DECIZIE Nr.
1145 din 16 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 214 1 alin. (1)-(5), art. 214 2 si
art. 214 3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 775 din 19 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskâs Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141 alin. (1)-(5), art. 2142 si
art.2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Emanoel Adrian Eftimie în Dosarul nr.
11.451/302/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura
de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent informează completul de judecată
că la dosarul cauzei s-a depus o cerere de către autorul excepţiei, prin care
acesta solicită admiterea acesteia. Totodată, prin această cerere, se ridică şi
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 lit. a) din Ordonanţa
de urgentă a Guvernului nr. 50/2008.
Reprezentantul Ministerului
Public apreciază cererea de extindere a excepţiei ca fiind inadmisibilă.
Curtea respinge cererea formulată de autorul excepţiei
prin care şi-a extins excepţia de neconstituţionalitate şi cu privire la art. 4
lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2008, întrucât a fost ridicată ulterior sesizării
Curţii cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141 alin. (1)-(5), art. 2142 şi art. 2143 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal. Instanţa de contencios constituţional nu poate hotărî asupra
excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate direct în faţa sa, întrucât
astfel s-ar încălca prevederile art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, conform cărora părţile
trebuie să îşi exprime punctele de vedere în legătură cu excepţia de
neconstituţionalitate în faţa instanţei judecătoreşti, depunând dovezile şi
probele pe care le consideră necesare, iar instanţa de judecată este obligată
să îşi exprime opinia cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Aşadar, litigiul constituţional se desfăşoară numai în limitele determinate prin
încheierea de sesizare, fără ca acestea să poată fi modificate de vreuna dintre
părţi.
Având cuvântul pe fondul cauzei, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate, ca devenită inadmisibilă, considerând că textele legale
criticate au fost abrogate ulterior datei la care a fost pronunţată încheierea
de sesizare.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 20 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 11.451/302/2007, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2141 alin. (1)-(5), art. 2142 şi art.
2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie
ridicată de Emanoel Adrian Eftimie în cauza ce are ca obiect judecarea cererii
de restituire a taxei de înrnatriculare, formulată de autorul excepţiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 2141 alin. (1)-(5), art. 2142 şi art. 2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal contravin
dispoziţiilor art. 11, art. 148 alin. (2) şi art. 154 din Constituţie, deoarece
aplicarea taxei prevăzute de textele legale este abuzivă şi încalcă normele
Uniunii Europene.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IV-a civilă apreciază că excepţia este neîntemeiată, deoarece prevederile
legale nu încalcă niciunul din textele constituţionale invocate.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă. Se arată că
dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008, iar noul act normativ nu a preluat soluţia legislativă
anterioară.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 2141 alin. (1)-(5), art. 2142 şi art.
2143 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, cu modificările şi completătile ulterioare.
Textele legale criticate fac parte din capitolul II1
intitulat „Taxe speciale pentru autoturisme şi
autovehicule" şi se referă la nivelul taxei speciale, exigibilitatea şi
plata taxei speciale la bugetul de stat, precum şi la scutiri de plata acestor
taxe.
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu următoarele texte din
Constituţie: art. 11 privind dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 148
alin. (2) referitor la integrarea în Uniunea Europeană şi art. 154 referitor la
conflictul temporal de legi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile legale criticate au fost abrogate prin
art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008. Totodată, potrivit alin. (1) al
aceluiaşi articol, prezenta ordonanţă de urgenţă a intrat în vigoare la 1 iulie
2008.
Curtea constată, de asemenea,
că excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată în faţa instanţei de
judecată la data de 20 iunie 2008, deci anterior datei abrogării dispoziţiilor
art. 2141 alin. (1)-(5), art. 2142 si art. 2143 din Legea nr. 571/2003 privind
Codul fiscal.
Potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) şi (6) din
Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în
faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau
ordonanţe ori a unor dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă, numai dacă
acestea sunt în vigoare.
In consecinţă, Curtea Constituţională constată că, în
cauză, nu se poate exercita controlul de constituţionalitate al unor dispoziţii
legale abrogate, excepţia de neconstituţionalitate devenind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141 alin. (1)-(5), art. 2142 şi
art. 2143 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Emanoel Adrian Eftimie
în Dosarul nr. 11.451/302/2007 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IV-a
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta