Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 115 din 21 septembrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 522 din 27 octombrie 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Ioan Muraru        - judecator
    Nicolae Popa       - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Paula C. Pantea    - procuror
    Marioara Prodan    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata, exceptie ridicata de Doru Neda in Dosarul nr. 185/CA/1999 al Tribunalului Caras-Severin.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor.
    Procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, sustinand ca prevederile art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/1997, nu contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie referitoare la egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, pentru ca se refera la categorii diferite de persoane, care realizeaza venituri din cultivarea terenului aflat in proprietate sau din efectuarea altor activitati autorizate. Se considera, de asemenea, ca nu au fost incalcate nici dispozitiile art. 33 alin. (1) si (3) din Constitutie, intrucat dreptul la ocrotirea sanatatii nu echivaleaza cu gratuitatea acestuia, legiuitorul avand dreptul de a institui un regim juridic diferit pentru categoriile de persoane care realizeaza si alte venituri in afara salariului. In final se apreciaza ca textele atacate nu contravin nici dispozitiilor art. 43 din Constitutie, deoarece drepturile la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala nu sunt acordate automat tuturor cetatenilor, fiind in atributia legiuitorului de a le stabili diferentiat, in raport cu situatia materiala a beneficiarilor. De asemenea, se arata ca nu sunt incalcate dispozitiile art. 49 din Constitutie, intrucat nu este vorba de restrangerea unor drepturi, ci de neacordarea lor prin lege.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 28 aprilie 1999 Tribunalul Caras-Severin a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994 si modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/1997. Exceptia a fost ridicata de Doru Neda in Dosarul nr. 185/CA/1999, avand ca obiect contestatia introdusa impotriva Deciziei nr. 9.224/1998 a Directiei de munca si protectie sociala a judetului Caras-Severin, prin care i-a fost respinsa cererea de acordare a ajutorului de somaj.
    Autorul exceptiei considera ca dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991, prin care sunt excluse de la beneficiul ajutorului de somaj sau al ajutorului de integrare profesionala persoanele care detin o anumita suprafata de teren agricol ori realizeaza, din alte surse, un anumit venit, incalca normele constitutionale inscrise in: art. 16 alin. (1), referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice; art. 33 alin. (1) si (3), referitoare la garantarea ocrotirii sanatatii; art. 43, referitoare la obligatia statului de a lua masuri de protectie sociala de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent; si art. 49, referitoare la conditiile in care poate fi restrans exercitiul unor drepturi sau al unor libertati. De asemenea, se sustine ca, prin textele atacate, sunt incalcate aceste prevederi constitutionale, pentru ca persoanele excluse in mod discriminatoriu de la beneficiul ajutorului de somaj sau al ajutorului de integrare profesionala sunt private si de drepturile ori facilitatile prevazute la art. 10, 11, art. 14 alin. (2) si (3), art. 15 si 16 din Legea nr. 1/1991, si anume cele referitoare la: participarea la cursuri de calificare, recalificare ori de perfectionare; repartizarea in munca dupa absolvirea acestor cursuri; asistenta medicala gratuita si compensarea unei parti din pretul medicamentelor; recunoasterea vechimii in munca; respectiv la drepturi de asigurari sociale.
    Instanta nu si-a exprimat opinia, considerand ca prin Decizia nr. 151 din 27 octombrie 1998 Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/1991.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a putea formula si transmite punctele lor de vedere.
    In punctul de vedere transmis de Guvern se apreciaza ca exceptia este nefondata, intrucat conditionarea acordarii unor drepturi de protectie sociala, precum dreptul la ajutor de somaj sau la ajutor de reintegrare profesionala, de nedetinerea in proprietate a unor terenuri agricole cu o anume suprafata, ce pot constitui surse de venituri, nu contravine prevederilor art. 43 din Constitutie, constituind un drept firesc al legiuitorului de a stabili conditiile in care cetatenii sunt exceptati de la acordarea acestor ajutoare. Se considera, de asemenea, ca dispozitiile legale criticate sunt constitutionale si in raport cu prevederile art. 41 alin. (1) din Constitutie referitoare la protectia proprietatii private, facandu-se referire la Decizia Curtii Constitutionale nr. 151/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 2 decembrie 1998, prin care s-a stabilit ca dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/1991 sunt constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost legal sesizata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 257 din 14 septembrie 1994, precum si dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. b) din aceeasi lege, modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 231 din 4 septembrie 1997.
    Art. 6. alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991, republicata si modificata, are urmatorul cuprins: "(1) Nu beneficiaza de ajutor de somaj sau de ajutor de integrare profesionala:
    a) persoanele care detin, impreuna cu membrii familiei, terenuri agricole in suprafata de cel putin 20.000 mp in zonele colinare si de ses si de cel putin 40.000 mp in zonele montane";
    b) persoanele care au surse de venituri proprii sau care realizeaza venituri din prestarea unor activitati autorizate in conditiile prevazute de lege si care obtin pe aceste cai un venit de cel putin 20% din castigul salarial mediu net pe economie in vigoare la data stabilirii drepturilor."
    Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, deoarece excepteaza de la acordarea ajutorului de somaj si a ajutorului de integrare profesionala anumite categorii de cetateni, contravenind astfel dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 33 alin. (1) si (3), art. 43 si 49 din Constitutie.
    Asupra constitutionalitatii prevederilor art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 1/1991, raportate insa la dispozitiile art. 41 alin. (1) din Constitutie, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, si anume prin Decizia nr. 151 din 27 octombrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 461 din 2 decembrie 1998, retinand ca textul criticat este conform prevederilor referitoare la ocrotirea in mod egal a proprietatii private, indiferent de titular. Aceasta jurisprudenta isi pastreaza actualitatea, neexistand elemente noi de natura sa impuna schimbarea practicii Curtii.
    Examinand sustinerile autorului exceptiei cu privire la celelalte prevederi constitutionale invocate in sustinerea exceptiei, Curtea retine ca dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991 sunt constitutionale pentru urmatoarele motive:
    Textele de lege criticate nu instituie privilegii sau discriminari intre cetateni si nu incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi a acestora in fata legii si a autoritatilor publice, consacrat prin art. 16 alin. (1) din Constitutie, tratamentul egal impunandu-se doar pentru cetatenii aflati in situatii identice. Sub acest aspect Curtea Constitutionala a retinut in mod constant ca "Principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit" (Decizia nr. 49/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998).
    Situatia cetatenilor care nu au putut obtine un loc de munca ori l-au pierdut fara voia lor si nu realizeaza nici un fel de venituri este evident complet diferita de cea a celor care, desi nu au loc de munca din aceleasi motive, detin totusi terenuri agricole, producatoare de mijloace de subzistenta, ori au surse de venituri proprii sau realizeaza venituri din activitati autorizate. Determinarea suprafetei de teren agricol ori a nivelului venitului realizat in raport cu care opereaza exceptarea de la acordarea ajutorului de somaj si a celui de integrare profesionala constituie o optiune a legiuitorului si depinde si de posibilitatile financiare ale statului, intr-o anumita perioada, pentru dimensionarea masurilor de protectie sociala.
    Curtea constata ca textul criticat nu contravine nici dispozitiilor art. 33 alin. (1) si (3) din Constitutie, referitoare la garantarea dreptului la ocrotirea sanatatii si la organizarea asistentei medicale si a sistemului de asigurari sociale pentru boala si recuperare, deoarece aceste norme nu impun gratuitatea asistentei medicale si nici masuri de asigurari sociale identice pentru toate categoriile de cetateni. Acordarea de gratuitati ori a altor facilitati depinde de vointa legiuitorului, cu conditia ca, in situatii identice, cetatenilor sa le fie acordate drepturi identice.
    De asemenea, se constata ca nu au fost incalcate nici dispozitiile art. 43 din Constitutie, referitoare la obligatia statului de a lua masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent [alin. (1)], precum si la dreptul cetatenilor la pensie, la ajutor de somaj si la alte forme de asistenta sociala prevazute de lege [alin. (2)]. Intinderea acestor masuri si ajutoare este determinata de puterea economico-financiara a statului, iar impartirea mijloacelor limitate intre categoriile de cetateni aflati in situatii diferite trebuie facuta in mod diferentiat. Exceptarea de la beneficiul unor drepturi a categoriilor de cetateni aflati in mai mica nevoie nu inseamna neindeplinirea obligatiei constitutionale.
    In sfarsit, nu este justificata nici sustinerea referitoare la incalcarea prevederilor art. 49 din Constitutie, intrucat textele de lege criticate nu restrang exercitiul unor drepturi sau al unor libertati, prevazute in cuprinsul cap. II din titlul II al legii fundamentale, ci excepteaza unele categorii de cetateni de la beneficiul unor drepturi acordate altora, care se afla intr-o situatie diferita. Nu este vorba deci de restrangerea, ci de neacordarea prin lege a unor drepturi.
    Pentru aceste considerente, urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate sa fie respinsa.
    Fata de cele expuse mai sus, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 1/1991 privind protectia sociala a somerilor si reintegrarea lor profesionala, exceptie ridicata de Doru Neda in Dosarul nr. 185/CA/1999 al Tribunalului Caras-Severin.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 21 septembrie 1999.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 115/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 115 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 115/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu