DECIZIE Nr. 123 din 22 octombrie 1996
cu privire la constitutionalitatea art. 200 alin. 1 in redactarea adoptata prin
Legea pentru modificarea si completarea Codului penal
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 289 din 14 noiembrie 1996
Curtea Constitutionala a fost sesizata la data de 5 octombrie 1996 de catre
102 deputati, si anume: domnii Emil Roman, Nicolae Octavian Daramus, Lazar
Ladariu, Gheorghe Dobre, Aurel Dragomir, Horia Pop, Ioan Pop, Petru Ioan,
Costica Ciurtin, Ioan Sintu, Petru Steola, Aurel Jecan, Corneliu Balan, Vasile
Potolinca, Gheorghe Branzei, Vasile Ionescu, Tudor Radu, Craciun M. Floruta,
Vasile Suta, Ioan Sonea, Nicolae Bud, Coriolan Bucur, Mircea Leonte, Ion
Dumitrescu, Ioan-Catalin Iamandi, Petrica Petre, Adrian Duta, Constantin
Ivanovici, Anton Mangiurea, Gheorghe Zgondea, Francisc Toba, Daniel Frunzescu,
Mircea Porojan, Florin Negoita, Nicolae Mischie, Gheorghe Roman, Ioan Costin,
Ion Lazia, Vasile Dorin Munteanu, Vasile Cristea, Adrian-Constantin Pitca,
Gheorghe Popa, Ionel Bondariu, Ion Cornita, Emilian Bratu, George Stanescu,
Viorel Pavel, Petre Dugulescu, Valentin Argesanu, Constantin Ionescu, Alexandru
Simionovici, Ion Berciu, Barbu Pitigoi, Mircea Ioan Popa, Aurelian Paul Alecu,
Emil-Teodor Popescu, Mircea Ciumara, Otto-Ernest Weber, Ion Bold, Cornel Sturza
Popovici, Costel Paunescu, Stefan Tcaciuc, Slavomir Gvozdenovici, Anton
Nicolau, Iohan-Peter Babias, Feuzia Rusid, Valentin Iuliano, Emeric Feric,
Tasin Gemil, Ioan Victor Pica, Leonida Lari-Iorga, Cornel Brahas, Tudor Mohora,
Grigore Raban, Teodor Vintilescu, Simion Silviu Somicu, Petre Turlea, Ion
Dobrescu, Nicolae Draghinea, Mitica D. Balaet, Constantin Emil Hoara, Dumitru
Dragut, Fanica Danila, Mihail Paraluta, Constantin Rotaru, Gheorghe Fition,
Mircea Chiostec, Eugen Costel Popescu, Florea Danciu, Anghel Stanciu,
Constantin Gheorghe, Viorel Burlacu, Toader Constantinescu, Iuliu Ioan Furo,
doamna Smaranda Ionescu, domnii Marcel Moldoveanu, Ioan Tanasa, Ion Hortopan,
Ion Dutu, Ion Muresan si Dan Cristian Popovici, in legatura cu
neconstitutionalitatea art. 200 alin. 1 in redactarea adoptata prin Legea
pentru modificarea si completarea Codului penal.
In sesizare se sustine, in esenta, ca art. 200 alin. 1, care incrimineaza
relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex, incalca prevederile art. 26
alin. (1) si alin. (2), corelate cu art. 82 alin. (2) si art. 103 alin. (1) din
Constitutie.
Cu privire la dispozitiile art. 26 din Constitutie, din sesizare rezulta ca
acestea sunt incalcate prin faptul ca textul art. 200 alin. 1 nu incrimineaza,
in toate cazurile, relatiile homosexuale, desi acestea sunt contrare bunelor
moravuri chiar si atunci cand nu au loc in public sau nu produc scandal public.
Or, potrivit dispozitiilor din art. 26 alin. (2) din Constitutie, persoana
fizica are dreptul sa dispuna de ea insasi numai daca nu incalca ordinea
publica sau bunele moravuri, astfel incat "nici o persoana fizica nu poate
invoca dreptul de a dispune de ea insasi si nici sa pretinda autoritatilor
publice sa-i respecte si sa-i ocroteasca viata intima, familiala si privata in
scopul incalcarii bunelor moravuri".
In ceea ce priveste dispozitiile art. 82 alin. (2) si art. 103 alin. (1)
din Constitutie, privitoare la juramantul pe care autoritatile statale l-au
depus angajandu-se, cu invocarea ajutorului lui Dumnezeu, de a-si darui toata
puterea si priceperea pentru propasirea spirituala si materiala a poporului
roman, acestea se considera incalcate prin textul in discutie, deoarece
"legalizarea homosexualitatii ar insemna incalcarea juramantului de catre
toti cei care l-au depus: presedinte, prim-ministru, ministri, membri ai
Guvernului etc.".
Pe langa motivele de neconstitutionalitate mentionate mai sus, autorii
sesizarii expun mai multe contraargumente pentru combaterea sustinatorilor
textului de lege votat de Parlament. Astfel, se sustine ca art. 20 din
Constitutie, privitor la prioritatea reglementarilor internationale fata de
reglementarile interne, nu se aplica in toate cazurile, ci numai pentru
drepturile fundamentale ale omului, intre care nu se poate include sodomia. De
asemenea, se sustine ca ar fi absurd sa se dea prioritate in mod neconditionat
reglementarilor internationale, "deoarece ar insemna sa acceptam chiar si
ceea ce este contrar intereselor nationale".
In sfarsit, autorii sesizarii considera ca art. 200 alin. 1, in redactarea
votata de Parlament, ar avea consecinte dezastruoase si ireparabile, deoarece
ar incuraja manifestarile publice ale homosexualilor. Totodata, se arata ca
interzicerea prin lege doar a prozelitismului este o solutie iluzorie, care
"duce la imposibilitatea practica de a proteja membrii normali ai
societatii".
In vederea solutionarii sesizarii, s-au solicitat, potrivit art. 19 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, punctele de vedere ale presedintilor Camerei
Deputatilor si Senatului, precum si al Guvernului.
In punctul de vedere al presedintelui Camerei Deputatilor se arata ca
sustinerile semnatarilor sesizarii sunt neintemeiate, deoarece confunda
"relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex" cu
"abaterile" sau "incalcarile" constiente ale normelor de
conduita, dintre persoane cu o structura biologica normala. Or, se arata in
continuare, este unanim acceptat in lumea medicala, cat si in plan social, ca
"homosexualii si homosexualitatea" sunt "deviatii
genetice", neimputabile subiectilor. Pornind tocmai de la aceasta
realitate, legiuitorul roman a inteles sa sanctioneze astfel de manifestari
nefiresti atunci cand se produc "in public" sau cu "scandal
public", ceea ce tine de vointa si controlul subiectului. Asa fiind, nu
mai poate fi vorba de nerecunoasterea unor drepturi si libertati fundamentale
si nici de a lasa nepedepsite fapte care, prin gravitatea si consecintele lor,
atenteaza la ordinea sociala, la morala social-crestina.
In ceea ce priveste critica semnatarilor sesizarii cu privire la
insuficienta incriminarii doar a faptelor de prozelitism, se arata ca aceasta
critica nu tine seama de dispozitia din alin. 5 al art. 200 din Codul penal,
potrivit careia se pedepsesc cu inchisoare toate faptele privind
"indemnarea sau ademenirea unei persoane in vederea practicarii de relatii
sexuale intre persoane de acelasi sex, precum si propaganda ori asocierea sau
orice alte acte de prozelitism savarsite in acelasi scop". In general, se
arata ca spiritul si litera art. 200 din Codul penal, dar mai ales ultimul
alineat, demonstreaza intentia clara a legiuitorului roman de a sanctiona
relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex, daca s-au produs in public ori
au fost urmate de scandal public, indiferent daca autorii sau unul dintre ei
fac parte integranta din categoria "deviatilor biologic". Prin
aceasta, atat societatea, cat si morala crestina sunt aparate impotriva acestor
infractiuni in aceeasi masura ca si impotriva altora.
In concluzie, se apreciaza sesizarea Curtii Constitutionale ca fiind
neintemeiata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca prevederile art. 200 alin. 1
din Codul penal, in redactarea din anul 1968, au fost declarate, prin deciziile
Curtii Constitutionale nr. 81 din 15 iulie 1994 si nr. 136 din 7 decembrie
1994, ca fiind neconstitutionale "in masura in care se aplica relatiilor
sexuale intre persoane majore de acelasi sex, liber consimtite, care nu sunt
savarsite in public ori nu produc scandal public". Intrucat in sesizarea
de neconstitutionalitate nu se invoca motive de fond diferite de cele avute in
vedere de Curtea Constitutionala in solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
a aceluiasi art. 200 alin. 1 din Codul penal, care sa puna in discutie
solutiile pronuntate ori sa impuna modificarea lor, se sustine ca mentinerea
nemodificata a dispozitiei din art. 200 alin. 1 din Codul penal, asa cum arata
autorii sesizarii, ar insemna reiterarea, printr-o noua lege, a unei prevederi
declarate in parte neconstitutionala, ceea ce nu este permis.
In legatura cu obiectiile de neconstitutionalitate cuprinse in sesizare, in
punctul de vedere al Guvernului se considera ca acestea sunt neintemeiate. In
esenta, se sustine ca textul de lege criticat asigura dreptul persoanei fizice
la viata sa intima si privata, drept prevazut in art. 26 alin. (1) din
Constitutie, prin neincriminarea relatiilor intre persoane de acelasi sex, comise
in particular. In acelasi timp, art. 200 alin. 1 respecta si prevederile alin.
(2) al art. 26 din Constitutie, care permit persoanei fizice sa-si exercite
dreptul de a dispune de ea insasi, numai daca nu incalca drepturile si
libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri, deoarece incrimineaza
numai acele relatii sexuale intre persoane de acelasi sex, care se savarsesc in
public sau care au produs scandal public, numai in acest caz aducandu-se
atingere ordinii publice si bunelor moravuri.
Textul de lege in discutie se considera a fi in concordanta cu art. 8 din
Conventia europeana a drepturilor omului, precum si cu art. 17 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, care au un continut
asemanator cu cel al art. 26 din Constitutia Romaniei.
Cu privire la termenul "bunele moravuri", prevazut in art. 26
alin. (2) din Constitutie, in acelasi punct de vedere se subliniaza ca, atunci
cand acest termen este folosit intr-o norma juridica, "nu se poate face
abstractie de tendintele de evolutie ale societatii contemporane, inclusiv ale
relatiilor interumane, chiar daca, la un moment dat, solutiile legislative si
jurisprudentiale par a veni in contradictie cu preceptele morale
traditionale". Se arata, de asemenea, ca modificarea art. 200 alin. 1 din
Codul penal a fost impusa de necesitatea punerii de acord a Codului penal cu
Constitutia Romaniei, care prin art. 20 a consacrat prioritatea conventiilor
internationale privitoare la drepturile omului fata de prevederile din dreptul
intern, atunci cand acestea vin in contradictie cu prevederile internationale
in materie la care Romania este parte, precum si cu jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului de la Strasbourg.
In fine, se mai arata ca art. 200 alin. 1 din Codul penal, in redactarea
votata de Parlamentul Romaniei, este in deplin acord si cu cele stabilite in
Amendamentul nr. 8 al Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei la Raportul
asupra cererii de aderare a Romaniei la Consiliul Europei, in care se exprima
speranta ca Romania nu va intarzia sa-si modifice legislatia in sensul ca art.
200 din Codul penal sa nu mai considere ca infractiune actele homosexuale
savarsite in privat, intre adultii care au consimtit la aceasta.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
avand in vedere sesizarea grupului de deputati, punctele de vedere exprimate de
presedintele Camerei Deputatilor si de Guvern, raportul judecatorului-raportor,
precum si concordanta textului legal ce face obiectul sesizarii cu dispozitiile
constitutionale, retine urmatoarele:
In temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea care s-a inaintat cu
respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constitutie si ale art. 17 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992.
Textul art. 200 alin. 1 din Codul penal, care face obiectul criticii de
neconstitutionalitate, este urmatorul:
"Relatiile sexuale intre persoane de acelasi sex, savarsite in public sau
daca au produs scandal public, se pedepsesc cu inchisoare de la 1 la 5
ani".
Semnatarii sesizarii considera ca art. 26 alin. (2) din Constitutie este
incalcat prin dispozitiile art. 200 alin. 1, avandu-se in vedere conditiile in
care poate fi exercitat dreptul persoanei de a dispune de ea insasi, si anume
ca ea sa nu incalce drepturile si libertatile altora, ordinea publica sau
bunele moravuri. In acelasi timp insa se pierde din vedere faptul ca
dispozitiile art. 26 din Constitutie consacra un drept fundamental al persoanei
si ca aceste dispozitii trebuie sa fie corelate cu cele ale art. 49 alin. (2)
din legea fundamentala, care prevad ca restrangerea exercitiului unor drepturi
sau al unor libertati, chiar justificata, printre altele, de necesitatea apararii
"sanatatii ori a moralei publice", trebuie sa fie proportionala cu
situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a
libertatii. De aceea afirmatia autorilor sesizarii, in sensul ca persoana nu
poate invoca dreptul de a dispune de ea insasi si nici sa pretinda
autoritatilor publice sa-i respecte si sa-i "ocroteasca viata intima,
familiala si privata", nu poate fi acceptata, atat timp cat acest drept se
exercita cu limitarile si conditionarile impuse de lege. Or, prin dispozitia
din art. 200 alin. 1 din Codul penal, in redactarea in discutie, legiuitorul
instituie tocmai o astfel de restrangere a dreptului persoanei de a dispune de
ea insasi, consimtind liber la relatii homosexuale, drept care nu se poate
exercita decat sub o dubla conditie negativa alternativa: relatiile respective
sa nu fie practicate in public sau sa nu produca scandal public, nerespectarea
conditiilor facand ca fapta sa constituie infractiune. De aceea afirmatia
autorilor sesizarii despre o asa-numita legalizare a relatiilor homosexuale nu
este reala. Legiuitorul incrimineaza relatiile homosexuale, dar conditioneaza
existenta infractiunii, in configuratia ei tipica, de indeplinirea cerintelor
esentiale mentionate, cerinte care nu se mai intalnesc in cazul variantelor
agravante ale infractiunii, prevazute in art. 200 alin. 2 - 5 din Codul penal.
Nici invocarea dispozitiilor art. 82 alin. (2) si ale art. 103 alin. (1)
din Constitutie, privitoare la juramantul pe care autoritatile mentionate in
text sunt obligate sa-l depuna, cu invocarea ajutorului lui Dumnezeu, nu este
de natura sa sustina obiectia de neconstitutionalitate, cata vreme se au in
vedere numai anumite elemente din continutul dispozitiilor respective. Astfel,
juramantul prevazut in art. 82 alin. (2) din Constitutie include si
angajamentul celui care il depune privind respectarea Constitutiei si a legilor
tarii, apararea democratiei si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si
alte valori de maxima insemnatate. Or, nu se poate face abstractie de faptul
ca, printre drepturile si libertatile fundamentale, Constitutia prevede si
dreptul persoanei fizice de a dispune de ea insasi, daca nu incalca drepturile
si libertatile altora, ordinea publica sau bunele moravuri. In conditiile si
deci in limitele prevazute in Constitutie, acest drept fundamental trebuie sa
constituie obiect de ocrotire din partea autoritatilor, inclusiv ca obligatie
asumata prin juramantul prestat.
In ceea ce priveste critica adusa de autorii sesizarii privitor la
prioritatea reglementarilor internationale fata de cele interne, se constata ca
acestea nu pot fi acceptate. Astfel, se afirma ca art. 20 alin. (2) din
Constitutie n-ar putea fi invocat in sprijinul constitutionalitatii textului in
discutie, intrucat "sodomia" nu poate fi inclusa printre drepturile
fundamentale ale omului. Se ignora insa faptul ca nu despre un asemenea drept
este vorba, ci, asa cum s-a aratat, despre dreptul fundamental la ocrotire a
vietii intime, familiale si private, prevazut in art. 26 din Constitutie.
Nu poate fi acceptata nici teza ca ar putea fi ignorate obligatiile asumate
de tara noastra prin conventii internationale. Potrivit art. 11 din
Constitutie, statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte si ca
tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul
intern. Pe de alta parte, potrivit art. 20 alin. (2) din Constitutie,
prioritatea conventiilor internationale, astfel cum acestea au fost interpretate
in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului de la Strasbourg
(Afacerea Dudgeon - 1981; Afacerea Norris - 1987; Afacerea Modinas - 1993), nu
poate fi pusa in discutie, judecatorul constitutional fiind tinut deci, in
pronuntarea deciziei sale, de interpretarea consacrata prin aceasta
jurisprudenta.
Curtea Constitutionala a fost sesizata cu solutionarea unei exceptii de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 200 alin. 1 din Codul penal in
redactarea Codului penal din anul 1968. Prin Decizia nr. 81 din 15 iulie 1994,
definitiva ca urmare a Deciziei nr. 136 din 7 decembrie 1994, ambele publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 din 25 ianuarie 1995, Curtea
Constitutionala a admis in parte exceptia si a constatat ca dispozitiile art.
200 alin. 1 din Codul penal sunt neconstitutionale, in masura in care se aplica
relatiilor sexuale intre persoane majore de acelasi sex, liber consimtite, care
nu sunt savarsite in public ori nu produc scandal public.
Dupa cum se poate constata, textul art. 200 alin. 1 din Codul penal, in
redactarea votata de Parlament, este in concordanta deplina cu solutia Curtii
Constitutionale, iar din examinarea motivelor invocate de autorii obiectiei de
neconstitutionalitate se constata ca nu exista nici un element nou care ar
putea determina Curtea Constitutionala sa revina asupra deciziilor sale in
aceasta materie.
In consecinta, obiectia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul prevederilor art. 26
alin. (1) si alin. (2), ale art. 82 alin. (2), ale art. 103 alin. (1) si ale
art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 20 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca dispozitiile art. 200 alin. 1, in redactarea adoptata prin
Legea pentru modificarea si completarea Codului penal, sunt constitutionale.
Prezenta decizie se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 22 octombrie 1996 si la ea au participat:
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai
Constantinescu, Ioan Deleanu, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu si Romul
Petru Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Florentina Geangu