DECIZIE Nr.
1208 din 5 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1671 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 817 din 7 decembrie 2010
Augustin Zegrean -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1671 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de
Valentin Mazăre în Dosarul nr. 33.081/3/2008'al Tribunalului Bucureşti - Secţia
a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că
dispoziţiile de lege criticate au un caracter tranzitoriu, urmărind înlăturarea
unor inechităţi sociale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 18 noiembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 33.081/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1671 din Legea nr. 19/2000
privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Valentin Mazăre cu prilejul
soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că recunoaşterea beneficiului
stagiului de cotizare în grupa I de muncă în conformitate cu vechea reglementare, respectiv Legea
nr. 3/1977, numai pentru asiguraţii ale căror drepturi la pensie se deschid până
la 31 martie 2011 este contrară principiului egalităţii în drepturi şi
instituie o discriminare faţă de asiguraţii ale căror drepturi la pensie se
deschid după această dată şi care au lucrat şi au cotizat în aceleaşi condiţii,
aflându-se, prin urmare, în situaţii identice. Termenul de aplicabilitate a
normei nu constituie un criteriu obiectiv şi rezonabil pentru a considera că
cetăţenii se află în situaţii diferite.
Tribunalul Bucureşti
- Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
In acest sens, arată că data pensionării, anterioară sau ulterioară intrării în
vigoare a unei noi reglementări în materie, generează situaţii juridice
diferite, care impun şi justifică un tratament juridic diferenţiat. De
asemenea, arată că susţinerile autorului excepţiei sunt infirmate de chiar
conţinutul textului de lege criticat, care reglementează o procedură tehnică
prin a cărei aplicare, în timp, să fie înlăturate discrepanţele inerente între cei pensionaţi sub imperiul legii
anterioare şi cei pensionaţi după intrarea în vigoare a noii reglementări.
Existenţa unor discrepanţe nu îndreptăţeşte însă calificarea reglementării ca
fiind discriminatorie, esenţială fiind voinţa legiuitorului de a le elimina,
chiar dacă un atare deziderat se realizează printr-un proces cu derulare în
timp, şi nu dintr-o dată, ceea ce, pentru raţiuni evidente, nu este practic
posibil.
In conformitate cu dispoziţiile
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului,
precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul
şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art.1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 1671 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu
modificările şi completările ulterioare, dispoziţii potrivit cărora:
„(1) Intr-un interval de 10 ani de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, persoanele care au desfăşurat activităţi încadrate
în grupa I de muncă, conform legislaţiei anterioare, pot solicita pensie pentru
limită de vârstă cu reducerea vârstelor standard de pensionare, conform
tabelului nr. 4.
TABELUL Nr. 4
|
Stagiul de cotizare realizat
efectiv, conform legislaţiei anterioare, în grupa I de muncă (ani împliniţi)
|
Reducerea vârstelor standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 3
|
|
(ani)
|
(luni)
|
|
2
|
1
|
2
|
|
4
|
2
|
5
|
|
6
|
3
|
7
|
|
8
|
4
|
10
|
|
10
|
6
|
0
|
|
12
|
7
|
2
|
|
14
|
8
|
5
|
|
16
|
9
|
7
|
|
18
|
10
|
10
|
|
20
|
12
|
0
|
|
22
|
13
|
0
|
|
24
|
14
|
0
|
|
26 şi peste
|
15
|
0
|
(2) Vârstele de pensionare reduse conform
prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin.
(1) se aplică şi în cazul asiguraţilor prevăzuţi la art. 20, dacă acestea sunt
mai avantajoase decât cele stipulate în anexele nr. 4 şi 5.
(4) Vârstele standard de pensionare din care se face
reducerea prevăzută în tabelul nr. 4 sunt cele corespunzătoare anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de pensie, prevăzute în anexa nr.
3, în condiţiile realizării stagiului complet de cotizare corespunzător anului,
respectiv lunii în care se deschide dreptul de
pensie.
(5) Reducerea vârstelor standard de pensionare în
baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulată cu celelalte reduceri prevăzute de
prezenta lege sau de legile cu caracter special."
Autorul excepţiei consideră că aceste prevederi de lege
sunt contrare dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, care consacră
egalitatea în drepturi a cetăţenilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate au un rol tranzitoriu, asigurând, pe o
perioadă de timp determinată, cadrul legal necesar pentru trecerea de la vechea
reglementare privind încadrarea unor locuri de muncă pe grupe, în funcţie de
condiţiile deosebite în care se desfăşura munca, la noua reglementare care
propune o nouă clasificare. Astfel, în prezent, alături de condiţii normale de muncă, art. 19 şi art. 20 din Legea
nr. 19/2000 menţionează condiţii deosebite şi condiţii speciale de muncă, prevăzându-se
în cuprinsul aceluiaşi act normativ şi drepturile de asigurări sociale cuvenite
în funcţie de încadrarea în una dintre aceste categorii. Art. 2 alin. (2) din
Legea nr. 226/2006 privind încadrarea unor locuri de muncă în condiţii
speciale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 13
iunie 2009, prevede că „Sunt asimilate stagiului de cotizare în condiţii speciale perioadele de timp anterioare
intrării în vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi
alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
în care asiguraţii şi-au desfăşurat activitatea, pe durata programului normal
de lucru din luna respectivă, în locurile de muncă încadrate conform
legislaţiei anterioare în grupa I de muncă şi care, potrivit prezentei legi,
sunt încadrate în condiţii speciale".
Prin urmare, şi ulterior încetării aplicabilităţii
textului de lege criticat, persoanele care au desfăşurat munca într-un loc de
muncă încadrat conform legislaţiei anterioare în grupa I beneficiază de
drepturi de asigurări sociale speciale, dar conform legislaţiei în vigoare,
fapt ce infirmă susţinerile autorului excepţiei.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1671 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Valentin Mazăre în Dosarul
nr. 33.081/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea