desfăşoară în faţa unui organ administrativ-jurisdicţional, activităţi
cu caracter facultativ şi gratuit şi finalizate prin emiterea unui act
administrativ-jurisdicţional.
Nicio dispoziţie constituţională nu interzice ca prin
lege să se instituie o procedură administrativă prealabilă, fără caracter
jurisdicţional, cum este, de exemplu, procedura recursului graţios sau a celui
ierarhic. In situaţia în care legea specială prevede o procedură
administrativ-jurisdicţională, iar partea nu a optat pentru aceasta, urmează să
se aplice regulile privind procedura prealabilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004 şi ale art. 109 alin. 2 din Codul de procedură civilă, excepţie
ridicată de Petru Carcalete în Dosarul nr. 280/39/2007 al Curţii de Apel
Suceava - Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 noiembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Krupenschi