DECIZIE Nr.
1234 din 6 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 ?i art. 48 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 836 din 4 decembrie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 şi art. 48 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de
Constantin Badea în Dosarul nr. 13.907/3/2008 al Tribunalului Bucureşti -
Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, asistat
de avocat. Lipseşte partea Ministerul Apărării, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, reprezentantul autorului excepţiei
arată că prevederile legii referitoare la acordarea pensiei suplimentare ar
trebui să se aplice în mod egal tuturor celor care au contribuit la fondul de
pensie suplimentară, fără a se stabili un plafon care face ca persoanele care
au o vechime în muncă mai mare să nu mai poată beneficia de dreptul amintit.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că
textul de lege se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în situaţii
egale, fără privilegii ori discriminări.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 13.907/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 şi art. 48 alin. (1) lit. a) din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost
ridicată de Constantin Badea cu prilejul soluţionării unei cauze civile având
ca obiect cererea de recalculare a pensiei pentru limită de vârstă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate
sunt contrare art. 16 alin. (1) din Constituţie. In acest sens, arată că, până
la modificarea Legii nr. 164/2001 prin art. I pct. 8 şi 9 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 77/2007, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 14/2008, pensia militară avea trei componente: pensia de serviciu,
sporul procentual de 9% pentru contribuţia la fondul de pensie suplimentară,
acordat conform art. 78 alin. (1) lit. c) din aceeaşi lege, şi sporul
procentual de 20% stabilit potrivit art. 11 alin. (3) din Legea nr. 80/1995.
După modificarea dispoziţiilor art. 25 şi art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 164/2001, actualizarea pensiei se raportează la condiţiile prevăzute de
art. 22-25 şi art. 33 din aceeaşi lege, incluzând şi prevederile art. 78 alin.
(1) referitoare la pensia suplimentară. Prin urmare, efectul juridic al acestor
modificări ale textului criticat este că, pentru cadrele militare care au o
vechime calculată de peste 42 de ani, sporul pentru contribuţia la fondul de
pensie suplimentară nu se mai ia în calcul la stabilirea pensiei militare.
Astfel, se creează o inegalitate între persoanele care au o vechime mai mare de
42 de ani, cărora nu li se mai ia în calcul şi sporul pentru pensia
suplimentară, şi persoanele care au o vechime mai mică de 42 de ani şi care
beneficiază de luarea în calcul la actualizarea pensiei de acest spor.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia
de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, stabilirea unor plafoane
maximale pentru toate pensiile militare de stat se aplică uniform, pentru toţi
pensionarii, neputându-se susţine astfel că există categorii discriminate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că
art. 25 din Legea nr. 164/2001 enunţă doar principiul general valabil potrivit
căruia pensia militară de stat nu poate fi mai mare decât baza de calcul avută
în vedere la stabilirea sau actualizarea pensiei. Cu respectarea acestui
principiu, fiecare pensionar militar beneficiază de pensie în cuantumul
rezultat în raport cu vechimea în activitate şi venitul realizat anterior
pensionării. Dispoziţiile art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 sunt
cuprinse în secţiunea privind „Actualizarea pensiilor". Legiuitorul
este în drept să modifice şi să completeze reglementările legale referitoare la
condiţiile de exercitare a dreptului la pensie ori de câte ori consideră că
resursele financiare existente permit anumite modificări, fără ca prin aceste
modificări să se încalce dispoziţiile art. 16 din Constituţie. Astfel,
recalcularea pensiei se face, fără nicio discriminare, pentru toate persoanele
aflate în această situaţie. In egală măsură, stabilirea prin lege a unor
plafoane maximale este atributul exclusiv al legiuitorului. De vreme ce
principiul stabilirii unor plafoane maximale se aplică deopotrivă tuturor
beneficiarilor pensiilor militare de stat, nu se poate susţine încălcarea
principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale, acestea aplicându-se în mod
egal tuturor celor vizaţi de ipoteza normei legale, fără nicio discriminare pe
considerente arbitrare. Astfel, plafonarea pensiei la nivelul bazei de calcul
avută în vedere la stabilirea sau actualizarea acesteia se aplică tuturor
categoriilor de pensionari, beneficiari ai pensiei militare de stat. Totodată,
legiuitorul este în drept să modifice şi să completeze reglementările legale
referitoare la condiţiile de exercitare a dreptului la pensie ori de câte ori
consideră că resursele financiare existente permit anumite modificări, fără ca
prin aceste modificări să se încalce dispoziţiile art. 16 din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere solicitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 25 şi art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, aşa cum au fost modificate
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007 şi aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 14/2008, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 127 din 19 februarie 2008.
Textele de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 25: „Pensia militară de stat stabilită şi
actualizată în condiţiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât baza de
calcul avută în vedere la stabilirea/actualizarea pensiei."
- Art. 48 alin. (1) lit. a): „Cuantumul pensiilor
militare se actualizează după cum urmează:
a) ori de câte ori se majorează solda de grad şi/sau
solda funcţiei maxime/ salariul de bază al funcţiei îndeplinite/
indemnizaţia lunară ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului
militar şi funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervă, în raport cu
procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevăzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru
baza de calcul cea mai avantajoasă luată în considerare la calculul
pensiei."
Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege
sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitor la
egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără
privilegii ori discriminări.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, în esenţă, critica autorului excepţiei vizează existenţa unui plafon
de acordare a pensiei, plafon care include şi sporul pentru pensia
suplimentară. Intrucât, prin calculul dreptului la pensie cuvenit pentru
vechimea în muncă realizată a fost atins plafonul prevăzut de art. 25 din Legea
nr. 164/2001, astfel că nu a mai putut fi acordat şi sporul pentru pensia
suplimentară, autorul excepţiei se consideră discriminat în raport cu
persoanele care au realizat o vechime în muncă mai mică, dar cărora, cu
prilejul actualizării pensiei, li se acordă şi sporul pentru pensie suplimentară.
Faţă de aceste susţineri, Curtea reţine că prevederile
art. 25 din Legea nr. 164/2001 instituie un principiu general valabil în
sistemul public de pensii, potrivit căruia cuantumul pensiei nu poate depăşi
venitul în mod obligatoriu asigurat în cadrul asigurărilor sociale de stat. Cu
respectarea acestui principiu, fiecare pensionar militar beneficiază de pensie
în cuantumul rezultat în raport cu vechimea în activitate şi venitul realizat
anterior pensionării. Această reglementare este în perfect acord cu principiul
consacrat de art. 47 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia cetăţenii au
dreptul la pensie şi la alte drepturi de asigurări sociale, în condiţiile
legii. Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească conţinutul dreptului la
pensie şi condiţiile acordării acestuia, precum şi să le modifice în funcţie de
resursele financiare existente la un anumit moment.
Extinderea incidenţei acestui principiu şi asupra
sporului acordat pentru contribuţia la fondul de pensie suplimentară, ca efect
al prevederilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 164/2001, nu poate fi privită
nici ea ca generând un tratament discriminatoriu, de vreme ce se aplică
nediferenţiat tuturor persoanelor care au dreptul să beneficieze de acest spor.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 25 şi art. 48 alin. (1)lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, excepţie ridicată de Constantin Badea în Dosarul nr.
13.907/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi
asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 octombrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea