DECIZIE Nr.
1226 din 20 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 28 ianuarie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative,
excepţie ridicată de Adrian Mihai Tocuţ în Dosarul nr.
6.202/111/CA/2006 al Curţii de Apel Oradea - Secţia
comercială, de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 7 iunie 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 6.202/111/CA/2006, Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepţie
ridicată de Adrian Mihai Tocuţ într-un litigiu de contencios administrativ
având ca obiect anularea unui act constatator privind
plata unei datorii vamale emis de Biroul vamal Oradea.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că prevederile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000,
care stabilesc data intrării în vigoare a actelor normative enumerate la art.
10 alin. (1) din aceeaşi lege, cu excepţia legilor şi a ordonanţelor, ca fiind
cea a publicării lor în Monitorul Oficial, contravin dispoziţiilor art. 78 din
Constituţie, potrivit cărora legea intră în vigoare la 3 zile de la data
publicării sale în Monitorul Oficial sau la o dată ulterioară prevăzută în
textul ei. In susţinerea acestei opinii, autorul excepţiei precizează că
termenul de lege folosit în art. 78 din Legea fundamentală trebuie interpretat
în sens larg, astfel încât "să desemneze totalitatea actelor normative
susceptibile de a fi publicate în Monitorul Oficial". Precizează că Legea
nr. 24/2000 a fost adoptată înainte de revizuirea Constituţiei.
Curtea de Apel Oradea - Secţia comercială, de
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată întrucât textul de lege criticat
se referă la o altă categorie de acte normative decât cele vizate de art. 78
din Constituţie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In susţinerea acestui
punct de vedere, reiterează argumentele pentru care Curtea Constituţională a
respins aceeaşi excepţie prin Decizia nr. 422 din 10 mai 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 384 din 7
iunie
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile criticate, referitoare la intrarea în vigoare a unor categorii
de acte normative, altele decât legile şi ordonanţele, nu încalcă prevederile
constituţionale privind intrarea în vigoare a legii. Invocă Decizia Curţii
Constituţionale nr. 422/2007.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele
de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 777 din 25 august 2004, care au următorul cuprins:
- Art. 11 alin. (3): „(3)
Actele normative prevăzute la art. 10 alin. (1), cu excepţia legilor şi a ordonanţelor,
intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă în cuprinsul lor nu este
prevăzută o dată ulterioară. Atunci când nu se impune ca intrarea în vigoare să
se producă la data publicării, în cuprinsul acestor acte normative trebuie să
se prevadă că ele intră în vigoare la o dată ulterioară stabilită prin
text."
Articolul 10 alin. (1), la care
face trimitere art. 11 alin. (3), are următoarea redactare: „In vederea
intrării lor în vigoare, legile şi celelalte acte normative adoptate de
Parlament, hotărârile şi ordonanţele Guvernului, deciziile primului-ministru,
actele normative ale autorităţilor administrative autonome, precum şi ordinele,
instrucţiunile şi alte acte normative emise de conducătorii organelor administraţiei
publice centrale de specialitate se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I."
In opinia autorului excepţiei
de neconstituţionalitate, textele de lege criticate contravin dispoziţiilor
art. 78 din Constituţie - „Intrarea în vigoare a legii".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea observă că autorul excepţiei susţine că noţiunea de „lege",
cuprinsă în art. 78 din Constituţie, ar trebui înţeleasă ca referindu-se la
toate actele normative susceptibile de a fi publicate în Monitorul Oficial al
României. Consecinţa unei asemenea interpretări ar fi în opinia autorului
excepţiei aceea că intrarea în vigoare a tuturor actelor normative, respectiv
legile şi celelalte acte normative adoptate de Parlament, hotărârile şi ordonanţele
Guvernului, deciziile primului-ministru, actele normative ale autorităţilor
administrative autonome, precum şi ordinele, instrucţiunile şi alte acte
normative emise de conducătorii organelor administraţiei publice centrale de
specialitate, ar avea loc la trei zile de la data publicării lor în Monitorul
Oficial. Or, urmând firul acestui raţionament, art. 11 alin. (3) din Legea nr.
24/2000 ar fi contrar dispoziţiilor art. 78 din Legea fundamentală.
Curtea constată că o asemenea critică nu poate fi reţinută.
Articolul 78 este cuprins în Titlul III din Constituţie - „Autorităţi
publice", Capitolul I - „Parlamentul",
Secţiunea a 3-a - „Legiferarea"
şi are în vedere doar „legea" ca act juridic
adoptat de Parlament. Modificarea textului în urma revizuirii Constituţiei în
anul 2003 realizează o distincţie evidentă între publicarea legii, care
coincide cu data publicării în Monitorul Oficial, şi intrarea sa în vigoare,
care se realizează după împlinirea unui termen de trei zile de la data
publicării, dacă în cuprinsul său nu se prevede în mod expres pentru intrarea
în vigoare o altă dată, ulterioară.
Aşadar, prevederile art. 11 alin. (3) din Legea nr.
24/2000 sunt în deplină concordanţă cu dispoziţiile constituţionale invocate,
referindu-se la toate celelalte acte normative, cu excepţia legilor şi a
ordonanţelor simple, acestea din urmă fiind emise de Guvern în baza unei legi
de abilitare adoptate tot de Parlament, în calitatea sa de organ reprezentativ
suprem al poporului român şi unică autoritate legiuitoare a ţării.
De altfel, textul criticat a fost inserat în Legea nr.
24/2000 ulterior revizuirii Constituţiei, tocmai pentru a pune de acord
dispoziţiile Legii nr. 24/2000, referitoare la intrarea în vigoare a actelor
normative, cu noua reglementare cuprinsă în Legea fundamentală revizuită.
Astfel, prin Legea nr. 189/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 463 din 24 mai 2004, a fost introdus art.
101, care, după renumerotarea textelor şi
republicarea Legii nr. 24/2000, a devenit art. 11. Prin urmare, precizarea
referitoare la faptul că Legea nr. 24/2000 este o lege adoptată anterior
revizuirii Constituţiei nu are nicio relevanţă în cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică
legislativă pentru elaborarea actelor normative, excepţie ridicată de Adrian
Mihai Tocuţ în Dosarul nr.
6.202/111/CA/2006 al Curţii de Apel Oradea - Secţia comercială, de contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 decembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu