DECIZIE Nr.
1162 din 11 decembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 80 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 31 din 15 ianuarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae
Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 80 din Legea nr. 164/2001 privind
pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Dragomir Popa în Dosarul nr.
513/2/2007 (340/2007) al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi
pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal se prezintă
personal autorul excepţiei. Lipsesc părţile Inspectoratul de Poliţie al
Judeţului Giurgiu şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Autorul excepţiei solicită admiterea acesteia. In acest
sens, arată că textul de lege criticat este neconstituţional, întrucât duce la
dispariţia dreptului la pensie suplimentară.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei, considerând că în speţă se ridică de fapt chestiuni de
aplicare a legii ce revin competenţei instanţei de judecată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 26 martie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 513/2/2007(340/2007), Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a
civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 80 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.
Excepţia a fost ridicată de Dragomir Popa cu prilejul soluţionării cererii
de recurs formulate împotriva Sentinţei civile nr. 240 din 17 octombrie 2006, pronunţată de
Tribunalul Giurgiu în Dosarul nr. 2.346/2/2006, având ca obiect recalcularea
pensiei.
In motivarea excepţiei
autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de
lege criticat aduce atingere dreptului la pensie şi principiului constituţional
al egalităţii în drepturi. In acest sens, arată că art. 80 din Legea nr.
164/2001 anulează de fapt dreptul la pensie suplimentară, întrucât, începând cu
1 august 2004, când această pensie a devenit pensie militară de stat, potrivit
art. 80 din aceeaşi lege, nu i-au mai fost acordate drepturile corespunzătoare
pensiei suplimentare, acestea fiind de fapt absorbite în cuantumul majorat al
pensiei de serviciu, rezultat prin actualizare. De asemenea, se consideră
discriminat în raport cu persoanele care se pensionează ulterior intrării în
vigoare a Legii nr. 164/2001 şi pentru care se prevede expres acordarea unui
spor pentru contribuţia la fondul de pensie suplimentară.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi
pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
In acest sens, arată că discrepanţele generate prin recalcularea şi recorelarea
pensiilor nu pot conduce la calificarea reglementării ca fiind discriminatorie,
întrucât esenţială este voinţa legiuitorului de a le elimina, chiar dacă un
asemenea deziderat nu se poate realiza dintr-o dată, ci, din raţiuni practice,
numai treptat, în timp. De asemenea, arată că tipul pensiei, condiţiile de
acordare a diferitelor tipuri de pensie, modul de calcul şi plata pensiei sunt
stabilite, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, prin lege,
astfel că legiuitorul este în drept să modifice şi să completeze reglementările
legale referitoare la condiţiile de exercitare a dreptului la pensie ori de
câte ori consideră că situaţia economică a ţării, resursele financiare
existente permit sau impun anumite modificări.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatul Poporului, pentru
a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, arată că textul de
lege criticat confirmă faptul că pensiile suplimentare sunt păstrate, fiind
însă contopite cu celelalte
pensii acordate militarilor în pensii militare de stat, potrivit înţelesului
dat de această nouă reglementare. Modul concret de calcul al pensiei
reclamantului poate fi eronat în speţă, însă această împrejurare nu schimbă
caracterul constituţional al prevederii conţinute în art. 80 din Legea nr.
164/2001.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale, sens în care arată că art.
80 din Legea nr. 164/2001 nu conţine în sine nicio prevedere care să afecteze
dreptul la pensie, iar actualizarea şi recalcularea acestui drept se face numai
în favoarea beneficiarului. De altfel, arată că stabilirea modalităţilor de
exercitare a dreptului la pensie ţine de opţiunea liberă a legiuitorului,
fondată pe dispoziţiile art. 47 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie si ale art.
1 alin.(1), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 80 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile
militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002.
Textul de lege criticat are
următoare redactare:
Art. 80: „La data încheierii
procesului de recalculare a pensiilor, efectuată potrivit prevederilor art. 79,
pensiile şi pensiile suplimentare acordate pe baza legislaţiei anterioare,
aflate în plată, devin pensii militare de stat în înţelesul prezentei
legi."
Autorul excepţiei consideră că acest text de lege este
contrar dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi în art. 47 alin. (2) care stipulează că
„Cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la
asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte
forme de asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, în opinia autorului excepţiei, textul de lege criticat duce la
dispariţia drepturilor ce corespundeau pensiei suplimentare, încălcând astfel
dreptul la pensie consacrat de dispoziţiile constituţionale. Din motivarea sa, reiese că această dispariţie a
avut loc ca urmare a procesului de actualizare a pensiilor, când drepturile
cuvenite corespunzător pensiei suplimentare nu au mai fost acordate, acestea
fiind absorbite în cuantumul mărit al pensiei militare de serviciu.
Faţă de acestea, Curtea constată că prevederile art. 80
din Legea nr. 164/2001, privind contopirea pensiei suplimentare cu pensia
militară de stat, şi-au găsit aplicarea după încheierea procesului de
recalculare a pensiilor, care, potrivit art. 79 din aceeaşi lege, s-a realizat prin actualizarea cuantumului pensiei „în plată", luându-se astfel în
calcul inclusiv pensia suplimentară. Prin urmare, mărirea cuantumului pensiei,
în sensul actualizării potrivit art. 79, nu putea să aibă loc prin simpla
adăugare a cuantumului pensiei suplimentare, întrucât contopirea celor două
pensii nu a avut loc decât ulterior finalizării acestui proces. De asemenea,
având în vedere cuantumul pensiei stabilite prin recalculare, actualizările
ulterioare, potrivit art. 48 din lege, nu pot fi interpretate ca ducând la
dispariţia drepturilor câştigate prin contribuţia la fondul de pensie
suplimentară.
Aşa fiind, nu se poate susţine că persoanele pensionate
după intrarea în vigoare a Legii nr. 164/2001 şi care beneficiază de un anumit
spor pentru contribuţia la fondul de pensie suplimentară se află într-o
situaţie mai favorabilă decât cele pensionate anterior acestei legi. Cei care
au obţinut dreptul de pensie potrivit Legii nr. 164/2001 sunt supuşi doar unui
tratament juridic diferenţiat, deoarece solicită dreptul la pensie potrivit
noii reglementări, nefiind necesară parcurgerea procesului de recalculare,
potrivit art. 79 din lege.
Curtea Constituţională a statuat în mod constant în
jurisprudenţa sa că principiul egalităţii în drepturi nu presupune omogenitate,
astfel că situaţii juridice diferite justifică instituirea unui tratament
juridic diferenţiat. O astfel de situaţie juridică a fost considerată şi data
diferită la care diverse persoane solicită acordarea dreptului de pensie,
plasându-se sub imperiul unor reglementări diferite.
De altfel, cu privire la aceste aspecte, Curtea s-a mai
pronunţat prin Decizia nr. 290 din 1 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 735
din 16 august 2004, şi prin Decizia nr. 278 din 21 martie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 17
aprilie 2006.
Dacă, în speţă, instituţiile implicate au aplicat
textul de lege criticat potrivit unei interpretări diferite decât celei
conforme cu prevederile Legii fundamentale, aceasta nu constituie un aspect de
neconstituţionalitate, ci de aplicare a legii, ce revine în competenţa
instanţei de judecată, iar nu a celei de contencios constituţional.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 80 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat,
excepţie ridicată de Dragomir Popa în Dosarul nr. 513/2/2007 (340/2007) al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind
conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 11 decembrie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea