Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1229 din 29 septembrie 2009

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuta din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 731 din 28 octombrie 2009



Ioan Vida                                - preşedinte

Nicolae Cochinescu               -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Petre Lăzăroiu                       -judecător

Ion Predescu                         -judecător

Tudorel Toader                      -judecător

Puskas Valentin Zoltan          -judecător

Augustin Zegrean                  -judecător

Antonia Constantin                - procuror

Mihaela Ionescu                     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti în Dosarul nr. 4.119/740/2007 (nr. în format vechi 2.062/2009) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul si în dosarele nr. 1.770D/2009, nr. 1.771 D/2009, nr. 1.847-1.851 D/2009, nr. 1.855D/2009, nr. 1.857D/2009, nr. 1.860-1.862D/2009, nr. 1.901-1.904D/2009, nr. 1.906D/2009, nr. 1.907D/2009, nr. 1.909-1.919D/2009, nr. 2.015D/2009, nr. 2.023D/2009, nr. 2.024D/2009, nr. 2.027D/2009, nr. 2.099D/2009, nr. 2.109-2.113D/2009, nr. 2.424D/2009, nr. 2.432-2.438D/2009, nr. 2.540-2.542D/2009, nr. 2.600-2.604D/2009, nr. 2.625-2.638D/2009, nr. 2.815D/2009, nr. 2.847-2.856D/2009, nr. 2.867-2.869D/2009, nr. 3.117- 3.123D/2009, nr. 3.169-3.171D/2009, nr. 3.288D/2009 şi nr. 3.289D/2009 ce au ca obiect prevederile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. din Bucureşti şi de Societatea Comercială „PSV Company" - S.A. din Bucureşti în dosarele nr. 2.480/122/2008 (nr. în format vechi 1.658/2009), nr. 3.266/87/2008 (nr. în format vechi 2.063/2009), nr. 404/87/2008 (nr. în format vechi 545/2009), nr. 1.570/116/2008 (nr. în format vechi 573/2009), nr. 289/122/2008 (nr. în format vechi 7.818/2008), nr. 4.190/87/2007 (nr. în format vechi 6.676/2008), nr. 2279.1/87/2007 (nr. în format vechi 8.765/2008), nr. 2935/87/2007 (nr. în format vechi 5.575/2008), nr. 1.024/116/2008 (nr. în format vechi 7.589/2008) şi nr. 4.382/87/2007 (nr. în format vechi 7.685/2008) ale Curţii d'e Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale; în dosarele nr. 96/91/2009, nr. 163/91/2009, nr. 211/91/2009, nr. 5.475/121/2008, nr. 4.757/91/2008, nr. 546/91/2009, nr. 1.928/113/2008, nr. 3.572/91/2008, nr. 2.227/113/2008, nr. 536/113/2008, nr. 1.613/113/2008, nr. 3.342/113/2007, nr. 3.803/91/2008, nr. 3.711/91/2008, nr. 4.724/91/2008, nr. 435/91/2009, nr. 445/91/2009, nr. 434/91/2009, nr. 4.166/91/2008, nr. 453/91/2009, nr. 610/91/2009, nr. 3.867/91/2008, nr. 735/91/2009, nr. 53/91/2009, nr. 3.638/91/2008, nr. 1.049/113/2008 şi nr. 3.633/91/2008 ale Curţii de Apel Galaţi - Secţia pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale; în dosarele nr. 2.543/112/2008, nr. 2.526/112/2008, nr. 2.546/112/2008, nr. 2.565/112/2008, nr. 2.541/112/2008, nr. 2.536/112/2008, nr. 1.963/112/2008, nr. 1.945/112/2008, nr. 1.886/112/2008, nr. 4.060/117/2008, nr. 4.053/117/2008, nr. 2.529/112/2008, nr. 2.545/112/2008, nr. 4.067/117/2008, nr. 4.094/117/2008, nr. 2.530/112/2008, nr. 2.544/112/2008, nr. 2564/112/2008, nr. 2.540/112/2008, nr. 2.566/112/2008, nr. 2.542/112/2008, nr. 2.568/112/2008 şi nr. 2.567/112/2008 ale Curţii de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă si asigurări sociale, pentru minori si familie; în dosarele nr. 2.938/115/2008, nr. 2.619/115/2008, nr. 2.618/115/2008, nr. 2.621/115/2008, nr. 3.233/115/2008 şi nr. 71/115/2009 ale Tribunalului Caraş-Severin - Secţia civilă; în dosarele nr. 3.123/115/2008,'nr. 3.227/115/2008 şi nr. 2.596/115/2008 ale Tribunalului Caraş-Severin - Secţia comercială si de contencios administrativ si fiscal; în dosarele nr. 8.207/121/2008, nr. 684/121/2009, nr. 31/121/2009, nr. 842/121/2009, nr. 668/121/2009, nr. 683/121/2009, nr. 8.208/121/2008, nr. 1.345/121/2009, nr. 455/121/2009, nr. 583/121/2009, nr. 1.346/121/2009, nr. 1.347/121/2009 şi nr. 7.583/121/2008 ale Tribunalului Galaţi - Secţia civilă; în dosarele nr. 3.302/113/2008, nr. 2.274/113/2008, nr. 2.270/113/2008, nr. 2.273/113/2008, nr. 2.788/113/2008 si nr. 3.073/113/2008 ale Tribunalului Brăila - Secţia civilă; în dosarele nr. 2.218/116/2008 (nr. în format vechi 2.817/C/RJ/2008), nr. 2.106/116/2008 (nr. în format vechi 2.684/C/2008), nr. 2.104/116/2008 (nr. în format vechi 2.682/C/2008), nr. 1.932/116/2008 (nr. în format vechi 2.499/C/RJ/2008), nr. 260/116/2009 (nr. în format vechi 415/C/RJ/2009), nr. 1.387/116/2008 (nr. în format vechi 1.821/C/RJ/2008) şi nr. 1.979/116/2008 (nr. în format vechi 2.543/C/RJ/2008) ale Tribunalului Călăraşi - Secţia civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Magistratul-asistent referă asupra cauzei şi arată că au fost comunicate întâmpinări în dosarele nr. 2.024D/2009 şi nr. 3.119D/2009, prin care se solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate.

Din oficiu, Curtea pune în dezbatere problema conexării dosarelor nr. 1.769-1.771 D/2009, nr. 1.847-1.851 D/2009, nr. 1.855D/2009, nr. 1.857D/2009, nr. 1.860-1.862D/2009, nr. 1.901-1.904D/2009, nr. 1.906D/2009, nr. 1.907D/2009, nr. 1.909-1.919D/2009, nr. 2.015D/2009, nr. 2.023D/2009, nr. 2.024D/2009, nr. 2.027D/2009, nr. 2.099D/2009, nr. 2.109- 2.113D/2009, nr. 2.424D/2009, nr. 2.432-2.438D/2009, nr. 2.540-2.542D/2009, nr. 2.600-2.604D/2009, nr. 2.625- 2.638D/2009, nr. 2.815D/2009, nr. 2.847-2.856D/2009, nr. 2.867-2.869D/2009, nr. 3.117-3.123D/2009, nr. 3.169- 3.171 D/2009, nr. 3.288D/2009 şi nr. 3.289D/2009, înregistrate pe rolul său, având în vedere că obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate este identic.

Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind întrunite condiţiile conexării dosarelor.

Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 1.770D/2009, nr. 1.771 D/2009, nr. 1.847-1.851 D/2009, nr. 1.855D/2009, nr. 1.857D/2009, nr. 1.860-1.862D/2009, nr. 1.901-1.904D/2009, nr. 1.906D/2009, nr. 1.907D/2009, nr. 1.909-1.919D/2009, nr. 2.015D/2009, nr. 2.023D/2009, nr. 2.024D/2009, nr. 2.027D/2009, nr. 2.099D/2009, nr. 2.109- 2.113D/2009, nr. 2.424D/2009, nr. 2.432-2.438D/2009, nr. 2.540-2.542D/2009, nr. 2.600-2.604D/2009, nr. 2.815D/2009, nr. 2.625-2.638D/2009, nr. 2.847-2.856D/2009, nr. 2.867- 2.869D/2009, nr. 3.117-3.123D/2009, nr. 3.169-3.171 D/2009, nr. 3.288D/2009 şi nr. 3.289D/2009 la Dosarul nr. 1.769D/2009, care a fost primul înregistrat.

Cauza este în stare de judecată.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

Prin încheierile din 25 martie 2009 şi 1, 10, 22, 23 şi 24 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 4.119/740/2007 (nr. în format vechi 2.062/2009), nr. 2.480/122/2008 (nr. în format vechi 1.658/2009), nr. 3.266/87/2008 (nr. în format vechi 2.063/2009), nr. 404/87/2008 (nr. în format vechi 545/2009), nr. 1.570/116/2008 (nr. în format vechi 573/2009), nr. 289/122/2008 (nr. în format vechi 7.818/2008), nr. 4.190/87/2007 (nr. în format vechi 6.676/2008), nr. 2.279.1/87/2007 (nr. în format vechi 8.765/2008), nr. 2.935/87/2007 (nr. în format vechi 5.575/2008), nr. 1.024/116/2008 (nr. în format vechi 7.589/2008) şi nr. 4.382/87/2007 (nr. în format vechi 7.685/2008), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Prin încheierile din 16 şi 31 martie 2009 şi 8 şi 17 aprilie 2009 şi prin deciziile civile nr. 331R, nr. 332R, nr. 333R, nr. 334Rdin 23 martie 2009, nr. 347R, nr. 348R, nr. 350R, nr. 351R şi nr. 352R din 31 martie 2009, nr. 379R şi 380R din 6 aprilie 2009, nr. 387R din 8 aprilie 2009 si nr. 445R si 446R din 17 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr.' 96/91/2009, nr. 163/91/2009, nr. 211/91/ 2009, nr. 5.475/121/2008, nr. 4.757/91/2008, nr. 546/91/2009, nr. 1.928/113/2008, nr. 3.572/91/2008, nr. 2.227/113/2008, nr. 536/113/2008, nr. 1.613/113/2008, nr. 3.342/113/2007, nr. 3.803/91/2008, nr. 3.711/91/2008, nr. 4.724/91/2008, nr. 435/91/2009, nr. 445/91/2009, nr. 434/91/2009, nr. 4.166/91/2008, nr. 453/91/2009, nr. 610/91/2009, nr. 3.867/91/2008, nr. 735/91/2009, nr. 53/91/2009, nr. 3.638/91/2008, nr. 1.049/113/2008 şi nr. 3.633/91/2008, Curtea de Apel Galaţi - Secţia pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitu­ţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Prin încheierile din 31 martie, 7 aprilie şi 14 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 2.543/112/2008, nr. 2.526/112/2008, nr. 2.546/112/2008, nr. 2.565/112/2008, nr. 2.541/112/2008, nr. 2.536/112/2008, nr. 1.963/112/2008, nr. 1.945/112/2008, nr. 1.886/112/2008, nr. 4.060/117/2008, nr. 4.053/117/2008, nr. 2.529/112/2008, nr. 2.545/112/2008, nr. 4.067/117/2008, nr. 4.094/117/2008, nr. 2.530/112/2008, nr. 2.544/112/2008, nr. 2.564/112/2008, nr. 2.540/112/2008, nr. 2.566/112/2008, nr. 2.542/112/2008, nr. 2.568/112/2008 şi nr. 2.567/112/2008, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Prin încheierile din 19 si 26 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 2.938/115/2008, nr. 2.619/115/2008, nr. 2.618/115/2008, nr. 2.621/115/2008, nr. 3.233/115/2008 şi nr. 71/115/2009, Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Prin încheierile din 25 martie 2009, pronunţate în dosarele nr. 3.123/115/2008, nr. 3.227/115/2008 şi nr. 2.596/115/2008, Tribunalul Caraş-Severin - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Prin încheierile din 26 martie 2009, 2 şi 7 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 8.207/121/2008, nr. 684/121/2009, nr. 31/121/2009, nr. 842/121/2009, nr. 668/121/2009, nr. 683/121/2009, nr. 8.208/121/2008, nr. 1.345/121/2009, nr. 455/121/2009, nr. 583/121/2009, nr. 1.346/121/2009, nr. 1.347/121/2009 şi nr. 7.583/121/2008, Tribunalul Galaţi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Prin încheierile din 27 martie, 15 şi 29 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 3.302/113/2008, nr. 2.274/113/2008, nr. 2.270/113/2008, nr. 2.273/113/2008, nr. 2.788/113/2008 şi nr. 3.073/113/2008, Tribunalul Brăila - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Prin încheierile din 30 martie şi 6 aprilie 2009, pronunţate în dosarele nr. 2.218/116/2008 (nr. în format 'vechi 2.817/C/RJ/2008), nr. 2.106/116/2008 (nr. în format vechi 2.684/C/2008), nr. 2.104/116/2008 (nr. în format vechi 2.682/C/2008), nr. 1.932/116/2008 (nr. în format vechi 2.499/C/RJ/2008), nr. 260/116/2009 (nr. în format vechi 415/C/RJ/2009),   nr.   1.387/116/2008   (nr.   în   format  vechi 1.821/C/RJ/2008) şi nr. 1.979/116/2008 (nr. în format vechi 2.543/C/RJ/2008), Tribunalul Călăraşi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.

Excepţiile au fost invocate de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. şi de Societatea Comercială „PSV Company" - S.A. din Bucureşti în cauze având ca obiect soluţionarea unor acţiuni în pretenţii.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii, care prevede că orice dispoziţie contrară acestui act normativ se abrogă, este contrar dispoziţiilor art. 1 alin. (4) şi (5), art. 73 alin. (3) lit. p) şi art. 79 alin. (1) din Constituţie, precum şi prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Astfel, consideră că textul de lege criticat, prin formularea sa imprecisă, poate ridica dificultăţi de interpretare şi aplicare a legii. în acest sens, autorul face referire la normele procedurale aplicabile în speţele sale, care au ca obiect conflicte de muncă, arătând că art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii nu este în măsură să clarifice care dintre acestea urmează să se aplice. Astfel, arată că prevederile art. 72 din Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă sunt diferite de cele ale art. 284 din Codul muncii, care reglementează aceeaşi materie, respectiv instanţa competentă să soluţioneze aceste conflicte. Cu toate că, din perspectiva principiilor de aplicare a legii în timp, în speţă ar trebui să fie incidente reglementările mai noi, respectiv cele ale Codului muncii, caracterul special pe care îl are Legea nr. 168/1999 faţă de dreptul comun în materie, reglementat de Codul muncii, poate conduce la o concluzie contrară, potrivit căreia incidente ar fi dispoziţiile legii speciale. Toate aceste argumente sprijină concluzia pe care autorul excepţiei o consideră esenţială pentru motivarea sa, anume că prevederile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Codul muncii încalcă principiul efectivităţii juridice, consacrat de Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Acest principiu presupune că legiuitorul are obligaţia de a asigura adoptarea unor dispoziţii legale eficiente care să fie coerente (cauza Unedic contra Franţei - 2008), să evite paralelismul legislativ (cauza Katz contra României - 2009), să aibă vocaţia de a respecta drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor şi să aibă o aplicabilitate practică uniformă, pentru a se evita o jurisprudenţa neuniformă (cauza Santo Pinto contra Portugaliei - 2008). în plus faţă de acestea, autorul excepţiei aminteşte că, prin dispoziţiile art. 62 alin. (1) şi art. 63 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, legiuitorul a impus cu caracter imperativ abrogarea expresă directă, excluzând, prin urmare, abrogarea implicită. Acest mod de abordare a fost determinat atât pentru a asigura coerenţa sistemului legislativ, cât şi pentru a asigura eficacitatea principiului separaţiei puterilor în stat, întrucât nu permite judecătorului să legifereze expres unde legiuitorul nu a făcut-o, respectiv să constate abrogarea. Nerespectarea prevederilor Legii nr. 24/2000 prin reglementarea unei norme care are un efect abrogator implicit, precum textul de lege criticat, are semnificaţia încălcării art. 1 alin. (5) din Constituţie care prevede obligativitatea respectării Constituţiei şi a legilor, obligaţie căreia trebuie să se supună inclusiv Parlamentul, întrucât textul constituţional nu face nicio distincţie cu privire la destinatarii normei.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale, Curtea de Apel Galaţi - Secţia pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale, Curtea de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă şi asigurări sociale, pentru minori şi familie, Tribunalul Caraş-Severin - Secţia civilă, Tribunalul Caraş-Severin - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, Tribunalul Galaţi - Secţia civilă, Tribunalul Brăila - Secţia civilă şi Tribunalul Călăraşi -

Secţia civilă, având opinii similare, consideră că prevederile de lege criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate şi, totodată, arată că motivarea excepţiei de neconstituţionalitate vizează modalitatea în care instanţele judecătoreşti au făcut aplicarea textului de lege criticat, aspect care nu este de competenţa Curţii Constituţionale, precizând că în cauză se invocă o problemă de aplicare a legii în timp.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional. în acelaşi timp, arată că motivele invocate de autorii excepţiei privesc, în esenţă, modul de interpretare şi aplicare a legii aplicabile speţei, aspect care excedează competenţei Curţii Constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Obiect al excepţiilor de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, potrivit cărora: „Pe data intrării în vigoare a prezentului cod se abrogă: [...]

- orice alte dispoziţii contrare."

Dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea excepţiei sunt cuprinse în art. 1 alin. (4) şi (5) referitoare la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi obligativitatea respectării Constituţiei şi a legilor, art. 73 alin. (3) lit. p) privind reglementarea prin lege organică a regimului general privind raporturile de muncă, sindicatele, patronatele şi protecţia socială şi în art. 79 alin. (1) referitor la Consiliul Legislativ.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că textele de lege criticate au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin deciziile nr. 1.016 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august 2009, şi nr. 1.017 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august 2009, iar instanţa de contencios constituţional, respingând excepţiile de neconstituţionalitate ridicate de acelaşi autor, cu aceeaşi motivare, a reţinut că întreaga critică a acestuia se referă la modul de interpretare şi aplicare în timp a două legi organice, şi anume Codul muncii şi Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de muncă.

Or, Curtea a stabilit că problemele ce ţin de aplicarea legii, respectiv luarea deciziei asupra incidenţei în cauză a unor texte de lege, revin instanţei de judecată, potrivit dispoziţiilor art. 126 alin. (1) din Constituţie, care prevede că „Justiţia se realizează prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege", iar nu instanţei de contencios constituţional. Astfel, instanţa de judecată este cea care poate dispune de instrumentele necesare pentru a decide care dintre legile puse în discuţie sunt incidente, folosind toate principiile de interpretare a legii. Decizia instanţei de judecată poate fi atacată la instanţa superioară, iar, în cazul în care practica judiciară vădeşte o interpretare neunitară, Constituţia, prin art. 126 alin. (3), dă Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, iar nu Curţii Constituţionale, competenţa stabilirii unei interpretări unice.

Totodată, eventualele necorelări de ordin legislativ dintre dispoziţiile Legii nr. 168/1999 şi cele ale Legii nr. 53/2003 - Codul muncii nu pot forma obiect al controlului de constituţionalitate şi nici nu pot fi invocate drept argument în sprijinul susţinerii neconstituţionalităţii unor reglementări. Examinarea acestora nu intră în sfera de competenţă a Curţii Constituţionale, ci în competenţa exclusivă a Parlamentului de a interveni pe calea unor modificări, completări sau abrogări pentru a asigura ordinea juridică necesară. Curtea Constituţională nu poate fi transformată în legiuitor pozitiv, ci trebuie să îşi limiteze rolul la cel de legiuitor negativ, având doar competenţa de a lipsi de efecte juridice legile neconstituţionale. De asemenea, Curtea a reţinut că atribuţiile sale privind analiza conformităţii unor texte de lege cu Constituţia nu se pot extinde şi asupra aspectelor ce ţin de respectarea normelor de tehnică legislativă, atât timp cât aceste norme nu au relevanţă în plan constituţional.

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. şi de Societatea Comercială „PSV Company" - S.A. din Bucureşti în dosarele nr. 4.119/740/2007 (nr. în format vechi 2.062/2009), nr. 2.480/122/2008 (nr. în format vechi 1.658/2009), nr. 3.266/87/2008 (nr. în format vechi 2.063/2009), nr. 404/87/2008 (nr. în format vechi 545/2009), nr. 1.570/116/2008 (nr. în format vechi 573/2009), nr. 289/122/2008 (nr. în format vechi 7.818/2008), nr. 4.190/87/2007 (nr. în format vechi 6.676/2008), nr. 2279.1/87/2007 (nr. în format vechi 8.765/2008), nr. 2.935/87/2007 (nr. în format vechi 5.575/2008), nr. 1.024/116/2008 (nr. în format vechi 7.589/2008) şi nr. 4.382/87/2007 (nr. în format vechi 7.685/2008) ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă si pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale; în dosarele nr. 96/91/2009, nr. 163/91/2009, nr. 211/91/2009, nr. 5.475/121/2008, nr. 4.757/91/2008, nr. 546/91/2009, nr. 1.928/113/2008, nr. 3.572/91/2008, nr. 2.227/113/2008, nr. 536/113/2008, nr. 1.613/113/2008, nr. 3.342/113/2007, nr. 3.803/91/2008, nr. 3.711/91/2008, nr. 4.724/91/2008, nr. 435/91/2009, nr. 445/91/2009, nr. 434/91/2009, nr. 4.166/91/2008, nr. 453/91/2009, nr. 610/91/2009, nr. 3.867/91/2008, nr. 735/91/2009, nr. 53/91/2009, nr. 3.638/91/2008, nr. 1.049/113/2008 şi nr. 3.633/91/2008 ale Curţii de Apel Galaţi - Secţia pentru cauze privind conflicte de muncă si asigurări sociale; în dosarele nr. 2.543/112/2008, nr. 2.526/112/2008, nr. 2.546/112/2008, nr. 2.565/112/2008, nr. 2.541/112/2008, nr. 2.536/112/2008, nr. 1.963/112/2008, nr. 1.945/112/2008, nr. 1.886/112/2008, nr. 4.060/117/2008, nr. 4.053/117/2008, nr. 2.529/112/2008, nr. 2.545/112/2008, nr. 4.067/117/2008, nr. 4.094/117/2008, nr. 2.530/112/2008, nr. 2.544/112/2008, nr. 2.564/112/2008, nr. 2.540/112/2008, nr. 2.566/112/2008, nr. 2.542/112/2008, nr. 2.568/112/2008 şi nr. 2.567/112/2008 ale Curţii de Apel Cluj - Secţia civilă, de muncă si asigurări sociale, pentru minori si familie; în dosarele nr. 2.938/115/2008, nr. 2.619/115/2008, nr. 2.618/115/2008, nr. 2.621/115/2008, nr. 3.233/115/2008 şi nr. 71/115/2009 ale Tribunalului Caraş-Severin - Secţia civilă; în dosarele nr. 3.123/115/2008, nr. 3.227/115/2008 şi nr. 2.596/115/2008 ale Tribunalului Caraş-Severin - Secţia comercială si de contencios administrativ si fiscal; în dosarele nr. 8.207/121/2008, nr. 684/121/2009, nr. 31/121/2009, nr. 842/121/2009, nr. 668/121/2009, nr. 683/121/2009, nr. 8.208/121/2008, nr. 1.345/121/2009, nr. 455/121/2009, nr. 583/121/2009, nr. 1.346/121/2009, nr. 1.347/121/2009 si nr. 7.583/121/2008 ale Tribunalului Galaţi - Secţia civilă; în dosarele nr. 3.302/113/2008, nr. 2.274/113/2008, nr. 2.270/113/2008, nr. 2.273/113/2008, nr. 2.788/113/2008 şi nr. 3.073/113/2008 ale Tribunalului Brăila - Secţia civilă; în dosarele nr. 2.218/116/2008 (nr. în format vechi 2.817/C/RJ/2008), nr. 2.106/116/2008 (nr. în format vechi 2.684/C/2008), nr. 2.104/116/2008 (nr. în format vechi 2.682/C/2008), nr. 1.932/116/2008 (nr. în format vechi 2.499/C/RJ/2008), nr. 260/116/2009 (nr. în format vechi 415/C/RJ/2009), nr. 1.387/116/2008 (nr. în format vechi 1.821/C/RJ/2008) şi nr. 1.979/116/2008 (nr. în format vechi 2.543/C/RJ/2008) ale Tribunalului Călăraşi - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 septembrie 2009.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihaela Ionescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1229/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1229 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1229/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu