DECIZIE Nr.
1143 din 16 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003
privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 779 din 20 noiembrie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Ion Predescu -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003
privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Eco - Tehnic" - S.R.L. Braşov în
Dosarul nr. 1.765/62/2008 al Tribunalului Braşov - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerând că
textele legale criticate nu încalcă niciunul dintre textele constituţionale
invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.765/62/2008, Tribunalul Braşov - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Eco - Tehnic" - S.R.L. Braşov în cauza
ce are ca obiect judecarea acţiunii de anulare a unui
act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003
este neconstituţional în raport cu dispoziţiile art. 45, 135 şi 136 din
Constituţie. Se arată că prevederea din lege a stabilirii de către consiliile locale a culorii taximetrelor
afectează libertatea comerţului şi accesul liber al persoanei la o activitate
economică.
Tribunalul Braşov - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia
este neîntemeiată. Se arată că prevederile legale criticate nu încalcă niciuna
dintre dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că textul de
lege este conform regulilor constituţionale care stabilesc că accesul liber al
persoanei la exercitarea unei activităţi economice bazată pe libera iniţiativă
se realizează în condiţiile legii.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei îl constituie dispoziţiile art. 31
alin. (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în
regim de închiriere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45 din 28 ianuarie 2003, dispoziţii
modificate prin Legea nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 527 din 3 august 2007.
Dispoziţiile de lege criticate au următoarea redactare:
-Art. 31: „/...] (3) Pentru
personalizarea autovehiculului taxi în trafic, caroseria acestuia, în
totalitate sau cel puţin începând cu partea de deasupra benzii duble tip şah,
va avea culoarea galbenă, dacă prin hotărâre a consiliului local, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, nu s-a stabilit o altă culoare,
cu consultarea asociaţiilor [...]."
Autorul excepţiei susţine că prevederile legale
criticate sunt neconstituţionale în raport cu următoarele dispoziţii constituţionale:
art. 45 privind libertatea economică, art. 135 referitor la economie şi art.
136 privind proprietatea.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată următoarele:
Prin Decizia nr. 327 din 13 martie 2008, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 335 din 30 aprilie 2008, Curtea Constituţională a respins excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003.
S-a reţinut, prin această decizie, că activitatea de transport în regim de taxi
reprezintă, potrivit legii, un serviciu public, aceasta fiind destinată a
completa activitatea de transport public organizată la nivelul autorităţilor
locale prin mijloace specifice. Ca atare, în reglementarea domeniului de
activitate referitor la personalizarea autovehiculului taxi în trafic,
legiuitorul a avut în vedere protejarea interesului public pe care aceasta îl
implică. In ceea ce priveşte susţinerea referitoare la încălcarea dispoziţiilor
art. 45 din Legea fundamentală referitoare la libertatea economică, Curtea a
constatat că aceasta nu este întemeiată, deoarece prevederea culorii galbene a
caroseriei pentru personalizarea autovehiculului taxi în trafic nu echivalează
cu o restrângere a liberei iniţiative. In acest sens, potrivit dispoziţiilor
art. 45 din Constituţie, exercitarea „în condiţiile legii" a accesului
liber al persoanelor la o activitate economică şi a liberei iniţiative este
garantată.
Prin aceeaşi decizie, s-a mai reţinut că dispoziţiile
art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi
în regim de închiriere nu încalcă nici prevederile art. 135 alin. (2) din
Constituţie referitoare la obligaţia statului de a asigura libertatea
comerţului, deoarece stabilirea de către consiliile locale sau Consiliul
General al Municipiului Bucureşti a unei culori a caroseriei autovehiculului
taxi, pentru personalizarea acestuia în trafic, nu poate avea ca efect
îngrădirea libertăţii comerţului.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea jurisprudenţei, atât soluţia, cât şi considerentele
cuprinse în această decizie îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.
Având în vedere considerentele expuse, Curtea reţine că
sunt respectate şi prevederile art. 136 din Constituţie, invocate în susţinerea
excepţiei, în condiţiile în care obiectul reglementărilor legale criticate nu
îl constituie proprietatea. Potrivit art. 1 din Legea nr. 38/2003, „prevederile
prezentei legi reglementează autorizarea, organizarea, atribuirea gestiunii şi
controlul efectuării serviciilor de transport în
regim de taxi sau de transport în regim de închiriere". Totodată, este de observat că, potrivit dispoziţiilor de lege
criticate, consiliile locale sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti
stabilesc o anumită culoare pentru caroseria autovehiculului taxi, cu
consultarea asociaţiilor, iar numai în cazul în care acestea nu au stabilit-o
caroseria va avea culoarea galbenă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor art. 31 alin. (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în
regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Eco - Tehnic" - S.R.L. Braşov în Dosarul nr. 1.765/62/2008 al
Tribunalului Braşov - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN
VIDA
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta