Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 12 din 22 ianuarie 2002

referitoare la exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 152 din  1 martie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Vasile Marin in Dosarul nr. 2.679/2001 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Se dispune sa se faca apelul si in dosarele nr. 357C/2001, nr. 358C/2001 si nr. 359C/2001.
    La apelul nominal, in Dosarul nr. 357C/2001, raspund Cornelia Ghidarcea si Elena V. Sanda, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita. La apelul nominal, in Dosarul nr. 358C/2001, se prezinta Nicolae Niculescu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita. La apelul nominal, in Dosarul nr. 359C/2001, lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in dosarele nr. 357C/2001, nr. 358C/2001 si 359C/2001 au acelasi obiect, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii acestor cauze.
    Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt intrunite conditiile cerute de art. 164 din Codul de procedura civila si, in consecinta, este de acord cu propunerea de conexare.
    Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 357C/2001, nr. 358C/2001 si nr. 359C/2001 la Dosarul nr. 197/2001.
    Cornelia Ghidarcea, avand cuvantul, solicita respingerea exceptiei si restituirea de urgenta a dosarului la instanta care solutioneaza fondul cauzei. Celelalte parti prezente se raliaza acestor solicitari.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca anterior Curtea a statuat ca nimic nu interzice Guvernului sa intervina in domeniul legilor organice pe calea unei ordonante de urgenta. Referitor la dispozitiile art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 prin care s-au introdus la art. 17 din Legea nr. 92/1992 alineatele 1^1 - 1^3, Curtea a admis, prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001, nepublicata la aceasta data, o alta exceptie referitoare la art. 17 alin. 1^1. Pune concluzii de respingere, ca inadmisibile, a exceptiilor de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 18 aprilie 2001, pronuntata de Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti in Dosarul nr. 2.697/2001, prin incheierile din 1 octombrie 2001 si 3 octombrie 2001, pronuntate de Tribunalul Bucuresti Sectia a III-a civila in dosarele nr. 5.137/2001 si nr. 5.151/2001, precum si prin Incheierea din 10 octombrie 2001, pronuntata de Tribunalul Gorj - Sectia civila in Dosarul nr. 6.563/2001, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptiile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptii ridicate de Vasile Marin si de Compania Nationala "ROMARM" - S.A. in litigii ce au ca obiect contestatii impotriva desfacerii unor contracte individuale de munca.
    In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine, pe de o parte, ca, fiind o lege organica, Legea nr. 92/1992 nu putea fi modificata printr-o ordonanta de urgenta, iar pe de alta parte, ca prin art. I pct. 6 al ordonantei (prin care s-au introdus, la art. 17 din Legea nr. 92/1992, alineatele 1^1 - 1^3) s-au incalcat prevederile art. 123 si art. 125, raportate la art. 1 alin. (3) si art. 51 din Constitutia Romaniei.
    De asemenea, se mai sustine ca modificarea adusa Legii pentru organizarea judecatoreasca, in sensul instituirii asistentilor judiciari, contravine dispozitiilor constitutionale amintite, dispozitii care stabilesc ca "numai judecatorului i se atribuie jurisdictio si imperium, adica prerogativa de a rosti (a spune) dreptul si de a impune executarea silita a hotararilor". Prin instituirea asistentilor judiciari, in calitate de membri cu vot deliberativ in completul de judecata, se nesocoteste principiul independentei judecatorilor, deoarece asistentii judiciari - unul reprezentand sindicatele, celalalt reprezentand asociatiile patronale - "au anumite interese in judecarea cauzelor si nu se poate afirma ca pot fi independenti si impartiali".
    Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, arata ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992, modificata, este intemeiata, deoarece alcatuirea completelor de judecata in cazul solutionarii litigiilor de munca, in prima instanta, de catre complete formate dintr-un judecator si doi asistenti judiciari este neconstitutionala, incalcandu-se art. 123 si 125, raportate la art. 1 alin. (3) si la art. 51 din Constitutia Romaniei.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia, arata ca exceptia este nefondata.
    Tribunalul Gorj - Sectia civila, exprimandu-si opinia, arata, de asemenea, ca exceptia este nefondata, deoarece completele specializate formate dintr-un judecator si doi asistenti judiciari au fost create "tocmai in vederea infaptuirii in mai bune conditii a actului de justitie".
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca asistentii judiciari au acelasi statut ca si judecatorii profesionisti si aceleasi garantii de independenta si impartialitate. Introducerea in completele pentru solutionarea litigiilor de munca a asistentilor judiciari nu contravine dispozitiilor constitutionale, deoarece Legea fundamentala interzice numai infiintarea de instante extraordinare, iar nu si infiintarea de instante judecatoresti specializate in solutionarea unor categorii de litigii, cum sunt si litigiile de munca. Institutia asistentilor judiciari, existenta si in alte state, reprezinta "o concretizare a principiului tripartitismului intalnit la nivelul Organizatiei Internationale a Muncii inca de la aparitia sa, precum si a principiului dialogului social care domina legislatia muncii, garantie a pacii sociale".
    Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca textele legale deduse controlului de constitutionalitate nu contravin Legii fundamentale, deoarece instituirea asistentilor judiciari in cadrul completelor de judecata care solutioneaza litigiile si conflictele de munca este o problema de procedura, a carei reglementare "s-a dat in competenta legiuitorului ordinar", potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie.
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, sustinerile autorilor exceptiilor, concluziile partilor prezente, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, rapoartele judecatorilor-raportori, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
    Obiectul exceptiilor de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare. Aceste dispozitii au fost introduse prin art. I pct. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, ordonanta aprobata si modificata prin Legea nr. 118/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001. Dispozitiile mentionate au urmatorul cuprins:
    - Art. 17 alin. 1^1: "Cauzele privind conflictele de munca si litigiile de munca se judeca in prima instanta, cu celeritate, de catre un complet format dintr-un judecator si doi asistenti judiciari, dintre care unul reprezinta asociatiile patronale, iar celalalt reprezinta sindicatele. Hotararile in aceste cauze se iau cu majoritatea membrilor completului.";
    - Art. 17 alin. 1^2: "Asistentii judiciari sunt numiti pe o perioada de 4 ani de catre ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social, dintre persoanele care au studii juridice superioare si indeplinesc conditiile prevazute la art. 46 alin. 1 lit. a), c), d), e) si alin. 2. Asistentii judiciari depun juramant in conditiile art. 48, care se aplica in mod corespunzator.";
    - Art. 17 alin. 1^3: "Conditiile si procedura de propunere a candidatilor pentru a fi numiti asistenti judiciari, de catre Consiliul Economic si Social, se stabilesc prin hotarare a Guvernului.";
    Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste prevederi sunt contrare urmatoarelor dispozitii constitutionale:
    - Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta valori supreme si sunt garantate.";
    - Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
    - Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
    (2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
    - Art. 124: "(1) Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei sunt inamovibili, potrivit legii. Presedintele si ceilalti judecatori ai Curtii Supreme de Justitie sunt numiti pe o perioada de 6 ani. Ei pot fi reinvestiti in functie. Promovarea, transferarea si sanctionarea judecatorilor pot fi dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, in conditiile legii.
    (2) Functia de judecator este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.";
    - Art. 125: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
    (2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
    (3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege".
    Examinand exceptiile de neconstitutionalitate ridicate, Curtea constata ca, desi in motivarea acestora s-a sustinut neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, in realitate critica priveste numai neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 din aceasta lege.
    Prin Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001 (publicata intre data pronuntarii si cea a redactarii prezentei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 30 ianuarie 2002), Curtea a constatat ca prevederile art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, care prevedeau ca in cauzele privind conflictele de munca hotararile se iau cu majoritatea membrilor completului format dintr-un judecator si doi asistenti judiciari, sunt neconstitutionale, contravenind dispozitiilor art. 1 alin. (3), art. 51 si art. 123 - 125 din Constitutia Romaniei.
    Considerentele din acea decizie sunt valabile si in cauza de fata.
    Cu acel prilej Curtea a retinut in esenta:
    Potrivit dispozitiilor art. 123 din Constitutie justitia este infaptuita, in numele legii, de judecatori independenti si care se supun numai legii.
    In conformitate cu dispozitiile art. 124 din Legea fundamentala, judecatorii, numiti de Presedintele Romaniei, sunt inamovibili, nu pot presta alte activitati, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior, si le este interzis sa faca parte din partidele politice, conform dispozitiilor art. 37 alin. (3). La indeplinirea acestor deziderate vegheaza Consiliul Superior al Magistraturii compus din magistrati alesi de Parlament.
    Asistentii judiciari sunt numiti de ministrul justitiei la propunerea Consiliului Economic si Social si reprezinta unul - patronatele, iar celalalt, sindicatele, ei nefiind, asemenea judecatorilor, total independenti, ci reprezinta organizatiile care i-au propus. Fiind doi si avand vot deliberativ, detin majoritatea fata de judecator, ceea ce este contrar impartialitatii justitiei. De asemenea, acestia nu sunt inamovibili si nu li se interzice sa faca parte din partide politice sau sa exercite alte functii publice in afara celei de asistent judiciar, putand fi astfel afectata independenta justitiei.
    Constitutia nu interzice ca asistentii judiciari, cu statut de functionar public, sa asiste judecatorul care solutioneaza conflicte sau litigii de munca, sa aiba vot consultativ in luarea hotararilor, nu pot insa fi investiti sa desfasoare activitate de judecata, rezervata prin Legea fundamentala exclusiv judecatorului.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, ridicata de Vasile Marin in Dosarul nr. 2.679/2001 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti si de Compania Nationala "ROMARM" - S.A. in dosarele nr. 5.151/2001 si nr. 5.137/2001 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila si in Dosarul nr. 6.563/2001 al Tribunalului Gorj - Sectia civila.
    2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^2 si 1^3 din aceeasi lege, ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 ianuarie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 12/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 12 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 12/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu