DECIZIE Nr. 115 din 24 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 si
art. 63 alin. 1 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 13 aprilie 2005

Constantin Doldur - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Nicoleta Grigorescu - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 62 si art. 63 alin. 1 din Codul de procedura penala,
ridicata de Georgeta Ion in Dosarul nr. 3.250/2004 al Inaltei Curti de Casatie
si Justitie - Sectia penala.
La apelul nominal este prezenta personal Georgeta Ion, lipsind partea
Stelica Grecu, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Magistratul-asistent informeaza Curtea ca autoarea exceptiei a depus la
dosar concluzii scrise, precum si un set de acte.
Avand cuvantul pe fond, Georgeta Ion invedereaza mai intai ca in cuprinsul
concluziilor scrise, referindu-se la jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, a invocat in mod eronat cauza "Pandrea contra
Romaniei", in realitate fiind vorba despre cauza "Pantea impotriva
Romaniei". In sustinerea exceptiei arata ca textele de lege criticate ar
trebui sa faca referire si la termenul in care se administreaza probele, fiind
necesar ca sintagma "termen rezonabil" sa fie inclusa in cuprinsul
acestor prevederi legale.
Reprezentantul Ministerului Public, aratand ca in cauza sunt criticate
omisiuni legislative, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.250/2004,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 62 si
art. 63 alin. 1 din Codul de procedura penala, ridicata de Georgeta Ion in
dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate nu ofera protectie suficienta fata de "abuzurile, toleranta
sau pasivitatea oficiala a reprezentantilor implicati in cercetarea si
supravegherea penala a faptelor", ceea ce incalca dreptul la un proces
echitabil. Se sustine totodata ca, "[...] fara sa se efectueze o ancheta
oficiala din cauza opozitiei politiei, prin interpretarea eronata a faptelor si
imprejurarilor s-a realizat o denegare de dreptate contrar articolelor [...]
mentionate, intrucat elementul central al oricarei proceduri penale
conditioneaza derularea sa echitabila, prin calificarea juridica a faptului
ilicit, un rol important avandu-l administrarea probelor, principiul egalitatii
armelor si termenul rezonabil de solutionare", precum si faptul ca
"nedezvaluirea unor probe, [...] folosirea de probe falsificate sau
obtinute ilegal [...] au condus la niste rezultate cu niste consecinte deosebit
de grave".
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, exprimandu-si opinia
asupra exceptiei de neconstitutionalitate, apreciaza ca aceasta este
neintemeiata. Se arata ca textele de lege criticate nu contravin normelor si
principiilor constitutionale invocate de autoarea exceptiei ci, dimpotriva,
"ele sunt concretizarea regulilor de baza ale procesului penal privind
rolul activ al organelor de urmarire penala si al instantelor de judecata, in
desfasurarea procesului penal, precum si aceea a aflarii adevarului in cadrul
unui asemenea proces".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat dispozitiile
constitutionale pretins incalcate "nu au legatura cu art. 62 si art. 63
alin. 1 din Codul de procedura penala [...]". Se arata ca acestea
"sunt texte de aplicabilitate generala, cuprinzand principii privind
probele si nu texte privind o anumita procedura derulata intr-o anumita faza de
procedura penala". Se precizeaza totodata ca, "referitor la situatia
concreta de fapt, aceasta este de competenta exclusiva a instantei de judecata,
fiind o problema de aplicare a legii si nu de competenta Curtii
Constitutionale".
Avocatul Poporului considera ca normele criticate nu aduc atingere
prevederilor art. 16 din Legea fundamentala, atat timp cat este asigurata
egalitatea juridica a cetatenilor in utilizarea probelor, precum si faptul ca
acestea "nu contravin sub nici un aspect dreptului la un proces
echitabil". Se arata totodata ca nu poate fi retinuta critica in raport cu
prevederile constitutionale ale art. 131 alin. (1), prerogativele incredintate
procurorului de catre legiuitor, privind aprecierea probelor in cursul
urmaririi penale, fiind o expresie a rolului Ministerului Public.
In concluzie, Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
autoarei exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
62 si art. 63 alin. 1 din Codul de procedura penala, avand urmatorul cuprins:
- Art. 62: "In vederea aflarii adevarului, organul de urmarire penala
si instanta de judecata sunt obligate sa lamureasca cauza sub toate aspectele,
pe baza de probe.";
- Art. 63 alin. 1: "Constituie proba orice element de fapt care
serveste la constatarea existentei sau inexistentei unei infractiuni, la
identificarea persoanei care a savarsit-o si la cunoasterea imprejurarilor
necesare pentru justa solutionare a cauzei."
In motivarea exceptiei sunt invocate dispozitiile constitutionale ale art.
16 privind egalitatea in drepturi, ale art. 20 alin. (2) referitoare la
prioritatea reglementarilor internationale privind drepturile omului fata de normele
interne si ale art. 131 alin. (1) privind rolul Ministerului Public, cu
raportare la art. 6 paragraful 1, art. 13 si 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care reglementeaza dreptul
la un proces echitabil, dreptul la un recurs efectiv si, respectiv,
interzicerea discriminarii. Se invoca, de asemenea, art. 1 din Protocolul nr. 1
la conventie, privind protectia proprietatii.
Autoarea exceptiei sustine, in esenta, ca in cauza nu s-ar fi realizat o
"ancheta eficace", fapt determinat de interpretarea eronata a
"faptelor si imprejurarilor", "nedezvaluirea unor probe" si
"folosirea de probe falsificate sau obtinute ilegal", ceea ce
contravine principiilor unui proces echitabil. Se mai sustine ca art. 62 si art.
63 alin. 1 din Codul de procedura penala ar trebui sa faca referire si la
termenul in care se administreaza probele.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca sustinerile
autoarei exceptiei vizeaza, in realitate, modul de aplicare a dispozitiilor
legale criticate de catre organele de urmarire penala. In fapt, autoarea
exceptiei a formulat plangere impotriva Rezolutiei de neincepere a urmaririi
penale nr. 768/P/2000 a Parchetului Militar de pe langa Tribunalul Militar
Teritorial Bucuresti, care a fost respinsa prin Sentinta nr. 46 din 17 mai 2004
a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia I penala. Impotriva acestei sentinte
aceeasi autoare a declarat recurs, prin care a fost criticata solutia de
neincepere a urmaririi penale atacata, sub aspectul modului de instrumentare a
cauzei de catre organele de urmarire penala si, in special, al probelor
administrate. In consecinta, s-a solicitat "respectarea art. 6 paragraf 1
- CEDO" si s-a invocat prezenta exceptie de neconstitutionalitate.
Curtea retine ca aspectele relevate in motivarea exceptiei sunt de
competenta instantei de judecata, intrucat nu intra in atributiile Curtii
Constitutionale cenzurarea aplicarii legii de catre organele de urmarire
penala. Controlul judecatoresc sub acest aspect se realizeaza in cadrul cailor
de atac prevazute de lege, care, de altfel, au si fost promovate in cauza. O
asemenea ingerinta a Curtii in activitatea de judecata ar fi contrara art. 126
alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Justitia se realizeaza prin
Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti
stabilite de lege".
Nu poate fi primita nici solicitarea autoarei exceptiei in sensul
completarii textelor de lege criticate, intrucat, potrivit dispozitiilor art. 2
alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea Constitutionala se pronunta numai
asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a
putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 62 si art. 63 alin. 1 din Codul de procedura penala, ridicata de Georgeta
Ion in Dosarul nr. 3.250/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia
penala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2005.
PRESEDINTE,
CONSTANTIN DOLDUR
Magistrat asistent,
Marieta Safta